Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laura

Laura

17-08-2017 om 23:01

Hoelang bewaar je kleding die nog goed is

Ik ben de zolder aan het opruimen, en ik kom veel spullen tegen die ik al jaren niet meer gebruik en wegdoe of verkoop.
Ook heb ik twee kledingrekken vol hangen met jurkjes en broeken die ik al heel lang niet meer draag.
Jurkjes van Steps, met van die vleermuismouwen en een drukke print. Het ziet er nog hartstikke goed uit, pas het ook nog steeds en toch voel ik mezelf er " gedateerd " in. Ik loop niet echt volgens de laatste mode maar heb wel moderne kleding.
Ik vraag me af hoelang jullie kleding bewaren , draag je gewoon iets totdat je het niet meer leuk vindt ?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-08-2017 om 23:18

Tja

Als je ruimte hebt, zou je het allemaal gerust kunnen laten hangen. Ik heb van alles weggedaan door de jaren heen waarvan ik nu denk - hm dat had ik nu nog wel eens willen proberen. Of aan een dochter doorschuiven als vintage. Wegdoen kan altijd nog.

Jasmijn

Jasmijn

18-08-2017 om 08:11

bewaren

Als het inderdaad niet in de weg hangt, zou ik het bewaren. Mijn dochter (nu 22) gaat regelmatig naar de IJhallen (zo'n tweedehand, vnl. kleding verkoop) en komt met spulletjes thuis die ik vroeger gewoon had. Ik denk dat ze mijn spullen van toen geweldig had gevonden. Laatst had ze een rood spijkerjack in haar handen, had ik vroeger, afgezet met (nep) leren biesjes. Of jeans met hoge taille, colbertjes enz enz.
Ik vind het zelf ook best jammer dat het allemaal weg is, maar ik had geen ruimte om dat allemaal te bewaren en vond het op dat moment ook oude en stomme kleding, zou ik toch nóóóóit meer dragen (maar mijn dochter dus wel)

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2017 om 08:58

Tot het stuk is

Ik heb laatst een rokje weggedaan, omdat ik zéker weet dat ik die lengte niet meer ga aantrekken,maar het bijbehorende jasje heb ik gehouden. Ik vraag in zo'n geval wel even het oordeel van mijn dochters. "Kan nog", was de reactie, dus die trek ik af en toe weer aan. Als ik weet dat ik een kledingstuk eigenlijk nooit meer aan zal trekken, omdat dat al gebleken is, doe ik het ook weg. Verder bewaar ik alles tot het stuk of te vaal is geworden, hoewel kleren die oud en vaal zijn geworden ook nog wel eens puur thuis blijf dragen, omdat ze zo lekker zitten.

Ik heb nu bijvoorbeeld een jurk hangen, waar ik nogal blij mee was, maar die verdraaide kilo's . Het ziet er niet uit. Tegen dat ik er weer in pas, als dat nog gebeurt, is het totaal niet meer in de mode. (Kant-achtig) Maar ik kan er geen afstand van doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-08-2017 om 09:17

Weg

Ik heb laatst enorm veel weg gedaan in maat 32/34 waar ik nooit van mijn leven meer in ga passen. In mijn omgeving ken ik ook niemand die daarvoor in aanmerking zou kunnen komen dus ik heb het naar de inzamelbak gebracht. Ook miskopen of te jeugdige kleding doe ik gewoon weg, tenminste nadat het eerst 10 jaar nutteloos in de kast heeft gehangen.

Pirata

Pirata

18-08-2017 om 09:43

Ook weg

Ik heb geen zin in nutteloze spullen in huis. En de kans dat je dochter het gaat dragen, is minimaal. Bovendien heb ik geen dochter. En mijn zoons gaan de oude kleren van mijn man ook echt niet dragen.

Weg

Ik hou erg van opruimen, een zo leeg mogelijk huis en vind bewaren om het bewaren echt niks. Nu ik aardig afgevallen ben gaat mijn kleren die nu drie, vier maten te groot zijn rigoureus naar de kringloop. Wel heb ik nog lang één opbergbak met te klein geworden kleding bewaard in de hoop er ooit nog eens in te passen. Hij was gelabeld 'wishful thinking'. Maar bij nadere inspectie kon het meeste daarvan weg, toch niet meer leuk.

Mijn dochter houdt overigens ook van kleding uit de jaren negentig en baalt dat ik daar niks meer van heb, maar om nou decennia kleding te bewaren waar je dochter twintig jaar later een paar items van wil hebben vind ik teveel moeite. Mijn stelregel: als het het kledingstuk een jaar niet meer gedragen heb zonder logische reden (niet warm of koud genoeg weer geweest bijvoorbeeld), dan mag het weg.

skik

Jasmijn

Jasmijn

18-08-2017 om 10:25

alleen als ik ruimte genoeg heb

Ik ben het geheel met jullie eens dat ik het ook alleen zou bewaren als ik ruimte genoeg had en het beslist niet in de weg stond. Maar ik woonde altijd klein, dus bij ons moest het wel weg uit praktische overwegingen. Maar als ik een mega grote zolder over zou hebben o.i.d. zou ik daar wel zo'n kledingrek laten staan, leuk voor verkleedparty's, jaren '70 , '80 '90 feestjes of ooit misschien gebruiken om er iets anders van te flansen, ik heb een vriendin die daar zeer goed in is.

niet bewaren

Ik hanteer dezelfde stelregel als skik. Kleding die ik zonder aanwijsbare reden zeker een jaar niet heb gedragen gaat weg. Ik geef het of weg aan iemand die het goed kan gebruiken of het gaat naar de kringloop.
Maar ik bewaar sowieso nauwelijks spullen die ik niet gebruik.

zebra

zebra

18-08-2017 om 15:58

ook weg

een flink aantal kledingstukken is meegegaan naar de rommelmarkt, een deel is verkocht. Hetgene wat niet verkocht was, ging de week erna richting een goed doel.

Jhonna

Jhonna

18-08-2017 om 16:53

2plekken voor kleding

in mijn kast of in de niet het seizoen bak. (denk: dikke winter spullen en hoog zomer dingen)
Kleding wordt gewoon afgedragen en pas dan koop ik weer iets anders.

Ik zou me steeds schuldig voelen met kleding die ik niet draag en toch bewaar. Schuldig vanwege het onnodige geld dat ik uitgegeven heb en schuldig om de kinderarbeid die ik dan toch te veel heb gestimuleerd.

marinade

marinade

19-08-2017 om 11:08

Als

.... kleding er na jaren nog heel goed uitziet dan:
Heb je onverwoestbare klassieke stukken gekocht met een toen bijbehorend prijskaartje. Je gaat niet voor mode maar voor kwaliteit. Bon chic bon genre, zoiets.
Of
Heb je het toch veel minder (of niet) gedragen, achteraf gezien een miskoop dus.

De kans dat je dochters met graagte je kast plunderen:
Als je hetzelfde draagt als zij (gevarenzone
Als de kast volhangt met Chaneljasjes om deze dan nonchalant te combineren met een spijkerbroek. Ik denk dan aan de dochters van Maxima.

Vintage is heel leuk, en de jacht erop is ook leuk. Dus vandaar de vintage kiloknallers en hippe vintage winkels (barbershop ernaast en een koffiezaak). Dan kun je meteen checken of het geen flater-vintage is (want ook vintage is gewoon mode).

Ooit bewaarde ik me suf, om sentimentele redenen een t-shirt bewaren, om reden van het het ziet er nog zo goed uit etc. Echt kasten overvol met kleding.
Nu ben ik rigoureuzer: als iets maar blijft liggen, dan mag het naar de kringloop. Weg ermee. Het ruimt letterlijk en figuurlijk op.
Behalve wat eerste kleding van de kinderen heb ik nog één knalgroen wollen vestje van Agnes B. bewaard, ooit in Parijs gekocht. Die blijft aan mijn handen kleven en kan niet weg.

Marjonneke

Marjonneke

23-08-2017 om 17:02

Wegdoen

Ik ben tegenwoordig ook steeds meer bezig met wat ze "ontspullen" noemen, en die strategie pas ik ook toe als het om kleding gaat. Mijn ervaring is dat je wel gauw weet of een kledingstuk nog goed voelt of niet, en dat je het, als dat niet zo is, ook nagenoeg nooit uit de kast pakt en altijd voor iets anders kiest. Zelf heb ik een deel van mijn kleding verkocht op een rommelmarkt, en een ander deel naar een goed doel gebracht.
Ik heb eigenlijk nog maar een klein stapeltje over, maar dat geeft me een rustig gevoel en ik vind het nu veel makkelijker om een outfit te kiezen (omdat ik me in alle kledingstukken die ik bewaard heb goed voel). Een bijkomend voordeel is dat ik een beter idee heb van wat ik echt graag draag en niet, zoals vroeger, zomaar meer iets koop. Daardoor al een hele tijd een stuk minder gekocht en ook geen miskopen meer gedaan.

Zojuist kwam ik dit oude topic tegen. 
Leuke vraag, waar ik zelf wel mee struggle omdat mijn kledingmaat niet constant is. 

Ik heb dan ook meerdere maten in de kast liggen. Bewaar kleding dus best lang omdat ik hoop het weer te gaan passen. 

Hoe gaan jullie hiermee om?

Ik breng het doorgaans naar een kringloopwinkel, zeker als het nog goed is.

Zo veel mogelijk wegbrengen naar kringloop of verkopen. Maar niet laten hangen. Dat is ook heel milieuonvriendelijk omdat daardoor anderen meer nieuw moeten kopen.

Nou ja, als je echt denkt dat het ooit nog gaat lukken, zou ik het zeker bewaren. Als je het dan weer aankunt, geeft dat denk ik een goed gevoel. Maar als het je frustreert, is het misschien beter om het toch maar naar de kringloopwinkel te brengen.

Ik bewaar zelf veel dingen (zolang ik nog plek heb), vooral tijdloze items die ik sowieso meestal koop. Dit zijn allemaal basics in jeans, donkerblauw, zwart en wit. Vroeger heb ik te vaak dingen weggedaan waar ik later spijt van had. Ik heb een kast op zolder waar het niet in de weg hangt, dus ik bewaar het gewoon lekker.

Als ik het niet meer pas laat ik het een jaar ongeveer hangen in de kast. Dus een (te) strakke broek gaat een jaar later door naar de kringloop of een bekende. Kan door een paar kilo's komen of hij was bij aankoop, achteraf, al wat te strak. Mijn gewicht is vrij constant dus ik kan lang doen met kleding wat dat betreft. De eventuele miskopen gaan dan gelijk mee naar de kringloop. Ik probeer steeds minder te kopen en zeker minder impulsaankopen te doen. 

Ik heb kleding in mijn kast die ik droeg toen ik 15 was, waaronder een jurkje op maat gemaakt door mijn moeder. Soms jarenlang niet gedragen en dan weer een tijdje wel. Ik ben nu 54 dus dat is behoorlijk duurzaam

Ik kwam laatst in een kast een trui tegen die mijn moeder heeft gebreid voor mijn man nog voor ons trouwen, die is zeker 35 jaar oud. Alleen bewaar ik die uit nostalgie...
Ik kwam laatst een artikel tegen dat we kledingstukken gemiddeld 3x aan hebben, maar ik doe een eeuwigheid met kleding. Sommige kledingstukken draag ik misschien 3x per jaar, maar dan wel jarenlang. Mijn gewicht fluctueert binnen de maatmarge, dat scheelt. Ik heb nu diverse broeken die te wijd zijn. Ik doe ze maar niet weg, voor het geval dat ik weer aankom. Als kleding er niet meer netjes uitziet (truien vervilt, broeken vaal of een gat op een plaats waar je zelfs tegenwoordig niet mee kan aankomen) doe ik ze weg. Ik breng zelden iets naar de kringloop, daar ziet het er niet goed genoeg meer voor uit, dat gaat naar de textiel-container. Als ik zin heb in iets nieuws, kijk ik eerst even bij de kringloop. 
De kwaliteit van de kringloop die voor mij het dichtsbij is, is heel wisselend. Ik heb een kennis die woont in een plaats waar de gemiddelde inkomens hoger liggen, daar ziet de kleding er vaak nog als nieuw uit, dat is hier vaak niet het geval.

Onlangs ook eens door mijn kledingkast gegaan. Ik ben best wat afgevallen en een van mijn favoriete broeken stond echt niet netjes meer. Nog een paar broeken weg gedaan. Ik wilde een blouse die ik tijdens mijn zwangerschap droeg, 26 jaar geleden, eerst ook nog weg doen maar kon er toch geen afscheid van nemen..

De kleinste kleding die ik nog haf liggen, heb ik nu toch maar weg gedaan. Want als ik echt eerlijk naar mezelf ben denk ik dat die kleding weer gaan passen niet meer gaat lukken. 
Heb het meteen uitgezocht en het is aardig wat. 
Was nodig ook, qua ruimte. had ik dus al veel eerder kunnen doen. Maar het is een proces hé.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.