Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-03-2009 om 10:03
Hallo,
wij krijgen bkort vrienden te eten, lekker tapas. Hun dochter van 4 heeft koeliakie en mag geen gluten. Heeft iemand ideetjes voor glutenvrije hapjes?
Dank
Katja
24-03-2009 om 12:53
Tapas
Volgens mij zitten in de meeste tapas sowieso geen gluten. Als je geen pasta, rijst, brood, meel, rogge (dit heb je overigens ook allemaal in glutenvrije variant) en bereide vleeswaren gebruikt, zit je wel goed. Google even op 'glutenvrij' voor een volledige lijst. In ieder geval kun je veilig gebruiken: alle verse (!) groenten, verse (!) kruiden, knoflook, vis, eieren... Dan kom je met tapas al een heel eind.
24-03-2009 om 15:51
Ouders vragen
Ik zou even haar ouders vragen wat je het beste klaar kunt maken. Het zou zonde zijn als je veel moeite doet voor glutenvrije tapas en het meisje liever toch iets anders wil eten
Houd er rekening mee dat voor veel coeliakie-patienten het eten ook niet in aanraking mag komen met glutenhoudende producten (dus niet op dezelfde plank snijden, niet met het zelfde mes, niet besmeren met boter waar broodkruimels inzitten, niet bij het glutenhoudendestokbrood in een schaal, etc.) Ik weet niet of dat voor iedereen even streng moet worden gevolgd, maar ook daar kunnen haar ouders vast meer over vertellen...
Minnie