Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bet

Bet

11-06-2009 om 11:04

Hoe ontbijten jullie?

Wij zitten hier elke doordeweekse ochtend met z'n allen aan tafel te ontbijten. Dat hebben we altijd al gedaan. Toen de kinderen klein waren was het vooral praktisch. Bovendien kun je in de gaten houden wat er gegeten wordt en of ze hun brood smeren om mee te nemen. Tuurlijk is niet iedereen even gezellig 's morgens, maar stiekem zijn we allemaal gehecht aan dit ritueel. Al haken nog thuiswonende studenten af, zij hebben een ander ritme gekregen. Maar de jongste die nog op school zit, doet graag mee.
Ik ben heel benieuwd naar ontbijtgewoonten in andere gezinnen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yep

Aan tafel, meestal met z'n vieren (echtgenoot eet vroeger of later). Ik smeer dan wel een stapel boterhammen die uit het vuistje gegeten worden. Oudste zoon smeert dan al etend zelf zijn meeneembrood. 's Ochtends is hier niet het beste 'wil-je-me-de-boter-doorgeven-moment'.
Vanochtend trouwens drie kommen bubur ketan hitam. Persoonlijk neem ik liever een paar boterhammen dan die mierzoete pap.

Zomersproet

Zomersproet

11-06-2009 om 11:31

Verschilt per ochtend maar

We ontbijten doordeweeks nooit aan tafel. Manlief vertrekt al heel vroeg. Vandaag bijvoorbeeld is onze jongste dochter bij opa en oma (zoals elke donderdag) en manlief brengt haar dan dus die zijn beide voor 7:00 uur de deur al uit. Dochter en ik eten dan een broodje op de bank of tussen de bedrijven door (haar borstelen etc.) Meeneembrood wordt de avond vooraf altijd gesmeerd. Ik eet zelf meestal yogurt of ontbijtkoek, brood zo vroeg krijg ik er niet in.

Linda99

Linda99

11-06-2009 om 11:32

Hier

Geen gedekte tafel en ook geen heel gezin aan tafel. Papa gaat altijd vroeg weg, ik hou me bezig met het smeren en klaarmaken van alles en de kinderen eten samen hun bamemtje aan tafel. Ik eet mijn boterham in de keuken tussen de bedrijven door of ik neem hem mee naar de trein nadat de kinderen zijn weggebracht.

Linda99

Linda99

11-06-2009 om 11:33

Weekend

In het weekend ontbijten we trouwens wel met z'n allen en dan op zondag altijd croissantjes

Zomersproet

Zomersproet

11-06-2009 om 11:33

Correctie

Ik citeer mij zelf "Dochter en ik eten dan een broodje op de bank of tussen de bedrijven door (haar borstelen etc.)" haha dat is dus wat anders. Dochter eet smorgens ook geen brood. Meestal een cracker of conrflaks o.i.d..

Niet gezamenlijk

we wisselen het af, afhankelijk van afspraken in de ochtend. DUs vriend en dochter gaan als eerste naar beneden, vriend ontbijt met dochter en brengt haar naar school. Ik slaap dan nog. Als ik dochter naar school breng is vriend al weg. In het weekend zit dochter al vroeg beneden tv te kijken, krijgt dan wat te drinken en eten van vriend die daarna weer in bed kruipt. En daarna ontbijten we gezamenlijk vrij uitgebreid.

Guinevere

Guinevere

11-06-2009 om 11:57

Zoals linda99

Hier ook 's morgens smerende ouders in de keuken terwijl de kinderen netjes aan tafel zitten met hun ontbijtje. Zelf ontbijt ik ook onderweg of pas op het werk, hoewel ik wel altijd een glaasje jus d'orange neem. En jawel, hier op zondag óók croissantjes.

Vera*

Vera*

11-06-2009 om 12:02

Hier

Wij eten allemaal brood aan een gedekte tafel. Man en dochter maken brood klaar voor werk en continurooster. Ik zorg voor de bekers drinken en het hapje.
Hoe het na de zomervakantie zal gaan weet ik nog niet precies, de oudste gaat dan naar de brugklas en moet om iets over half acht al weg terwijl wij nu op die tijd pas opstaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2009 om 12:39

Niet

Kort maar krachtig

Mamvantwee

Mamvantwee

11-06-2009 om 13:08

Aan tafel

Eigenlijk pas sinds een paar maanden ontbijten wij aan tafel. We smeren dan wel voor onze kinderen, anders schiet het niet op. En tegelijkertijd voor onszelf voor op het werk.
"Vroeger" (paar maanden geleden dus) stonden man en ik in de keuken te smeren en zaten de kinderen met een bordje voor hun neus aan tafel. Maar met zijn allen aan tafel gaat net zo snel en vinden wij gezelliger.

In het weekend eten we warme broodjes en vers sap, lekker laat en uitgebreid.

groet, Mamvantwee

Allemaal apart

vanwege ploegendienst,,wisselende schooltijden e.d eten wij morgens nooit gezamelijk.
de een vertrekt soms om zes uur smorgen de ander pas om een uur of tien,en de rest in de tussentijd.
we eten allemaal wel,maar meestal allemaal apart.
in het weekend lijkt het me gezellig om gezamelijk te ontbijten,maar man werkt ook vaak in het weekend,kinderen slapen uit,of moeten vroeg naar sport,dus dat lukt ook niet.
ik ben al heel blij als het lukt om de avondmaaltijd gezamelijk te kunnen doen,dat lukt toch wel vier keer per week.
we hebben wel een regel ,we eten aan tafel en niet voor de tv.

Brianna F

Brianna F

11-06-2009 om 15:47

Met z'n vieren

Ik dek de tafel de avond van te voren.
We eten met z'n allen (uitgezonderd man, die eet onderweg een cracker)
Jongste en middelste yoghurt met fruit en cruesli, oudste een boterham en daarna smeren ze meteen hun brood voor 's middags. ik heb 's ochtends vooral veel koffie nodig, ontbijt komt later wel.

amk

amk

11-06-2009 om 17:55

In bed

althans dochterlief eet in mijn bed haar boterhammetje terwijl ze lekker zappelin zit te kijken.
Ik rommel onder tussen rond om de tassen in te pakken, mijn afspraken na te kijken en mijn dag verder te plannen.
Dit alles om ons beider ochtendhumeur de vrijheid te geven op te lossen. Om 8 uur kleed ik dochter aan en kam'd'r haren. En om kwart over 8 gaan we de deur uit. Met een half uurtje is alles gepiept.

En in het weekend eten we allebei in mijn bed, het liefst met croisantjes. Even lekker spelen en knuffelen.

Bastet

Bastet

11-06-2009 om 18:44

Gezamelijk

Zoveel mogelijk gezamelijk aan tafel,al rolt er wel eens iemand later uit bed,als diegene later begint op school.
Groetjes,Bastet

Maylise

Maylise

11-06-2009 om 19:50

Zelden samen

Wij ontbijten zelden samen. Mijn man begint meestal heel vroeg op zijn werk, ik heb een heel wisselend rooster. De kinderen zitten voor het grootste deel op de middelbare school/studeren dus die hebben wisselende roosters. Alleen de twee jongsten die op de basisschool zitten eten wel op een vast tijdstip.

Het is ook niet zo dat we elkaar bewust vermijden maar vaak komt het er niet van.

Voor de Tv wordt er 's ochtends ook wel gegeten. Ik ben niet zo'n voorstander van voor de TV eten maar 's ochtends doordeweeks maakt het me niet zoveel uit.

Ik dek de tafel ook niet. Wie wil ontbijten pakt zelf spullen uit de keuken en ruimt het ook weer op. We ook niet allemaal hetzelfde. De een wil liever toast en de ander cornflakes.

's weekends komt het er ook weinig van. De een is heel vroeg op en de ander wil liever uitslapen. Wel is het zo dat mijn man soms 's weekends pannenkoeken maakt in de ochtend en dan eten we wel eens samen.

Toen de kinderen allemaal nog kleiner waren aten we wel meer samen 's ochtends. We hebben periodes gehad dat we samen aan tafel zaten maar ook wel periodes dat de kinderen met hun cerealen voor de TV zaten terwijl mijn man en ik bezig waren met dingen op te ruimen ed.

Maylise

Asa Torell

Asa Torell

11-06-2009 om 20:47

Zo'n beetje overlappend

Vaak staat man wel iets eerder op en de kinderen (5 en 2) worden dan ook wakker. Die drie beginnen dan samen te ontbijten en even later schuif ik aan. Ik zit meestal nog een tijdje aan de koffie + krant terwijl man al vertrekt en de kinderen na het ontbijt nog wat spelen.
De kinderen en ik eten aan tafel. Man smeert meestal zijn brood in de keuken dus loopt steeds heen en weer om even aan tafel een boterham te eten en dan weer op te staan. Ik probeer zo veel mogelijk aan tafel te blijven zitten maar het blijft vaak toch rommelig met melk opwarmen, koffie inschenken, brood roosteren etc wat allemaal in de keuken moet gebeuren.
Ergens anders dan aan tafel eten, zoals staand of op de bank oid zou ik te veel rotzooi vinden geven, de kinderen en ik zijn alledrie enorme kruimelaars.

Alleen op zondag

Doordeweek en op zaterdag ontbijten we maar zelden aan tafel met z'n allen. Manlief is om die tijd altijd al naar zijn werk en ik ben eigenlijk niet zo'n ontbijter. Dus dan eten de kinderen met z'n 3-en aan tafel terwijl ik de jongste een fles geef en ik eet als de oudste 2 naar school zijn gebracht, zo rond een uur of half 10.

Zondag ontbijten we wel met zijn allen, met inderdaad croissantjes en andere lekkere dingen.

Weekend

De week dat de kinderen hier zijn, eet ik gezamenlijk met ze jongste eet cornflakes en de ander muesli met yoghurt, ik eet zelf een boterham of een bakje cornflakes. Lief is al om 5 uur het huis uit om te werken en smeert de avond ervoor het ontbijt en de lunch. Het weekend hebben we altijd warme broodjes en ontbijten we gezamenlijk.
De week dat de kinderen er niet zijn, eet ik mijn ontbijt alleen achter de pc (zoals nu dus)

Alleen op zondag gezamelijk

Door de week ontbijt ik met mijn kinderen aan tafel. Mijn man is dan al lang de deur uit (om 6.15 uur). Vaak werkt hij ook op zaterdag, zelfde verhaal.
Zondag, ligt er aan wie er uit slaapt. Als mijn man uitslaapt ontbijt ik met de kinderen aan tafel. Slaap ik en staat mijn man op met de kinderen dan ontbijten de kinderen overal en nergens in de woonkamer. Meestal maak ik dan daarna wel een lekker uitgebreid ontbijt (liefst met eieren en spek) als ik opsta, rond half 9.

Ilva

Ilva

12-06-2009 om 22:05

Zonder papa

Door de weeks zonder papa. Die is om 7 uur al de deur uit. Wel aan tafel maar soms ben ik zo druk dat ik zelf iets later eet als zij al klaar zijn. Ik smeer het wel voor ze omdat het anders nog veel langer duurt (ze zijn niet zo snel bij mij). In het weekend eten we wel met (ongeveer om 10 uur).

koentje

koentje

19-06-2009 om 11:08

Ja,

wij eten hier in ochtend altijd netjes aan tafel. Althans op schooldagen, want op weekend dagen gaat zoon alleen naar beneden en vind hij daar zijn gesmeerde boterhammetjes en beker klaar staan... Papa en mama blijven dan nog even lekker liggen!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-06-2009 om 20:59

Man drinkt alleen (staande) een kop cappuccino. Niet omdat hij haast heeft, maar omdat hij uit het diepe zuiden komt waar dat een doodnormaal ontbijt is.
Ik eet samen met dochter een grote kom kwark of yoghurt, soms met stukjes fruit, meestal met niks. Zij kijkt naar Sesamstraat, ik zit ernaast en we lepelen samen die bak leeg. Heel gezellig. Dochter drinkt er appelsap bij, ik meestal cola light (ja vies he).
In het weekend eten we broodjes, man eet dan meestal een spiegelei in een enorme plas olijfolie (euw). Dochter eet met hem mee.
Groetjes
Massi

Chantal

Chantal

23-06-2009 om 09:08

Jaahhaa massi!

Jarenlang heb ik gedacht dat ik de enige was! Dat ik raar was, een buitenbeentje zelfs.... Maar nu durf ik ook 'uit de kast te komen': IK DRINK OOK COLA-LIGHT BIJ HET ONTBIJT!!!' Hihi

En wat ontbijt betreft, dochter zit met een boterham op de bank naar Zappelin te kijken. Heel fout misschien, maar na maanden gechagerijn aan tafel, is dit toch wel een lekkere rustige oplossing.

Cheers,
Chantal

Massi Nissa

Massi Nissa

23-06-2009 om 20:50

Chantal

Meid, kom in m'n armen. Wij eenzame colalightdrinkersbijhetontbijt moeten samen een front vormen tegen de koffie- en melkdrinkende meute.
Dochter hier kijkt ook naar Nederland 3 's morgens. Ik voed 's morgens vroeg niet op, ik overleef.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

23-06-2009 om 21:49

Juice

Yoghurt met muesli en natuurlijk jus d'orange. Djoez. Jammie. Kan ik me als ik de wekker uitzet al op verheugen.

Tirza

Rembrand

Rembrand

23-06-2009 om 23:05

Erg saai.

Wie thuis is eet aan de eetkamertafel.
Ik ontbijt al jaren met yoghurt en Special K, een glaasje jus en een mok thee met honing.
In het weekend maak ik griesmeelpap met twee eetlepels reformjam erdoor.
M.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

24-06-2009 om 10:32

Samen aan tafel

Wij ontbijten met zijn allen aan tafel en eten zelfgebakken (lang leve de bbm!) boterhammen met jus/water/koffie. Ondertussen worden de lunches klaargemaakt en organisatorische zaken besproken (terwijl dochter van 5 tergend langzaam haar verplichte boterhammen naar binnen werkt en zoon van 8 zit te dromen).
Dan gaan de kinderen naar school en ik door naar mijn werk (man werkt 3 dagen thuis). Ik hoop dat we het nog heel lang zo kunnen doen.
Jose

tonny

tonny

26-06-2009 om 14:17

Aan tafel

voordat ik of echtgenoot naar bed ga/gaat, dek ik/ dekt hij de tafel, op bederfelijke waren na. Dus iedereen kan 's ochtends zo aanschuiven.

Kinderen ontbeten bij TV (nieuws enzo) maar ik kan slecht tegen herrie aan mijn hoofd dus deed 'em uit zodra ik ging eten; veto!

(vroeger was 'iedereen' 6 personen, nu 3)

Tonny

Vic

Vic

26-06-2009 om 14:56

Strak schema

Een gedekte tafel past niet in mijn strakke ochtendschema. Mijn partner gaat de deur uit als mijn wekker af gaat en van hem vindt ik altijd het yoghurt/cruesli schaaltje in de vaatwasser. De kinderen eten hun ontbijt (melk en cracker) voor de tv. Zelf eet ik aan tafel terwijl ik de krant lees. Wij hebben 's morgens geen behoefte aan gesprekken

tonny

tonny

26-06-2009 om 15:20

Oh nee

gesprekken hoef ik op dat tijdstip ook niet.
Maar evenmin kruimels op/naast/achter en vlekken op de bank. Vandaar de tafel.
En dat dekken dus de avond ervoor.

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.