Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe pakjesavond beginnen?

Hallo,

De afgelopen jaren is pakjesavond altijd op een andere manier gestart. Vinden we allemaal superleuk alleen is mijn creativiteit (en tijd) een beetje opgedroogd. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe manier om te starten.
We trekken lootjes (2 pubers, man en ik) en zetten onze surprise in de huiskamer. Daarnaast krijgt iedereen nog wat van sint. Het dobbelspel oid gaat het niet worden, maar ja, wat dan wel...

En misschien ben ik niet de enige die op zoek is, daarom hierbij ook de manieren waarop we eerder zijn begonnen:
* Boven de was ophangen maar eigenlijk een zak met pakjes uit het raam hangen die dan net boven het huiskamerraam eindigt (en een kind vragen de kat naar binnen te laten/fiets vast te zetten etc)
* Op zolder een raam open, wat pietenpetveren met pritstift tegen het raam aan een "gevallen" pietenpet in de goot. Flink wat lawaai maken en zelf daar naar de wc gaan en roepen of kinderen willen komen kijken
* Flesjes cola met ieder's voornaam erop besteld, door de buren laten afgeven ("verkeerd bezorgd" ) met een brief dat de kerstman het sint-feest lijkt over te willen nemen, dat sint het er niet mee eens is en waar ze kadootjes kunnen vinden
* speurtocht met enveloppen door het huis, tot ze in de schuur komen waar de zak staat.
* tijdens het eten (soep met zelfgebakken brood) blijkt er in alu-folie een bericht in het brood te zijn meegebakken (met waar de zak staat)
* niet origineel, wel leuk: de buurjongen die op de deur bonkt
* een dvd waarin we toegesproken werden door sint (duur maar was een enorm succes)

Maar dit jaar? Geen idee. Wilde eerst een spoor van hondenhapjes in de straat leggen naar buren oid waar dan de zak staat maar dat gaat praktisch gezien niet werken (buurhonden).

Wie heeft er ideeën, tips, aan- of afraders?
groeten,
hooiberg

Li

Li

28-11-2016 om 14:58

geweldig

Wat een fantasie! Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar hebben jullie al eens Sint en Piet echt op bezoek laten komen? Was hier een groot succes. Alleen stond Sint na afloop met betraande ogen in de gang omdat zoon naar waarheid had gezegd dat hij helemaal geen vriendjes had Het ging van een school uit en het geld ging naar een goed doel.

Lou

Lou

28-11-2016 om 15:10

Opbellen

We lieten Sinterklaas ook wel eens opbellen. En dan kind de telefoon laten aannemen natuurlijk. Sinterklaas zei dan: ga jij eens even kijken in de badkamer, of zoiets. Makkelijk en leuk, maar wel een precieze tijd afspreken met sint, anders zit je zo onhandig te wachten.

hooiberg

hooiberg

28-11-2016 om 15:14 Topicstarter

Hoi Li,

Bedankt voor je snelle reactie! Ja, Sint en twee Pieten zijn hier ook al eens geweest. Dochter zat destijds met haar gezicht in mijn oksel, zó spannend vond ze het.
Ondertussen zijn ze 12 en 16, dus het geloven in de Sint is al een paar jaar weg .

En wat bijzonder dat je zoon tegen Sint Nicolaas dat durfde te vertellen; heel knap! Hoop dat Sint ook goed reageerde, wat het is natuurlijk hardstikke verdrietig als je geen vriendjes hebt. Had mijn oudste op de basisschool trouwens ook niet en is op middelbare school (waar hij niemand kende) enorm opgeleefd met een stel leuke klasgenoten. Hoop dat het bij hem ook goed komt of al is gekomen!

Li

Li

28-11-2016 om 15:19

ja hoor

hier ook helemaal goedgekomen, hij kan nu om dit verhaal lachen. En die goeiige Sint...ach gut...ik eet niet wie hij was, anders had ik het hem wel willen vertellen. Misschien leest hij hier wel, het was een vader...

Half a twin

Half a twin

28-11-2016 om 16:00

Pubers?

Danis zo'n toneelstuk leuk maar geen must meer toch? Ik heb hier voor de toen nog kleuters wel eens een brief bezorgd. Met een rijm die vertelde waar de pakjes waren.

Li

Li

28-11-2016 om 16:09

speurtocht

is trouwens altijd leuk, doe ik dit jaar misschien wel.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

28-11-2016 om 16:10

Strooien

Je kunt ook met je pubers lekker sinterklaasliedjes gaan zingen, zelf een beetje redderend rondlopen door de huiskamer en als niemand naar je kijkt een paar handen strooigoed door de kamer gooien, ten teken dat Sint in de buurt is. Mijn pubers weten dat ik het ieder jaar doe, maar zijn toch steeds weer verrast. Ik heb tot nu toe altijd een momentje kunnen vinden waarop niemand keek. Yes!!

Li

Li

28-11-2016 om 16:14

en ik

zet de zak voor de deur en geef ergens in de kamer een harde bonk, zonder dat ze het zien. Vroeger werden ze dan helemaal hyper, nu is het: yeah right mam, we lopen al naar de deur hoor. Maar het blijft grappig (vind ik tenminste).

Triva

Triva

28-11-2016 om 17:42

tja

je kinderen zijn 12 en 16, lijkt met oud genoeg om gewoon te beginnen zeker na wat jij al die jaren uit de kast hebt getrokken. OF je laat het dit jaar eens aan de kinderen over om jou te verrassen?

Pien

Pien

28-11-2016 om 21:54

Heb als kind (toen nog Sint-gelovig) jarenlang geloofd dat de pepernoten bij mijn opa en oma uit het plafond kwamen. Dat kon echt alleen bij hun!

Het was, bleek jaren later, altijd opa die in de keuken stond. Ze hadden zo'n ouderwets doorgeefluik naar de woonkamer. Een hand pepernoten vanuit de keuken tegen het plafond van de woonkamer... en 8 kinderen die pas kijken als ze 'pok' horen. Geweldig.

Hier heb jij niet veel aan, hoewel je ze wel met wat plotseling gestrooi kunt laten schrikken misschien?

Tango

Tango

28-11-2016 om 22:41

Deur

Wij starten eigenlijk altijd met gebonk op de deur. Voorheen deed de buurman het. Nu doet man het vaak zelf, of dochter of misschien dit jaar zoon wel. Vooraf sinterklaasliedjes zingen en dan na het gebonk de deur open doen en dan staan er zakken met kadootjes buiten. Blijft een succes. We hebben een neefje van 4 dat meedoet dus voor hem is dat helemaal nog spannend.

dioge

dioge

29-11-2016 om 09:11

spel

Bij ons (2 pubers en 2 ouders) spelen we ieder jaar een spel dat ik voor de gelegenheid maak. Een soort party & co, maar dan helemaal toegespitst op Sinterklaas. Bij een goed antwoord mag er een pakje voor jezelf gepakt worden, bij een fout antwoord pak je er een voor een ander. Die pakjes hebben bijna allemaal een gedicht.
Dit jaar zal het thema van het spel zijn: slow down. De laatste weken spelen we vaak 30 seconds, time's up en we zijn als gezin begonnen met de 7 minutes workout (las ik ergens hier op het forum). Kortom: alles gaat op snelheid. En dan wil ik tijdens het avondje juist lekker langzaam. Moet het hele spel nog bedenken hoor. Net als de cadeautjes kopen, de gedichten maken...

hooiberg

hooiberg

29-11-2016 om 09:57 Topicstarter

heleboel tegelijk

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reakties, wat fijn! Lou, dat opbellen is wel een optie. Scheelt een boel geregel hoef ik alleen nog een Sinterklaas vinden die kan bellen.
En Half a twin: nee, natuurlijk is het toneelstuk niet nodig, maar wij vinden het "gedoe" er omheen juist zo leuk. De "bezorgmethode" blijft echt onthouden, de sokken/leesboek/action-frummels een stuk minder .
En wilgenroosje en Pien: dat strooien is geen optie aangezien we een pup hebben rondlopen. Wel geweldig bedacht trouwens; via het plafond te strooien; en niemand heeft door waar het oorspronkelijk vandaan komt!
Tango: zet degene die gaat bonken dan ook de cadeautjes buiten? Hier staan alles zo'n beetje onder het bed gaat de trap via de huiskamer naar de gang (dus dat maakt het altijd wat ingewikkelder om ongezien iets ergens te krijgen.

En Dioge, wat fantastisch dat je zelf een spel maakt! Ga ik ook even over nadenken. Heb vroeger kennismakingsspellen voor groepen bedacht dus zal mijn creativiteit eens aan het werk zetten. Party&co heb ik nooit gespeeld, maar zal eens gaan lezen wat het is.
Bedankt!

groeten,
hooiberg

Threeboys

Threeboys

29-11-2016 om 18:51

Ieder jaar ga ik los

Ik verzon ieder jaar wat anders. De zak met kadootjes liet ik altijd door de buurman bezorgen door op het raam te bonken. (En ondertussen iedereen bij het raam weg te houden). Voor ieder kind had ik daarnaast een groot kado. Om ervoor te zorgen dat het hoogtepunt op het laatst kwam, zorgde ik dat er voor ieder kind een envelop was met een gedicht. (Hoe ouder hoe langer !!!). Daarna begon het grote zoeken. In de schuur, op,zolder, in bad, in opblaasboot op t zwembad, rood touw door brievenbus, met puzzel of liedjes afmaken enz.
Ik had het er maar druk mee. Soms was iedereen op zolder en dan moest ik nog snel wat onder de bank schuiven. Maar een spektakel was het wel. En mijn pa deed en doet het net zo. Hij heeft eens de zakken voor onze kinderen in een boom opgehangen.
Het kadootjes uitpakken doen we met een dobbelsteen die ik beplakt heb met kadootje pakken, liedje zingen en pepernoot eten. Blijven ze leuk vinden!
Maar helaas, kleine kinderen worden groot. Nu doen we surprise en iedereen mag meedoen (1 opa en 2 oma's). En het lange gedicht: dat blijft. Mooi moment om even het jaar te evalueren, een trap onder hun kont te geven en een flinke aai over de bol.
Ik moet nog beginnen, en ja, het lukt altijd alleen maar op het laatste moment. Dus ik heb nog een kleine week!

En Pien: ja leuk, dat deed mijn opa ook. Ik dacht altijd dat de pepernoten onder de kast vandaan kwamen. Het bleek opa te zijn maar daar kwam ik pas jaren later achter!

Conny

Conny

29-11-2016 om 19:52

Dioge, mogen wij de spelregels?

"Bij ons (2 pubers en 2 ouders) spelen we ieder jaar een spel dat ik voor de gelegenheid maak. Een soort party & co, maar dan helemaal toegespitst op Sinterklaas. "

Ik zou erg graag de spelregels krijgen van het spel dat jij maakt.
Wij vieren Sint pas een weekend later. Dus alle tijd om het door te sturen.
Het lijkt me erg leuk om zo'n spel te doen.

dioge

dioge

01-12-2016 om 14:04

Conny

Het spel verschilt dus ieder jaar, maar de spelregels zijn ieder jaar ongeveer hetzelfde. Het is lastig om op te schrijven want ik ben voor dit jaar nog lang niet klaar. Kan dus best zijn dat ik maandag post dat het spel heel anders is geworden . Maar de basis is altijd: verschillende opdrachten die uitgevoerd moeten worden voordat er een pakje opengemaakt wordt. Het spel wordt een combinatie van pictionary, hints, zingen, time's up, 30 seconds, dicht het maar. Je kunt een kleurendobbelsteen gebruiken waarbij iedere kleur een andere categorie is. Dus bijvoorbeeld rood is hints. Als je dus rood gooit, pak je een rood kaartje en beeld uit wie/wat er op het kaartje staat (bijvoorbeeld coole piet). Als dit wordt geraden, dan mag je een cadeautje pakken (voor jezelf of voor een ander, dat mag je zelf weten).
Aangezien het thema bij ons deze avond is: onthaasten, zal ik allemaal heel rustige opdrachten doen, zonder zandloper. Mocht dat te saai worden, dan geef ik er ter plekke wel een draai aan en verander de spelregels. Moet kunnen met 2 pubers en 2 volwassenen .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.