Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bibi63

bibi63

20-12-2012 om 16:51

Even inspiratieloos (ovenschotels)

Ik maak graag ovenschotels: makkelijk en lekker, waar ik ook de nodige groente in kan verwerken. Maar heb even geen inspiratie meer, dan mijn geijkte schotels.
Wie heeft wat leuke succes recepten? Liefst alles in 1, zodat er niet nog iets bij moet, maar kan evt. een optie zijn als je een heerlijk recept hebt. Verder graag met voldoende groente (waar ui, tomaat e.d. uiteraard een onderdeel van kan zijn).
Ik ben benieuwd!
Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-12-2012 om 17:02

Popeyetaart

Nodig
Pak spinazie in blokjes
Aardappels
Boter
Eieren
Stukje spek
Kaas

Snij de spek in kleine blokjes en bak dit uit. Schil en kook de aardappels en maak er puree van. Kook de eieren, pel ze en snij ze in plakjes. Rasp de kaas.
Vet een ovenschaal in.
Doe de helft van de spinazie in de schaal, leg hier de plakjes ei op en dan de rest van de spinazie. Aardappelpuree erop, uitgebakken spek (of de helft puree, dan spek en dan de rest van de puree, maar net waar je zin in hebt) en bestrooien met kaas.
Half uurtje in voorverwarmde oven op 200 C.
Rosa van der Zanden

Mussie

Mussie

20-12-2012 om 19:18

Gênant makkelijk

Ik geloof dat ik deze ooit uit de Allerhande heb geplukt en mijn man maakt hem vaak als hij kookt:
Gekruide aaradppelpartjes (diepvries)
Rode paprika
Ui
Gehaktballetjes (die al gedraaid zijn, van AH)
Snijd de paprika in reepjes, de ui in ringen en mik alles in een ovenschaal. Gehaktballetjes bovenop. 20 minuten in de oven. Halverwege de gehaktballetjes even keren. We geven er wat schijfjes komkommer bij en klaar is Kees.

Familie-favoriet

Spinazietaart

Bladerdeeg, gehakt, spinazie, pakje boursin (niet dat kuipje), 2 eieren, geraspte kaas

gehakt rullen, spinazie ontdooien en door het gehakt mengen. Springvorm bedekken met bladerdeeg, strooi er wat paneermeel over, 2 eieren met boursin mengen (ik gebruik daarvoor de staafmixer), gehakt/spinaziemengsel in de vorm gieten, daarover het eiermengsel, geraspte kaas erover en circa 20 minuten in de oven. Ik meen op 180 graden.

Oudste vraagt het al jaren als zijn verjaardagsmaaltijd

Mussie

Mussie

20-12-2012 om 22:44

O ja en deze

Laag geroerbakte prei met wat bacon
Laag in plakjes gesneden gekookt ei
Laag aardappelpuree
En dan nog een keer.
Over laatste laag puree doe je wat paneermeel met wat stukjes boter. En dan onder grill voor een bruin korstje.

Annet

Annet

20-12-2012 om 23:10

Quiche zonder bodem

Wij maken geregeld een quiche zonder bodem.
Hierin gaan allerlei groenten, van tevoren geroerbakt. En ui en knoflook, van tevoren zachtjes gebakken.
Daarbij dan hamreepjes, uitgebakken spekjes, stukjes kip, rul gebakken gehakt (niet allemaal tegelijk, net wat je hebt).
Alles gaat in een ovenschaal (erin gooien zodra een deel klaar is) en als alles erin zit door elkaar husselen en goed aandrukken.
Mix maken van losgeroerde eieren, wat kaas en creme fraiche. De mix eroverheen gooien.
Over het geheel nog geraspte kaas of plakjes geitenkaas of wat je ook hebt.
Dit ongeveer 30 minuten in de oven, 175 graden. Het moet wel stevig aanvoelen van boven, anders moet het langer. Als het eenmaal stevig aanvoelt, niet langer in de oven laten.
Je kunt het wel eruit halen en later weer opwarmen. Ideaal voor late eters of onduidelijke etenstijd.

Vegetarische venkeltaart

Nodig: kruimige aardappelen, flinke ui, een flinke venkel, bakje gemengde noten, hompje kaas, klontje boter, scheutje melk, een ei.
Maak en stevige puree van gekookte aardappelen met een klontje boter en wat melk, en roer het losgeklopte ei er doorheen.
Roerbak ui/venkel, als dit klaar is (uit glazig, venkel zacht) fijnmalen.
Maal gemengde noten en kaas. Doe 3/4 deel van de gemalen kaas door de aardappelpuree en 3/4 van de gemalen noten door de venkel.
Neem ovenschotel, invetten of antiaanbak, laagje aardappel, laagje venkel, laagje aardappel, en hier overeen de rest van de gemalen noten en kaas.
In de oven (ong. 200 graden) tot de kaas gesmolten is (zo'n 20 minuten tot half uur).

Als je geen tijd hebt om het in de oven te stoppen, ei weglaten en aardappelpuree en venkelpuree door elkaar roeren, da's ook lekker!

bibi63

bibi63

21-12-2012 om 15:46

Dank! nog meer.....

Dank jullie, zie al wat lekker ideeen. Nog meer suggesties erg welkom.
Gr. Bibi

Bibi, jouw recepten ook?

Hier ook dank voor de receptjes, het water loopt me bij sommigen in de mond. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een ovenschotel gemaakt heb, terwijl het echt heerlijk klinkt en ook gemakkelijk lijkt te zijn. Nou ja, lasagna maak ik wel regelmatig, maar dat is toch iets anders voor mij. Vooral in de voorbereiding is zo'n ovenschotel handig. Ga ik dus ook proberen. En Bibi, dan word ik dus ook heel nieuwsgierig naar jouw variaties!

Ilva

Ilva

21-12-2012 om 19:26

Lekker

Omdat ik zeker 1 keer per week ovenschotel maak (eten is moeilijk met sport/muzieklessen van de kinderen. Ik ben helemaal blij met de recepten. Zeker die spinazierecepten. Ik ga ze zeker een keer maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.