Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Foto-albums

Mijn zus en ik willen meerdere foto-albums met geplakte foto’s en teksten e.d. laten inscannen om er duplicaten van die albums te laten afdrukken. Dus niet alleen kopieën van de foto’s, maar van de hele pagina’s. Dat zullen waarschijnlijk plattere albums zijn, dat is natuurlijk prima.
In sommige gevallen willen we niet een heel album laten kopieren, maar alleen delen ervan.
Weet iemand waar je dat kunt laten doen in grofweg de regio Gooi, Utrecht, Amersfoort met goede kwaliteit en liefst natuurlijk niet te hoge kosten?
Krijg je dan ook de digitale versie of alleen een geprint duplicaat?
En kan zoiets trouwens ook met digitaal gemaakte en afgedrukte albums waarvan je de input niet meer hebt om het album nogmaals te laten afdrukken?

Ik ben benieuwd of er een aanbieder is die dit doet en hoeveel dat wel niet kost, want dit is echt handwerk, maar je kan dit ook zelf doen.

Ik ben namelijk bezig met iets soortgelijks. Ik heb een hele stapel albums van mijn ouders die ik wil dupliceren. Net als jij wil ik de gehele pagina's behouden, inclusief de leuke tekstjes die mijn moeder onder de foto's schreef. Hoewel er programma's zijn om losse foto's uit albums te scannen, wil ik juist de hele pagina's.

Ik gebruik hiervoor mijn iPhone, ook al heb ik een professionele digitale camera. De iPhone werkt prima en het gaat wat sneller. De gefotografeerde pagina's zet ik in een map en die stuur ik door naar mijn broer. Hij hoeft niet per se een afgedrukt album, maar dat zou ook wel kunnen. Deze foto's kun je namelijk als volledige pagina invoeren in een foto-ontwerpprogramma zoals Albelli, of een andere aanbieder. Eén foto wordt dan één pagina.

Wat betreft je vraag over digitaal gemaakte en afgedrukte albums: ja, dat zou op dezelfde manier moeten kunnen. Als je echter een nog rigoureuzere en preciesere methode wilt, kun je het oorspronkelijke album uit elkaar halen en de losse pagina's onder een scanner leggen. Dit levert mooiere, plattere resultaten op. Ik wil het originele album echter mooi houden en het is me ook gelukt om handmatig de pagina's zo mooi mogelijk op de foto te krijgen.

Lisette_R

Lisette_R

07-07-2024 om 13:30 Topicstarter

Hoi Anoniem, dank voor je reactie.
Goed dat je jouw ervaringen deelt.
Ik denk dat het laten scannen van hele pagina's en ze dan laten afdrukken inderdaad een dure grap wordt.
Ik heb al geprobeerd zelf een foto van een pagina te maken, maar afhankelijk van hoe dicht de foto's bij de binnenkant van het album zitten, lukt dat redelijk of niet zo best. Je snapt vast wat ik bedoel.
En soms gaat het scheef en is het niet helemaal mooi te krijgen.
En het kost behoorlijk wat tijd, maar ook veel geld.

Ik hoorde van een vriendin van app Foto scanner van Photomyme. Was toen zij die gebruikte 2 weken gratis te gebruiken daarna wel betalen, maar ook te overzien als je veel wilt scannen.  Die is voor losse foto's te gebruiken, maar misschien ook voor pagina's? Wil ik nog uitproberen, schijnt de glans weg te halen en zo, want dat is ook een dingetje.

Even een vraag, doe jij het bij daglicht? Is soms onhandig met hoe het licht valt, of je voor het licht staat en zo. Heb je daar nog tips?

Mochten andere mensen nog ervaringen hebben met laten scannen van pagina's of tips wat goed werkt (laten doen met al dan niet na het scannen laten afdrukken, of zelf doen) dan hoor ik het graag. Alle tips blijven welkom.

Die app maakt volgens mij alleen afbeeldingen van de foto niet van de pagina. Ik heb hem een keertje getest (de gratis week) en daarna niet meer. Die glans is wel een dingetje ja. Gelukkig zijn veel albums van mijn ouders nog gemaakt met matte zwartwit foto's dat gaat heel makkelijk, bij de glansfoto's hielp het om het album soms een beetje te kantelen. Ik kon geen precieze manier vinden, maar zo kreeg ik de meest hinderlijke glans wel weg. Ik deed het wel met daglicht en had een plekje opgezocht dicht bij het raam. Ik heb de foto's na het maken wel een beetje opgelicht en beter uitgesneden met photoshop. 
Inmiddels heb ik geen scanner meer, maar dat zou denk ik nog een betere optie zijn qua glans maar dan moet je echt je boek uit elkaar halen, want de oude albums van mijn ouders zijn heel dik en die passen niet goed onder de scanner.
Ja en ben op zich een pietje precies maar heb inmiddels maar geaccepteerd dat 'bijna goed' ook okee is

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.