Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zorg.nu 21.25 uur NPO1: Twijfel aan het HPV-vaccin

http://www.npo.nl/zorg-nu/15-11-2016/AT_2067549
"In deze uitzending behandelt Zorg.nu het HPV-vaccin. Steeds meer ouders twijfelen of ze hun dochter wel of niet laten inenten met dit vaccin tegen baarmoederhalskanker. "


Beatrice

Beatrice

15-11-2016 om 22:10

eenzijdig

Wat een eenzijdige flutreportage

Leen13

Leen13

15-11-2016 om 22:17 Topicstarter

Zie je het artsenadvies?

Een onderzoeker uit Oxford wil dat er onderzoek gedaan wordt met de ruwe data en niet, zoals gebeurd is, onderzoek door onderzoekers van de farmaceutische industrie zelf met een levenslang geheimhoudingsplicht en met een voorschrift dat de vaccinatiepraktijk, ondanks de uitkomsten van het onderzoek, niet zal wijzigen.

De laatste arts adviseert ook eerst onderzoek vanwege de verdenking op ernstige bijwerkingen.

Agnes Kant van het Lareb geeft aan dat het RIVM zich inmiddels over de ernstige klachten buigt met een onderzoek.

Je kunt kiezen. Negeren of volgen.

Leen13

Leen13

15-11-2016 om 22:52 Topicstarter

Het fragment

http://www.npo.nl/zorg-nu/15-11-2016/AT_2067549/POMS_AT_5967830

Vanaf minuut 24. Eerst (buitenlandse en binnenlandse) ouders en meiden. Later onderzoekers, artsen en Lareb.

OH? Wat is het nieuws?

Zie titel en kleine toetsing bij Lareb zelf. Check datum rapport.

Flutreportage, negeren.

Leen13

Leen13

16-11-2016 om 04:16 Topicstarter

Panelonderzoek

http://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/achtergrondartikelen/detail/onderzoek-hpv-vaccin/

Ook flut natuurlijk maar de reportage is gebaseerd op onderzoek onder 9000 panelrespondenten, waaronder artsen.

"Meisjes krijgen sinds 2009 in het jaar dat ze 13 worden een uitnodiging voor een HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Uit onderzoek onder ruim 9000 panelrespondenten blijkt dat er veel getwijfeld wordt, vooral vanwege onzekerheid over de gevolgen op lange termijn."

"Bijna 1 op de 10 respondenten geeft aan dat er na de inenting klachten ontstonden. De bijwerking die veruit het meest wordt genoemd, is vermoeidheid. Daarnaast komen buikpijn, hoofdpijn en duizeligheid voor op de lijst. Een enkeling geeft aan dat zijn of haar dochter ondanks de vaccinatie toch baarmoederhalskanker (een voorstadium, of een kwaadaardige tumor in de baarmoeder) heeft gekregen.

42 procent van de ervaringsdeskundigen zou anderen niet zonder meer aanraden de HPV-vaccinatie te nemen. Een meerderheid (58%) zou dit wel doen.
Drie kwart artsen raadt vaccinatie aan
Tussen de respondenten zat ook een groep van 342 mensen die als professional te maken hebben met de HPV-vaccinatie. 49 personen daarvan zijn arts, allen met een mening: geen enkele arts vinkt de optie 'weet niet' aan. Drie kwart van de artsen raadt aan om wel te vaccineren. 8 procent raadt niet-vaccineren aan en 16 procent kiest voor de optie 'anders', waarbij in de meeste gevallen de toelichting wordt gegeven dat zij enkel zo goed mogelijk informeren, en geen advies uitbrengen."

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2016 om 06:59

AnneJ

Gaat het lekker met je campagne?

Toch bmhk?

"Een enkeling geeft aan dat zijn of haar dochter ondanks de vaccinatie toch baarmoederhalskanker (een voorstadium, of een kwaadaardige tumor in de baarmoeder) heeft gekregen."

Het vaccin beschermt tegen 70% van de bmhk-veroorzakende hps-virussen, dus het is dat er ook na vaccinaties gevallen voorkomen omdat die door het type virus veroorzaakt wordt die niet in de vaccinatie zit.

Het vaccin wordt pas gegeven sinds 2009, pas 7 jaar dus. De vaccinatie is bij invoering aangeboden aan meisjes van 12 tot 16 jaar, de oudste lichting is nu dus hoogstens 23 jaar. Het duurt vier tot vijf jaar voor een vrouw klachten krijgt na het ontwikkelen van bmhk. Bmhk komt weinig voor bij vrouwen onder de dertig. Het vaccin zorgt voor 20 keer meer antilichamen tegen het virus dan een natuurlijke besmetting door het virus zelf.

Een vaccinatie werkt alleen als je nog niet met het hpv-virus besmet bent, er zijn vast veel meiden die niet aan hun ouders willen vertellen dat ze al seks hebben gehad en toch die prik gaan halen.

De vaccinatiegraad onder de eerste lichtingen meisjes is laag. Bmhk is sowieso een vrij zeldzame ziekte (700 gevallen per jaar). Do the math: Een kleine groep gevaccineerden die zeldzaam jong is voor het ontwikkelen van een zeldzame ziekte terwijl ze er voor gevaccineerd zijn en dan zouden er enkele gevallen zijn? Kan gewoon niet.

Het is dus redelijk onwaarschijnlijk dat er jonge vrouwen zijn die ingeënt zijn en toch het type bmhk krijgen waar het vaccin wel tegen beschermt. Bangmakerij, dit soort verhalen.

skik

Christa

Christa

16-11-2016 om 08:11

Bovendien Skik

In aanvulling op jouw verhaal: er bestaan ook vormen van bmhk die niet worden veroorzaakt door een virus.

Maar laten we voor the sake of the argument aannemen dat er wel enkele meisjes bmhk hebben gekregen, een vaccinatie biedt nooit 100% bescherming, dus van de duizenden inentingen zullen er altijd een paar doorheen glippen. Maar met deze kleine groep gevaccineerden is dat inderdaad heel onwaarschijnlijk.

BYip

BYip

16-11-2016 om 10:39

Waar was Arjan Lubach nu we hem weer nodig hebben

Mijn eerste reactie toen ik de aankondiging zag; Waar is Arjan Lubach als je hem nodig hebt. Bij het per ongeluk langszappen, miste ik hem weer: wat een tendentieus verhaal. Verdiep je eens echt in statistiek, scheikunde en afweersysteemen voordat je aanneemt dat een vaccinatie de oorzaak van je ellende is en je dat gaat rondtoeteren op primetime.

Ter informatie: ja, mijn dochter heeft de inentingen gehad. EN ja, ze is afgelopen jaar langdurig moe geweest. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de link met haar vaccinaties te leggen. Want: ze heeft het gewoon heel lastig gehad met zaken hier thuis, zoals een onverwachts langdurige ziekenhuisopname van mij en nog meer ontwrichtend gedoe. Laten we wel wezen: het leven is voor pubermeisjes niet altijd een rozenpaadje - en daar kunnen ze sowieso best wel eens heel erg moe van worden. Met of zonder HPV prik.

(Ik zou haast zeggen: gelukkig hebben we de link met de vaccinatie nooit gemaakt. Want daardoor hebben we altijd open met dochterlief kunnen praten over "wel of niet lekker in je vel zitten". Zodat ze uiteindelijk bij de huisarts om hulp heeft gevraagd. En ze met een paar gesprekken en EMDR sessies bij de praktijkondersteuner zich nu een stuk beter voelt. Hadden we het op de HPV vaccinatie gegooid, dan had ze daar niet voor open gestaan en had ze zich nu nog steeds heel ellendig gevoeld).

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

16-11-2016 om 10:56

Reactie RIVM

Het RIVM zond ons (gister) de volgende reactie op het tv-programma:

Vanavond behandelt TV-programma Zorg.nu het HPV-vaccin. Veel ouders twijfelen of ze hun dochter wel of niet laten inenten met dit vaccin tegen baarmoederhalskanker. Op http://rijksvaccinatieprogramma.nl/De_vaccinaties/HPV staat meer informatie over de HPV-vaccinatie.

Het RIVM heeft de redactie van Zorg.nu laten weten dat we een onderzoek zijn gestart naar aanleiding van de eerder gemelde signalen van Lareb. We weten al langer dat meisjes in deze leeftijd vermoeidheidsklachten kunnen hebben, en ook dat deze klachten erg heftig kunnen zijn en het leven van de meisjes sterk beïnvloeden.

In een groot onderzoek in Engeland met hetzelfde vaccin vonden ze geen verband tussen het vaccin en het ontstaan van de klachten. Voor de zekerheid willen we dit ook in Nederland onderzoeken. In het onderzoek zal het RIVM proberen te achterhalen of er een verband is tussen de HPV-vaccinatie en langdurige vermoeidheidsklachten.

Om met zekerheid een uitspraak te kunnen doen over het ontbreken van een verband tussen beiden, is er naast dit onderzoek nog meer onderzoek nodig.

Bij de afweging van meisjes om zich wel of niet te laten vaccineren is het belangrijk dat zij zich realiseren dat we wél weten dat het vaccin heel goed beschermt tegen baarmoederhalskanker.

Jaarlijks treft baarmoederhalskanker 600 vrouwen en overlijden 200 vrouwen aan deze ziekte.

Anno

Anno

16-11-2016 om 11:26

plus

Net een nascholing gehad; door het betere friemelwerk kun je ook al besmet worden.
Het virus kan zomaar 23 jaar non-actief in je lichaam aanwezig zijn.
Verder eens met Skik.

Denk dat er betere resultaten geboekt worden als we jongens ook gaan vaccineren.

Tuinstoel

Tuinstoel

16-11-2016 om 11:43

antoinette hertsenberg

AnneJ, weet je nog niet dat je geen enkele reportage van Antoinette Hertenberg serieus moet nemen? Die dame lijdt aan tunnelvisie en is voor geen enkele rede meer vatbaar. Ze is dan ook niet geheel onpartijdig en als journalist/presentator moet je overal boven staan vind ik.

Het is lachwekkend dat zulke mensen telkens weer een podium krijgen.

Li

Li

16-11-2016 om 11:45

ijzer en vitamine D!!

Alsjeblieft, laat je dochter checken ipv er meteen maar vanuit te gaan dat het wel van de vaccinatie zal komen. Het vit D niveau van mijn dochter was ongeveer hetzelfde als bij iemand die een boerka draagt.

Dus AnneJ?

Je zet wat links neer naar uitzendingen.

Halfbakken nieuws dat een jaar oude rapportages als nieuws wilt presenteren.

Wat wil je hier mee? Ben je fan van dit programma, kan je het programma niet aanzien, wil je een onderzoek presenteren?

Vragen vragen vragen...

Wilma

Wilma

16-11-2016 om 19:47

zie ook

RVP nieuws van vandaag. Ongeveer hetzelfde als de info van OOL maar uitgebreider.
http://www.rivm.nl/nieuwsbrieven/NBR0-it-0058.nsf/Laatste%20nieuws?OpenForm

Wilma

Wilma

16-11-2016 om 20:17

Dat er helemaal niet werd gereageerd op de uitlating van die ene moeder dat er maar eerder begonnen moest worden met uitststrijkjes want dan was vaccineren niet nodig, dat zegt al iets over de kwaliteit van de uitzending. Iedereen die een beetje kan nadenken snapt dat dat natuurlijk niet zo is.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-11-2016 om 08:33

skik

"Het is dus redelijk onwaarschijnlijk dat er jonge vrouwen zijn die ingeënt zijn en toch het type bmhk krijgen waar het vaccin wel tegen beschermt. Bangmakerij, dit soort verhalen."

Precies datzelfde dacht ik ook toen ik het las. Goed dat je het opgeschreven hebt. Die anti-vax fuckers verzinnen dit soort onzin gewoon en het wordt gewoon doorverteld, watnt zo werkt dat op het internet.

Ik walg ook echt van de rol van AnneJ, zogenaamd kritisch en weldenkend, maar in feite zit ze hier gewoon te stoken en onzekerheid te zaaien met een mix van feiten, halve waarheden en aperte leugens. Dit soort mensen zorgt ervoor dat de vacinatiegraad daalt. Ik hoop persoonlijk dat iemadn ze er eens voor aansprakelijk gaat stellen. Dat de ouders van een kind dat ernstig dankzij ongevaccineerde kinderen op de BSO eens een rechtzaak aanspant.

Voor de duidelijkheid het vaccin beschermt niet tegen alle HPV soorten die kanker veroorzaken, maar tegen zo'n 70%. Iedereen met een beetje verstand springt een gat in de lucht bij dat soort percentages.

Triva

Triva

17-11-2016 om 09:07

grappig

dat elke keer die vermoeidheid weer bovenkomt. Welk pubermeisje is nu eens niet vermoeid? Je kunt dit alleen maar testen met een dubbelblind onderzoek waarbij je ook een groep meisjes een prik geeft met een placebo. Beetje zielig vind je niet? Als je als moeder weet dat jouw 13 jarige net een prik heeft gehad en dat daar vaak vermoeidheid aan gekoppeld wordt is het niet meer tegen te houden: moe komt door prik! Tja in de drukste tijd van een pubermeisje met de eerste menstruaties, puberproblemen, school etc etc etc is vermoeidheid echt een zeldzaam symptoom.

Beatrice

Beatrice

17-11-2016 om 09:43

jammer

Jammer dat degenen die tegen vaccinaties zijn zo'n podium kregen en dat mensen die voor vaccinaties zijn helemaal niet aan bod kwamen of de kans kregen een hoop onzin te ontkrachten. Ik vind dit heel erg gevaarlijk. En alsof uitstrijkjes hpv kan voorkomen. En bovendien, het een sluit het ander toch niet uit. Alsof het ingeent zijn tegen hpv betekent dat je geen uitstrijkje hoeft te doen? Het kan toch en en?
Gelukkig kwamen ze niet aan met soa en condooms gebruiken. Want dat is ook zo'n misvatting van de anti-vaxxers. Het is een soa (nee, virus), gebruik een condoom want dan krijg je het niet (nee, dat helpt nou net niet, via nagels kun je het ook overbrengen), maak uitstrijkjes en dan komt alles goed, ik ben geen slettebak (je hoeft maar een keer een besmet iemand te treffen, dat kan ook de eerste zijn).
Ik wind me heel erg op want ik vind zo'n programma erg gevaarlijk. Ik verbaas me er sowieso over, de antihouding tegen vaccinaties. Vaak is het allemaal nagepraat via sociale media zonder zelf de moeite te doen je eens te verdiepen in wat het nou echt is. De meningen uit dit programma worden ook weer overal nagepraat. Verdiep je eens in de materie.

Half a twin

Half a twin

17-11-2016 om 10:11

Eenzijdige nieuwsgaring

Ik krijg helaas de link niet geplakt, ben daar niet zo handig in.
In de wereld draait door van 10 november legt Alexander Klöpping heel duidelijk uit dat mensen via facebook heel eenzijdig nieuws verzamelen met als voorbeeld de overwinning vanTrump maar vul in plaats van Trump antie vaccinatie in en je krijgt hetzelfde.
Mijn God koop een zo neutraal mogelijke krant, kijk naar een neutraal nieuwsbericht en haal daar je informatie uit. Kijk wat breder dan de nieuwsberichten die op je Facebook verschijnen. Als je antie vaccineren bent dan zie je alleen antie vaccineren nieuws en geen pro vaccineren berichten.
Informeer je met voor en tegen berichten voordat je een mening vormt!

Niki73

Niki73

17-11-2016 om 14:25

Half a twin

Bestaan die dan, neutrale media?
Ik denk dat er neutralere en minder neutrale media bestaan, maar dat ze allemaal onder druk staan. Van de politiek, van de aandeelhouders, van de hoofdredacteur die moet bezuinigen en betere verkoopcijfers wil, van de adverteerders en zelfs van de reaguurders.
Ik ben lid geworden van De Correspondent omdat zij deze problemen benoemen en proberen aan te pakken. Ook daar proef ik duidelijk een richting, het had van mij diverser gemogen, maar ze doen in elk geval hun best diep op de onderwerpen in te gaan.

Wat Facebook doet, meer van hetzelfde laten zien, vind ik doodzonde. Zou je dat niet ergens kunnen uitzetten? Ik wil graag een bredere blik op de wereld krijgen, horen wat de zorgen en de argumenten van anderen zijn.

bertje1

bertje1

20-11-2016 om 13:40

beatrice

dan laat jij je dochter toch lekker vaccineren.

bertje1

bertje1

20-11-2016 om 13:44

dan ontken je zeker ook het verhaal van de vaccinaties van de mexicaanse griep en narcolepsie

Beatrice

Beatrice

20-11-2016 om 14:18

sterker nog

Ik heb 2 dochters en die zijn beide gevaccineerd, al een aantal jaren geleden. En we zijn zeker niet over eennachtsijs gegaan en hebben ons uitgebreid geinformeerd en daar onze beslissing op gemaakt.

Oud nieuws Bertje

De ziekte is een auto-immuunziekte. Als het vaccin de ziekte zou triggeren, is het bijzonder dat in landen waar amper werd gevaccineerd, toch een toename van narcolepsie is gezien in dezelfde periode.

Ra ra ra...hoe kan dat dan weer?

Vrouw van

Vrouw van

20-11-2016 om 16:41

Vraag aan anti's

Als het waar is wat jullie zeggen, moet er sprake zijn van een groot complot: zo zouden kinderartsen naast kinderen die voor het leven getekend zijn of zelfs overleden zijn door kinderziektes, regelmatig tot vaak (afhankelijk van hoe anti je bent) kinderen met "vaccinatieschade" moeten zien of in ieder geval meer kinderen waarbij het onverklaarbaar lijden direct na vaccinatie ontstaan is dan je op voorhand aan zou nemen. Het zou kinderartsen bovendien moeten opvallen dat ongevaccineerde kinderen veel gezonder zijn, zeker na jarenlange ervaring. Als dat complot er is, zit mijn man er, gezien zijn werk, tot over zijn oren in. Geef dan eens een verklaring waarom mijn man zijn eigen kinderen heeft laten vaccineren? En mijn vriendin die als farmaceut veel met het HPV-vaccin te maken heeft haar eigen dochter? Of denken jullie dat zij, en al die andere artsen, farmaceuten en andere wetenschappers met kennis van zaken willens en wetens hun kinderen beschadigen in ruil voor.... nou ja vul maar in, ik heb er namelijk geen antwoord op.

Noor

Noor

20-11-2016 om 17:55

Oei...

Dochter is afgelopen zomer gevaccineerd en klaagt nu over vermoeidheid. Verder heeft ze op het moment een enorme groeispurt en aan de pukkeltjes op haar voorhoofd te zien, laat de eerste menstruatie ook niet meer heel lang op zich wachten. Op de een of andere manier lijken me de laatste twee factoren, die (niet geheel) toevallig samenvallen met de leeftijd waarop meisjes gevaccineerd worden, een logischer verklaring voor dochters vermoeidheid.

nora

nora

20-11-2016 om 19:05

waar ben je bang voor Ad

betreffende rol van AnneJ in deze?

Leen13

Leen13

20-11-2016 om 20:15 Topicstarter

Beter

Het is natuurlijk veel beter om dit onderwerp stil te zwijgen. Niet op reageren, geen podium geven, dan verdwijnt de bezorgdheid wel, en dan gaat de vaccinatiegraad wel weer om hoog.
En antivaxxers, want dat zijn het natuurlijk, gewoon uitmaken voor onwetende eigenheimers, want langzamerhand kennen we die discussie wel en het is allemaal gebaseerd op onzin en gebakken lucht.

Helaas, net als het niet sexueel voorlichten van tieners om sex en tienerzwangerschappen te voorkomen, gaat dat niet werken.
Het RIVM gooit het dan ook open en gaat weer onderzoek doen. En hopelijk komen ze tegemoet aan de kritiek uit het programma dat het Engelse onderzoek verricht werd met gebruik van onderzoekers en onderzoeken van de industrie zelf, onder levenslange geheimhouding voor de onderzoekers over de uitkomsten van het onderzoek en met de vermelding dat de uitkomsten het vaccinatiebeleid niet gaan wijzigen.
In plaats van gebruik te maken van de ruwe data door onafhankelijke onderzoekers die daarvoor geen spreekverbod opgelegd krijgen en waarvan de gevolgen niet bij voorbaat ongeldig verklaard worden.

Het is handiger om te kijken wat wel helpt om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen, in elk geval niet verder te laten dalen.
De meeste mensen zijn namelijk niet per se tegen vaccinatie maar zijn wel bezorgd.
Misschien moet je meer gelegenheid geven om, tegen bijbetaling, ouders de kans te geven, hun kinderen enkelvoudige vaccinaties te laten geven in plaats van gecombineerde vaccinaties, dan heb je minder toegevoegde stoffen nodig.
Ik denk dat je ook terughoudend kunt zijn in het steeds verder opvoeren van het aantal vaccinaties om het draagvlak voor de bestaande vaccinaties niet onnodig onder druk te zetten.
Een aantal vaccinaties zal dan mogelijk wel aangeboden worden maar alleen aan speciale doelgroepen, zoals al vaak gebeurt.

Een belangrijk deel van de protesten in Amerika komt ook omdat vaccinatie daar op veel plaatsen verplicht is, er zijn beduidend meer vaccinaties, die al beginnen als een kind pasgeboren is, en dat is een inbreuk op het recht op lichamelijke integriteit van ouders en kinderen.

Voorlopig hebben we hier nog niet veel te klagen. De vaccinatiegraad is heel langzaam wat aan het dalen, maar is nog steeds ongekend hoog, ondanks dat het vrijwillig is en blijft. En dat moet ook zo blijven.

En ja, onverminderd zal er onderzoek verricht moeten blijven worden naar bijwerkingen, en ik twijfel er niet aan dat dit gebeurt.
Hoewel je niet alles met onderzoek kunt ondervangen. Soms kun je er gewoon nog niet achterkomen hoe het zit en blijft het onbeslist.

Van het RIVM:
" Ik heb gehoord dat je de slaapziekte kunt krijgen van de griepprik. Klopt dat?
Nee, er zijn tot nu toe geen aanwijzingen dat je van de jaarlijkse griepprik slaapziekte (narcolepsie) kunt krijgen.

Tijdens de griepvaccinatiecampagne voor de grieppandemie in 2009 zijn er meldingen geweest van slaapziekte bij kinderen tussen 5 en 19 jaar die zijn ingeënt met het vaccin Pandemrix. Dat is een vaccin dat 2009 in Nederland gebruikt voor de vaccinatie van kinderen. Daarna is het niet meer gebruikt. Er zijn enkele meldingen gedaan van slaapziekte waarbij het vermoeden bestaat dat dit te maken heeft met het griepvaccin Pandemrix."

Omdat er grote haast was bij het invoeren van deze griepprik tegen de Mexicaanse griep is er zonder de volledige voorzorgen gestart met de productie. Dat kan een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Schade door geneesmiddelen is niet uitzonderlijk en we hebben de nodige schandalen in het verleden gehad, met name vanwege medische toepassingen die op grote schaal werden ingevoerd. Waakzaamheid is altijd geboden.

Dan is het zaak om de gezondheidsklachten die blijkbaar als een patroon optreden zo goed mogelijk te helpen verlichten en behandelen.

Het is helemaal niet nodig om extreme standpunten in te nemen in een gevoelig debat.

Kijk eens wat verder, AnneJ

Je neemt echt te makkelijk bepaalde zaken aan. Ook zo met het vaccin tegen de Mexicaanse griep.

Waarom zouden in gebieden waar niet is gevaccineerd, ook meer mensen door slaapziekte zijn getroffen? Wat hebben we geleerd?

Nu echt nazoeken, niet het salonfähige antwoord geven dat er onvoldoende onderzoek is gedaan. Dat is te gemakkelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.