Huis, Tuin en Keuken
Linda99
31-03-2009 om 10:39
Een container voor je deur
Vrijdag wordt er bij ons voor de deur in een parkeervak een container geplaatst, maandag gaat ie weer weg. We hebben de container nodig om puin van onze verbouwing af te voeren. Met de container verhuurder afgesproken dat we betalen voor het gewicht wat er wordt afgevoerd. Prima toch? Maar ik vraag me af of er buurtbewoners zouden zijn die denken: mooi, daar kan mijn zooi ook bij. Want daar hebben we natuurlijk absoluut geen zin in aangezien wij er voor moeten betalen (en goedkoop is het niet)......Wie heeft hier ervaring mee?
(vriendlief roept al dat als ie er iets in ziet wat niet van ons is hij het egwoon eruit gooit)
amk
31-03-2009 om 10:56
Vergunning?
Heb je wel een vergunning om zo'n container te plaatsen? Want anders heb je bij onze gemeente een stevige gemeentelijke na-heffing aan je broek. Beter bekend als boete. Denk dan aan een euro of 90 per dag dat het ding er staat zonder vergunning.
En ja de buren willen er nog wel eens wat ingooien, maar als jij het dan gewoon er uit gooit en opstraat mikt, ben jij verantwoordelijk voor het zwerfvuil. Na-heffing nr 2. En dat wordt vaak erg ruim geinterpreteerd.
Voorzorgsmaatregel: dekzeil er over spannen.
josephine*
31-03-2009 om 11:09
Vier weken een container
Wij hebben net 4 weken een container voor de deur gehad en niemand uit de buurt heeft er wat ingegooid. Dit heeft alles te maken met hoe er in de buurt met huisvuil wordt omgegaan. Is het ophalen slecht (en duur) geregeld, dan zullen mensen er misschien zooi in gooien. Maar als er een goede huisvuil (en grofvuil) regeling is, heeft niemand er belang bij. Wij wonen naast een flat met vuilstortcontainers, dus mensen kunnen altijd hun zooi kwijt. In onze vorige buurt was dat niet zo en heeft er inderdaad één buurtbewoner een plastictasje ingegooid. Hebben we nog lol om gehad ook; komt er om 11 uur 's avonds zo'n mannetje met een zak aanlopen en wij met zijn tweeën voor het raam kijken en hij loopt beschaamd weer weg. De volgende dag lag het zakje er wel in. Jammer dat we hem niet kenden, anders hadden we zijn zakje weer thuis bezorgd.
Wij hebben overigens geen verghunning aangevraagd (en geen boete gekregen). Geen idee of dat moet.
J.
Linda99
31-03-2009 om 11:17
Vergunning
Volgens de verhuurder hebben we geen vergunning nodig maar ik heb al een mail naar de gemeente gestuurd om het te dubbel checken. Maar dat was mijn vraag niet
Het afval wordt hier altijd netjes opgehaald en grofvuil ook. Aan de overkant bij ons staat een grijze metalen container van een aantal lage huizen en eigenlijk wordt daar zelden iets door mensen ingeooid die niet in die lage huizen wonen. Denk dat het dan bij ons ook wel zal meevallen. En het scheelt denk ik ook dat ie er heel kort zal staan.
Afdekzeil had ik ook al aan gedacht maar als het niet nodig is scheelt dat natuurlijk weer in de kosten.
amk
31-03-2009 om 12:25
Dekzeil kost niet zoveel
een dekzeil kost bij de gamma iets van 5 of 10 euro. Dat zijn de kosten niet bij een verbouwing.
rutiel
31-03-2009 om 12:35
Ligt aan buurt
Linda ik denk dat het lastig is hier een algemeen antwoord op te geven. Er zijn buurten waar men elkaar in de gaten houdt en iedereen zijn rotzooi netjes op de daarvoor bestemde plekken afvoert. En er zijn buurten die hun rotzooi opsparen tot er weer een buurtbewoner een container huurt zodat zij hem meteen vol kunnen gooien.
Wat doe je eraan?? Je kunt natuurlijk het hele weekend op een stoeltje bij de container zitten, een grote hond huren, buurtkinderen betalen om te surveilleren... Volgens mij kun je weinig doen als het afval eenmaal in je container zit. Eruit gooien kan je op een fikse boete komen te staan.
Lopen de kosten erg op naar gewicht?? M.a.w.: doet het er heel erg veel toe als iemand er zijn stoeptegel bijgooit? Anders zou je inderdaad voor het dekzeil kunnen gaan, zoveel extra kosten zijn dat nou ook weer niet.
n@nny
Rembrand
01-04-2009 om 08:47
N@nny.
Volgens mij gebeuren dit soort zaken in elke buurt !
( ook in die ogenschijnlijke nette buurten !!).
M.
Linda99
01-04-2009 om 10:00
Buurvrouw
Gisteren even gesproken met onze buurvrouw en haar eerste reactie was: dan mag je er wel op een stoel naast gaan zitten Ze woont al 20 jaar in onze straat en haar ervaring is juist wel dat mensen dan zooi in zo'n container gaan gooien. Denk dat we voor de zekerheid dan toch maar een afdekzeil gaan kopen. Want op zich is het niet extreem duur als er een beetje extra in de container komt, maar je weet natuurlijk nooit wat men er in gooit. Stel dat het chemisch afval is dan zitten wij met de gebakken peren.
Dank voor de reacties in elk geval!
Linda99
01-04-2009 om 13:10
Kan ook
Staartmees, is inderdaad geen gek idee. Zelf wist ik ook niet hoe het werkte met zo'n container. Weer wat geleerd met z'n allen dus
Lis@
01-04-2009 om 15:04
Linda
Je kunt ook gesloten container bakken krijgen of vraag even aan de verhuurder een afdekzeil erbij.
Vic
01-04-2009 om 18:33
Leeg gehaald
Bij ons werd tijdens de verbouwing de container juist regelmatig leeg gehaald. Dan kwamen er van die mannetjes om oud ijzer op te halen of hele planken. Op het laatst hebben we ook de oude keukenapparatuur erin gegooid, en zelfs dat namen ze mee. We hebben dus heel lang met die container gedaan
Linda99
01-04-2009 om 21:40
Puin
Haha, zou wat zijn als ze onze zooi weghalen: gipsblokken, oude deuren, tapijt, oude metalen kozijnen.........
albana
02-04-2009 om 08:34
Openbare weg.............
ergens een jaartje of 10 geleden had mijn 'baas' onenigheid met een buurman (die dus naast mijn werk woonde..). Het ging niet specefiek om mijn baas of om ons werk, maar deze buurman voelde zich benadeeld ooit ergens in een ver verleden omdat er grond van hem onteigend was....dus hij was specefiek tégen de gemeente en ieder ander die op zijn onteigende grond durfde te komen of verblijven/werken.
Meer dan een beetje 'vervelend' deed ie niet écht. Maar op een gegeven moment bleek de container (die wij voor het werk gebruiken) dagelijks vol te zitten met bouwtroep die niet van 'ons' was. Baas kwam er al snel achter dat dat van de boze buurman was en sprak 'm daarop aan(ook werkgevers moeten de afvoer in containers per kilo en zélf betalen). Nee, buurman was niet van zins hier verandering in te brengen. Volgens buurman stond de container op de openbare weg (klopt, parkeerplaats, wel aan zicht ontrokken door gebouw en doodlopend) en mág je er dan puin in storten. Het bleef maar duren en duren. En baas stoorde zich er behoorlijk aan. En heeft het toen uitgezocht. En bleek dat boze buurman gelijk had. In een container op prive-grond of grond waar een hek omheen staat (denk aan bouwplaats) mag je dat niet, maar in een container op de openbare weg schijnbaar wel. Uiteindelijk is de container een stukje opgeschoven.....naar een stukje grond dat prive-grond was en is er een hek omheen gekomen (met sleutel).
Maar goed dit speelde al zo'n jaartje of 10 geleden....Boze buurman is allang in de hemel (of waar dan ook). Maar ik moest er opeens aan denken toen ik je stukje zag...misschien ook verstandig om de combinatie openbare weg-container even na te vragen? misschien mág je er wettelijk wel gewoon wat bij in gooien?
groeten albana
Snoodaard
02-04-2009 om 08:52
'hier niets in gooien' juist een uitnodiging...
Wij hebben een paar weken een container voor de deur gehad tijdens de verbouwing van ons huis in de binnenstad. Een open container nog wel, iets dat achteraf in het centrum niet had gemogen. Maar er werd niets bij gegooid, op een enkele milkshakebeker na.
Er zijn ook afsluitbare containers, dan is er helemaal niets aan de hand (maar daar kun je ook zelf minder makkelijk spullen ingooien).
Ik zou er zeker niet 'verboden iets in te gooien' bij vermelden. Dat werkt (zelfs bij mij!) als een rode lap op een stier. Mensen in onze straat hebben een bordje voor het raam: 'niet op het raam kloppen'. Ik moet me elke keer weer inhouden.
amk
02-04-2009 om 20:29
Vergunning
in veel gemeenten moet je daar een precario vergunning voor hebben. Maar er wordt ook met het piep systeem gewerkt. Als er niemand piept wordt er niets aan gedaan.
Helaas voor mijn buurman tijdens zijn verbouwing werd er net extra op gecontroleerd. Zijn 6 kuubs container was vergunning plichtig. Mijn 6 1kuubs afvalzakken niet.
Die van mij blokkeerden de halve stoep, die van hem stond gewoon op een parkeerplaats. Tja de regels zijn soms erg vreemd.
Vandaar mijn eerste reactie over de vergunning.
albana
03-04-2009 om 09:07
Nou ja, jarenlang...........
jarenlang is een beetje overdreven. Dit speelde in de tijd dat de gemeente overging van zakken naar containers. Ervoor ging alles in vuilniszakken en kwam (hetzelde) bedrijf 2 of 3 keer per week de zakken (in opslag in kelder) ophalen. Toen werden de zakken afgeschaft en kwam er een container. En moest alles linea-recta daarin. En de pakeerplaats was op een doodlopend stuk weg dat eindigt rondom/achter onze werkplek, de enige die daar parkeren zijn werknemers. Er is verder amper iets in de buurt, ja die ene boerderij van die buurman, maar ook dat was best nog een stuk verderop (aan andere kant parkeerplaats...). En zó lang heeft ie niet gestaan...door die buurman dus. Misschien 3/4-de jaar...erna is die schuur gebouwd.
Misschien heeft het bedrijf dat ze verhuurt wel vergunning al ervoor?? (dat lijkt me anders dan een caravan..)
groeten albana
Linda99
03-04-2009 om 12:40
Hij staat!
En er zit nog een heel verhaal aan vast.......Via mail van de gemeente te horen gekregen dat je een "werkterreinvergunning" nodig hebt en die kan aanvragen bij de wijkpost. Gisteren een half uur telefonisch in de wacht gestaan bij die wijkpost en het toen maar opgegeven. De container zou vandaag geleverd worden dus wat doe je dan? Vriend heeft toch nog tussendoor (is aan het werk) die wijkpost te pakken gekregen en die vertelden dat het voor zo'n korte periode niet nodig is.
De bezorger van de bak gaf ook nog als waarschuwing: kijk uit dat niemand er iets in gooit dus dat zeil gaat er nu zeker komen. En dan morgen maar puinruimen