Grootouders

Pippapet
06-04-2025 om 10:43
Oma mag nauwelijks op bezoek
Mijn kleinzoon is in de nacht van dinsdag op woensdag om 05.15 uur geboren. De volgende avond om 21.15 belt mijn zoon om het me te vertellen. Ik mocht niet meteen langskomen, maar de volgende dag wel. Max 1 uurtje. Dus donderdag geweest. Zaterdag wou ik weer langskomen, maar dat mocht niet. Uiteindelijk, doordat ik zo zat te 'drammen', mocht ik op vrijdag weer langskomen. Dat gaat zo door. In 1,5 maand tijd heb ik mijn kleinzoon nu 4x mogen zien. Er is niets mis met het kindje. Zij willen alleen rust voor hun baby. Ik ben er helemaal kapot van. Ik ben constant aan het huilen en kan er nauwelijks van slapen. Het is mijn enige zoon/kind en ik dacht een hele hechte relatie met hem te hebben. Ook met mijn schoondochter, die 5,5 jaar bij mij heeft ingewoond. Ze zijn nog niet zo lang de deur uit. Mijn moeder vindt echter dat ik me moet vermannen. Zij hebben tijd nodig, en daar is niets op tegen. Daar mag ik ze niet op aanspreken, want daar is niets mis mee. Ik heb het te respecteren. Maar dat kan ik dus niet (meer). Wat vinden jullie hiervan?

Marianne76
07-04-2025 om 22:04
Dwaze-Opa schreef op 07-04-2025 om 21:37:
[..]
Daarnaast wil ik nog even kwijt. Ik merkte ook dat de moeder van mijn kleinkind het wennen vond dat grootouders vaak over de vloer kwamen daarin tegen mijn zoon niet. Misschien is iets wat je met je opvoeding mee krijgt.
Of iets wat in het karakter zit. Een introverte persoon wordt bv door een bepaalde opvoeding of de wens van een ander niet extravert, dat is de aard van het beestje.
We zijn allemaal anders. Mijn ouders hebben me meegegeven dat dat goed, mooi en interessant is.

Cindy_meid
07-04-2025 om 22:04
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 21:57:
[..]
Daar heb ik niet over. Ik heb het over jullie eerdere ellenlange gedram “dat familie boven alles gaat” en dat “iedereen in jullie omgeving er zo in staat”. Jullie lijken maar niet te begrijpen dat er genoeg mensen zijn, die er anders in staan.
Dat was een tegen reactie op iemand die hetzelfde zegt. Zij zegt dat iedereen in haar omgeving niet zo is dus de to raar is zogezegd. Ik bedoel er juist mee dat dat niet waar is, en het afhangt in welke omgeving je opgroeit.

Dweedledee
07-04-2025 om 22:06
Cindy_meid schreef op 07-04-2025 om 21:55:
[..]
Een heel verhaal waarvan jij denkt dat hun zo denken. Je zit alles zelf in te vullen.
Nee hoor. Een heel aannemelijk scenario is het zelfs.
TO schrijft zelf dat eigen zoon haar drammerig vindt. En benoemt zelf dat zoon de woorden “inbreuk op privacy” heeft gebruikt. Zelfs haar eigen moeder probeert nota bene tot haar door te dringen.
Maar in plaats van een beetje zelfreflectie toe te passen en een stapje terug te doen, vliegt ze meteen in de slachtofferrol. Ze heeft echt een enorm bord voor haar hoofd.

Cindy_meid
07-04-2025 om 22:08
Valeria schreef op 07-04-2025 om 21:57:
[..]
En jij vult het in als ...?
Ik vul niks in, jij zit een hele verhaal te vertellen waarvan jij denkt hoe hun denken. Nee ik doe dat niet, ik geef mijn mening dat is een groot verschil.

Kikki39
07-04-2025 om 22:10
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 21:51:
[..]
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jouw waarheid niet dé waarheid is? Het getuigt echt van weinig inlevingsvermogen als je maar niet wil begrijpen dat anderen, andere dingen prettiger vinden.
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jouw waarheid ook niet de waarheid is? Zoals ik al zei mag iedereen je eigen mening hebben. Jij vindt dat de jonge ouders gelijk hebben en hun rust verdienen, prima! Maar ik vind dat je opa en oma zeker wel even langs kunt laten komen en zeker in de middag laat weten dat kindje geboren is. Hoezo heb ik dan weinig inlevingsvermogen, ik kan me heel goed inleven in oma.

Cindy_meid
07-04-2025 om 22:11
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 22:06:
[..]
Nee hoor. Een heel aannemelijk scenario ue het zelfs.
TO schrijft zelf dat eigen zoon haar drammerig vindt. En benoemt zelf dat zoon de woorden “inbreuk op privacy” heeft gebruikt. Zelfs haar eigen moeder probeert nota bene tot haar door te dringen.
Maar in plaats van een beetje zelfreflectie toe te passen en een stapje terug te doen, vliegt ze meteen in de slachtofferrol. Ze heeft echt een enorm bord voor haar hoofd.
Een aannemelijk scenario is alsnog geen feit en blijft een aanname. Een serieuze vraag ben jij zelf grootouder? Of zit je gewoon lekker makkelijk van de zijlijn te roeptoeteren

Dwaze-Opa
07-04-2025 om 22:14
Marianne76 schreef op 07-04-2025 om 22:04:
[..]
Of iets wat in het karakter zit. Een introverte persoon wordt bv door een bepaalde opvoeding of de wens van een ander niet extravert, dat is de aard van het beestje.
We zijn allemaal anders. Mijn ouders hebben me meegegeven dat dat goed, mooi en interessant is.
Dit heeft toch niks met intro of extravert te maken? Begrijp het als er wordt gezegd we vallen met zijn tienen binnen. Dit is alleen de moeder.

Dweedledee
07-04-2025 om 22:14
Kikki39 schreef op 07-04-2025 om 22:10:
[..]
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jouw waarheid ook niet de waarheid is? Zoals ik al zei mag iedereen je eigen mening hebben. Jij vindt dat de jonge ouders gelijk hebben en hun rust verdienen, prima! Maar ik vind dat je opa en oma zeker wel even langs kunt laten komen en zeker in de middag laat weten dat kindje geboren is.
Ik reageer specifiek op deze situatie. Ik begrijp het goed dat deze mensen rust willen. Ik begrijp mensen die wel meteen de hele familie uitnodigen ook. Dat heb ik zelf overigens ook gedaan na mijn bevalling. Het hele huis was vol
Jij herhaalt tot vijf keer toe precies hetzelfde. Denk dat je punt inmiddels wel duidelijk is hoor

Dweedledee
07-04-2025 om 22:15
Kikki39 schreef op 07-04-2025 om 22:10:
[..]
En hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jouw waarheid ook niet de waarheid is? Zoals ik al zei mag iedereen je eigen mening hebben. Jij vindt dat de jonge ouders gelijk hebben en hun rust verdienen, prima! Maar ik vind dat je opa en oma zeker wel even langs kunt laten komen en zeker in de middag laat weten dat kindje geboren is. Hoezo heb ik dan weinig inlevingsvermogen, ik kan me heel goed inleven in oma.
Ook alleen maar in oma. En daar zit ‘m nou net de crux

Dweedledee
07-04-2025 om 22:17
Cindy_meid schreef op 07-04-2025 om 22:11:
[..]
Een aannemelijk scenario is alsnog geen feit en blijft een aanname. Een serieuze vraag ben jij zelf grootouder? Of zit je gewoon lekker makkelijk van de zijlijn te roeptoeteren
Nee hoor. Maar ik ben wel moeder. En na mijn bevalling zat meteen het hele huis vol familie.
Maar ik denk ook niet dat je een oma hoeft te zijn, voordat je hier iets mag “roeptoeteren”

Cindy_meid
07-04-2025 om 22:21
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 22:17:
[..]
Nee hoor. Maar ik ben wel moeder. En na mijn bevalling zat meteen het hele huis vol familie.
Maar ik denk ook niet dat je een oma hoeft te zijn, voordat je hier iets mag “roeptoeteren”
![]()
Wacht even ik haal mensen door elkaar dat was niet voor jou bedoelt.

Dwaze-Opa
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 22:15:
[..]
Ik neem aan dat oma hier wel begrijpt als haar zoon zegt we hebben slechte nachtrust gehad, dat ze dan niet komt. En dat het niet helemaal zo zwart-wit is hoe ze het typt. En misschien als haar zoon een kwartiertje de tijd genomen had om haar met de baby te laten had dit allemaal niet gespeeld.
Hier speelt natuurlijk wel actie/reactie.

Kikki39
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 22:15:
[..]
Kun jij je inleven in oma dan? Ik kan me prima inleven in een jonge moeder die een zeer zware bevalling zou hebben gehad en even rust wil. Nee, ik kan me niet inleven in zoon die niet in de middag zijn moeder even een berichtje stuurt dat kindje is geboren. En ik kan ook niet snappen dat je moeder niet af en toe een paar keer in de week heel eventjes langs mag komen, dan blijft de vrouw maar even boven op bed liggen. Maar dat is mijn mening.

Dweedledee
07-04-2025 om 22:31
Kikki39 schreef op 07-04-2025 om 22:21:
[..]
Kun jij je inleven in oma dan? Ik kan me prima inleven in een jonge moeder die een zeer zware bevalling zou hebben gehad en even rust wil. Nee, ik kan me niet inleven in zoon die niet in de middag zijn moeder even een berichtje stuurt dat kindje is geboren. En ik kan ook niet snappen dat je moeder niet af en toe een paar keer in de week heel eventjes langs mag komen, dan blijft de vrouw maar even boven op bed liggen. Maar dat is mijn mening.
Ik kan me prima inleven in oma. Maar aangezien oma zelf zegt dat zoon haar drammerig vindt, hij het heeft over inbreuk op hun privacy én moeder van oma (die waarschijnlijk dicht op het vuur zit en de situatie waarschijnlijk prima in kan schatten) ook tegen haar zegt dat ze hun ruimte moeten geven én ze ook nog eens zelf advies aan ons vraagt, denk ik dat ze het meest geholpen is met kritische noten. Zodat ze hopelijk tot inzicht komt dat zo doorgaan, alleen nog maar meer spanning veroorzaakt.
Ik ben van mening dat dat waardevoller is, dan roepen dat ze gelijk heeft. Dit blijkt dan ook wel uit TO haar laatste bericht; daaruit blijkt helaas geen enkele vorm van reflectie op haar eigen gedrag.