Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

12-11-2009 om 14:30

Hoe bewaren jullie knoflook?

Ik koop af en toe enkele bolletjes knoflook (zitten met een vijftal in een netje), maar gebruik het toch niet dagelijks. Ik merk dat de bolletjes nogal snel uitdrogen. Ze verliezen hun stevigheid en soms is er letterlijk enkel nog lucht.
Ze liggen meestal in een kratje in mijn kelder - die niet vochtig is.
Hoe doen jullie dat om knoflook te bewaren? Ik vind het zonde om telkens de helft te moeten weggooien en in mijn winkel kan ik ze niet per bol kopen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

12-11-2009 om 14:54

In een potje

Mijn knoflook zit in een stenen potje, van aardewerk, ooit van iemand uit Engeland gekregen.

Daarin droogt het niet uit.

Overigens heb ik soms wel eens last van schimmel. Dan zit er teveel vocht in en verschimmelen de tenen (voetschimmel? Haha). Denk je dat je een bol hebt, is-ie vrijwel helemaal vergaan.

Ik gebruik het trouwens wel veel, vrijwel elke dag.

Margje

een gedroogd grasmandje, maar ik hang het ook wel eens op boven de keukendeur. Nauwelijks tijd om uit te drogen met die hoeveelheden die ik gebruik.

(Janneke)

(Janneke)

12-11-2009 om 16:12

Daarom

koop ik tegenwoordig die potjes knoflookpuree. Zoooo handig. Ik vind ze nagenoeg net zo lekker als vers. Potje gaat 2 maanden mee.

Hilde

Hilde

12-11-2009 om 16:16

Knoflookpuree?

Dat heb ik nog niet gezien in de winkel (maar ja, ik wist niet dat het bestond, dus dan zoek je er ook niet naar).
En die potjes, staan die dan bij jullie in de keuken?

Hilde

Hilde

12-11-2009 om 16:18

Niet zo duidelijk

"En die potjes, staan die dan bij jullie in de keuken?"
Ik bedoelde hier natuurlijk de stenen potjes waar jullie de knoflookbollen in bewaren.

En die puree, waar koop je die dan?

Bewaren

Ik koop netjes waar maar twee bollen in zitten, want hoewel we het graag eten, toch met mate en niet elke dag. En twee bollen blijven lang genoeg goed binnen onze mate van verbruik.

amk

amk

12-11-2009 om 17:38

Losse bollen

ik koop losse bollen bij de natuurwinkel want die tenen zijn zo lekker groot, (en dan gewoon het recept volgen natuurlijk, 2 tenen is 2 tenen)

Ik bewaar het in een teracotta bloempotje. Past het bolletje precies in. Blijft meestal wel 2 tot 3 maanden goed als het moet. Het hangt ook af van hoe 'droog' de bol was bij aankoop.

(Janneke)

(Janneke)

12-11-2009 om 17:38

Puree

Die staat bij de potjes sambal en dergelijke (tenminste bij onze winkel, Golff)
Het potje is ook van die grootte, heel handig hoor.

In olie

Ik pel de tenen en doe ze dan in een potje en vul dat af met bijv. zonnebloemolie. Zo blijven ze volgens mij ook wel een paar maanden goed en je houdt er een knoflookolie aan over. Overigens zag ik vorige week dat dit niet mijn idee is. Lidl verkoopt sinds vorige week ook teentjes in een potje olie. Nog makkelijker dus.

Invriezen

Je kan knoflookteentjes prima invriezen. Schoonmaken, met z'n allen in een afsluitbaar bakje en zo de vriezer in. Kunnen zo bevroren uitgeperst en gebruikt worden.

Kom ik weer....

.....met mijn groenteboer...daar verkopen ze knoflook gewoon per bol. en dan van die fijne dikke bollen, niet die pielige, zielige bolletjes uit zo'n wit netje met 3.

Hmm. Lekker. Ze liggen bij mij gewoon op de keukenfruitschaal..bij de tomaten, citroenen, komkommer en zo. Krijgen de kans niet om te bederven.

Ingrid

Lidwientje

weet jij of die toxine onschadelijk gemaakt wordt door verhitting? Nee zeker? (en als toch: hoe lang, hoe heet?)

Groeten,

Temet

Vreemd

want zo wordt het wel verkocht. Of misschien dat er stoffen toegevoegd zijn die die bacterie vernietigen of zo? Ik heb niet op het etiket gekeken wat er inzit, weet niet eens zeker of er wel olie in zit.
Goeie vraag Temet, misschien dat verhitten wel degelijk verschil maakt ben benieuwd of iemand daar het antwoord op weet.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-11-2009 om 15:32

Verhitten boven 80 graden

google wist het antwoord...waarmee ik ook maar wil zeggen dat ik er in een dergelijke kwestie niet blindelings op zou vertrouwen dat dit echt klopt.

Ik wist wel dat je knoflook niet in olie moet bewaren en dat dat botulisme kan veroorzaken. Dus ik zou het zeker voor het onzekere nemen: niet eten, potje weggooien en over op de verse teentjes.

groet, Mamvantwee

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 21:49

Verhitten

Ja ik denk ook dat je de bacterie zelf wel kunt doodverhitten, maar worden de geproduceerde giftige botulines dan ook inactief? Dat is natuurlijk veel belangrijker. Ik heb even gegoogelt en kwam het volgende tegen in een stukje over inmaken van groenten. Daar stond in dat botulinebacteriën "giftstoffen" produceren die geinactiveerd worden wanneer de groenten een kwartier gekookt worden.

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 22:58

Ja lidwientje

Wat jij zegt klopt helemaal Lidwientje, maar net als jij kan ik mer er geen enkele voorstelling van maken hoe je knoflook zou moeten verhitten vóór het inmaken. In dat geval kun je dus de botulinentoxines alsnog achteraf inactiveren door het een kwartier mee te laten koken. Maar ik houd het maar bij verse knoflook, ook gewoon in een keramieken potje bewaard en gewoon zorgen voor een korte omlooptijd.

Primavera

Primavera

15-11-2009 om 14:14

Feiten van botulisme op een rijtje

Even de feiten van botulisme allemaal op een rijtje.
Het is niet zo dat botulisme speciaal op knoflook voorkomt, het is een bacterie (Clostridium Botulinum) waarvan de sporen gewoon in straatvuil en omgeving aanwezig zijn en zelfs in ingewanden van vissen. Daarom bestaat er ook de vorm van botulisme die veroorzaakt wordt in door vuil verontreinigde wonden. Op zich is het niet zo'n resistente bacterie. Hij gaat vrij snel dood bij de verhitting bij de gewone bereiding van voedsel, kan zich niet voortplanten boven de 40°C en ook de temperatuur is het menselijk lichaam is ook weinig geschikt voor ze. De bacterie kan ook ook niet tegen zuurstof, tegen een zuurgraad beneden de 4,6 pH en heeft vocht nodig om zich voort te kunnen planten.
De vegetatieve form van de bacterie produceert een zeer dodelijk gif wat hij in zijn omgeving uitscheidt. Er is maar een biljoenste van een gram van nodig om dodelijk te zijn en een paar ons is voldoende om de hele mensheid uit te roeien. Dit gif is gelukkig gevoelig voor verhitting. 5 tot 10 minuten op 80°C is genoeg om de werking ervan te vernietigen.
Om eerlijk te zijn zijn er meerdere soorten gif geclassificeerd met de letters A t/m G en meerdere types bacteriën, die onderverdeeld worden in 4 groepen afhankelijk van hun leefomstandigheden en metabolisme.
De bacteriën die voedsel vergiftiging van de mens veroorzaken zitten in groep I en II, en de betrokken gifstoffen zijn hoofdzakelijk A, B en E. In zeldzame gevallen ook F. De meeste soorten bacteriën produceren slechts één soort gif.
Groep I bestaat uit bacteriën die de eiwitten vernietigen en daardoor een onaangename geur veroorzaken. Helaas blijkt het zo te zijn dat die geurontwikkeling niet helemaal gelijktijdig komt met de voortplanting van de bacterie, waardoor er al kleine beetjes gif (en een heel klein beetje is al dodelijk) in het voedsel aanwezig zijn voordat het een onaangename geur geeft. Deze bacteriën zijn van de types A, B en F en kunnen zich voortplanten en daarmee gifstoffen afscheiden tussen de 10°C - 40°C.
Groep II zijn bacteriën die geen eiwitvernietigende werking hebben en waarbij het voedsel er dus vaak gewoon goed (genoeg) blijft uitzien. Deze beesten produceren al gif met 3°C en zijn van de types B, E en F.
De types A en B van de eerste groep komen het meest voor bij huislijke bereidingen van groenten en fruit die vervolgens op luchtdichte zuurstofarme manier geconserveerd worden in afgesloten materiaal zoals groenten onder olie, maar ook in water, of zelfgemaakte jam met minder suiker. Meestal komt de clostride bacterie of sporen daarvan in het bereide voedsel door niet goede hygiëne, die zich later door de zuurstofarme omgeving kunnen kiemen en voortplanten daarmee gif uitscheiden. Type B van de tweede groep komt voor bij niet industrieel gemaakte rauwe ham en type E is degene die het meest voorkomt in blikjes vis en kaviaar e.d., vooral als het vis betreft waarvan de ingewanden niet helemaal goed verwijderd zijn.
Omdat er bij het vermenigvuldigen van de bacterie vaak gas vrijkomt moeten alle producten waarvan de deksel bol staat of als er luchtbellen zijn te zien in de olie zonder te proeven (kan fataal zijn) gelijk weggegooid worden. Er is zelfs botulisme gevonden in verpakkingen van mascarpone, die tijdens de industriële bereiding niet hygiënisch bewaard is gebleven. Natuurlijk ook die producten die een vreemde geur hebben bij het openen of ineens een andere kleur kun je beter gelijk wegdoen. Schimmel duidt aan dat er vocht bij het voedsel gekomen is wat ook een risicofactor is, dus ook weg ermee.

Op zich zijn de sporen van de bacterie, die zeer resistent zijn tegen zuur, zout, en pas dood gaan bij sterilisatie van 4 minuten op 121°C, op zich geen probleem voor de mens. Onze ingewanden zijn namelijk geen geschikt terrein voor ze en zonder te kiemen en zich voort te planten maken ze ook geen gif aan. Alleen de nog onrijpe ingewanden van baby's en op andere manier beschadigde ingewanden kunnen een voedingsbodem zijn, maar bij volwassenen is dat extreem zeldzaam.

Het probleem is het gif. Door het voedsel voor het inmaken te verhitten op 80°C vernietig je het eventueel aanwezige gif en vegetatieve vorm van de bacterie maar niet de sporen. Als er vervolgens een omgeving gecreëerd wordt waarin deze niet kunnen kiemen is er niets aan de hand. In de industrie gebeurd dit vaak door azijn of andere zuren toe te voegen. Door de manier van zouten van vlees nel USA met nitrietzouten, welke in Europa nauwelijks gebruikt wordt (vanwege nitriet- en nitraat angsten) zorgt ervoor dat de de gevallen van botulisme door het nuttigen van vleespreparaten (sausijsjes, salami, rauwe of gerookte ham, enz.) voornamelijk in Europa voorkomen. De clostridebacterie kan namelijk ook niet tegen nitriet.
Ook de vraag van de consument naar 'natuurlijk' mindere zure producten zorgt ervoor dat er tomatensoorten op de markt komen die niet meer geschikt zijn om als gedroogde tomaat onder olie verwerkt te worden. De oorspronkelijke soorten waren te zuur van zichzelf om een voedingsbodem te kunnen zijn voor de clostride bacterie, maar deze nieuwe zoetere soorten niet meer. Als deze dan in huiselijke kring toch worden gedroogd en onder olie gezet worden omdat het van die smakelijke gedroogde tomaten geeft zonder suiker te hoeven gebruiken dan heb je een probleem als daar botulisme sporen bijgekomen zijn, die dat net zo'n smakelijke voedingsbodem vonden.

Groeten Primavera
p.s. Eet smakelijk, ik hoop dat jullie nu nog durven te eten .

Roma

Roma

15-11-2009 om 23:16

Tomaten

Is dat zo, van die tomaten? Dan moet ik uitkijken. En kan ik mijn tomaten beter zonder olie in een potje bewaren misschien? Maar hoe weet ik of ik met mijn tomaten gevaar loop?

Roma

Hilde

Hilde

23-11-2009 om 15:00

Pandia...

Eindelijk toch nog een antwoordje. Ik ben namelijk ziek geweest
Ja, ik woon in België, maar kom heel regelmatig in Nederland, dus een volgende keer kijk ik er wel naar uit bij AH ofzo.
Bedankt!
Hilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.