Huis, Tuin en Keuken
cobi
03-11-2009 om 22:45
Bedbril: vraagje aan kippige lenzendragers
Nadat mijn bril gesneuveld is heb ik de knoop doorgehakt en ben sinds een paar weken ben ik overgestapt van een bril op lenzen. Dat bevalt erg goed; geen beslagen glazen meer als 't regent of als je een pan afgiet, niet meer die rand waar je tegen aankijkt. 't Enige is dat ik 's avonds nog wat zit te pielen met ze eruit te halen. Om te kunnen lezen heb ik dan nog wel een leesbril nodig bovenop die lenzen, maar daar kan ik met een goedkoop kruidvatje mee toe.
Nu lijkt het me wel comfortabel om een speciale leesbril voor in bed te hebben. Kan ik gewoon al lezend in slaap sukkelen, zonder dat ik er eerst nog uit moet om mijn lenzen uit te doen. Ik zat er aan te denken om een + 1 bovenop mijn normale brillenrecept te gooen, en dan 't liefst een montuurtje a la Lee Towers , met grote glazen voor nog meer leescomfort.
Gaat dat werken? Of zijn er net zoals voorzetzonnebrilletjes ook voorzet loepbrillen en kan ik beter een bril van mijn normale sterkte nemen? Ik heb tenslotte ook een reservebril nodig. Hoe pakken andere gemakzuchtige veertigplus lenzendragers die graag in bed lezen dit aan?
Angua
04-11-2009 om 09:45
Cobi
Ik ben ook uitermate kippig, heb al vijfentwintig jaar lenzen maar ook al vijfentwintig jaar een bril voor ernaast. Dus mijn avondritueel was altijd tandenpoetsen, lenzen uit, bril op, lezen in bed, boek weg, bril ernaast, leeslampje uit.
Op het moment heb ik erg veel last van droge ogen, dus vaker mijn bril op dan mijn lenzen in. Maar als ik in gedachten verzonken mijn tanden sta te poetsen wil het nog wel eens gebeuren dat ik daarna mijn bril afzet om mijn lenzen uit te doen.........
Met een echte leesbril heb ik nog geen ervaring, de lettertjes op verpakkingen worden wel steeds kleiner maar bij goed licht kan ik nog alles lezen.
Verder vind ik een bril op het nachtkastje vooral ook erg handig bij zieke kinderen. De wc kan ik 's nachts blindelings vinden maar bij overgevende kinderen zie ik graag waar ik in terecht kom (of beter gezegd: wat ik moet vermijden).
Hilde
04-11-2009 om 10:12
Hangt ervan af
Cobi, je schrijft dat je kippig bent, dus je bent bijziend?
Ik draag ook al bijna dertig jaar lenzen - om in de verte te kijken dus - en merk dat ik nu in de gezegende leeftijd kom dat ik last krijg van de kleine lettertjes, behalve als er voldoende licht is, net zoals mimajoli. Dan denk ik: binnenkort moet ik een leesbril aan over mijn lenzen.
Maar als ik mijn lenzen niet in heb, kan ik nog best alles lezen, haja, want ik ben bijziend. Als ik mijn bril opheb (vb als ik vermoeide ogen heb, dan draag ik mijn lenzen niet, maar wel mijn bril), dan zet ik mijn bril gewoon af om kleine lettertjes te lezen, of om een draad in een naald te doen; met mijn lenzen in werkt dat natuurlijk niet . Een leesbril zou ik dus enkel maar nodig hebben in combinatie met mijn lenzen.
Voor ik ga slapen, doe ik dus mijn lenzen uit, en heb ik helemaal geen bril nodig om te lezen.
Heb je dit al eens uitgeprobeerd, lezen zonder je lenzen? Zou best kunnen werken, aangezien je ook bijziend bent.
Maar dat hangt misschien ook wel af van de sterkte van je ogen, lenzen, brillenglazen.
ChrisH
04-11-2009 om 10:15
Multifocale reservebril?
Ik draag ook al een jaar of twintig lenzen voor bijziendheid. Maar de leesbril zit er heel erg aan te komen, dus binnenkort ook maar eens zo'n kruidvatje aanschaffen. Nou lees ik niet in bed, dus ik heb jouw probleem niet. Bij mij is het verschil tussen beide ogen zo groot, dat een bril voor ernaast nooit een optie is geweest (helaas). Hoe zit dat bij jou?
Als je toch voor een reservebril kiest, kun je misschien een multifocale overwegen? Ik weet alleen niet hoe het zit met wennen aan multifocaal....
Chris
Hilde
04-11-2009 om 10:30
Oké
dan was mijn bijdrag niet echt constructief.
Ik dacht dat je bijziend was, ivm het "kippige".
Ik heb geen ervaring met verziendheid. Draag je dan altijd lenzen, ook om ver te zien? Snap ik niet zo goed, maar kan ook aan mij liggen. Ik dacht dat mensen die verziend zijn, enkel om te lezen een bril droegen.
ChrisH
04-11-2009 om 10:31
Enne
Als je nou eens je lenzen pas uitdoet als je klaar bent met lezen? Lenshoudertje op je nachtkastje, flesje all-in one lensvloeistof ernaast, klaar. Als je oogmake-up draagt, kun je die er al eerder afhalen in de badkamer.
Chris
Genista
04-11-2009 om 12:04
Bril erbij
Ik heb al jaren een reservebril naast mijn lenzen. Gewoon het aller-aller-allergoedkoopste montuur (dat me dus verder ook niet mooi staat ofzo) en daarin de glazen volgens recept. Niet alleen handig als ik in bed nog tv wil kijken (ik ben bijziend), maar ook inderdaad als er een kind ziek wordt, of als je op vakantie bent en je verliest een lens, dat soort situaties.
Lou
04-11-2009 om 12:11
Net als chris
Ik heb geen bril naast mijn lenzen (+3,25 en +2,00 of zo) en houd ze gewoon in om in bed te lezen. Geen probleem hier.
groet,
Lou
Siena
04-11-2009 om 12:24
Gewoon passen
Als je nu ook een leesbril nodig hebt om te lezen bij je lenzen dan zal de leesbril voor zonder lenzen wel sterker moeten zijn ja. Daar heb je een nadeel bij de kippigerds die bijziend zijn, die redden het nog wel een tijd om te lezen juist zonder hun bril/lenzen.
Hoe sterk je leesbril voor lezen zonder lenzen moet zijn, nou gewoon gaan passen denk ik. Theoretisch zou je de sterkte van je lenzen plus je nu gebruikte leesbril moeten hebben. Maar ga gewoon eens zonder lenzen langs bij de hema ofzo en ga kijken met welke leesbril je het prettigste leest dan.
Hilde
04-11-2009 om 13:14
Oogarts?
Cobi, dat was ik die "dacht dat mensen die verziend zijn, enkel om te lezen een bril droegen." en niet Chris
Als ik het zo allemaal lees, is jouw oogprobleem niet zo simpel. Waarom ga je niet eens naar de oogarts in plaats van zelf aan het knutselen te slaan?
ChrisH
04-11-2009 om 15:21
Voorzetbril
Even samengevat: je kunt overdag prima lezen met je nieuwe lenzen plus leesbrilletje, maar wilt voor 's avonds in bed een bril + leesbril in één.
Ja, dat gaat geld kosten denk ik. Een voorzetbrilletje op sterkte die je op je bril klikt zou dan nog niet zo gek zijn. Want om nou een bril + leesbril in één voor lezen in bed én een reservebril op je normale sterkte voor overdag aan te schaffen...
Ik zou het gewoon eens navragen bij de brillenwinkel. Tenslotte kun je die voorzetbrilletjes ook met zonnebrilglas kopen (mijn man heeft er een).
Chris
Ineke P.
04-11-2009 om 16:47
Bedbril
Cobi, je hebt zelf de goede oplossing al bedacht. Ga gewoon naar specsavers, of een andere goedkope opticien. Laat daar even je ogen meten voor een reservebril en meteen voor een (bedleesbril)Dat zal inderdaad wel op de sterkte van je oude bril + 1,0 ongeveer uitkomen. Een grotere bril is in bed wel fijn, ik heb gewoon een heel oud exemplaar uit mijn kast gehaald, geen mens die je ermee onder ogen komt tenslotte. Een multifocale reservbril lijkt me een beetje overbodig duur en het leest in bed niet zo fijn.
Siena
05-11-2009 om 08:15
Oh ja
dat had ik even niet bedacht Cobi, dat je zulke sterke glazen nodig hebt. Nee, dan kom je er niet met de hema.
Het voorstel van Ineke is zo gek nog niet. Voor bodschappen doen met lenzen gooi je een kruidvatleesbrilletje in je boodschappentas, en voor lezen in bed zonder lenzen een bril op sterkte laten maken, compleet met cilinder. Het is fijn als die ook gelijk gecorrigeerd wordt, dat leest een stuk prettiger. Als het montuur er niet zo toe doet dan hoeft dat niet heel duur te zijn toch?
Genista
06-11-2009 om 09:13
Yo cobi
Je durft meer dan ik, want ik heb mijn bedbril tot op heden slechts in het verborgene gedragen Ik hoop van harte dat je hiermee wel lekker kunt lezen in bed.
Mare
08-11-2009 om 12:01
Mijn zus...
... kwam toen we beiden de 40 gepasseerd waren en 'onze armen te kort werden' heel terloops met de mededeling hoe zij het lezen in bed had opgelost.
We zijn beiden dol op lezen en ik vertelde dat ik boeken tegenwoordig (mede) selecteerde in de bieb op lettergrootte
Waarop zij zei 'oh ik ben gewoon naar de HEMA gegaan, heb 2 van die leesbrilletjes gekocht en van allebei een poot afgebroken. Van de 1 de linker, van de ander de rechter. Afhankelijk van hoe ik lig te lezen in bed zet ik de bril op, niks geen last van nare pootjes die in m'n hoofd duwen.
Erg om gelachen toen. En nu doe ik het ook....
Mare