Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pippe Lientje

Pippe Lientje

24-02-2013 om 12:30

Hondenvlees / kattenvlees?

Wat is daar dan mis mee? Of mag dat dan ook op de markt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom niet?

We eten ook konijnen en kippen en die worden ook vaak als huisdier gehouden. Ik zou niet weten waarom er onderscheid in wel en niet eetbare dieren zou moeten worden gemaakt. Tenzij ze gewoon niet lekker zijn natuurlijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2013 om 19:46

Pippe lientje

Officieel is er natuurlijk niks mis mee, maar zoals de Engelsen voor geen goud paard zullen eten, zo ligt voor mij hond en kat gevoelig. Voor de rest probeer ik graag wat uit, dus ik heb duif, eend, hert, konijn, lam, schaap, geit, speenvarken, gegeten en sta open voor andere beesten. In Peru zou ik cavia niet afwijzen bijvoorbeeld. Ik wil best eens struisvogel proeven. Maar hond of kat, nooit. Tenzij mijn leven ervan afhangt, dan praat ik anders waarschijnlijk.

Haha, ja hoor mag ook wel

Maar niet die van mij (althans nu nog niet) en ik hoef het zelf ook niet... Maar als ze een fijn leven gehad hebben en niet lijden, prima! Bvk biologisch dus.

Thursday Next

Thursday Next

24-02-2013 om 22:28

Verschil...

een verschil is natuurlijk wel dat honden en katten vleeseters zijn, en de dieren die wij in het algemeen eten zijn planteneters.

Nee

mijn zus heeft wel eens hond gegeten, dat wist ze niet, dat bleek achteraf pas, in Azie is het normaal om af en toe hond te eten. Honden en katten worden daar overigens ook als huisdier gehouden. Ik heb zelf nu konijntjes maar zou ook wel konijn kunnen eten. Cavia's hebben we ook gehad en dat zou ik in Zuid Amerika ook wel eten.

Katten heb ik ook, die wil ik dan weer niet eten. Tja er zit geen logica achter, ik heb met katten blijkbaar een hechtere band ?

Vic

Vic

25-02-2013 om 09:29

Volgens mij

Ik kan er niet echt achterkomen of het eten van honden- en kattenvlees verboden is. Het mag i.i.g. niet ingevoerd worden, maar volgens mij mag je wel je eigen Fikkie opeten, mits je hem diervriendelijk slacht.

Diervriendelijk slachten

Geen idee of je je eigen Fikkie op mag eten... Tja en diervriendelijk slachten... Is dat niet in een pan water aan de kook brengen zoals we ook met mosselen en kreeft doen? Of in een keer de kop eraf hakken?

Van de zotte toch als je er bij stilstaat wat voor verschillende maatstaven we hanteren.

Tinus_p

Tinus_p

25-02-2013 om 13:03

Honden katten versus varkens

Thursday:
een verschil is natuurlijk wel dat honden en katten vleeseters zijn, en de dieren die wij in het algemeen eten zijn planteneters."
En dat is precies het hele punt. Uit economisch oogpunt is het fokken van hond of kat voor de slacht volkomen waanzin -en dus gebeurt het niet.
Om dezelfde reden eten wij wel varken (varkens eten allerlei restjes en afval, wat economisch goed is, van oorsprong heel duurzaam) en joden/moslims niet (varkens fokken in woestijnen is economisch volkomen waanzin).

Ook hondenvlees gegeten

in Cambodja, zonder dat ik het wist trouwens hahaha. Het was wel lekker hoor tot ik hoorde dat het hond was.

Het is ook gewoon het idee dat je hond, kat of wat dan ook eet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 13:47

Tinkebell

Volgens mij mag je je eigen dier opeten. Misschien kennen jullie Tinkebell? (zo niet, op Wikipedia kun je meer over haar lezen) Ze heeft van haar eigen kat een tas gemaakt. Het dier was twee jaar oud en volgens Katinka Simonse (zoals Tinkebelle eigenlijk heet) depressief. Ze is er niet om vervolgd.
Ik denk dat overal waar emotionele waarde aan een bepaald dier wordt gehecht het eten ervan als gruwel wordt gezien. Voor mij is dat hond en kat, volgens mij is dat gelijk aan de gevoelens in de Nederlandse maatschappij, met de rest heb ik minder moeite.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 14:06

Vleeseters

Ik denk inderdaad dat het historisch gezien logisch is dat wij geen vleesetende dieren eten, maar wereldwijd is dat dus niet logisch blijkbaar. In Nederland is het raar om vleesetende dieren te moeten voeden met andere dieren, wat een gedoe... Maar zodra er overlast is van een bepaald soort, of als het een oorspronkelijk inheems vleessoort is, dan is het opeens niet meer zo belangrijk of een dier planteneter is of niet. In Australië kun je krokodil eten bijvoorbeeld. En die eten toch echt geen gras. En honden en katten in Azië eten ook vast niet alleen gras en andere blaadjes. Daar wordt het dus niet als raar gezien om ze te fokken en te voeren met andere beesten.
Wat varkens betreft denk ik dat niet alleen de omgeving meespeelt, waar kun je als varken in vredesnaam lekker baggeren als er geen modder is, maar dat baggeren in de modder ziet er nou ook niet bepaald 'schoon' uit. Het beest wordt als 'onrein' gezien. Net als ze in India geen rund eten, omdat het beest als heilig dier wordt gezien.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 14:11

Moslim

Indonesië heeft een enorm aantal moslim-inwoners die ook geen varken mogen eten. Het wel of niet eten van varken is dus puur geloofsbepaald zonder rekening te houden met de natuurlijke omstandigheden in een bepaald land.

Vis

de roofvissen die we eten gaan er anders prima in hier.

bibi63

bibi63

25-02-2013 om 15:12

Thursday next

Wat grappig, had ik nog nooit over nagedacht dat de dieren die wij eten planteneters zijn...... Inderdaad zeg! Daar filosofeer ik nog even verder op door: zal dat met de smaak van het vlees te maken hebben? Of heeft het te maken dat wij (om wat voor reden dan ook) geen roofdieren eten. Apart wel. Ben benieuwd of hier een (wetenschappelijke) reden achter zit.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

25-02-2013 om 15:17

Vervolg: info gevonden

Ik heb net ergens wat info gelezen over het feit dat mensen hoofdzakelijk herbivoren dieren eten:
a: er zijn véél meer herbivoren, dan carnivoren dieren.
b: en het belangrijkste: het 'kweken' van herbivoren dieren is natuurlijk veel makkelijker en goedkoper mbt tot het voedsel wat ze eten dan carnivoren.
Tja, logisch eigenlijk.
Gr. Bibi

Tinus

Economisch verantwoord hond of kat eten: ga naar het asiel, die zitten er vol mee. En die moeten weer koeievlees of varkensvlees eten om in leven te blijven, terwijl niemand op die honden en katten zit te wachten. Hartstikke goedkoop lijkt me het hoor, honden- en kattenvlees. Is met wat pindasaus vast wel weg te krijgen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 17:27

Skik

Anjing Pangang (hond) en kucing Pangang (kat) klinkt alweer anders dan 'vanavond eten we kat/hond'.)

mopperkont

mopperkont

25-02-2013 om 18:28

Mesteters

In sommige landen staan honden en varkens vooral bekend als poep-eters, dat is dan inderdaad geen lekker idee.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 19:24

Mopperkont

En eten ze in die landen wel konijn? Of hebben ze daar geen konijnen? Dat kan natuurlijk

mopperkont

mopperkont

25-02-2013 om 20:12

Konijnen

Konijnen eten alleen eigen keuteltjes, en dan een speciaal soort ook nog. Ik heb zelf konijnen en ik heb het ze nog nooit zien doen. Varkens en honden eten allerlei soorten poep. Varkens worden daar soms speciaal voor gehouden.

Hond vs kat

Ik weet dat er in sommige landen hond gegeten wordt, maar zijn er eigenlijk ook landen waar ze katten eten (het eten van dakhaas in tijden van hongersnood reken ik even niet mee). Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Weet iemand hier meer van?

Groeten,

Temet

Temet

ja hoor, er is een mooie documentaire over aboriginals die op verwilderde katten (wordt in australie gezien als een plaag, en dat is ook zo, katten moorden daar de inheemse dieren uit) jagen en die lekker opeten.

en zoals ik al zei, in Korea is het heel normaal, even geen idee hoe de jonge generatie er over denkt daar. Maar alles wat vliegt, zwemt of loopt wordt in azie gegeten, gewoon met lekker veel knoflook, peper en andere kruiden en rijst met wat groente.

En katten

in wo2 zijn er ook wel wat katten en honden opgegeten trouwens, ik heb ooit een stukje in een boek gelezen (geen idee welk boek) over een kattenvelletje wat buiten op een stok hing.

Overigens als even op google kattenvlees en hondenvlees in typt krijg je de meest gruwelijke beelden te zien. Vergelijkbaar met de paardentransporten in frankrijk en de manier waarop wij met onze bio-industrie dieren om gaan.

Ik eet overigens wel vlees maar zoveel mogelijk biologisch.

Oh en

in zo azie eet men gemiddeld veel minder vlees dan hier in europa. Het is alleen bij speciale gelegenheden dat mensen flink wat vlees etn zoals wij dagelijks doen. Vis wordt dan weer wel veel gegeten (schiereiland) maar dan ook voornamelijk met veel groente.

Ik heb in die zin geen behoefte om buitenlandse eetgewoonten af te kraken, ik denk dat wij in het westen (waar de keuze veel groter is) behoorlijk hypocriet zijn over vleesconsumptie.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2013 om 23:21

Mopperkont

Waarschijnlijk zijn ze er al klaar mee voor jij wakker wordt

Over katten

Daar zit toch amper vlees aan?
- terwijl ik het typ denk ik aan een youtube-top-10 van dikke katten. Maar die zijn wrs echt niet te vreten.. 20 kilo buikvet?!

Haha

mjn ouders hebben onlangs hun zeer obese kater laten inslapen, beestje was ook hoogbejaard en had allerlei ergs wat na een paar duizend euro bij de dierenarts toch niet goed te verhelpen was (man, geef dat beest aub een spuitje heb ik nog gezegd, maar nee, ook deze kat moest door de hele medische mangel omdat mijn moeder niet normaal naar haar poezenkindjes kan kijken....zucht).

Mijn moeder zei afgelopen week nog met een tril in haar stem "ik heb nooit dikke katten gehad, Felix was zwaar gebouwd maar niet dik".

Ok Felix moest een speciaal formaat kattenbak zonder klep want dat beest was zo dik dat je er een heel leger kattensate van kon laten eten.

Haha mandarijn

Dat is een mooi verhaal! Wat katten al niet losmaken bii mensen..

Vleeseters

Herbivoren? Een kip eet toch ook wel eens een worm oid als ze de kans krijgt? En varkens zijn net als wij alleseters. Die eten echt wel vlees!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Manda

Dat er hier in de oorlog ook kat op het menu stond wist ik (vandaar mijn opmerking over 'dakhaas', want zo heette dat beest dan geloof ik als-ie eenmaal in de pan was beland). Maar ik vroeg me af of er ook landen zijn waar katten gewoon gegeten worden zoals hier kip of varken, dus ook als er geen honger heerst.

Kennelijk wel dus.

Als ik weer eens vals door een hond word aangekeken of in hun poep stap - ik ben geen hondenliefhebber - grom ik ook wel eens "inblikken en als voedselhulp naar Noord-Korea" - maar helaas, naar mij wordt niet geluisterd

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.