Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een rat?

Mijn zoon wil al lang een ratje. Ik heb er op zich niks op tegen (ook niets voor eerlijk gezegd) maar heb toch een paar vragen.
1) Hij is de helft van de tijd bij mij, op de dagen dat hij bij zijn vader is zou ik voor de rat moeten zorgen. Is de verzorging zwaar, hoe lang kan een kooi zonder schoonmaakbeurt, en stinkt de kooi erg snel (het zou op zijn -kleine- slaapkamer staan). Wanneer mijn zoon er niet is ben ik weleens 2 dagen weg, kan het eayje het aan of is het zielig?
2) Zijn ze makkelijk handtam te maken?
3) Hoe vind ik een goede rattery?
4) Is het echt een leuk dier?
Bedankt
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Lie

Lie

07-08-2013 om 17:24

Twee ratten

Ratten zijn groepsdieren. 'n Rat in z'n uppie is zielig, neem er minstens twee als je eraan begint.

Maar als ik dit zo lees zeg ik: misschien niet zo'n goed idee... zeker niet als ze op een slaapkamer komen te staan. Ze maken rommel, stof en veel herrie (en dat begon bij ons om 'n uur of 10 's avonds ) en met name de mannetjes kunnen behoorlijk stinken. Daarnaast hebben ze best veel ruimte nodig, 'n flink hok dus, en ook wel eens wat aandacht. Natuurlijk kan je ze -met voldoende voer- heus wel 'n dagje alleen laten, en qua verschonen is eens in de week nieuwe bodembedekker erin wel genoeg. De rest van de verzorging is zorgen voor vers water en wat te eten. Dat valt wel mee dus.

Ratten zijn erg makkelijk tam te maken en het zijn leuke dieren voor kinderen, superschattig ook. Ze zitten graag bij je, onder je kleren, in je nek of oksel, je mouw, net wat voor voorkeur de rat heeft. Ze kosten niet veel in onderhoud of aanschaf, maar zijn wel bevattelijk voor ziektes (met name de luchtwegen, kwetsuren aan de pootjes, gezwellen, etc). Ze worden 'n jaar of drie.

Mocht je 'n rat willen dan zou ik gewoon een rattery in de buurt zoeken. Liefst een die bewust fokt en let op erfelijke ziektes en aandoeningen, en niet een die zoveel mogelijk ratjes aflevert. Wat je ook doet: niet bij een dierenwinkel kopen!

Fransien

Fransien

07-08-2013 om 17:43

Ratten

Ik heb tijdens mijn studie heel wat ratten gezien, ook als huisdier. Het zijn best leuke dieren, stukken leuker dan muizen, hamsters en marmotten.
Het zijn nachtdieren, prima geschikt voor studenten, maar ze maken best wat herrie en de enigen die langdurig een rat hadden waren degenen met een grote kamer en niet al te moeilijke huisgenoten.
Ze zijn best makkelijk tam te maken, het zijn sociale dieren en degenen die ik ken zaten bijna altijd bij hun baasje op de schouder, dusdanig dat bij sommige hoorcolleges, met name die die door niet-biologen gegeven werden, een aparte huisregel kwam dat je geen ratten mee mocht nemen (ok, de dag erop waren er een paar honden en katten en nog 1 rat die het echt niet meer fijn vond, wat de docent (wiskunde) ervan vond hoef ik hier niet meer te vertellen). Een rat die alleen zit en vooral avonden achter elkaar zonder aanspraak, die verpietert. Neem er dan inderdaad twee. Een dagje weg kan prima, gewoon zorgen voor voldoende voer en water. Twee dagen zou incidenteel ook wel kunnen... Is het geen mogelijkheid om je zoon zijn rat gewoon mee te geven naar papa?
Ratten stinken als je hun hok niet vaak genoeg verschoond, vooral de mannetjes zijn vreselijk. Je ruikt ze hoe dan ook wel, maar niet zo erg. Verschonen moet je minimaal eens per week doen, liefst twee keer. Stofzuigen zal dan op de slaapkamer van je zoon echt iedere dag moeten, die beesten leveren een hoop stof op. Ondanks alle hygienemaatregelen is iedereen die ik ken die met ratten werkt (professioneel als bioloog) er allergisch voor geworden. Meestal pas na jaren, maar ik kan je zo geen uitzondering noemen. Houd er rekening mee dat dat kan gebeuren, zeker als er eczeem of allergien in de familie zitten.

Mee

Kan de rat niet mee naar vader? Anders zou ik er geloof ik niet aan beginnen.

Dalarna

Dalarna

07-08-2013 om 18:25

Hier ook

Mijn oudste wilde ook graag ratten (een goede rattery verkoopt je niet eens een enkele rat als je er nog geen hebt) maar we doen het niet.

Ratten alleen op een slaapkamer zijn ook zielig, ook al heb je er twee, ze willen gewoon aandacht van je. Als je zoon dan ook nog eens de helft van de tijd weg is is het nog erger.

Dat stinken van mannetjes schijnt niet helemaal zo te zijn. Vrouwtjes stinken ook maar anders.

nathalie

nathalie

07-08-2013 om 19:01

Simpel

De ratten, want 2 dus, zijn de helft van de tijd bij jou, het worden jullie gezamenlijke huisdieren. Als jij er niets tegen hebt maar ook niets voor, dan niet aan beginnen. Jij moet ze ook echt willen en het leuk vinden.

Www.ratten.nl

daar kan je allerlei info vinden. Ook de adressen van rattery's.
De ratten van een rattenopvang zijn soms al gecastreerd en dan kan je rustig een mannetje nemen. Ratten zijn erg leuke huisdieren,ze worden alleen helaas niet oud. 2,5 jaar, en dan krijgen de meeste luchtwegproblemen of tumoren.

Sinilind

Sinilind

07-08-2013 om 21:53 Topicstarter

Mmmmm

2 ratten nee, daar begin ik niet aan. Dan niet denk ik. Zelf hou ik eigenlijk alleen maar van katten. Misschien weer een kat dan. We zien het wel. Eerst even zoon "teleurstellen" dat er geen rat gaat komen. Mijn woonkamer is zo ingericht dat ik echt geen grote kooi in kwijt kan of wil. En zijn slaapkamer is een (leuk) hokje van 2 bij 3 meter onder het dak. En rat mee naar papa is geen goed plan, want daar is een grote poesbeest die het niet goed zou vatten.

Sinilind

Sinilind

Sinilind

11-08-2013 om 17:37 Topicstarter

Het wordt een poes!

Ben toevallig in de stad een oude buuf tegengekomen. Haar poes heeft kittens die over een week weg mogen. Ik ben gaan kijken en ben natuurlijk meteen verliefd geworden natuurlijk. Het wordt een dametje met zwart vacht, witte befje en witte pootjes. Ideeen voor een naam? Ik dacht zelf aan Eudipoes (tja maar is misschien een tikketje te. Dus ideeen? Socks? Tuxedo? Wie biedt meer!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marinade

marinade

11-08-2013 om 18:03

Leuk

Veel leuker dan een ratje toch!
Eudipoes, ja, wel een beetje over the top. Roept ook niet zo lekker. Tuxedo een beetje te lang, Tux kan weer wel.
Maar, wat dacht je van Chaussettes ipv Socks, prachtig toch voor een native speaker
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

11-08-2013 om 18:12

Maarre.....

Is er wel iemand thuis overdag? Anders is een kitten wel erg alleen....ik zou dan gaan voor twee kittens.

Sinilind

Sinilind

11-08-2013 om 21:04 Topicstarter

Fio

Ik werk nooit later dan 15.30 en dat 4 dagen per week. En ik heb mijn hele leven al katten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sinilind (ot)

Er is een oude Nederlandse zwart-witstrip die De Argonautjes heet, volgens mij van Dick Matena, en die gaat over - inderdaad - de Argonautjes (kinderen dus). Een van hen is Hercules, een goeiige dikkerd die geen vlieg kwaad doet, behalve als ze zijn kat pesten. "Je hebt Odipoes beledigd!!!" schreeuwt hij dan, terwijl hij er verwoestend op los mept

(zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Argonautjes)

Groeten,

Temet

Sinilind

Sinilind

12-08-2013 om 09:35 Topicstarter

Temet

Wist ik niet, leuk! In dezelfde stijl kunnen we natuurlijk ook aan Octopoes en Plattypoes denken Of Pampoes

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

verbaasd

verbaasd

12-08-2013 om 21:08

Nou ja

Mijn zoon wil al lang een ratje.
Dit was de openingspost.
binnen vier dagen besluit JIJ dat het een poes wordt,de wens van zoon wordt gewoon van tafel geveegd,want JIJ werd meteen verliefd op het poezebeest.
hoe dominant komt dit over.

Prakje

Prakje

12-08-2013 om 21:52

Leuk!

Wj hebben een zwart/witte kater die heet Tux (naar de pinguïn van Unix), en een eventueel volgende zwart/witte gaat Oreo heten, naar de overheerlijke Amerikaanse zwarte koekjes met witte vulling

Sinilind

Sinilind

12-08-2013 om 22:09 Topicstarter

Verbaasd

Klopt. Ik ben nog steeds de baas in huis. Hij is maar 11.

Sinilind

Sinilind

Sinilind

12-08-2013 om 22:10 Topicstarter

ik ben ook ontzettend dominant. En overtuigd van mijn gelijk. Omdat win Fransen toch altijd gelijk hebben, toch?
KNIPOOG KNIPOOG KNIPOOG

Sinilind

Dalarna

Dalarna

13-08-2013 om 06:38

Verbaasd

Het is duidelijk dat een rat niet kan in dit gezin, ik zou het gekker gevonden hebben als Sinilind nu een rat had aangeschaft. Blijkbaar zaten ze al een poosje te denken aan een huisdier.

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2013 om 07:58

Noem hem ratje

Leuk Sinilind! Ik zou je Kat Ratje noemen. Heeft je zoon toch nog een ratje.

Maylise

Maylise

13-08-2013 om 12:31

Verbaasd

Zo raar is dat toch niet? Zoon wil een ratje. Sinilind heeft niks met ratten maar wil er wel over nadenken. Uit de informatie blijkt dat een ratje niet handig is in hun situatie (zoon die helft van de thuis niet thuis is) en dus komt er geen ratje. Een kat is een ander verhaal. Sinilind vindt katten leuk en wil dus zelf graag een kat. Haar situatie is wel geschikt voor katten en dus komt er een kat. Er is nergens trouwens gezegd dat zoon een kat niet leuk zou vinden.

Merel

Merel

13-08-2013 om 15:41

Man en ik bepalen

Tja, 'Verbaasd' kan dat dominant vinden maar man en ik bepalen of er een huisdier komt en zo ja, welke. In een ander draadje gaat het over de opvang van een hondje en dat puberkind dat niet leuk vindt, tja, dan heeft puberkind toch echt pech. Misschien vinden sommige mensen dit dominant maar ik zou het toch echt niet van mijn kind laten afhangen welk huisdier ik ga nemen (mits kind allergisch of vreselijk angstig is voor zo'n dier) ik zie mezelf en mijn man als hoofdbewoner (en bepaler) van ons huishouden. Onze kinderen niet.

Fiorucci

Fiorucci

13-08-2013 om 22:04

Beide

Ik mag dingen bepalen, maar als mijn kinderen een bepaald dier willen en er zelf voor zorgen, zal ik niet snel nee zeggen, of ik moet echt gegronde bezwaren hebben. Mijn aversie alleen vind ik geen reden.

Sinilind

Sinilind

13-08-2013 om 23:20 Topicstarter

Niet aversie alleen

ik heb gehoord dat mensen zeiden 2 ratten. Toen heb ik gekeken op internet naar foto's van geschikte kooien en ben tot conclusie gekomen dat het op kamer van zoon niet kan (onder het dak met 3 scheve muren, geen plek waar kooi kan staan, of dan moeten er heel andere meubels in zijn kamer. Ik wil geen kooi in woonkamer. Tja. Zoon is dol op kater bij zijn vader, een rat leek hem leuk maar hij houdt ontzettend veel van dieren in het algemeen. Ik heb niet het idee dat hij daar ongelukkig van gaat worden. Mochten we verbuizen naar een grotere woning en wil hij nog een rat dan is het te heroverwegen.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2013 om 07:47

Sini

Dat weet ik hoor, dat schreef je al. Ruimtegebrek is een goede reden. Mijn dochter wil een konijn maar heeft een veel te kleine kamer, dus dat gaat ook niet gebeuren.

Sinilind

Sinilind

17-08-2013 om 00:03 Topicstarter

Zoon door het dolle heen

Zoon is terug en we hebben het besproken. Hij begrijpt het wel ook vindt hij het jammer. Ik heb hem verteld dat een jatje welkom was en dat ik er eentje op het oog had, en heb hem een foto van het katje laten zien dat ik op het oog had. Hij was gelijk verliefd en begon ook gelijk namen te verzinnen. Afin ik heb de hele avond gehoord mijn poesje hier en mijn poesje daar dus het komt goed, Nu nog een naam bedenken. Hij vindt Muis leuk

Sinilind

neteret mut

neteret mut

17-08-2013 om 10:36

Gelukkig

fijn dat je zoon blij is met een katje. En de naam Muis...,wij hadden vroeger ook een kat met die naam. Was een heel klein grijzig beestje toen zij kwam en groeide uit tot een heel grote kat, toen paste de naam niet meer.

Ciske

Is dat geen leuke naam?

Sinilind

Sinilind

20-08-2013 om 16:48 Topicstarter

Mrs black of

Nutella zijn de namen dat zoon verzonnen heeft. Ik vind het prima maar vraag me af met wat voor afkorting ons dametje gaat eindigen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

20-08-2013 om 18:20

Sini

Nutella vind ik leuk..

Rafelkap

Rafelkap

20-08-2013 om 18:53

Sini

Ik vind Nutella ook geweldig (vooral als het katje bruin is). Zo zie je maar dat je het verzinnen van een dierennaam gerust aan je kind kan overlaten.
Veel geluk met jullie nieuwe huisgenoot!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.