Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

02-11-2009 om 15:01

Ik ga een ovenschotel maken

hallo,

Ik ga morgen een ovenschotel maken maar wil geen pakjes gebruiken (heb hier al eens eerder over gemaild). Ik heb gehakt gekocht (kilo want het was in de aanbieding maar ga dat uiteraard niet allemaal gebruiken) een bakje champignons, een gele paprika, 3 preien en een zakje aardappelschijfjes (geen diepvries) en nog een zakje geraspte kaas.
Nu wilde ik dus het gehakt rullen en de rest bakken met wat kerriepoeder erover, en dan nog een pakje culinaire room erin. Dan in de ovenschaal, afdekken met de aardappelschijfjes en dan een ei met geraspte kaas mengen en dat eroverheen en dan in de oven. (ik verzin zelf op 200 graden en dan een half uur?)
Wat denken jullie, wordt dat wat of moet ik er nog wat anders doorheen gooien? Nog wat zout? Of andere kruiden?

Groetjes
maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

02-11-2009 om 15:12

Ik zou....

... het gehakt inderdaad rullen met de groenten, en dat in de ovenschaal doen. Hier zou ik trouwens ook wat peper of een likje sambal o.i.d. bij doen, of wat kerrie, maar ik weet niet hoe kruidig jullie het eten gewend zijn.

Dan de room loskloppen met 2 eieren, evt. met nog paar eetlepels yoghurt, en hier wat peper en zout doorheen doen. Lekker papje van kloppen (niet met mixer hoor, gewoon met een lepel even loskloppen).

Dat over de gehakt/groente schenken, daar overheen de aardappelschijfjes leggen en dan de geraspte kaas erover.

en natuurlijk nog een groene salade erbij geven en wat brood

Volgens mij wordt het heel lekker.

Margje

p.s. Voor champignons schijnt het vrij belangrijk te zijn om daar een snufje zout bij te doen als je ze bakt, want dat onttrekt het vocht aan de champignons en dan worden ze lekkerder.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-11-2009 om 15:28

Zo maak ik vaak schotels

En ook veel van alle restjes die er aan het eind van de week nog zijn.

Enige wijziging op jouw recept: ik zou de room met eieren en kruiden/specerijen als laatste over de aaradppelschijfjes doen, dan worden die namelijk ook sneller gaar (en niet droog), met een mooi kleurtje. De kaas kan er nog overheen.

groet, Mamvantwee

Jippie

Jippie

02-11-2009 om 15:47

Puree

ik zou van de aardappelschijfjes eerst puree maken. Of eerst voorkoken. Het overkomt me nog wel eens dat de aardappelschijfjes anders nog niet helemaal gaar zijn.

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2009 om 16:50

Zakje?

Geen pakjes gebruiken, maar wel een zakje aardappelschijfjes?? 'Verse' zijn lekkerder hoor
Ik zou dat zakje/pakje in de vriezer gooien voor als je eens haast hebt en aardappelpuree maken van gewone aardappels.

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2009 om 17:21

Kaas

En als je het echt 'goed' wilt doen: vers geraspte parmezaanse kaas is veeeeel lekkerder dan uit een zakje! Wel meer werk.

Maxime.M

Maxime.M

02-11-2009 om 19:27

Verschillende opties

Oke,

ik lees wat verschillende opties over de room, ik zal morgen eens kijken wat ik zal doen. Wat betreft die aardappeltjes, ik wilde er op zich geen puree van maken, dus schijfjes leek me net zo handig. Had me niet gerealiseerd dat dat ook beter van verse aardappels kon. Ik wil eigenlijk minder/geen pakjes gebruiken ivm de onduidelijke dingen die daar soms in zitten, gemodificeerd dit/ gemodificeerd dat.. dus aardappels in een zakje, tja..dat zijn voor mij gewoon aardappels in een zakje, niet verder aan geprutst zeg maar.

Maxime

~~esther~~

~~esther~~

02-11-2009 om 19:55

Aardappels moeten gaar

Een half uur op 200 is niet genoeg om de aardappels lekker gaar te krijgen. Die mogen wel een uur in totaal. Dat kan je met de room doen, en dan de aardappels in dunne plakjes, of met een eetlepel olie en dan meer in partjes of frietjes. Bij de eerste krijg je een soort aardappelgratin, dus zacht en romig, en bij de tweede wordt het meer gebakken aardappels met saus. De rest is al ongeveer gaar als je het erop doet, dus dat hoeft maar een kwartier ofzo, om er een lekker korstje op te krijgen.

Wel erg leuk dat je creatief bezig bent!

Maartje

Maartje

02-11-2009 om 20:53

Gare aardappels...

Ik doe de aardappels altijd eerst een paar minuten in de magnetron op vol vermogen, scheelt je een hoop tijd in de oven (of in de pan om te bakken).

Maxime.M

Maxime.M

02-11-2009 om 22:11

Voorgekookt

Ik heb zo'n zakje van Celavita, die zijn toch voorgekookt? Ik kan ze inderdaad ook wel even vantevoren in de magnetron doen.

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

03-11-2009 om 23:09

Hoe het was

Hoi,

Nou ik heb 'm gemaakt hoor. Eerst los het gehakt geruld met wat kerriepoeder er doorheen. Daarna los de prei ook met wat kerrie erover. Idem met de gele paprika, en de champignons, met ook nog wat zout erbij. Alles in de ovenschaal gemengd. Daarna de helft van het roommengsel met 2 eieren eroverheen gegooid en ook nog wat peper. Het zakje voorgekookte aardappeltjes had ik even in de magnetron gedaan, dus de aardappeltjes waren al lekker warm en zacht. Dat eroverheen verdeeld en de rest van het mengsel daarover en daarna de kaas. (omdat er verschillende opties waren, van eerst het mengsel door het gehakt en de ander die schreef dat ik het mengsel over de aardappeltjes moest doen, heb ik het dus maar fifty-fifty gedaan) Toen een half uur in de oven op 220 graden en smullen maar.
Het was lekker, alleen hebben we er toch maar de maggi bij gepakt want we vonden het toch wat flauw. Het was wel lekker smeuig, ik denk dat dat kwam door de prei waar nog lekker wat vocht vanaf kwam.

Maxime

Maxime,

voor pakjesloze experimenten biedt webchef.nl ook heel wat interessante inspiratie. Typ je ingredienten in en er verschijnt vanalles aan bijbehorende recepten. vrijwel altijd pakjesloos. je kunt je zoektocht uitbreiden met termen als 'oven' of 'wok' of wat je maar wilt. Krijg je allerlei leuke ideeen over te gebruiken kruiden, in welke volgorde je iets in een ovenschaal kunt mikken, of waar de room het beste doorheen kan.

Zoals vandaag..ik had nog een spitskool liggen, en een bakje champignons, die nodig opmoesten. Heb ik toch een heel creatief ovenschoteltje gescoord met rijst (in bouillon gekookt, en waar de champignons doorheen gaan, en een ei geloof ik??) en kool (geroerbakt, met ook iets erdoorheen) wat dan in laagjes in een ovenschaal gaat met wat geraspte kaas erover. Balletjes gehakt erbij en klaar is kees. Net weer eens iets anders dan ik normaal maak. Als het super-superlekker is print ik het recept voor in een map, en anders was het eenmalig best leuk, en zoeken we de volgende keer weer eens iets anders uit.

Ingrid

Maxime.M

Maxime.M

04-11-2009 om 19:49

Webchef

oke, goed idee Ingrid, ik heb 'm bij mijn favorieten gezet !

Groetjes
maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.