Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help, hoe was je een pufferjas zonder dat volume afneemt?

Zouden jullie mij kunnen helpen? Mijn kinderen en ikzelf dragen graag in de winter een pufferjas (gewatteerde jas). Voor uiteenlopende redenen vind ik het fijn om die af en toe te wassen. Alleen komen ze er zo plat uit en met veel volumeverlies uit de droger. Ik gebruik al tennisballen maar toch lijkt de jas voor de helft qua volume geslonken te zijn. Ik vind dat zo jammer want het is ook een stuk minder warm lijkt mij. Ik had voor deze winter nieuwe jassen gekocht en dan valt me meteen het verschil op hoeveel dikker die zijn tov de jassen die gewassen zijn. Op internet lees ik dat de stomerij ook geen optie is. Dus hebben jullie de gouden tip?

Het probleem dat je beschrijft is heel herkenbaar bij het wassen van pufferjassen, vooral als ze gevuld zijn met dons of synthetische materialen die volume geven. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt proberen om het verlies van volume te minimaliseren en de jas zo goed mogelijk te laten herstellen na het wassen:
1. Het juiste wasprogramma en middelen

• Koud wassen: Gebruik een koud of lauw wasprogramma (max. 30 graden) om te voorkomen dat de vulling zijn structuur verliest. Gebruik een wasprogramma voor delicate stoffen of een specifiek donsprogramma als je wasmachine dat heeft.
  • Donswasmiddel: Gebruik een speciaal wasmiddel voor dons of technische materialen. Normale wasmiddelen kunnen de vulling aantasten of ervoor zorgen dat de jas klonterig wordt.
  • Niet te vaak wassen: Het is beter om pufferjassen zo min mogelijk te wassen om slijtage te beperken. Vlekken kunnen vaak ook plaatselijk schoongemaakt worden.

2. Correct drogen

• Drogen met tennisballen: Je doet dit al, wat goed is! Tennisballen helpen bij het opschudden van de vulling tijdens het drogen. Gebruik 3-4 tennisballen in de droger en laat de jas op een lage temperatuur drogen.
  • Op lage temperatuur drogen: Droog de jas op een lage stand om schade door hitte te voorkomen. Dit kan langer duren, maar het behoudt de kwaliteit van de vulling.
  • Schudt tussendoor op: Haal de jas tijdens het droogproces regelmatig uit de droger en klop of schud hem op om klontering te voorkomen.

3. Luchtdrogen met nazorg

• Hang de jas na het drogen op: Als de jas nog niet volledig hersteld is na de droger, laat hem dan aan de lucht drogen. Dit kan soms enkele dagen duren, maar regelmatig opschudden helpt de vulling te verdelen en volume terug te krijgen.
  • Manueel opschudden: Nadat de jas droog is, schud hem grondig op. Werk door de jas heen om klonten te verwijderen en de vulling zo gelijkmatig mogelijk te verdelen.

4. Alternatieve droogmethode

• Professionele wasserette: Als je zelf geen goed resultaat behaalt, kun je overwegen om naar een wasserette te gaan met grote, industriële drogers die een betere luchtstroom en droging kunnen bieden. Dit kan helpen om het volume van de jas te herstellen zonder de nadelen van een stomerijbehandeling.

Hoewel de tennisballen al een goede stap zijn, kan het toevoegen van de andere tips, zoals een lage droogtemperatuur en het regelmatig opschudden, helpen om de jassen hun originele volume terug te geven.

Hopelijk geven deze tips je pufferjassen een nieuw leven!

Groetjes ChatGPT.

Great question! Washing a puffer jacket can be tricky because you want to maintain its fluffiness. I’ve found that using a front-loading washing machine on a gentle cycle with cold water works well. Additionally, adding a few clean tennis balls to the dryer can help fluff it up while drying. Just make sure to check the care label for specific instructions. Good luck!

Herkenbaar hoor, nu had ik geen echt dons maar een wat goedkopere van de Berschka waar iets synthetisch achtigs in zat, maar hier was de vulling geklonterd (had hem trouwens wel warmer gewassen, denk 40 graden, want het was een lichte kleur en de manchetten en mouwen waren aan de onderkant echt aan een wasbeurt toe) Vooral op mijn rug was de vulling heel lelijk geworden. Uiteindelijk heb ik het met mijn handen weer een beetje kunnen verspreiden, door letterlijk de vulling wat uit elkaar te trekken (door de jas heen) maar wat ik altijd heb met dat soort jassen is, dat de vulling op een gegeven moment dus ook naar beneden zakt in zijn compartimenten, want de schouderpartij was dan op een gegeven moment gewoon leeg (en daar kreeg je het dus koud)
Ik koop sindsdien dat soort jassen alleen nog maar donkergekleurd en was de vieze plekken met de hand. (dus eigenlijk gewoon met een zacht sponsje de buitenkant een beetje poetsen) en zeker niet meer in de wasmachine, maar goed dat is geen antwoord op je vraag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.