Huis, Tuin en Keuken
Temet
10-05-2010 om 12:42
Iemand ervaring met grijze natuursteen klinkertjes
Ja, hiep hoi, er lijkt nu eindelijk schot te gaan komen in de tuinplannen. Nu moet alleen nog het bestratingsmateriaal worden uitgezocht (nou ja, daarna moet er nog worden aangelegd ). Ik wil pertinent geen grote tegels, maar klinkers. Daarbij dacht ik aan gebakken klinkers, maar bij de stenenboer heeft vriend klinkertjes 'spotted blue' gezien (blauwig grijs) en die vond hij mooi. Dat is dus Chinese natuursteen, blijkt, en kennelijk een beetje hetzelfde soort waar ook vaak grote tegels voor terrassen van worden gemaakt.
Ik heb die grijze natuursteen nu zo vaak gezien dat ik het eigenlijk nogal zat ben, maar op zich zouden die klinkers niet eens zo gek staan. Navraag bij de stenenboer leerde mij dat die steen kennelijk meer verweert dan gebakken klinkers.
Heeft iemand ervaring met grijze natuursteen als klinkers? Hoe houdt zich dat, wordt het glad, en bevalt het?
Groeten,
Temet
Vera*
10-05-2010 om 12:57
Donker
Volgens mij had je een achtertuin op het Noorden, is het dan wel slim om donkere klinkers/tegels te gaan leggen? Als je tuin een beetje donker is zou ik denk ik zelf eerder gaan voor klinkers/tegels met een lichtere uitstrailing.
Temet
10-05-2010 om 13:39
Vera
Dat heb je goed onthouden! Inderdaad ligt de tuin op het noorden. De stenen waren overigens niet zo heel donker, dat viel wel mee. Ze schijnen trouwens op den duur lichter te worden.
(jeetje, wat een idioot lange link, dat zag ik niet toen ik op 'kopiëren'drukte)
Omdat de tuin op het noorden ligt wilde ikzelf eigenlijk een klinker in een beetje gelige kleur, maar die hadden ze niet (wel geel, maar niet de juiste kleur).
Nou ja, uiteindelijk wordt het toch wel groen
Groeten,
Temet
angel3
10-05-2010 om 14:20
Weet je het zeker?
wij hebben ook een tuin op het noorden maar qua zon valt het me enorm mee! We hebben van 12 tot 6 echt bijna de hele tuin in de zon behalve de rand langs het huis niet. Is dat bij jou ook of heb je toch veel schaduw?
Qua kleur hangt het ook af van de kleur van de steen van je huis vind ik zelf.
Verder zijn klinkers wel heel erg onrkuid gevoelig. Je hebt heel snel tussen die naden onkruid. Die grote tegles die strakker zijn hebben minder ruimte tussen de naden. Wij hadden ook van die wat grovere naden zeg maar en daar had ik me altijd een partij mos en troep tussen. Nu hebben ik 60x60 vlakke tegels en geen centje pijn. Dat blijft niet hangen die zaadjes....
Dit ter overweging.
Temet
10-05-2010 om 15:10
Angel
Nou, de hoeveelheid zon valt me tot nu toe ook enorm mee. Deze tuin-op-het-noorden heeft echt veeel meer zon dan mijn vorige tuin-op-het-noorden, en dat ligt vooral aan de hoogte van de omliggende bebouwing. Het is echter wat lastig inschatten nu omdat er nog geen schuttingen staan, helaas wil de buur ter linkerzijde wel een schutting, en die zal straks de zon gedeeltelijk wegnemen.
Wat betreft onkruid tussen de voegen - ik vind dat niet zo'n punt. Eigenlijk wil ik zoveel mogelijk plantjes en zo min mogelijk steen, vriend wil zoveel mogelijk steen en zo min mogelijk plantjes. In die zin is onkruid in de voegen een vorm van stiekem verzet mijnerzijds . En als het te gortig wordt ga ik een avondje therapeutisch met de onkruidkrabber aan de slag, zo groot is die tuin nu ook weer niet.
Wat ik trouwens laatst hoorde: klinkers = meer voegen= betere waterafvoer (in vergelijking tot tegels). Klinkt wel logisch eigenlijk.
Groeten,
Temet
Manda Rijn
10-05-2010 om 15:18
Leuk zeg
mooi we met die verweerde 'look', volgend jaar willen we de achtertuin met 1 groot terras laten doen, ik wil ook 'steentjes' en geen grote grijze tegels want dat heeft iedereen al.
Mag ik vragen wat dit kost per m2 en als je het laat leggen ben ik ook benieuwd naar de prijs.
margje van dijk
10-05-2010 om 15:21
Ook
Ik wil ook steentjes. En geen tegels. Alleen al dat afwaterverhaal, dat is toch fantastisch. Moet je hier in de buurt eens zien als het een beetje regent, hoe slecht al die tegeltuinen afwateren. En dan zijn mensen nog verbaasd ook, dat het water in de steegjes blijft staan.
Maar het ziet er Zo Veel Mooier uit. Al zou het wat verwoekeren. Hoewel je daar inderdaad wel je meditatieve moment uit moet gaan halen, vind ik, met dat onkruid er wat uit blijven trekken.
Wij moeten nog beginnen met de tuin, maar ik zie het ook al aardig voor me
Margje
Temet
10-05-2010 om 15:26
Manda
De stenenboer waar wij waren (Kippersluis) vroeg er dacht ik 41,50 de m2 voor. Maar dat weet ik niet eens meer precies (ik heb er niet zo goed naar gekeken want ik was nog niet uit mijn 'nee, ik wil geen grijze stenen' modus).
Leggen weet ik niet, wij hebben een offerte inclusief het leveren en plaatsen van een behoorlijk duur hekwerk, dus alleen straten weet ik niet. Dat zou bij ons wel eens duurder kunnen zijn dan normaal vanwege problemen rond aan- en afvoer van materiaal.
Er zijn trouwens ook grijze gebakken klinkers in de handel.
Groeten,
Temet
angel3
10-05-2010 om 15:51
Flex
klopt hoor Temet van dat afwateren. Daarom hebben wij langs alle randen donkergrijs grind. Dat scheelt enorm. En inderdaad je ziet die tegel wel veel.
Overigens wat betreft schutting daar zijn wij ook mee bezig. Wij kijken nu ook naar een zogenaamd flex fence (google maar eens). Weet niet hoe veel privacy je wil maar dit kun je open of dicht zetten. Daarmee kun je net wat meer zon pakken. Ik vidn ze erg leuk.
Margriet*
12-05-2010 om 21:09
Mooi
Wij hebben ook klinkers en het valt erg mee hoor het onkruid, bij ons is het strak gelegd. Wat spontaan opkomt aan de rand bij het raam laat ik vaak zitten. Nu groeit er een digigalis. Wat gras en bosaardbei van de buren haal ik weg.