Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zus maakt met iedereen ruzie (depressie?)

Mijn zus (45) heeft het al heel haar leven moeite om ‘normaal’ te leven.Werd buitengezet in school,werk,…Verschillende relaties gehad,tientallen keren verhuisd,…Ze heeft ruzie met mijn moeder,broer,haar eigen dochter en nadat ze een heel gemeen bericht heeft gestuurd naar mijn moeder waarop ik haar had gevraagd om haar met rust te laten is ze ook beginnen ruzie maken met mij.2 jaar geleden heeft ze een overdosis slaapmedicatie genomen en ze is daarna een tijd opgenomen geweest.Het ging daarna beter maar sinds een maand of 6 terug in een neerwaartse spiraal.Hoewel ik begrip heb voor haar mentale problemen en ik altijd heb geprobeerd om de kerk in het midden te houden is het mij nu ook teveel aan het worden.Vooral omdat die ruzies gebaseerd zijn op pure leugens.Ze verzint dingen die niet waar zijn.Ze is getrouwd met een veel te brave maar jammergenoeg passieve man.Hij laat haar doen,zegt er niet zoveel van en vlucht in zijn werk.
We hebben ook veel leuke momenten gehad en daarom is het jammer dat dit nu zo aan het escaleren is.Het schelden en liegen laat diepe wonden na en ik weet niet of dit nog goed komt.Als ik niet de 1 ste stap zet dan zal ik haar niet meer horen want zij excuseert zich nooit.Zij maakt nooit fouten.Herkent iemand dit?Is dit borderline of iets in die aard…?

Dit klinkt inderdaad behoorlijk ongezond. Of het om borderline (emotieregulatiestoornis) gaat, kan alleen haar psychiater je vertellen. Ondertussen kun je wel wat boeken over borderline lezen en wat tips daarin toepassen en kijken wat er dan gebeurt.

Natje1812

Natje1812

26-09-2023 om 07:54 Topicstarter

Ik vind het zeer moeilijk.Ergens wil je blijven proberen want het is en blijft mijn zus waar ik ook goeie momenten mee heb gehad maar ze gaat te ver in haar leugens en scheldtirades.Ik weet dat als ik afstand neem haar nooit meer zal zien.

Ik denk dat er al ver over jouw grenzen heen is gegaan onder het mom "familie". Maar ze doet dit omdat het kan. Zo simpel is het. Juist bij mensen met een stoornis (en daar heeft dit zeker kenmerken van) is duidelijkheid en begrenzing heel belangrijk. Zaken als liegen en schelden hoef jij niet te accepteren. En je hoeft (of kunt) haar ook niet opvoeden. 

Geef gewoon je grens duidelijk aan en benoem wat je ziet.
- "Ik vind het niet prettig dat je schreeuwt"
- "je noemt mij een x dat vind ik niet prettig wil je daarmee ophouden? Anders ga ik nu weg/verbreek ik de verbinding". Gaat ze toch verder wees dan ook consequent en vertrek. Als jij daar behoefte aan hebt zoek je op een later tijdstip weer contact. Ga niet vragen of wachten op excuses. Die komen er niet. Laat dat los. Kijk waar jij zelf behoefte aan hebt qua contact. Bij een nieuw contact reageer je weer precies hetzelfde (duidelijkheid). En geef bijvoorbeeld vooraf aan "als je gaat schreeuwen ga ik weer weg).

Natje1812

Natje1812

26-09-2023 om 11:52 Topicstarter

Ik vind het heel erg irritant dat ze nooit enig schuldbesef heeft.Iedereen maakt fouten behalve zij…Want als ze al zou toegeven dat ze een fout heeft gemaakt dan draait ze het toch op 1 of andere manier zo dat ze voorbeeld niet goed is opgevoed en komt het zogezegd toch weer door mijn moeder.Dit is echt om te ontploffen.

Natje1812 schreef op 26-09-2023 om 11:52:

Ik vind het heel erg irritant dat ze nooit enig schuldbesef heeft.Iedereen maakt fouten behalve zij…Want als ze al zou toegeven dat ze een fout heeft gemaakt dan draait ze het toch op 1 of andere manier zo dat ze voorbeeld niet goed is opgevoed en komt het zogezegd toch weer door mijn moeder.Dit is echt om te ontploffen.

Tja, daar hebben (veel) meer mensen last van. Ik kan je alleen maar aanraden om dat los te laten. En verder ben ik het erg eens met Izza. Geef jouw grenzen aan en vertel wat je niet prettig vindt in jullie contact. En laat het aan haar om daar wel of niet wat mee te doen.

Daarnaast, je zus klinkt alsof er iets met haar aan de hand is. Dan moet je denk ik alle verwachtingen loslaten. ‘Normaal’ gedrag is dan niet van haar te verwachten. Als je dat als uitgangspunt kunt nemen is het vast makkelijker om de wel mooie dingen en momenten meer te waarderen, en de nare dingen van je af te laten glijden. Wat niet wil zeggen dat je alles maar moet accepteren hoor!

Het klinkt zeker ‘borderlinerig’ en als ik jou was zou ik zeker wat gaan lezen over omgaan met borderline en emotionele manipulatie. Dat draait namelijk allemaal om gezonde grenzen en wat je zus ook wel of niet heeft, gezonde grenzen stellen lijkt me voor jou heel belangrijk. Je zou eens kunnen kijken naar:
Randi Kreger- Leven met een borderliner
Susan Forward - Emotionele chantage

Ik vond het boek het gaslight effect van Robin Stern heel goed omdat het inzicht geeft in waarom het je niet lukt om af te haken als iemand je aan het manipuleren is. Dat boek wordt in de context van narcisme geplaatst. Wat jij schetst is ook behoorlijk narcistisch gedrag: alles draait om haar, alle verhalen worden naar haar toe gedraaid, liegen, het recht opeisen je te mogen uitschelden etc.

Natje1812 schreef op 26-09-2023 om 11:52:

Ik vind het heel erg irritant dat ze nooit enig schuldbesef heeft.Iedereen maakt fouten behalve zij…Want als ze al zou toegeven dat ze een fout heeft gemaakt dan draait ze het toch op 1 of andere manier zo dat ze voorbeeld niet goed is opgevoed en komt het zogezegd toch weer door mijn moeder.Dit is echt om te ontploffen.

Ophouden om jouw ideeën op haar te projecteren. Haar gedrag is anders en niet zoals dat van jou of anderen. Het heeft geen enkele zin daar inhoudelijk op in te gaan. Ze gaat niets toegeven of excuses maken. Haar perspectief is gewoon totaal anders. Dat ga jij niet winnen en zorgt alleen voor frustraties. 

Dus niet inhoudelijk in discussie. "Moeder is een vreselijk mens" " ok hoe gaat het met onderwerpen X,Y,Z??". Direct afkappen als ze over vervelende onderwerpen begint. Begin over iets anders. En anders stop je voor dat moment het contact en pak je het later weer op. 

Vraag jezelf af wat haal jij uit dit contact behalve boosheid en frustraties? Is dat het waard? Je kunt haar niet veranderen. 

Je zou de grijze steen methode kunnen hanteren. Daar is op internet van alles over te vinden. Met een grijze steen is het moeilijk ruzie maken. Je zus creëert drama zo lijkt het, om zo opgemerkt te worden en in het middelpunt van de belangstelling te staan. 
Als grijze steen ben je onverschillig, saai, neutraal, je reageert niet emotioneel, houdt de interacties kort. Ze kan zich niet in jou weerspiegelen, en kan je niet gebruiken. 


MRI

MRI

26-09-2023 om 17:04

Labyrinth schreef op 26-09-2023 om 16:16:

Je zou de grijze steen methode kunnen hanteren. Daar is op internet van alles over te vinden. Met een grijze steen is het moeilijk ruzie maken. Je zus creëert drama zo lijkt het, om zo opgemerkt te worden en in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Als grijze steen ben je onverschillig, saai, neutraal, je reageert niet emotioneel, houdt de interacties kort. Ze kan zich niet in jou weerspiegelen, en kan je niet gebruiken.


ja eens, een toevoeging: bij de 'grey rock' kun je ook zinnetjes van te voren bedenken, die neutraal klinken en waar jij niet aan verslijt. Bijvoorbeeld: 'je hoort van alles ja', 'ieder heeft recht op zijn mening' 'het soms zus, soms zo' Als ze dan toch probeert jou een mening te ontfutselen met als doel daar weer drama over te maken, ga je in de herhaalknop of je haalt je schouders op en zegt 'ik heb hier niet zo mening over'.

Ik zou proberen haar niet te serieus te nemen en haar meer als een patient te gaan zien. Natuurlijk wil je dat ze redelijk is, maar dat is niet haar doel waarschijnlijk. Zij wil drama en emotionele toestanden, Het beste is niet te happen. Ook al is het moeilijk en kook je van binnen: probeer het toch want je ' wint' door het spelletje niet mee te spelen

Natje1812

Natje1812

27-09-2023 om 19:57 Topicstarter

Wat ik opmerk is dat haar gedrag met ouder worden veel gemener word.Mijn moeder uitmaken voor hoer bv … mijn vader is 4 jaar geleden overleden en mijn moeder heeft terug kennis met iemand ze is ook pas 66 dus waarom niet…mijn vader komt er niet mee terug en ze heeft 20 jaar voor mijn vader gezorgd dus ik gun het haar.Toen mijn vader nog leefde ging ze nooit z’on bericht hebben gestuurd.Ze schildert mijn moeder af als een monster maar ze heeft heel haar leven de benen van onder haar lijf gelopen voor mijn zus.Ze is een brug te ver gegaan en het feit dat ze dit zelf niet vind is gewoon absurd.Ik weet niet of dit nog goed komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.