Grootouders

Pippapet
06-04-2025 om 10:43
Oma mag nauwelijks op bezoek
Mijn kleinzoon is in de nacht van dinsdag op woensdag om 05.15 uur geboren. De volgende avond om 21.15 belt mijn zoon om het me te vertellen. Ik mocht niet meteen langskomen, maar de volgende dag wel. Max 1 uurtje. Dus donderdag geweest. Zaterdag wou ik weer langskomen, maar dat mocht niet. Uiteindelijk, doordat ik zo zat te 'drammen', mocht ik op vrijdag weer langskomen. Dat gaat zo door. In 1,5 maand tijd heb ik mijn kleinzoon nu 4x mogen zien. Er is niets mis met het kindje. Zij willen alleen rust voor hun baby. Ik ben er helemaal kapot van. Ik ben constant aan het huilen en kan er nauwelijks van slapen. Het is mijn enige zoon/kind en ik dacht een hele hechte relatie met hem te hebben. Ook met mijn schoondochter, die 5,5 jaar bij mij heeft ingewoond. Ze zijn nog niet zo lang de deur uit. Mijn moeder vindt echter dat ik me moet vermannen. Zij hebben tijd nodig, en daar is niets op tegen. Daar mag ik ze niet op aanspreken, want daar is niets mis mee. Ik heb het te respecteren. Maar dat kan ik dus niet (meer). Wat vinden jullie hiervan?

Gingergirl
07-04-2025 om 21:19
Cindy_meid schreef op 07-04-2025 om 20:58:
[..]
Het is maar net wat je gewend bent, omdat jij het zelf helaas niet herkent in jouw omgeving vind ik dan weer heel erg spijtig om te horen. In mijn omgeving is het niet meer dan normaal en juist het tegenovergestelde. De vrienden en kennissen van mijn ouders zijn allemaal Opa en Oma's en hoor ik allemaal leuke verhalen over hun kleinkinderen.
Waarom spijtig om te horen? Ook hier hebben de opa's en oma's in mijn omgeving een leuke band en verhalen over hun kleinkinderen. Een leuke band is niet afhankelijk van elkaar perse elke week moeten zien. Elkaar vaak zien is echt niet beter.

AlisonH
07-04-2025 om 21:24
Je mag voelen wat je voelt, je mag verdrietig zijn, teleurgesteld, boos zelfs omdat je het je anders had voorgesteld. Mag allemaal. Maar dat zijn jouw emoties en het gaat nu even niet om jou. Houd ze bij jezelf. Voor de mensen die niet snappen dat je in het begin de rust en tijd nodig hebt om te wennen zonder aan alle kanten mensen over de vloer te hebben: je hoeft het ook niet te snappen. Je hoeft het alleen maar te accepteren.
Niet iedereen is hetzelfde. Ik snap extraverte mensen niet. Hoeft ook niet. De eerste tijd met een baby beleeft iedereen anders en de ouders mogen die tijd zo inrichten als ze zelf willen en nodig hebben.
Als één van mijn kinderen ooit een kindje krijgt en ik ben minder vaak welkom dan ik zou willen dan zou ik dat ook zeker jammer vinden, maar ik zou hopelijk niet mijn kind en schoonkind onder druk zetten. Daardoor mag je echt niet vaker komen en als je zoon zegt dat je dramt ga je dus over een grens. Neem dat signaal serieus!

Kikki39
07-04-2025 om 21:30
ik moet eerlijk zeggen dat kleinkind geboren is om 5 uur in de ochtend en je hoort het pas 21.00 uur in de avond ook heel erg vreemd, of er moet vanalles an de hand zijn geweest, maar je laat toch even weten dat het kindje is geboren. Daarbij degene die het overdreven vinden van oma dat mag je vinden, maar degene die oma begrijpen dat ze het heel lastig vinden dat mag ook. Wat vindt opa eigenlijk van het hele verhaal?

Cindy_meid
07-04-2025 om 21:32
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 21:18:
Misschien moeten jullie even ophouden met projecteren, opa en stiefoma Cindy.
Waar heb je het over? Onze situatie is totaal niet te vergelijken met deze situatie. Wij hebben de baby vaak gezien in het ziekenhuis toen het net was geboren, dat vond de moeder van de kleine destijds totaal geen probleem, ze waren toen nog samen. Maar goed laten we on topic blijven. We reageren omdat we wel snappen wat het met een grootouder gevoelens kan doen. Kan jij dat ook? Als grootouder zijnde? Als je dat uberhaubt bent.

Dwaze-Opa
07-04-2025 om 21:37
Dweedledee schreef op 07-04-2025 om 21:18:
Misschien moeten jullie even ophouden met projecteren, opa en stiefoma Cindy.
Daarnaast wil ik nog even kwijt. Ik merkte ook dat de moeder van mijn kleinkind het wennen vond dat grootouders vaak over de vloer kwamen daarin tegen mijn zoon niet. Maar we waren elke welkom. Misschien is iets wat je met je opvoeding mee krijgt.

Valeria
07-04-2025 om 21:41
Kikki39 schreef op 07-04-2025 om 21:30:
ik moet eerlijk zeggen dat kleinkind geboren is om 5 uur in de ochtend en je hoort het pas 21.00 uur in de avond ook heel erg vreemd, of er moet vanalles an de hand zijn geweest, maar je laat toch even weten dat het kindje is geboren.
Ik denk dat dat al aangeeft dat de nieuwe ouders geen zin hadden in oma meteen erbij. En dat ze vreesden dat als ze om 7.00 zouden bellen, oma om 7.30 op de stoep zou staan. Bellen op een tijdstip waarop bijna iedereen (behalve oma, want die had het nog wel gewild) wel wist dat de dag erna pas een bezoek mogelijk was, klinkt voor mij alsof ze toen voor een voor hen veilige optie hebben gekozen. Waarbij ze zelf eerst konden bijkomen en bijslapen na minstens een nacht wakker geweest te zijn, misschien wel langer.

Kikki39
07-04-2025 om 21:49
en dat vind ik dan niet nodig. Je kunt gewoon laten weten dat kindje geboren is en dan kun je zeggen dat ze de dag erna heel even welkom zijn. Hallo, het is je eigen zoon, opa en oma zitten ook vol spanning te wachten. Daarbij, wat is dat nu even je ouders het kindje laten zien, al is het maar een kwartiertje. Eventueel gaat zoon even in een aparte kamer zitten met kindje. Ik lag ook helemaal in de kreukels, tich was iedereen welkom.

Marit!
07-04-2025 om 21:51
Toen mijn kinderen geboren waren, zijn de opa's en oma's vlot gebeld èn dezelfde of volgende dag langs geweest. Maar...we zagen ze ook niet persé elke week. Het ene paar woont in de buurt, het andere op een uur rijden. Ook nu nog zie ik ze nietaltijd wekelijks, ook niet degenen die vlakbij wonen. Met beide grootouderparen hebben de kinderen een prima band, ze komen er - nu ze inmiddels pubers zijn - nog steeds graag. Ik had het zelf heel vervelend gevonden als grootouders continu op de stoep hadden gestaan, je moet zelf ook wennen aan je nieuwe rol en je nieuwe gezinssamenstelling. Maar ze gaven ruimte, hielpen waar nodig en mogelijk en dat was erg fijn. Ik begrijp heel goed dat je ze graag wilt zien, maar laat dat ook bij hen

Dweedledee
07-04-2025 om 21:51
Kikki39 schreef op 07-04-2025 om 21:49:
en dat vind ik dan niet nodig. Je kunt gewoon laten weten dat kindje geboren is en dan kun je zeggen dat ze de dag erna heel even welkom zijn. Hallo, het is je eigen zoon, opa en oma zitten ook vol spanning te wachten. Daarbij, wat is dat nu even je ouders het kindje laten zien, al is het maar een kwartiertje. Eventueel gaat zoon even in een aparte kamer zitten met kindje. Ik lag ook helemaal in de kreukels, tich was iedereen welkom.
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat jouw waarheid niet dé waarheid is? Het getuigt echt van weinig inlevingsvermogen als je maar niet wil begrijpen dat anderen, andere dingen prettiger vinden.

Dweedledee
07-04-2025 om 21:52
Dwaze-Opa schreef op 07-04-2025 om 21:37:
[..]
Daarnaast wil ik nog even kwijt. Ik merkte ook dat de moeder van mijn kleinkind het wennen vond dat grootouders vaak over de vloer kwamen daarin tegen mijn zoon niet. Maar we waren elke welkom. Misschien is iets wat je met je opvoeding mee krijgt.
Toch vindt deze zoon - opgevoed door TO - haar drammerig. En begrenst hij haar. Dus die vlieger gaat niet altijd op.

Cindy_meid
07-04-2025 om 21:55
Valeria schreef op 07-04-2025 om 21:41:
[..]
Ik denk dat dat al aangeeft dat de nieuwe ouders geen zin hadden in oma meteen erbij. En dat ze vreesden dat als ze om 7.00 zouden bellen, oma om 7.30 op de stoep zou staan. Bellen op een tijdstip waarop bijna iedereen (behalve oma, want die had het nog wel gewild) wel wist dat de dag erna pas een bezoek mogelijk was, klinkt voor mij alsof ze toen voor een voor hen veilige optie hebben gekozen. Waarbij ze zelf eerst konden bijkomen en bijslapen na minstens een nacht wakker geweest te zijn, misschien wel langer.
Een heel verhaal waarvan jij denkt dat hun zo denken. Je zit alles zelf in te vullen.

Valeria
07-04-2025 om 21:55
Ik vermoed dat ze bang waren dat oma toch meteen zou komen.
"Ahhh maar 5 minuten!". En dan toch langer bleef en hun inhaalslaap zou verstoren. Kan ook met constant appen of ze een foto willen sturen. Enz.
Baby om 5.15 = gesloopte ouders. Dat is toch logisch?

Valeria
07-04-2025 om 21:57
Cindy_meid schreef op 07-04-2025 om 21:55:
[..]
Een heel verhaal waarvan jij denkt dat hun zo denken. Je zit alles zelf in te vullen.
En jij vult het in als ...?

Dweedledee
07-04-2025 om 21:57
Cindy_meid schreef op 07-04-2025 om 21:32:
[..]
Waar heb je het over? Onze situatie is totaal niet te vergelijken met deze situatie. Wij hebben de baby vaak gezien in het ziekenhuis toen het net was geboren, dat vond de moeder van de kleine destijds totaal geen probleem, ze waren toen nog samen. Maar goed laten we on topic blijven. We reageren omdat we wel snappen wat het met een grootouder gevoelens kan doen. Kan jij dat ook? Als grootouder zijnde? Als je dat uberhaubt bent.
Daar heb ik niet over. Ik heb het over jullie eerdere ellenlange gedram “dat familie boven alles gaat” en dat “iedereen in jullie omgeving er zo in staat”. Jullie lijken maar niet te begrijpen dat er genoeg mensen zijn, die er anders in staan.

Anoniemvoornu
07-04-2025 om 21:59
Wil je een lintje ? Alsof vrouwen die dat dus niet kunnen of doen zich aanstellen want kiki lag ook in de kreukels en kon het wel..