Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoera!!!!!! Hij is weg!!!! Onze drama- logee

Pfffffffffff........
ik heb het echt helemaal gehad. Onze Uitwisselingsitaliaan was erger dan de ergste versie die in mijn vorige draadje beschreven was.

Na 5 dagen wist ik inmiddels dat ie geen vlees at, geen kaas, geen zuivel, liever geen brood en dat ie wegens een mij onduidelijke' very bad experience with Chinese food' ook geen Aziatisch ogende gerechten bliefde.

soep ging redelijk ( hoewel....toen ze donderdagavond laat ietwat hongerig uit Amsterdam terugkwamen moesten we wel erg aandringen, en keek ie eerst 2 keer argwanend in de pan voor ie wijfelend overstag ging....)

Maar gisteravond was echt de topper.

Ik was om 4 uur thuis van school/ werk. We hadden er nog een extra Italiaanse bij, de laatste nacht.

Mijn eigen jongste moest om half 6 naar atletiek gebracht. Mijn middelste kwam om half 5 uit school, moest een koffer pakken en om half 7 met de auto worden afgeleverd op een sportpark een dorp verderop voor vertrek op honkbal weekend.

En mijn oudste moest met zijn 2 Italianen tegen achten worden weggebracht ( zij kon niet fietsen) naar een dorp 15 km verderop voor laatste-avond- uitwisselingsfeestje bij iemand thuis..

Oh, ja, en jongste moest ook nog weer opgehaald van sporttraining....om 7 uur.

Kortom, drama planning, maar aangezien onze Italianen de dag daarvoor, en daarna wsch ook al zouden leven op Mac d voelde ik me enigszins verplicht om toch iets vers te eten op tafel te zetten....zonder vlees, kaas, zuivel, Chinees tintje etcetera...

En ook nog een beetje vlot te maken, en in 3 sessies opwarmbaar, en noem maar op.

Linzensoep bedacht ik. soep ging immers aardig goed, en Ik heb een heerlijk recept waar zelfs de vrienden van mijn pubers likkebaardend hun vingers bij aflikken als ze weer een massaal blijven hangen voor het eten.
Vandaag de vegetarische versie. Er waren nog een paar andere vrienden over de vloer s middags, van oudste, en die riepen stuk voor stuk ( spontaan!!!) bij vertrek dat het zo lekker rook, en wat we gingen eten....

Linzensoep dus. Met een schep witte rijst in het bord. Soep erover. Lekker, met paprika, tomaten, sperzieboonjes en courgette erdoor. Gegarneerd met fijngehakt cashewnootjes en Bosuitjes.

Om zeker te weten dat het goed ging, en omdat het ook gewoon erg lekker is had ik op de markt ook nog een stapeltje van die dunne Turkse oprol- pizza's meegenomen. Bakje gemengde sla op tafel en knoflooksaus...konden ze ook nog opgerolde pizza eten....

Tja. Jullie voelen hem al komen natuurlijk...

We gingen aan tafel. Ze keken in de pannen. Ze overlegden even in het Italiaans en vroegen toen beleefd of ze ook alleen kale witte rijst mochten eten.

Pffffffff.....

De Turkse pizza viel gelukkig bij onze extra dames - logee wel in de smaak, maar onze eigen emmanuel heeft 1 hap van zijn pizza genomen, en hem daarna laten liggen.

Ik heb echt nog nooit zoiets meegemaakt. Die blik in de pannen, en die besmuikte discussie hoe ze me zouden vertellen dat ze dit echt niet gingen eten...alsof ik gesmoorde koeiehersens serveerde, of oog- bollen in rode saus of zo. Het was gewoon SOEP!!!!!!!!

Oké, ik was moe, en het was natuurlijk mijn eigen suffe schuld om me zo uit te sloven, ik had ze gewoon een paar euro voor de snackbar moeten geven, ik weet het.

Maar ik was echt zwaar beledigd. En perplex. Heb zoiets echt nog nooit meegemaakt.

Wat een week....

Maar goed, na nog een bak koffie met 4 koekjes pp zijn ze nu met man en oudste op weg naar het station...

Ik ga zo maar bedden afhalen en wassen.

Heeft iemand trouwens nog een arbeidsextensief leuk ideetje voor het eten van vanavond? Manlief heeft ( wat een timing) een stel vrienden uitgenodigd om te komen eten. En ik mag koken geloof ik. Ze eten vast alles op wat ik klaarmaak, maar mijn hemel, ik heb het echt even helemaal gehad qua gasten.....

Ingrid


Fiorucci

Fiorucci

19-10-2013 om 09:27

Ingrid

Nou,lekker iets met zuivel, en vlees natuurlijk..)

Dalarna

Dalarna

19-10-2013 om 09:39

Ingridt

Tjongejonge zeg, dit ga ik mijn Italiaans/Poolse collega vertellen, die is ook getrouwd met een Italiaan Je verschaft ons op OO hier van weer een leuke anekdote!

Wat een verschrikking zeg!

Wat een heerlijkheid, je eigen zoon weer terug!

Wat zal jij trots, blij en gelukkig zijn als je eigen vertrouwde alles etende zoon weer op dat plekje aan tafel schuift

Zou voor een ovenschotel kiezen, die kan je van te voren klaarmaken en dan heb je tijd voor de gasten, soepje vooraf en een lekker ijsje toe.

ja. maak lekker lasagna

gauw klaar, geen gedoe. Sla erbij, lekker wijntje, ijs toe.
Russst!

nathalie

nathalie

19-10-2013 om 12:05

haha Ingrid

Ik heb genoten van je verslagen over je escapades met je uitwisselingsgast. Dacht eerst, het zal toch niet aan het Italiaans-zijn liggen, gewoon een verwende jongen en dat kan in alle nationaliteiten (ik heb een zwager... oké daar hebben we het maar niet over) maar dat die dame ook zo moeilijk deed geeft wel te denken.
Als je nog eens tijd hebt dan mag je dat linzensoeprecept hier neerzetten, klinkt geweldig!

IngridT

IngridT

19-10-2013 om 13:36 Topicstarter

Zo.

Ik heb de frituurpan in de vaatwasser. We eten vanavond frietjes met sla en een mootje zalm van onder de grill....heerlijk. En 0 werk. Komkommersoepje vooraf en ijs met mars saus toe als er noveen.

Overigens pinkte ook onze Italiaan een traantje weg op het station vertelde oudste. Hij had het zooooo fijn gehad bij ons! En de Italiaanse die alleen de laatste 2 dagen bij ons was, was ontroostbaar, en wilde hier ( ondanks het eten???) lefstblijven wonen. Hebben we toch nog iets goed gedaan geloof ik.....

Ingrid

Ps...en hij was ook zo blij met de 2 blikken karvan cevitam die we hem als afscheidsrede tje meegaven...hahaha!

durf het bijna niet te vragen...

...maar als je bijgekomen bent, zou ik best het recept van die linzensoep willen hebben...

Wat een drama, zo'n slechte eter. Wel een leuk verhaal

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2013 om 17:59

ik durf het wel te vragen

zou je, als je tijd hebt, dat recept hier willen delen met ons?
Ik ben namelijk dol op linzen!

Zou leuk zijn voor een film, zo'n Italiaanse gast in huis met een ploeterende gastvrouw. Zoals ze in de pan kijken!

wat een geduld

heb jij gehad met die gast(en). Ik had geloof ik een nijdig 'nee' geantwoord toen ze vroegen of ze alleen rijst mochten eten ...
En ik wil ook heel graag dat recept van je linzensoep!

IngridT

IngridT

20-10-2013 om 14:35 Topicstarter

Recept...hmm.

Het is meestal een variatie van het een of ander, afhankelijk van wat er nog in de groentela ligt, maar de basis is ongeveer

- uitje fruiten, met wat gekruids erbij...stukjes chorizo, Spaans pepertje, , schep currypasta, knoflook ( niet alles tegelijk, das teveel van het goede)

Assorti groenten erdoorheen... Bij mij meestal in ieder geval een paar paprika's en wat er nog aan (over) rijpe tomaten op de fruitschaal ligt. Verder whatever n de groentela voorhanden is. Courgette, sperzieboontjesv( die kook ik wel eventjes voor)

Dan oranje linzen erbij. Gram of 250. Ook even meefruiten.

Dan zorgen dat het soep wordt....

Dus water erbij, en kokosmelk en evt nog een blik tomaten.

Ik doe ook wel eens zonder kokosmelk, en dan gooi ik er meestal nog een bouillonblokje bij.

Verder kruiden met komijn, evt nog wat currypoeder of chilipoeder / vlokken als het nog wat pittiger mag. Peper/ zout naar smaak.

Half uurtje laten pruttelen tot de linzen uit elkaar vallen ( het moeten wel oranje linzen zijn...groene blijven heel, en dat wil je niet)

Klaar. ( evt water of bouillon toevoegen als het te dik wordt, de soep....het moet niet heel dun wonderen, maar ook niet een soort van linzenpuree. Ik houd het tijdens het koken gewoon een beetje in de gaten)

Serveren in een diep bord. Schep rijs er in, soep erover. Bestrooien met Bosuitjes en gehakte cashewnootjes. Turks brood oid erbij.!

Ook prima te bewaren.... Ik had now een halve pan over ( hahaha) die eten we vanavond op!!

Ingrid

GS

GS

20-10-2013 om 14:40

Vis!

Volgens mij had je italiaantje gesmuld van je makkelijke maaltijd van vanavond (of gister): gegrilde vis, friet en sla)!

Lucerna

Lucerna

20-10-2013 om 14:49

hahahaha!

Ik had je willen aanraden om ijs met marsensaus te serveren en ziedaar Hier ook al tíjden een hit om iets bijzonders te vieren. En dank je wel voor je linzensoeprecept en je verslag. Plotseling vind ik dat mijn kinders total alleseters zijn. Nu zijn ze ook niet heel erg "lussiknietig", maar als je dit leest... Mèn, wat een geduld heb jij !

Bedankt IngridT

Heb je recept gekopieerd en in m'n docu opgeslagen.
Ben heel erg benieuwd. Het leest "lekker"

Lucerna

Lucerna

20-10-2013 om 15:00

vraagje nog

Heb je dan bliklinzen of van die gedroogde?

Goeie vraag

Lucerna

Rafelkap

Rafelkap

20-10-2013 om 16:08

gedroogde

Kan je rode linzen dan in blik kopen? Ik koop altijd gedroogde rode, die zijn snel gaar. Rode linzen zijn de makkelijkste van zijn familie, echt iets voor luie huisvrouwen
Ik ga dit soepje zeker binnenkort eens proberen.

IngridT

IngridT

20-10-2013 om 19:39 Topicstarter

Oranje

Zijn die van mij. Maar dat zal official wel rode linzen heten. Ik koop ze bij de bio winkel. Gedroogd, in een zakje van 500 gr.

Net de andere heeft op, het was een beetle dik geworden, meer saus dan soep, maar heerlijk!!

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2013 om 19:52

Toch

Hoe lekker de soep ook geweest zal zijn, vind ik het wel een soep waar je van moet houden. Ik probeer mijn man al tijden over te halen om het eens te proberen, maar het idee alleen al is genoeg voor hem. En hij is geen moeilijke eter. Een schep rijst eronder trekt mij ook niet erg. Smaken verschillen.

Ja kaaskopje

Dat dacht ik ook. Hier in huis 1 linzensoepfanaat, ze maakt het al sinds ze 8 is zelf, 1 regelrechte hater en 1 die het wel eet als het er is, maar niet van harte...

gemaakt

hier in Spanje geen rode linzen te koop, dus hele kleine groene (die hoeven ook maar half uurtje te koken). Van de week de soep gemaakt, in één woord heerlijk. Morgen moet ik 12 mensen te eten geven, waarvan een aantal vegetarisch, maar diegenen die dat niet zijn krijgen deze linzensoep met chorizo erin. Gelukkig woon ik in het deel van Spanje waar de lekkerste chorizos gemaakt worden .. Bedankt voor het recept! die blijft er hier in

mirreke

mirreke

26-10-2013 om 18:15

hmm, goede tip, met chorizo!

Lekker lijkt me. Ik heb het ook opgeslagen, IngridT

IngridT

IngridT

27-10-2013 om 15:58 Topicstarter

Fijn!!!!

Dat ie lekker was Chiquita!!

Ik dacht al even dat ik een gaatje in mijn hoofd had dat deze linzensoep in de categorie ' altijd goed' recepten viel.....

Overigens had ik onze Italiaanse vriend niet eens verteld dat er linzen ini zaten. Hij heeft het puur op de 'looks' afgekeurd.

Ik heb deze soep trouwens ook een keer gemakt toen mijn oudste op een warme zomerdag besmuikt vanaf ons recreatiestrandje belde dat hij zo' n lol had met zijn vrienden en of ze met zijn 10 en bij ons konden eten om nog een gezellig avondje er aan vast te plakken.

Toen heb ik ja gezegd en een enorme pan linzensoep gemaakt met whatever er nog in de groentela lag.
Nog nooit zoveel komplimenten gehad over het eten van een horde pubers. . Dat groente zo lekker kon zijn. Echt, ze waren zwaar onder de indruk.

En ze zijn echt eerlijk hoor, want de ietwat obscure tomatensoep met vijgen er in die ik laatst had gemaakt toen er ook een paar pubers bleven eten, en die echt heel ' bijzonder' smaakte werd unaniem afgekeurd. Zeggen ze dan ook eerlijk. Ik vond het zelf ook niet echt voor herhaling vatbaar......

Ingrid

Fransien

Fransien

27-10-2013 om 16:37

Kijken en proeven

Tsja, als je drama-logee tenminste dapper had geproefd ook al zette je hem de meest vreemde dingen voor, was de logeerpartij voor jouw gevoel ook heel anders verlopen.
Als hij alleen met zijn ogen proeft, tsja, dan zal hij nog wel vaker honger hebben als hij bij moeders pappot weg is.

Mijn zoontje van zes is net bij mijn zusje wezen logeren. Het is zijn lievelingstante en hij is haar lievelingsneefje, maar ze kon hem 's ochtends absoluut achter het behang plakken. Mijn zoontje is nogal kieskeurig en zeker bij het ontbijt. Ze is op dit moment helemaal weg van een of ander hip dieet waarbij je 's ochtends vooral havermout moet eten en had ook voor hem lekkere pap gekookt. Hij weigerde zelfs maar te proeven. Hij heeft dus honger gehad. Klein detail is dat hij daarin heel veel van zijn tante weg heeft, die was vroeger ook zo'n miezemuis en als ze dan moest proeven was dat een kwart theelepeltje waarbij ze vooraf al een vies gezicht trok.

neteret mut

neteret mut

27-10-2013 om 16:41

fransien

en herkende ze dat van zichzelf van vroeger?
Ik denk dat ik die linzesoep graag zou eten misschien maak ik hem ook wel maar dan in een kleine hoeveelheid. Ben bang dat de reacties hier tamelijk negatief zullen (alleen al op de looks)

Tink

Tink

27-10-2013 om 18:52

Ingrid

Ik bewonder je geduld!

Fransien

Fransien

27-10-2013 om 18:55

Nou nee

Mijn zusje heeft soms een heel selectief geheugen helaas. Mijn vader zal het haar nog wel even fijntjes in herinnering brengen als ze bij hem komt klagen

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2013 om 20:11

Nou

Altijd goed recepten? Die bestaan niet, omdat er altijd miesmuizers bestaan
Onze kieskeurige eter hier in huis eet geen enkele soep. Als je hem de linzensoep voor zou zetten, zou hij zeker niet juichen.
Echter, als hij ergens op bezoek zou gaan, zou hij wat eten van wat hem werd voorgezet. Misschien een klein beetje met een bedrukt gezicht en dan maar honger hebben verder.
Wie weet kan hij eens bij jou langs komen Ingrid, en komt dan terug "Jaaaa, soep is lekker!!!".
Hij is 13, dus heeft nog wat jaren te gaan gelukkig. Hij eet steeds meer.

Lucerna

Lucerna

27-10-2013 om 21:44

Succes hier!

Mijn eerste linzenrecept - en de kinders vonden het lekker. Wijselijk had ik de kokosmelk weggelaten en voor mijn doen wat kwistig met currypasta gedaan. De chorizo vervangen door salami en het ging er grif in. En nog een lekkere bak over voor later in de week, voor als het hele gezin op één na lekker snert eet, dan kan die ene lekker het restje linzensoep eten. Superhandig recept om wat restjes op te maken. Voortaan heb ik linzen in huis

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2013 om 23:19

ach

Die Italiaan bleef maar een week. Ik heb elke dag, jaar in jaar uit, te maken met figuren die wantrouwend in iedere pan gluren en dan roepen "lussiknie". Met als verschil dat ik de eis kan stellen dat ze van alles toch één hap moeten eten, dat kon jij natuurlijk niet maken. Ach, hij eet bij La Mamma wel weer bij. Van een weekje water en brood krijg je niks.

Evanlyn

Nee joh, die ellendeling at zelfs geen brood!

Ik voel ondertussen met je mee, zulke figuren lopen hier ook rond, tenzij er kipnuggets op het menu staan (waar heb ik gefaald...)

Ik kom altijd later thuis dan de rest van het gezin, dus als ik thuiskom heeft de rest al gegeten of is daar nog mee bezig. Ik kook altijd vooraf, zodat het alleen nog maar hoeft te worden opgewarmd. De begroeting van mijn vierjarige gisteren "Mama, waarom heb je zulk vies eten gemaakt?"

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.