Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-04-2023 om 21:52
Oké, dit is mijn eerste keer op een forum als deze, maar ik moet gewoon ergens mijn verhaal kwijt en ik weet (bijna) zeker dat hier mensen zullen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.
Een paar maanden terug ben ik bevallen van een dochtertje en ze doet het super! Nu is het ‘probleem’ alleen mijn schoonouders.. Al vroeg in mijn zwangerschap hebben mijn partner en ik aangegeven dat wij de eerste week echt voor onszelf wilden hebben. Er verandert immers veel in een gezin. We groeien van 2 naar 3 en we moeten elkaar leren kennen, maar ook waren we veel aan het leren. De eerste week zagen wij dan als heel waardevol en een gouden tijd om op terug te kijken, althans.. dat was de bedoeling.
Ik ben bevallen op een zondag en al vrij snel kregen wij groen licht om van het ziekenhuis naar huis te gaan. Eenmaal thuis iedereen op de hoogte gesteld van de geboorte. Maandag kregen wij van mijn schoonouders al berichtjes met wanneer ze langs konden komen, dus wij weer aangeven; eerste week voor onszelf. Mochten we iets nodig hebben, dan horen jullie het. De dinsdag kregen we hetzelfde berichtje, maar deze keer wat opdringeriger. Uiteindelijk is mijn partner gebeld en ik zal jullie de details van het gesprek bewaren, maar het verliep niet heel netjes. Ze waren verontwaardigd dat ze niet al langs mochten komen en vonden het maar raar dat we deze keuze maakten en beweerden dat wij dit nooit hadden gezegd dat wij de eerste week met zijn drietjes wilden zijn. Uiteindelijk hebben mijn partner en ik onze principes opzij geschoven en hen de woensdag eventjes langs laten komen. Ik had zelf geen behoefte om ze te zien en ben op bed gebleven. Nu, bijna 3 maanden later, maakt het mij nog steeds ontzettend kwaad als ik eraan denk en als ik het erover heb, omdat zij onze wensen niet respecteren. Het lukt mij maar niet om dit af te schudden, want mijn bubbel was echt even ingestort en het heeft mij veel moeite gekost om dat weer terug te krijgen. Daarbij komt nog dat er geen bedankt voor onze aanpassing of excuses voor het taalgebruik is geweest..
Dit is tevens niet het eerste akkevietje wat wij hebben met hen, en het verbreken van contact klinkt steeds aantrekkelijker, want bijna elke verjaardag of bezoekjes bezorgen ons veel stress, omdat er zo ontzettend veel verschillen zijn tussen ons en er eigenlijk alleen maar discussies ontstaan en wij die onze normen en waarden continu aanpassen naar hun wens en hier weinig tot niks voor terugkrijgen.
Dus misschien lost deze post helemaal niks op, maar ik ben wel benieuwd wat een buitenstaander hiervan vindt.
03-05-2023 om 17:48
Vervelende situatie. Ze moeten jullie grenzen zeker respecteren, maar ook aan jullie om de grenzen te bewaren en niet in te geven. Zijn je man en jij allebei voor het eventueel verbreken van het contact of alleen jij?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.