Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lusithania

Lusithania

28-06-2015 om 12:41

Het wordt heel heet, wat gaan jullie eten???

De verwachting is dat de tweede helft van deze week het hier 35 graden kan worden.
Wat gaan jullie eten met dat hete weer?

Zelf eten wij graag maaltijdsalades dan en veel (zacht) zomerfruit.


Katniss

Katniss

28-06-2015 om 12:48

Gewoon (en een beetje ongewoon)

Ik heb vooral een erg drukke week, met jaarafsluiting, zomerfeest en een toneelvoorstelling van een kind. Donderdag heb ik ongeveer een half uur om te eten en ik heb nog een liter erwtensoep in de vriezer staan. Die had ik eigenlijk al gepland om te eten, dus misschien doe ik dat wel gewoon
Rest van de week ook niet al te ingewikkeld, woknoedels met groente of zo. De kinderen zijn niet zo van de salades.

69er

69er

28-06-2015 om 12:50

maaltijdsalades

graag! Ik pluk dan wel eens wat van het internet..., maar mijn kinderen vinden dan sommige ingrediënten weer te exotisch en eten het dan niet. (bijv. gerookte kipfilet wordt al niet gepruimd) Dus als je hier je succesrecepten wil delen?

Angela67

Angela67

28-06-2015 om 12:54

vakantiepasta

pasta koken en laten afkoelen
komkommer, paprika, stukjes biovlees (ham, salami, scharrelknakworstjes oid); kleine geblancheerde bloemkool- of broccoliroosjes, dat soort dingen.
voor de liefhebbers vinaigrette of geraspte kaas erover.
gr Angela

rugby

rugby

28-06-2015 om 13:53

Hutspot

Maak ik voordat we naar het strand gaan. Zet het kokend heet weg, (schaal in plastic tegen de lucht) onder een dekbed.
Als we thuis komen heb ik warm eten klaar!

Doe ik al jaren in de zomer. Groot succes. Ik hoef niet meer te koken en de kinderen hebben uiteindelijk toch wel vaak zin in een stevig maal.

Gewoon

Hier toch wel gewone maaltijden. Ook na een warme dag hebben ze hier echt trek en wordt een gewone maaltijd gewaardeerd. Ik zorg wel dat ik niet al te lang in de keuken hoef te staan en we eten vaak wat later. Voor komende week denk ik dat het een keer wraps of taco's wordt, een keer een salade met daarnaast gebakken aardappeltjes en een keer pasta met saus.

Ava

Ava

28-06-2015 om 15:40

meestal koud

Meestal eten we iets kouds maar het is eigenlijk beter om toch warm te eten.

Wij eten soms koude nasi met gebakken eitje, ciabatta met bacon-lettuce-tomato, aardappelsalade (geen mayo maar met vinaigrette en niet aan te raden als je aan de lijn doet), fruitsalade, koud gegrild kippetje (van gisteren), koude sperzieboontjes met uitgebakken spekjes, tomaatjes etc.

Maar vaak genoeg hebben we nauwelijks honger bij dit weer.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-06-2015 om 15:59

Ook maaltijdsalades

2 favorieten hier:

Couscoussalade: voor 3 personen ca. 200 g couscous. Goed gevuld met paprika, tomaat, komkommer en naar smaak bosuitjes, olijven, zongedroogde tomaat, zoetzuren uitjes/augurkjes en tuinkruiden en voor als het echt een maaltijd moet zijn een blik tonijn en een blikje ansjovis erdoor. Zonder vis ook heerlijk als bijgerecht bij een barbecue, of als lunchgerecht.

Witlofsalade: per persoon een stronkje witlof in ringetjes snijden. Gekookte rijst erbij, rode paprika, druiven, blauwe kaas en walnoten. Ook gerookte kip (ipv kaas en walnoten) doet het goed in deze salade, maar wij hebben een vegetarier in huis dus die variant komt hier alleen op tafel als hij er niet is.

Helaas wil oudste zoon echt geen salades eten, dus die krijgt dan wat makkelijk warm eten (gebakken aardappeltjes met roerbak groente en een stukje vlees/vis).

Brianna F

Brianna F

28-06-2015 om 16:12

Doe het zelf salade

Ik maak allemaal bakjes met stukjes paprika, ui, komkommer, mozzarella, ananas, uitgebakken spekjes, mais, en wat je nog meer in een salade wil. Een kom sla, dat gaat allemaal op tafel, dressing ernaast en stelt u zelf maar uw salade samen. Gehaktballetjes of kippenpootjes erbij, klaar.

Juno

Juno

28-06-2015 om 17:46

Boerenkool

Kind is jarig en wil graag boerenkool. Ligt al máánden in mijn vriezer. De andere dagen roerbak met noodles, salade, zelfgemaakte tomatensoep met stokbrood en verder zie ik het wel.

Thursday Next

Thursday Next

28-06-2015 om 17:50

pastasalade

pasta (3 kleuren) koken, daar doorheen rucola, komkommer, tomaat, zilveruitjes, paprika en gerookte zalm.
Erbij/erover een prutje van avocado, zure room, citroensap, honing en een beetje peper (recept van het forum ooit).

....mmmmmm.....

Barbeque (geweldig zijn die diepvriespakketten van de Aldi, echt lekker en niet duur), kibbeling met salade en stokbrood, wraps met gehaktprutje erin, wafels, tosti's, gebakken aardappels met salade en een boerenommelet......

Fiorucci

Fiorucci

28-06-2015 om 23:32

hmm..

No way dat ik ga barbeknoeien met 35 graden, ik heb dan de volle zon op de tuin en helaas ook in de keuken. Ik kook dus eind van de ochtend, zo dat ik het eten later kan opwarmen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2015 om 00:18

Grappig

Omdat dochter vandaag niet mee at, hebben we het maaltijdplan omgegooid en in de kast gekeken wat we nog op voorraad hadden. En dat was een blik erwtensoep. Ik moest daar wel om lachen en zei dat ik het best lekker vond, maar er nooit mee bij de kassa was gaan staan eind juni als we het niet in huis hadden gehad. Maar nu lees ik in dit draadje dat er hutspot en boerenkool gegeten wordt als de mussen van het dak vallen. Héél gewoon dus die erwtensoep middenin de zomer.

Wat wij heel veel eten met warm weer is gewoon sla, of varianten. Witlofsla, rodekooksla, e.d.. En wat erbij gaat varieert. Broodje kroket, foccacia met daarop een ommelet, gebakken aardappels, ovenpatat. Met gebakken aardappelen gaat er meestal ook een stukje vlees of vis bij.

Fiorucci....

...parasol....????

Soep

Wij eten soep, lekker verse groentesoep.

Carla

Carla

29-06-2015 om 10:12

snijbonen

Maar dan wel met wat frisheid als tomaten en komkommer en lichter, dus dan bv zonder vlees.

gado gado

Wij eten vandaag gado gado. Lekker boontjes en tauge blancheren en af laten koelen. Eitjes koken en koud laten worden. Komkommer in plakjes. Longtong in een zakje koken en af laten koelen. Sate gemarineerd en straks BBQ-en. Dan de gado gado saus maken. Borden per persoon opmaken met longtong blokjes, koude groente en ei in plakjes. Dan de gadogado saus en de sate's erbij serveren recht van de BBQ. Lekker met seroendeng en gebakken droge uitjes. Voor de vegetarier onder ons eens van tofu blokjes in de sate marinade gedaan. Kijken of ik die kan BBQ-en....

rijst

Wij eten heel vaak rijst, en daar gaan we in warmere periodes gewoon mee door. Je kan immers moeilijk volhouden dat pak m beet rendang of babi ketjap niet geschikt zijn voor temperaturen van rond de 30 graden.

Wij eten met warm weer meestal wat we anders ook eten. Alleen zal ik niet zo snel iets in de oven maken als het zo warm is, want dan probeer ik het huis zo koel mogelijk te houden.

Maaltijdsalades daar begin ik niet aan. Dan kan ik vrijwel zeker minstens de helft weggooien aangezien ik de enige ben die dat graag eet.

Groeten,

Temet

Pannenkoeken

Morgen zijn beide kinderen klaar met school, en wij hebben de traditie om de vakantie af te trappen met pannenkoeken. Dus ik sta morgen lekker lang boven de hete pannen . Verder: broodje brie of broodje gezond, gazpacho of net als Dorry gado gado. Heerlijk! Een maaltijdsalade gaat er bij mij en manlief wel in, maar de kinderen eten dat niet. Dus als ik geen heb in dubbel 'koken', doe ik dat niet. Een makkelijke pasta kan ook.

Temet, ik heb geen moeite met het eten van rijst met rendang of babi ketjap met dit weer, maar het maken he... Precies waarom jij geen ovenschotels maakt! Maar halen bij de toko is dan natuurlijk een goed alternatief. Wij gaan deze zomer in Indonesië uitvinden hoe het ons bevalt om dagelijks rijst te eten, ook bij het ontbijt . Heel benieuwd hoe de kinderen dat vinden...

Barvaux

Barvaux

29-06-2015 om 17:34

ovenschotels

vind ik juist wel handig, zeker als je er weinig voor hoeft te doen dus niet eerst aardappelen en zuurkool koken en dan nog in de ovenschaal. Onze ovenschaal is er net uit en we kunnen dus zo eten.

Rest van de week: salade met aardappelwedges uit de oven en sateschnitzel (wilde jongste graag), de vriezer gaan we leegeten op woensdag (heel veel voorraad gemaakt aan allerhande gerechten), donderdag pastasalade en vrijdag hamburgers met van alles er op en er aan zelf gemaakt. Zaterdag mag man het verzinnen en zondag eten we elders.

Engeltje (ot)

"Wij gaan deze zomer in Indonesië uitvinden hoe het ons bevalt om dagelijks rijst te eten, ook bij het ontbijt . Heel benieuwd hoe de kinderen dat vinden..."

Waar verblijven jullie? Als jullie in een beetje internationaal hotel verblijven, dat ook buitenlandse bezoekers gewend is, dan is er naast rijst in verschillende varianten vermoedelijk ook nog wel iets broodachtigs en fruit bij het ontbijt. Zit je ergens waar alleen Indonesiërs komen dan kun je inderdaad hebben dat je kan kiezen tussen nasi goreng en bubur.

Aan mijn kinderen was die rijst bij het ontbijt niet besteed (ik ben er zelf ook niet echt kapot van), dus die hielden het voor zover mogelijk bij de meer westerse dingen.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-06-2015 om 12:28

Gewoon

Wij eten gewoon wat we anders ook eten. Wel haal ik voor de gezelligheid wat meloen, luxe ijs etc. Dat is meer voor later op de avond, als we nog lekker in de tuin zitten. Misschien dat we wel wat later eten.

gewoon

ik eet vanavond gewoon spaghetti. maar ik hou er wel rekening mee dat ik zo weinig mogelijk hoef te koken komende dagen. dus wat eten uit de vriezer opwarmen, een keer een dag stokbrood met tomatensoep, eenvoudig. hamburgers en tonijn-pastasalade klinkt overigens wel goed, weer twee dagen geregeld.

en ik heb ook wat extra fruit in huis gehaald. ik denk dat we wat minder warm eten, wat meer fruit.

Temet (ook ot)

We maken een rondreis en verblijven in van alles, van primitieve lodge zonder stromend water of elektriciteit op Sumatra tot een redelijk chique hotel in Jakarta en alles ertussenin. Dus het wordt idd vast niet alleen maar rijst (ook daar kennen ze die grote gele M waar vooral dochter zo verzot op is). Ik heb zelf geen moeite met bubur als ontbijt, maar er zal vaak genoeg ook wel wat anders zijn te eten zijn inderdaad.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 23:31

Engeltje

Ik kan me voorstellen dat je liever ook niet om 9 uur 's morgens pannenkoeken staat te bakken, maar dan heb je wel de rest van de dag 'vrij' en ga je niet van je stokje bij ruim 30 graden.

Ze waren heerlijk (de pannenkoeken)

En het bakken viel me nog mee. Voordeel was het daarna in de rest van het huis veel koeler leek .
Ik kan ook slecht genieten van dit weer, maar ik schroef het tempo gewoon wat omlaag en de vuiltolerantiegrens flink op en dan lukt het allemaal wel. Boodschappen doen vind ik niet erg, 5 min fietsen en dan heerlijk die gekoelde supermarkt in! Doe ik ook altijd op vakantie, even bijkomen in een airconditioned winkel .

Iedereen die er echt veel last van heeft door lichamelijke kwesties of werk wens ik enorm veel sterkte!

Beertje37

Beertje37

01-07-2015 om 11:50

Rijst bij het ontbijt off topic

@Engeltje @Temet,

Mijn ervaring is dat het lokale ontbijt, dus met rijst, zelfs in de duurdere hotels veel lekkerder is dan het kleffe brood dat als westers ontbijt wordt geserveerd. Dat vond zelfs mijn dochter van 7. Wij mogen dit jaar gelukkig ook weer naar Indonesië. Verl plezier Engeltje!

Jessica O

Jessica O

01-07-2015 om 11:51

vandaag

Wel weer blij met mijn slowcooker
Het eten is klaar, moet alleen nog even garen.
Daarbij lekker veel rauwkost.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2015 om 13:06

Emine

Uiteraard heb ik een parasol, maar dat helpt echt niet tegen hitte...

Ikke

Ikke

01-07-2015 om 13:18

Aardappelsalade

Voor vanavond maak ik een aardappelsalade. Aardappels koken blikjes tonijn eieren paprika erwtjes mais zilveruitjes en augurk er doorheen. Lekker broodje zalm erbij en klaar.

Verder eet ik vaak redelijk gewoon. Zet met dit weer alleen niet de oven aan. En mijn tuin is veel te heet voor de bbq.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.