Huis, Tuin en Keuken
Fanny X
19-07-2009 om 10:22
Extra sloten op de deuren of toch gokken dat het goed gaat?
Eigenlijk zou ik voor de perfecte beveiliging een behoorlijk aantal nieuwe sloten erbij moeten nemen voor we op vakantie gaan. Omdat ik honden in huis heb, maak ik me normaal niet zoveel zorgen over die sloten, want die honden slaan en zijn effectief tegen dieven.
Maar nu gaan we op vakantie en dan is het huis leeg, dus ook geen honden die waken. Er zitten overal "gewone" sloten op, maar hier heeft iedereen extra pensloten op de deuren voor, achter en bij het souterrain. Mijn tuin achter is omheind (maar kan je natuurlijk overheen klimmen) en ik heb automatisch aanslaande lampen voor en achter als er iemand (of een poes) in de buurt komt.
De slotenmaker heeft de sloten begroot op 500 euro. En dat valt zwaar duurder uit dan ik dacht. Die 500 euro is eigenlijk voor de vakantiebenzine
Mijn buren aan 1 kant zijn thuis, aan de andere kant niet.
Wat zouden jullie doen: gokken dat het goed gaat of toch die sloten laten maken?
Ik heb nauwelijks dingen van waarde in huis, een piano die niet versleept kan worden zo zwaar en voor de rest gebruiksdingen. (sieraden zijn in een ander huis al een keer gestolen)
maggietel
19-07-2009 om 10:35
Hangt af van je eigen gemoedsrust denk ik
Als je zo op vakantie gaat en je iedere minuut af gaat zitten vragen of alles nog wel op zijn plaats staat thuis dan zou ik die nieuwe sloten maar laten plaatsen. Anders zou ik denk ik het risico nemen. Zelf ben ik niet zo van de huiselijke forten en bunkers. Als inbrekers er écht in willen komen ze er toch wel in, desnoods snijden ze er een ruit uit. Daar kan geen slot tegenop. Natuurlijk hoef je het ze ook niet al te makkelijk te maken maar ook niet overdrijven. Alvast een fijne vakantie gewenst.
Petr@
19-07-2009 om 19:23
Buren?
Je zou aan de buren kunnen vragen of ze 's avonds de gordijnen dicht en 's ochtends weer opendoen. En een paar lampen op timer laten aanspringen.
Er is twee weken geleden bij ons ingebroken dus ik ga momenteel ook niet echt met een lekker gevoel op vakantie. Vooral omdat ze het huis niet leeg hebben kunnen halen en er toch nog wel wat dingen staan. Ik vraag dus aan de buren of ze de gordijnen willen doen. En ik vul de vakantiekaart van de politie in. En denk dat ik de tv + de rest maar verstop op zolder ))
Maar kan jouw man niet e.e.a. doen? Mijn man is na de inbraak meteen naar de Praxis gereden en heeft op alle bovenluikjes en deuren extra beveiligingen gezet en op de garagedeuren dievenklauwen en was echt geen € 500,- kwijt!
gr.
Petr@
Mini
19-07-2009 om 21:30
Mac mini's verstoppen
Ik heb hier 3 mac mini's staan en zou het vreselijk vinden als die werden gestolen. Is het gek om die dingen af te koppelen en ergens in huis te verstoppen? Het zijn hele kleine kastjes, dat zou toch moeten lukken.
Mickey
20-07-2009 om 10:02
Maar...
... als je pech hebt breekt een inbreker die sloten ook nog open en heb je nog meer schade. Dan zou ik nog eerder dingen van waarde zo lang bij iemand anders stallen denk ik.
Hier hebben we goed hang- en sluitwerk, verder lampen voor en achter die automatisch aanspringen, geen ladders in de tuin liggen etc. Als we op vakantie gaan laten we via een tijdklokje 's avonds een paar lampen aan en uit gaan (dat ding is te programmeren zodat het ook nog op variabele tijden gebeurt) en de buurvrouw haalt de brievenbus leeg. Veel meer kun je niet doen denk ik.
elissa
23-07-2009 om 17:55
Mee?
Meen je nou dat je de spelcomputer etc. liever meeneemt om diefstal te voorkomen? Dat lijkt me nou juist nog veel riskanter! Tenminste, ik denk niet dat er op je vakantiehuisje of je tent diefstalwerende sloten zitten! En je wilt toch ook niet overal je laptop mee naartoe nemen? Bovendien, is dat nou zo veilig? Een tas is zo weggegrist. Als je het echt niet vertrouwt, dan zou ik die dingen bij vrienden of familie achterlaten!
Een fijne vakantie!
amk
23-07-2009 om 22:56
Verzekering
de verzekering vergoedt het waarschijnlijk wel als het thuis is, niet op vakantie, tenzij je een speciale waardevolle spullen verzekering afsluit. En dan doen ze nog veel moeilijker met vergoeden ivm mogelijke fraude.
Het nare gevoel dat iemand door je spullen heeft gezocht blijft ook als het op vakantie gestolen wordt.