Huis, Tuin en Keuken
cameron
05-04-2009 om 20:08
Broodje brie vraagje
in een lunchroom pas een broodje gegeten:
pistoletje met gesmolten brie, honing en pecannoten.
Dat kon ik natuurlijk zelf ook. Dacht ik. Niet dus.
Broodje moest op 220 graden, maar had ergens gelezen de brie met broodje op 180 graden te doen.
Brie op broodje, honing er overheen en in de oven.
De honing was verdwenen en niet te proeven, de kaas was nog in dezelfde vorm als daarvoor (had het wit weggesneden), maar wel een beetje zachter. Het broodje was er echt aan toe uit de oven te komen.
Wat heb ik verkeerd gedaan:
-moet de honing eerst op het broodje of juist alleen op de brie?
-ik had roombrie, is dat niet vet genoeg dat het niet smolt en overal vetterig heen droop en in het broodje trok zoals ik hoopte?
-wanneer gooi je de gebakken pecannoten erop, want die waren ipv hard dus zacht geworden toen ze de hele tijd meegebakken waren en ik had al speciaal gebákken pecannoten gekocht, omdat ik bang was dat dat mis zou gaan als ik ongebakken kocht. Zelfs gebakken knapperige noten krijg ik dus nog zacht.
Kijk en als zo'n stompzinnig en eenvoudig broodje me al moeite oplevert, valt niemand mij natuurlijk ooit nog lastig over pakjes enzo
Morgana Fata
05-04-2009 om 20:24
Mmm
Ik zou het als volgt doen:
Neem een AFBAK broodje. dat moet goed gaan. Zelf doe ik die altijd op 200/220 graden hoor, geen probleem. (Met brie en chorizo, ook erg lekker of, brie en mosterd. Of brie mosterd en ham of, of,of)
De honing pas na het bakken erop, dat smelt er wel een beetje doorheen, denk ik. En de noten ook.
Succes!
amk
05-04-2009 om 20:42
Oh ja, lekker
idd een afbakbroodje, dan de brie, en vooral de korstjes laten zitten, de schimmel bepaald tenslotte de smaak van de kaas. Hoe vetter hoe beter het smelt.
De nootjes als laatste toevoegen anders worden ze zacht, maar dat had je al gemerkt.
Of de combinatie die mijn dochter erg lekker vindt:
brie, honing en schijfjes appel.
Angela
Guinevere
05-04-2009 om 21:33
Brie
Hmm, was die brie wel rijp genoeg? Ik heb 'm het liefste zodanig dat ie zelfs gekoeld nog van mijn broodje druipt. Ik denk dat ie binnen 2 minuten echt wel helemaal gesmolten moet zijn, anders is er iets niet goed aan die kaas.
Of probeer het een keer met camenbert?
Mariel81
06-04-2009 om 02:17
Oven voorverwarmd?
Had je de oven wel voorverwarmd? Ik gooi vaak dingen iets te snel de oven in.
De gril erboven op gaat bij mij ook heel goed.
Mariel
~~esther~~
06-04-2009 om 08:16
Broodje openklappen?
Had je het broodje wel opengeklapt, zodat de brie bovenop lag in plaats van binnenin? Anders zit het broodje de brie in de weg bij het binnenkomen van de ovenwarmte. en dat zou ook de zachte noten verklaren, want dan gaat het vocht van het broodje naar de noten.
Guinevere
06-04-2009 om 12:11
Rijpe brie
Ik koop 'm altijd van de kaasafdeling, niet die voorverpakte maar die exemplaren die ze zelf snijden en in cellofaan inpakken. Dan kan ik mooi zien hoe "ver" die kaas al is. Hoe meer het gele deel uitpuilt, hoe lekkerder de kaas wordt!
En anders laat ik de kaas gerust een maand of langer in de koelkast liggen voordat ik 'm opeet. Of ik leg 'm een paar dagen buiten de koeling, ook erg goed voor de rijping. En nee, daar ben ik nog nooit ziek van geworden, integendeel, ik word daar er blij van.
Lys Lionne
07-04-2009 om 10:16
Brie enzo
Ik heb nog wat kaasjes over van mijn verjaardag afgelopen weekend (brie, port salut, rambol). Ik begrijp van Guinevere dat ik die gerust komende zaterdag nog weer op tafel kan zetten? Hmmm, dat zou toch wel erg lekker zijn hihihi.
Guinevere
07-04-2009 om 11:38
Ja lys
Ja hoor, Lys, en anders stuur je ze maar aan mij op! Lekker, ik wil ook wel een kaasplankje met Pasen. Als ik vandaag kaas ga inslaan kan ie lekker nog een paar dagen "te warm" staan, jammie.
Voor die Rambol maakt dat trouwens niet uit, die kun je beter lekker koel bewaren. En blauwe kazen hebben ook nogal de neiging om snel weg te lopen als ze te lang bewaard worden, vooral gorgonzola is een ramp.
Morgana Fata
07-04-2009 om 19:00
Soort brie
Zelf heb ik altijd die allergoedkoopste van de supermarkt, en dat gaat ook prima. Ook als die net gekocht is, ook als die vers uit de koelkast komt.
Ik denk dat je tem. gewoon te laag was. Dus volgende keer, volle kracht vooruit