Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Naast muntolie, kun je ook met  de onderbeplanting al heel wat bereiken misschien. Munt, lavendel, afrikaantjes. Maar er zijn ook planten die super aantrekkelijk zijn voor luizen. Oost-Indische kers bijvoorbeeld. Dus bij zo'n grote boom zou je aan de ene kant juist een perkje anti-luis kunnen planten en de andere kant pro. 

Het gekke is dat ik er omheen veel rozen heb waar nog geen luis in zit, terwijl rozen daar wel gevoelig voor zijn. Wel in een paar plantjes moederkruid, maar dat waren een ander soort luizen als in de pruimenboom volgens mij. Geen idee hoeveel soorten luizen er zijn en wat hun voorkeuren dan weer zijn. 

Thera schreef op 29-05-2021 om 09:34:

Het gekke is dat ik er omheen veel rozen heb waar nog geen luis in zit, terwijl rozen daar wel gevoelig voor zijn. Wel in een paar plantjes moederkruid, maar dat waren een ander soort luizen als in de pruimenboom volgens mij. Geen idee hoeveel soorten luizen er zijn en wat hun voorkeuren dan weer zijn.

Bladluis, hoofdluis, wandluis en schaamluis 🤣

Vandaag heb ik toevallig geleerd dat er op aalbessen (zichtbaar aan rode gekreukelde vlekken op het blad) bessenbloedblaarluis kan zitten, dus je rijtje is niet kompleet. 

En strikt genomen is de wandluis geen luis, maar een wants.

Kijk, zo leer ik weer eens iets. 🪲🐞🪳

De bedwants is een ramp. Mijn vriendin overkwam het vorig jaar. 300 euro achter de wagen voor de bestrijdingsdienst en een week in de huiskamer geslapen. Alles uit haar slaapkamer in de was. 

Ik wist niet dat bedwantsen in Nederland voorkwamen. Ooit in Azië tegengekomen, toen heb ik wekenlang met ruim honderd jeukende vuurrode bulten rondgelopen. Dat was geen pretje. 

Terug naar de tuin: mijn blauwe regen bloeit niet en heeft ook nog geen blaadjes. Nou heb ik een paar weken geleden de lange uitlopers eruit gesnoeid. Zou ik hem daarmee om zeep hebben geholpen? Wel komen onderaan nieuwe uitlopers, dus echt dood is hij niet, maar zo ziet hij er wel uit. Iemand een idee of dit nog goed komt?

Blauwe regen wordt geënt. Alleen het deel boven de plaats van het enten krijgt bloemen. Snoei je te veel weg, dan kan de plant geen bloemen meer krijgen.

Bovendien kan het toch al een paar jaar duren voordat een blauwe regen bloeit. Of bloeide hij vorig jaar wel?

Groeten, 

Temet

Ik heb hem al een jaar of 10, bloeide altijd prachtig!

Dat is wel heel erg jammer. Die bloemen ruiken altijd zo lekker!

RodeKrullenbol schreef op 31-05-2021 om 12:13:

Blauwe regen wordt geënt. Alleen het deel boven de plaats van het enten krijgt bloemen. Snoei je te veel weg, dan kan de plant geen bloemen meer krijgen.

ohhh nu snap ik waarom mijn blauwe regen nooit wilde bloeien!

RosaMontana schreef op 31-05-2021 om 08:24:

Ik wist niet dat bedwantsen in Nederland voorkwamen. Ooit in Azië tegengekomen, toen heb ik wekenlang met ruim honderd jeukende vuurrode bulten rondgelopen. Dat was geen pretje.

je kunt ze meenemen als je ergens anders geslapen hebt. Dus ook tijdens een vakantie elders. Altijd je koffer controleren voor je ergens in huis gaat uitpakken. 

Wat is jullie favoriete fruitboom? Geen struik dus. 

Kers. Maar dat is te kort. Dus als tweede de Peer.

Hier staan inmiddels vier dwergappelbomen op het dakterras: Elstar, Jonagold en natuurlijk Rode Boskoop.

GinnyT schreef op 01-06-2021 om 20:05:

Kers. Maar dat is te kort. Dus als tweede de Peer.

ik heb er een in de huistuin Dit jaar nog geen oogst, maar hij doet het wel. Ik vind kersen echt heerlijk. De pruimenboom heeft het niet gered. 

Ik vind een perzikboom ook wel interessant. Ik ga vrij zeker een stoofperenboom, Saint Rémy, kopen. Man schilt ze altijd en de kleintjes, Giezer wildeman, zijn niet favoriet. 

Ik vind qua bloei de appel het mooist. 

Ik heb mijn pruimenboom zo’n beetje waarr ik bij kon gespoten met spiritus en groene zeep een paar dagen geleden. Maar helaas zie ik dat de luis alweer uitbreidt. Ik moet het maar loslaten. Jammer, ik had mij al rijkgerekend, honderden pruimen zijn gewoon al in ontwikkeling, maar zonder gezond blad kan dat niet allemaal tot ontwikkeling komen. Ik voel mij denk ik een beetje zoals een bitcoinbezitter heden ten dage.

Zien jullie ook de tuin deze week zo heerlijk ontploffen qua bloem en blad. Ik vind dat zo wonderbaarlijk. Elke dag zijn de bladeren van de catalpa een stuk groter. De notemboom geeft ineens al heerlijke schaduw enz.

Ontploffen, zeker!

Ik heb dan ook al 3 groencontainers vol met "onkruid"! 😆

Hier hebben de vaste korenbloemen de tuin overgenomen. Het ziet er prachtig uit, ik weet dat over niet al te lange tijd de grote ineenstorting komt, maar nu geniet ik er nog even van. Er staan ook alweer planten in knop, dus als de korenbloemen aftakelen kan ik hopelijk genieten van de kamperfoelie etc.

Wat mij altijd weer treft is het fenomeen dat ieder jaar een andere plant het fantastisch lijkt te doen. Ook heb ik ieder jaar een ander "onkruid van het jaar" lijkt het wel - dit jaar ineens allemaal vergeet-me-nietjes (neem ik aan) met minuscule bloemetjes. Inmiddels zijn ze uitgebloeid dus ik ga morgen maar eens flink uittrekken. Vorig jaar had ik een soort nepaardbei die hele stukken overwoekerde toen ik even niet oplette.

En de chinese kornoelje (cornus kousa) die vorig jaar amper een bloemetje had (volkomen onduidelijk waar dat aan lag), zit dit jaar gelukkig weer helemaal vol. Kortom: ieder jaar maar weer afwachten wat het doet, en wat niet.

Groeten,

Temet

Ja! Onlangs mijn buxus flink onder handen moeten nemen, omdat 'ie te veel plek begon in te nemen. Meteen gekeken of er alweer rupsjes in zaten. Gelukkig (nog) niet het geval!

Thera schreef op 01-06-2021 om 23:21:

Ik vind qua bloei de appel het mooist.

Ik heb mijn pruimenboom zo’n beetje waarr ik bij kon gespoten met spiritus en groene zeep een paar dagen geleden. Maar helaas zie ik dat de luis alweer uitbreidt. Ik moet het maar loslaten. Jammer, ik had mij al rijkgerekend, honderden pruimen zijn gewoon al in ontwikkeling, maar zonder gezond blad kan dat niet allemaal tot ontwikkeling komen. Ik voel mij denk ik een beetje zoals een bitcoinbezitter heden ten dage.

ik heb vooral boekkennis wat de tuin betreft, ervaring is groeiende. 

Men zegt dat Oost-Indische kers onder fruitbomen kan helpen. Lekker veel zaaien dus. Net als afrikaantjes. Je kunt bij gebrek aan eigen ook lieveheersbeestjes bestellen. 

https://www.biogroei.nl/larve-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis?gclid=Cj0KCQjwnueFBhChARIsAPu3YkRE0R84ZVGYxUGY9K2AjNDxgVFGdqA3HTNQJj7BxZQZmd2ISY3rWLgaArFLEALw_wcB

En tot slot kun je brandnetelgier maken. 

Ik lees terug en zie dat ik in herhaling ben gevallen, haha. 

Ik klaagde ook wel erg hard.. Bedankt voor de tips. Misschien koop ik volgend jaar die lieveheersbeestjes. 

Er is een jaar geweest dat er door luis helemaal niets terecht kwam van de oogst. Het kan zijn dat er nu wel een deel goed wordt. De luis was door het koude voorjaar wel iets later. 

Ik heb drie soorten rozen in de tuin die nu beginnen met bloeien. Allemaal zelf gestekt. Ik stek rozen, hortensia’s, vlinderstruiken, druiven en vijgen. En Rozemarijn. Dat vind ik mooie planten, maar ik gebruik het nooit.. Hebben jullie dat ook dat je kruiden in je tuin hebt, maar vergeet ze te gebruiken?

Thera schreef op 05-06-2021 om 13:14: Hebben jullie dat ook dat je kruiden in je tuin hebt, maar vergeet ze te gebruiken?

Dat had ik ook, totdat ik ze op een plek zette waar ze meer in het oog springen.
Wat ook nog kan? De planten laten uitgroeien, dan zoveel mogelijk ervan af halen en de oogst invriezen. Al dan niet met gebruikmaking van ijsblokjesvormen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:34

Gevonden! Jammer dat we hier nog geen plaatjes kunnen plaatsen.


Ik ben van plan om mijn voortuin op de schop te doen. Toen we hier kwamen wonen was die vrijwel volledig betegeld. Nu is het een beetje een zooitje ongeregeld, half betegeld, half beboomd en be-onkruid. Ik ga proberen het wat bloemiger te maken, al ben ik daar voor dit jaar wel wat laat mee.

Nu wat herfst en winterbloemen zetten daar ben je dan vast blij mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.