Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2020 om 02:48

Euhm...

Waarom ik zelf niet?😉

Ik was al bezig in eigen tuin, maar daar is de ruimte te beperkt om echt serieus van te kunnen leven.

Wat dieren in de tuin betreft, kwam ik net de voortuin in en de hond ging met de kop naar de grond. Ik richtte de zaklamp erop en daar zat een egeltje op het tuinpad. Muisstil. De hond snapt dat hij daar af moet blijven.

Pien

Pien

12-11-2020 om 02:53

Natuurlijk Kaaskopje

Als je het zelf kunt natuurlijk zelf doen.
Je gaf zelf aan met beperkingen te zitten (zolang mijn spieren het toelaten...)
Vandaar het advies het uit te besteden.
Spitten is echt wel zwaar. Ik vertil me daar geregeld aan maar dat is ook een kwestie van grenzen bewaken, ik ben daar niet zo goed in.
Het is nog lang geen winter, als je 'm omgespit wilt voor de winter heb je heel wat dagen nog om de last te spreiden, iedere dag een klein stukje.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2020 om 11:51

Pien

Ik geef pas op als het echt niet gaat 😊. En ik heb de tijd aan mezelf, dus ook al doe ik een uur over het uitgraven van een plant... dat frustreert me wel, maar het geeft voldoening als het me gelukt is.

Ik heb ervaren dat mijn rug erbij gebaat is dat ik waar mogelijk blijf buffelen in de tuin. 4 jaar geleden nog was ik bang dat het in mijn rug zou schieten als ik veel moest bukken en graven, maar dat lijkt niet meer te gebeuren. Ja, mijn rug doet soms zeer, maar ach...

Amsterdamse

Amsterdamse

12-11-2020 om 13:30

Egeltje!

Kaakopje, je hebt een egel in de tuin! Jaloers, yep, dat ben ik

Pirata

Pirata

12-11-2020 om 13:33

jaloers

Niemand jaloers op mij? Ik heb een molletje

Pennestreek

Pennestreek

12-11-2020 om 13:42

Ah, egeltjes...

dat vind ik toch wel zulke aandoenlijke diertjes! Wij hebben er heel lang een paar in de buurt en af en toe in de tuin gehad, maar de laatste paar jaar niet meer gezien helaas. Aan het onderhoud van de perken door de gemeente kan dat niet liggen . En er vallen bij mij in de tuin ook meer dan genoeg wormen en slakken te eten...!
De hond vindt het wel best, want die knorrende piepende hijgende wezentjes, die vond ze maar eng...

En Pirata, nee, op een molletje ben ik niet jaloers , mijn postzegel gras is ook zonder zo'n bewoner al een knollenveld ben ik bang. Ik heb veel vogeltjes in alle soorten en maten, kikkers en padden en tot een paar jaar terug ook kleine salamandertjes onder de container. Die zijn tegelijk met de egels verdwenen helaas...

specht

specht

12-11-2020 om 13:51

baby egeltje

Gisteren ook net een baby egeltje op straat gezien, schuifelde gezellig over straat.
Overigens toevallig ook bij vrienden afgelopen weekend een egeltje in de tuin gezien, zeker de tijd van het jaar dat egels op ontdekkingsreis gaan.

Pennestreek

Pennestreek

12-11-2020 om 14:00

Specht

Baby egeltjes, die nu nog duidelijk klein zijn, gaan de winter niet overleven. Die kun je het beste proberen te vangen en wegbrengen naar de dichtstbijzijnde egelopvang. Egels hebben vaak een 'tweede leg', maar die zijn dan nog te jong om voor de winter genoeg reserves op te kunnen bouwen om de winterslaap door te komen. Ze sterven dan de hongerdood of komen te vroeg uit hun winterslaap omdat ze honger hebben.

Wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis eens een overwinterend egeltje gehad. Een van mijn beste jeugdherinneringen. Lekker meelwormen onthoofden .

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2020 om 16:07

Regelnatig

In deze tijd van het jaar zie ik best regelmatig egels in alle maten. Ik heb begrepen dat het geen kwaad kan nog. Het is nog erg zacht buiten. Wat ik zo grappig vind, is dat ze best snel kunnen zijn. In een hoek van de tuin heb ik een grote takken"zooi met daaronder dakpannen en zo. Geen idee wat zich daaronder prettig voelt, maar ze zijn welkom. De voortuin moet weer vol groeien, waar dat mag. Dan kan er weer meer geschuild worden.

Twee jaar geleden waren dochter en ik wat tegels en grond aan het verplaatsen en tot mijn verrassing zat er toen een dikke pad, best diep onder de grond. Er leeft dus van alles.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-11-2020 om 17:12

wat leuk, egels!

Als ze het te koud vinden, kruipen ze wel weg, dat komt vast goed.

Even het topic omhoog gehaald. Afgelopen dagen flink in de weer geweest in de tuin. Bladeren weggehakt, hortensia’s en rodondendrons bemest, eerste keer gras gemaaid, bemest en bijgezaaid. De maagdenpalm wat ingetoomd en de buddleja gesnoeid en verplaatst.

De tuin ziet er weer wat geciviliseerder uit. Ook komen de voorjaarsbolletjes nu beter tot hun recht.

De vibernum tinus heeft hele rare, bijna zwarte bladeren. Iemand een idee wat dat kan zijn? Ik kom op internet varianten tegen van een schimmel, vorstschade of waterschade.

Hier een border als scheiding met de buren. De border was jaren gevuld met lavendel. Vorig jaar toch de lavendel eruit getrokken en de border gevuld met bolletjes sneeuwklokjes, bolletjes kievitseieren en prachtige grootbloemige Elisabeth-rozen.

Ik ben er zo blij mee en krijg ook veel lof. Zo leuk het begin van een nieuw jaar te beginnen met die vrolijke 20 cm hoge sneeuwklokjes. Begin maart de rozen tot 20 cm gesnoeid ( voorjaarssnoei). En in maart verschenen die eigenwijze 40 cm oudroze/ paarse kievitseieren op hun tere stengels. Ondertussen zie ik de rozen uitlopen en zal ik vanaf begin juni genieten van die geurende roze rozen, die maandenlang de voortuin kleuren. Ze vragen wel aandacht ( vaak water geven) en ik gebruik een marmeren mortier om eierschalen te malen en met koffieprut te mengen als krachtvoer.

Om te leren hoe ik de rozen moest snoeien, had ik veel opgestoken van de video’s op YouTube.
@Amsterdamse, Ze laten ook zien hoe je klimrozen moet snoeien.

Ik vind dat de temperatuur niet erg meewerkt dit jaar, om maar eens mopperend te openen.  Tomaten groeien als de beste achter het kamerraam,  zaailingen rij ik de schuur in en uit, of staan ook in huis, maar verder ben ik wel gewoon lekker bezig in de tuin. Bloembollen komen stuk voor stuk tot bloei. Zo leuk. Ik heb een zinken ketel vol tulpen, staat ''s morgens in de schaduw, die nu langzaam maar zeker gaan bloeien. Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat. Eén groot boeket. En dat terwijl de aarde hardbevroren was in de winter. Ik was echt bang dat het fout gegaan was. Ondanks dat ik de ketel in de schuur had gezet. Maar zelfs daar bleef de grond hard.

Ik vrees dat de olijf het loodje heeft gelegd. Over de oleander twijfel ik nog. Er lijken toch ook nog gezonde groene bladeren aan te zitten. Verder lijkt alles het nog te doen. In de perenboom zat/zit veel bloesem. De jonge fruitstruiken en -bomen zijn nog wat bescheidener, maar het komt op gang. En dan de sierkers, die is nu volop in bloei gekomen. Zo jammer dat het weer morgen omslaat. Een kobaltblauw lucht, roze, witte, paarse bloesem wat daar tegen afsteekt, daar word ik blij van. Maar vooruit ihkv positief denken, de tuin zelf wordt blij van regen. 

Hier is de tuin al prachtig! Ik had vorig jaar heel veel bollen geplant en die staan al voor een groot deel te bloeien. Tulpen in allerlei soorten en kleuren, anemonen, blauwe en witte druifjes, vergeetmenietjes, potten  vol met violen, ik word er zo vrolijk van! Er zit een merelnest in de haag waar ze af en aan vliegen, lekker in de zon zitten met een kop koffie en gewoon om me heen kijken is echt een heerlijk tijdverdrijf op het moment.

Ixia, had jij die olijf en oleander in je schuur gezet of buiten laten staan?

Hier ook de Oleander en de Citrusboom kapot gevroren. Tegen het huis aan gezet en ingepakt met bulletjesfolie en zeil, maar dat mocht niet baten.
De roos (erfstuk) hadden tijdens de ergste vorst een paar nachtjes binnen gezet en die heeft het godzijdank wel overleefd.


Voorgaande jaren stond alles op een kluitje buiten en moest het zichzelf maar redden. En dat ging prima. 


Tomatenstekjes staan nog in het raamkpzijn, ik zet ze overdag even in de zon buiten om 'af te harden'. Op zolder ontkiemen de zaadjes van de lathyrus onder plastic, die gaan naar buiten als de nachtvorst niet meer komt. De zonnebloemstekjes staan eveneens wat armetierig te wachten in de logeerkamer. De appelboom heeft een paar bloesems, hoop dat dat inderdaad appels worden ooit, wie weet, het is geen best weer voor die toekomstkansen. 

Gisteren heeft man een rekje gemaakt voor mijn plantenstekjes die in de bijkeuken in de winter het raamkozijn staan. Nu kan ik er meer kwijt en werkt t als een kasje. Ik ben supertrots op mn zelf gestekte sundaville. Ze groeien al uit tot echte miniplantjes. Ik kreeg vandaag als verrassing 2 grote sundavilles dus meteen weer stekjes ervan gepakt.

In de aanbouw heb ik veel zaadjes geplant voor de moestuin en dat wordt al een minituintje: broccoli,bietjes,snijbiet,boontjes,snijbonen .

De tuin bloeit al volop, de violen van het najaar doen het weer zo goed en ook de tulpen staan al weken in bloei. De rest begint nu steeds meer groen te worden. In mn moestuin stukje achter t tuinhuis zag ik vandaag de eerste radijsjes net boven de grond uitpiepen toen ik water gaf. Dus maar gauw iets aangeduwt. De slasoorten gaan al lekker.

Slofje schreef op 28-04-2021 om 11:00:

Ixia, had jij die olijf en oleander in je schuur gezet of buiten laten staan?

ik moet opbiechten dat ik ze buiten had staan. Met de wortels in de grond. Wel ingepakt. Maar de schuur was dus zo koud, dat de inhoud van de tulpenbak bevroren was. Ook niet veilig voor de olijf en oleander dus.

Wilgenkatje- schreef op 28-04-2021 om 15:38:

Tomatenstekjes staan nog in het raamkpzijn, ik zet ze overdag even in de zon buiten om 'af te harden'. Op zolder ontkiemen de zaadjes van de lathyrus onder plastic, die gaan naar buiten als de nachtvorst niet meer komt. De zonnebloemstekjes staan eveneens wat armetierig te wachten in de logeerkamer. De appelboom heeft een paar bloesems, hoop dat dat inderdaad appels worden ooit, wie weet, het is geen best weer voor die toekomstkansen.

Erwten kunnen wel wat kou hebben. Die kunnen naar buiten. En zolang het niet meer gaat vriezen, komt het denk ik met de appels ook wel goed. 

Warmteminners zoals tomaat, paprika en peper, kun je pas buiten zetten als de temperatuur boven de 10 graden blijft. Boven de 15 eigenlijk zelfs, maar ja, ik neem het risico bij 12 graden denk ik. 

Normaal overwintert alles,ook de sundaville inde aanbouw met glazen pui, maar dit jaar zijn ze helaas ook kapot gevroren. Min 10 was te veel. Gelukkig heb ik mn stekjes nog en gisteren kwam een vriendin 2 nieuwe sundavilles brengen! Omdat onze honden vaak onze tuin “snoeien”  met het spelen   zei ze...was niet odig maar wel heel blij mee! Meteen weer stekjes van gepakt. Kijken of t weer lukt.

Hoe is het in mei gegaan? 

Ik zelf heb met een weinig motiverend probleem te maken. Heermoes in de volkstuin. Wat een crime! Maar in de huistuin ben ik lekker bezig. Het wordt steeds bloemiger en groener. Passanten maken regelmatig even een praatje met complimenten. Siertuin past er niet helemaal bij. Daar is het niet strak genoeg voor. 

Waar ik wel van baal is dat de nieuwe kersenboom niet aangeslagen is en de olijf lijkt toch echt overleden te zijn door de vorst. Ik doe maar geen nieuwe. Wat zal ik daar eens voor terugplanten?

Weet iemand een adres die blij is met jonge boompjes als de gewone es? 

Neem een krentenboompje! Verkrijgbaar als heester of als boompje ('opgekroond' heet dat geloof ik) en volkomen winterhard. Mooie bloesem in het voorjaar (helaas maar kort), besjes (die je zou kunnen eten als de houtduiven je niet voor zijn) en een mooie herfstkleur. Veel makkelijker in de omgang dan zo'n diva als een olijf en volgens mij ook stukken voordeliger.

En zelf vind ik een Japanse esdoorn ook altijd prachtig, maar die blijven wel vrij klein. Ook daar vziw geen problemen met winterhardheid.

Groeten,

Temet


Mijn viooltjes die ik gezaaid had komen overal omhoog,echt overal. het grappige is dat de grootbloemige nu kleinbloemig zijn, geen idee hoe dat kan.

 Ik  ben ze nu iets aan t groeperen. De andere violen die ik over heb gehouden deze winter doen t heel goed. 

Helaas hebben mn  Mandevilles de strenge vorst echt niet overleefd in de  glazen aanbouw, ik hoopte nog dat t mee zou vallen maar t is echt te koud geweest. Mijn 6 stekjes die ik in het najaar ervan heb genomen zijn op 2 na niet gelukt maar....die 2 zijn al echte plantjes (zei zij trots ) Nu heb ik nieuwe stekjes genomen en met de lessen in mn achterhoofd van de vorige doen de meeste t al goed.  Zo leren we bij. Manlief heeft een rekje gemaakt in het raam van de bijkeuken. Daar staan ze allemaal nu in minipotjes van de appie om te stekken.

Het onkruid groeit hier volop, de meest vreemde soorten heb ik. Elk jaar weer andere. Nu heb ik een soort hele kleine miniviooltjes in mn gras zitten, heel laag dus ze worden niet weggemaaid. Van dichtbij is t mooi maar van verder weg lijkt t net alsof er daar een kip geslacht is. Net dons.

Temet schreef op 18-05-2021 om 09:38:

Neem een krentenboompje! Verkrijgbaar als heester of als boompje ('opgekroond' heet dat geloof ik) en volkomen winterhard. Mooie bloesem in het voorjaar (helaas maar kort), besjes (die je zou kunnen eten als de houtduiven je niet voor zijn) en een mooie herfstkleur. Veel makkelijker in de omgang dan zo'n diva als een olijf en volgens mij ook stukken voordeliger.

En zelf vind ik een Japanse esdoorn ook altijd prachtig, maar die blijven wel vrij klein. Ook daar vziw geen problemen met winterhardheid.

Groeten,

Temet


ja de Japanse esdoorn is wel mooi door de bladkleur. 

Vandaag maar kalk gestrooid want t regent dr nu vast snel in.

Positief nieuws: de dode kersenboom blijkt een pruim te zijn, haha. Ik ging er blindelings vanuit dat ik daar de kers had geplant. Tot mijn vreugde leeft de kers nog is kerngezond. En de volkstuin is definitief van mij, dus de heermoes ook, maar nu weet ik in ieder geval dat de energie die ik erin steek voor mezelf is. Ik vind het een hele klus, maar ik vind het daar zo fijn! 

Oo lekker pruimen! Alleen al daarvoor wilde ik er een. Ikheb dus vorige maand een minipruimenboompje gekocht bij de Lidl. Geloof niet dat er veel aan komt te hangen maar t is voor het idee he?

Ik woon tegen de volkstuin aan en hoor daar ook veel mensen zeggen dat ze er zo van genieten.

De mini kersenboom hier hangt bomvol met bloesem. Vorig jaar hadden we 3 kilo eraf gehaald. Hij stond gewoon helemaal doorgebogen. Ik hoop dit jaar weer op een mooie opbrengst. Door de kou is het nog niet goed te zien welke bloesem echt kers gaat worden. 
ik zal zo weer eens even een paar meter onkruid gaan wieden. Het 

Ik heb een pruimenboom van zo’n 6 meter hoog en 6 meter breed, dit jaar gigantisch vol met pruimen. Ik ben alleen zo bang voor luizen. Het schijnt dat mieren zorgen voor luizen in bomen (ze ook daarin verspreiden). Ik had twee jaar geleden zoveel luis dat er van de vruchten niks terecht kwam. Nu probeer ik van alles waardoor er geen mieren in de boom komen. Maar dat lukt niet helemaal. Er bestaan lijmbanden, maar ik heb geen zin er zoveel geld aan te besteden. Ik geloofde dat eerst niet van dat verhaal van mieren, maar het schijnt toch zo te zijn.  

Thera, een mengsel van alcohol met kruidnagelolie en muntolie, zo'n 35 druppels van ieder op 100 ml alcohol (bv wodka of Korn). Goed schudden en dan rond de stam sprayen, zou moeten helpen tegen mieren.

Tegen luizen helpt spiritus, vloeibare groene zeep en water. Dit ook goed schudden voor gebruik en sprayen. Dit gebruikte mijn oma altijd en het werkt echt. Vorig jaar zat de banaan onder.... Banaan is nog steeds in leven, zonder mieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.