Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mona

mona

24-03-2015 om 17:58

bechamelsaus - witte saus (makkelijkere versie)

Misschien een overbodig verhaaltje, en wisten jullie het al, maar ik heb iets handigs ontdekt.
Iedere keer als ik bechamelsaus maak, deed ik dat volgens de volgende uitleg:

Laat de boter smelten in een steelpan en roer de bloem erdoor. Laat de roux onder af en toe roeren 2-3 minuten pruttelen op een laag vuur, zonder het mengsel te laten kleuren. Giet er al roerende ca. 1/3 van de melk bij. Zet het vuur iets hoger en blijf roeren tot het mengsel kookt en gebonden is. Voeg scheutje voor scheutje de rest van de melk toe en roer de saus na elke toevoeging glad. Laat de saus onder af en toe roeren nog 1-2 minuten zachtjes koken. De hoeveelheid bloem en boter is afhankelijk van de gewenste dikte van de saus. De hoeveelheid bloem en boter moeten steeds beide gelijk zijn.

--------
Maar al kletsende onlangs met mijn dochter, had ik alles al vooraf door elkaar gegooid, per abuis. Nou ja...ik gok het erop dacht ik en heb het melk/bloem/boter/zout mengels in een steelpannetje gemikt en ben het gaan koken en roeren. Nou... en dat gaat dus prima...veel makkelijker eigenlijk, geen gedoe met bijna aanbrandende bloem/melk. Weet niet of dit volgens koks een schande is, maar ik vind het een uitvinding en wilde hem met jullie delen!
(of deden jullie het altijd al zo?)
En dan de volgende vraag....misschien heeft een van jullie wel een ander handigheidje om te delen?

Miekemieke

Miekemieke

24-03-2015 om 21:22

uit een pakje

Ik maak bechamelsaus altijd uit een pakje, dat gaat prima!

Ook lekker

Bechamelsaus maken met het kooknat van de groente (bloemkool bijvoorbeeld) en dan een stevige lepel roomkaas (goedkoopste soort) onderdoor roeren. Dus geen melk gebruiken. Is nu mijn favoriet.

Tsjor

Tine Winkel

Tine Winkel

24-03-2015 om 21:48

handigheidje

nou ja, vond ik laatst wel. Ik moest appels raspen. Wilde beginnen met het schillen van de appels, zegt mijn man dat ik dat juist niet moest doen. Gewoon de appelkwarten raspen en je houdt dan de schil over. Wel een beetje voorzichtig doen aan het eind, dat je niet door de schil heen raspt.

Hetzelfde werkt ook prima bij het raspen van kaas. Vooral niet eerst ontkorsten, dus.

En bechamelsaus uit een pakje - moet ik weer pakjes gaan kopen, terwijl ik altijd wel gewoon melk, boter/olie en bloem in huis heb. Nee, ik gebruik zoveel mogelijk gewoon basisdingen die ik al in huis heb. De ene keer wordt het kerriesaus, een andere keer kaassaus - daar ga je toch ook niet apart pakjes voor kopen?

Katniss

Katniss

24-03-2015 om 22:12

Haha

"De ene keer wordt het kerriesaus, een andere keer kaassaus - daar ga je toch ook niet apart pakjes voor kopen?"
Ik kan je vertellen, uit zeer betrouwbare bron, dat er mensen zijn die kerrie-, kaas-, peper-, champignon-, stroganoff- en om het even welke andere saus regelmatig in een pakje kopen. 250 ml. water in een pan, pakje erbij, aan de kook brengen, even roeren en klaar binnen 2 minuten zonder klontjes. Ik heb overigens ook nooit melk in huis.

ik dacht altijd

dat die bloem meegebakken moest worden om een melige smaak te voor komen. Maar jouw methode heb ik nooit geprobeerd. Wat werkt, werkt...toch?

Lucerna

Lucerna

25-03-2015 om 08:40

Nou...

Mijn moeder doet het altijd volgens jouw methode, maar daar zitten vrijwel altijd klontjes in. En zoveel werk is het oorspronkelijke recept toch niet?

Brianna F

Brianna F

25-03-2015 om 08:57

Hier

Ik smelt de boter, roer er bloem door en in één keer het vocht erbij. Hoog zetten, met een garde goed roeren tot het bindt. Klaar. Mislukt nooit.

Barvaux

Barvaux

25-03-2015 om 09:05

inderdaad

Je loopt het risico dat je, als je de bloem niet bakt, je een meelderige smaak krijgt. Misschien viel het nu niet op?

In de magnetron

Ik doe het ook zo maar dan in de magnetron: Beetje bloem met boter mengen, beetje melk, 30 seconden in de magnetron, weer roeren. Event. nog eens 30 sec in de magnetron.

Prima methode voor kleine gerechten.

(dat werkt ook met pap, custard, maizenapapjes)

Nadeel is dat je minder invloed op de smaak hebt.

Voor grotere recepten laat ik de melk eerst pruttelen ui met kruidnagel.
Daar gaat dan later het boter/bloem mengsel in.
Dat laat ik wel doorpruttelen om de bloem te garen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.