Grootouders

Pippapet
06-04-2025 om 10:43
Oma mag nauwelijks op bezoek
Mijn kleinzoon is in de nacht van dinsdag op woensdag om 05.15 uur geboren. De volgende avond om 21.15 belt mijn zoon om het me te vertellen. Ik mocht niet meteen langskomen, maar de volgende dag wel. Max 1 uurtje. Dus donderdag geweest. Zaterdag wou ik weer langskomen, maar dat mocht niet. Uiteindelijk, doordat ik zo zat te 'drammen', mocht ik op vrijdag weer langskomen. Dat gaat zo door. In 1,5 maand tijd heb ik mijn kleinzoon nu 4x mogen zien. Er is niets mis met het kindje. Zij willen alleen rust voor hun baby. Ik ben er helemaal kapot van. Ik ben constant aan het huilen en kan er nauwelijks van slapen. Het is mijn enige zoon/kind en ik dacht een hele hechte relatie met hem te hebben. Ook met mijn schoondochter, die 5,5 jaar bij mij heeft ingewoond. Ze zijn nog niet zo lang de deur uit. Mijn moeder vindt echter dat ik me moet vermannen. Zij hebben tijd nodig, en daar is niets op tegen. Daar mag ik ze niet op aanspreken, want daar is niets mis mee. Ik heb het te respecteren. Maar dat kan ik dus niet (meer). Wat vinden jullie hiervan?

Kikki39
11-04-2025 om 08:13
alles mag, daar is iedereen vrij in,maar je mag ook best aan een ander denken, je eigen ouders, al is het maar een appje. Maar goed, mijn mening.

Marianne76
11-04-2025 om 08:31
Ik denk ook dat degenen die dit graag willen, het vooraf al tegen de naaste familie zeggen.

AlisonH
11-04-2025 om 08:53
Marianne76 schreef op 11-04-2025 om 08:31:
Ik denk ook dat degenen die dit graag willen, het vooraf al tegen de naaste familie zeggen.
Dat vind ik een goed punt. Eén van mijn kinderen is bijna 30 jaar geleden met een geplande keizersnee geboren. Toen werd de baby direct weggehaald van de operatiekamer terwijl de moeder nog werd gehecht en naar de recovery ging. We hebben toen vooraf al gezegd: we bellen pas als ik ook weer op de afdeling ben en de baby heb kunnen vasthouden en voldoende ben bijgekomen om mensen te zien. Mijn ouders (woonden ver weg) waren bij mijn schoonouders. Ik had veel bloed verloren en was pas vier uur na de geboorte op de afdeling; nog een uurtje later hebben we gebeld dat ze mochten komen. Mijn man had al wel gebeld dat de baby er was en dat hij weer zou bellen zodra ze mochten komen. Als we het niet zo hadden gedaan was de kans heel groot dat de baby al door vier stel opa’s en oma’s was gezien en geknuffeld voordat ik als moeder meer dan een glimp had opgevangen. Dat wilden we niet. Omdat ze dit van tevoren wisten was het bij niemand een probleem. Het had niks te maken met de band, of dat mijn ouders of schoonouders geen grenzen zouden respecteren. Wel met verwachtingen,

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 09:02
wil40 schreef op 10-04-2025 om 22:02:
[..]
Dat staat er niet. Dat zijn jouw woorden. Ik bedoelde het volgende: Als ik in 6 weken 4x màg langskomen dan accepteer ik dat. Maar dan niet later zeggen dat ik weinig belangstelling toonde.
Maar belangstelling tonen staat toch niet gelijk aan langskomen? je kunt bellen, appen enz. de strekking van je verhaal blijft dus als zoon zich niet naar jouw ideaalplaatje gedraagt en dat is dus in dit geval vaak op visite mogen dan ben je daar nu al verbolgen over.

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 09:09
Een band opbouwen kun je op heel veel manieren doen, mijn kind heeft een favoriete oom, die hij leuker vind dan al zijn opa en oma's bij elkaar, toch ziet hij hem fysiek het minst , het eerste jaar maar 1 keer , ze videobellen daarintegen elke dag al vanaf zijn geboorte.

Dwaze-Opa
11-04-2025 om 09:21
Ik denk dat moeder en zoon moeten praten. Misschien zit er ergens oud zeer waar ze niks van af weet. En vandaar uit misschien alles soepeler gaat lopen.

MamaE
11-04-2025 om 09:26
Anoniemvoornu schreef op 11-04-2025 om 09:09:
Een band opbouwen kun je op heel veel manieren doen, mijn kind heeft een favoriete oom, die hij leuker vind dan al zijn opa en oma's bij elkaar, toch ziet hij hem fysiek het minst , het eerste jaar maar 1 keer , ze videobellen daarintegen elke dag al vanaf zijn geboorte.
Elke dag videobellen met een pasgeboren baby? Hoe dan en waarom in vredesnaam?

Dwaze-Opa
11-04-2025 om 09:27
MamaE schreef op 11-04-2025 om 09:26:
[..]
Elke dag is natuurlijk overdreven. Maar denk zeker dat er een band kan ontwikkelen door videobellen. Niet zo zeer op basis van zicht maar wel herkenning met geluid van stem

MamaE
11-04-2025 om 09:33
Ouders kunnen talloze redenen hebben waarom ze eerst een periode zelf met hun kindje willen hebben. Het laten weten is één ding, maar als de inschatting is dat opa/oma dan toch meteen langs gaan komen, dan snap ik dat je dat pas later laat weten. Misschien ook voor de rust van opa/oma.
Mijn dochter is bijna tien jaar geleden met een spoedkeizersnede geboren en de eerste periode was heel spannend en stressvol. Mijn man heeft ze destijds wel gebeld, maar ook gezegd dat ze niet meteen langs konden komen. Vasthouden was er ook niet bij in de couveuse aan de beademing. Meer zachtjes strelen en vurig hopen dat ze het zou redden. Met mij ging het ook niet goed. Een 'normale' kraamtijd hebben we dus niet gehad.
Ik kan me voorstellen dat je soms al even genoeg hebt aan jezelf. Ik kan me ook voorstellen dat je als oma vaker langs wil komen. Je kunt misschien ook de vraag stellen of je ze ergens mee kan helpen of iets voor ze kan doen, in plaats van alleen langskomen.
En nee is ook een antwoord. Uiteindelijk maken zij de keuze en heb je dat te respecteren. Een band opbouwen kan ook later nog.

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 09:34
MamaE schreef op 11-04-2025 om 09:26:
[..]
Om zijn gezicht te zien , hetzelfde als waarom je op visite gaat.. outfit bekijken van de dag, gewoon even elke dag een paar minuten en nu mijn kind 1derhalf is geweest vraagt hij na het eten al om oom en zijn goudvis

MamaE
11-04-2025 om 09:37
Anoniemvoornu schreef op 11-04-2025 om 09:34:
[..]
Om zijn gezicht te zien , hetzelfde als waarom je op visite gaat.. outfit bekijken van de dag, gewoon even elke dag een paar minuten en nu mijn kind 1derhalf is geweest vraagt hij na het eten al om oom en zijn goudvis
Nou ja, ieder zijn ding, maar ik heb niemand die ik elke dag bel en ook niemand waar ik dagelijks op bezoek ga. Waarschijnlijk hebben jullie zelf ook veel met die oom, anders initieer je niet zo'n dagelijks belmoment toch?

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 09:48
MamaE schreef op 11-04-2025 om 09:37:
[..]
Nou ja, ieder zijn ding, maar ik heb niemand die ik elke dag bel en ook niemand waar ik dagelijks op bezoek ga. Waarschijnlijk hebben jullie zelf ook veel met die oom, anders initieer je niet zo'n dagelijks belmoment toch?
Ik bel /app ook dagelijks met mijn beste vriendin. Mijn broer stelde het zelf voor. Mijn broer heeft veel last gehad van angsten en durfde het eerste jaar nauwelijks langs te komen omdat hij heel bang was de baby ziek te maken. Nooit heb ik gedacht nou je komt nooit dus bellen hoeft ook niet elke dag of verwijten erover gemaakt of hem een schuldgevoel erover aangepraat of "gedramd" dat het onzin was of dat hij als oom er gewoon vaker hoorde te zijn. Of dus 'gedreigd' met je bouwt geen band op. Toen we vorige maand op vakantie gingen met hem erbij was mijn normaal zo verlegen kind niet weg te houden bij hem. Dus ja of je nou elke week een paar uur langs komt of elke dag een paar minuten belt een band opbouwen kan in mijn ogen op verschillende manieren.

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 10:21
[..]
Wat een zure reacties trouwens op iets als dagelijks een paar minuten bellen met je neefje/nichtje, hoezo zou mijn man bijvoorbeeld heel veel met mijn broer moeten hebben (ze kunnen het best met elkaar vinden maar zijn geen vrienden van elkaar ofzo) als hij hem een belmomentje gunt met zijn neefje?

wil40
11-04-2025 om 10:36
Anoniemvoornu schreef op 11-04-2025 om 09:02:
[..]
Maar belangstelling tonen staat toch niet gelijk aan langskomen? je kunt bellen, appen enz. de strekking van je verhaal blijft dus als zoon zich niet naar jouw ideaalplaatje gedraagt en dat is dus in dit geval vaak op visite mogen dan ben je daar nu al verbolgen over.
Nee, je leest wat je wilt lezen. Ik heb geen ideaalplaatje, ik kan je vertellen dat er geen ideale situatie bestaat. Vooral niet wat betreft mijn zoon, die ken ik door en door en hoeft nergens aan te "voldoen". Ik schreef ook dat ik tussendoor dan zou bellen. Mijn belangstelling is niet weg als ik in 6 weken 4xmag komen en een dag na de geboorte een belletje krijg met het mooie nieuws. Maar, ik verwacht het niet, het klopt niet met de verhoudingen die er nu zijn, dus ja, ik zou teleurgesteld zijn, maar niet boos. Jij zegt ook dat ik "vaak" op visite zou willen komen. Ik kom niet bij mijn zoon op "visite", hij zit niet klaar met taart en toastjes en een opgepoetst huis. En ik sta niet iedere dag op de stoep, maar na de geboorte een gelukkige zoon aan de telefoon zou ik erg op prijs stellen.

Anoniemvoornu
11-04-2025 om 10:38
[..]
Eigenlijk doe je hetzelfde als to , de frequentie bepaald voor jou de kwaliteit van de band , veel bellen staat gelijk aan jullie moeten zelf wel veel met die oom hebben, het kan ook zomaar zijn dat we mijn broer niet uit kunnen staan en liever 5 minuten bellen dan hem een uur over de vloer willen hebben in huis, nu is dit niet het geval maar ik gaf videobellen alleen als voorbeeld van contact houden zonder op visite gaan.