Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Witte vlekken op tanden na verwijderen beugel

na 3 jaar mag de blokjesbeugel van mijn dochter eindelijk eruit.
Bij controle bij de tandarts gaf deze aan dat er enorme witte plekken op haar tanden achter zullen blijven vanwege plak dat tussen de beugel heeft gezeten.
Ik heb mijn dochter steeds gezegd haar tanden en beugel goed te poetsen, maar helaas is dit dus niet goed genoeg gebeurd.
De tandarts geeft aan dat waarschijnlijk niks zal helpen en dat ze dan alleen nog facings kan nemen om het niet zichtbaar te maken.
Ik kan ondertussen wel janken. Mag de beugel er eindelijk uit en nu krijgt ze dit!! Ze heeft al een moeilijke tijd achter de rug (pesten) en nu komt dit er ook nog bij.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en hoe zijn jullie hier toen mee omgegaan? Ziet het gebit er weer goed uit van jullie kinderen??
Ik hoop dat iemand me gerust kan stellen, want ik slaap hier al 2 dagen niet van.

En haar tanden bleken?

Een goede gebitsreiniging bij de mondhygiënist kan wonderen doen, zeker als het om plaque gaat. Wel vreselijk sneu zeg! Het klinkt een beetje alsof de tandarts/ortho nu nog een keer wat extra wil verdienen aan de facings....

wat vervelend zeg!! Facings zijn ook erg duur en breekbaar. Ook niet iets wat je graag wil. 
Mijn broertje heeft dit ook gehad en uiteindelijk is het wel weggetrokken. Maar ik weet niet hoe lang dit duurde.

heeft de ortho daar trouwens in het hele proces niets over gezegd? Dat vind ik eigenlijk best raar… zij zien dit toch gebeuren? 

Theekopje schreef op 12-07-2023 om 08:08:

wat vervelend zeg!! Facings zijn ook erg duur en breekbaar. Ook niet iets wat je graag wil.
Mijn broertje heeft dit ook gehad en uiteindelijk is het wel weggetrokken. Maar ik weet niet hoe lang dit duurde.

heeft de ortho daar trouwens in het hele proces niets over gezegd? Dat vind ik eigenlijk best raar… zij zien dit toch gebeuren?

Ik ging gelijktijdig met mijn pubers naar een ortho voor een behandeling. Ik wist zodoende dat mijn pubers mij niet altijd vertelde wat de ortho hen vertelde.  Ipv facing zou ik proberen de tanden dmv meerdere keren polijsten egaler te krijgen. Anders is het idd zonde van al die jaren ortho. 

Bel anders een andere tandartsenpraktijk om te vragen of zij daar raad mee weten. Ik zou ook denken dat polijsten de zaak zou moeten verbeteren. 

Er staat me vaag iets van bij dat mijn kinderen ook witte plekken op hun tanden hadden nadat de beugel eruit ging. Volgens mij is het gewoon langzaam aan weggetrokken, ze zijn nu even niet bij mij in de buurt anders had ik meteen hun tanden bekeken  
Misschien zijn we er hier wel gewoon aan gewend, hoe het er nu uitziet? 

Bij een beugel is goed poetsen wel extra belangrijk, maar ik mag toch hopen dat daar ook vooraf en tijdens het proces iets over is gezegd. Hoewel je puber dat misschien niet altijd tegen jou zegt. 
Het is afwachten hoe het eruit gaat zien straks. En of er nog iets aan te doen is. Zo te lezen hier wel. 

Facings lijkt me helemaal geen goede optie. Dat is erg duur, maar bovendien slijp je dan een gedeelte van de eigen tanden af en is het dus onomkeerbaar. Je zit er dan je hele leven aan vast en gezien haar leeftijd moeten die dingen dan nog wel een aantal keer vervangen worden. Dure hobby. 

De ortho van mijn man en kinderen plakte de beugel alleen op superschone tanden.  Als hij het niet schoon genoeg vond moest er eerst gereinigd worden bij een mondhygiënist. En ook gedurende de 3 jaar " beugelen" werd de schoonheid van de tranen goed in de gaten gehouden. 
Vraag een second opinion bij een andere  tandarts.  Zou nooit zomaar aan facings beginnen om het mooi te krijgen. 

Zeker geen facings, zonde na een heel beugeltraject. Ik zou het even aanzien en een afspraak maken bij een mondhygiëniste. Niet zelf gaan experimenteren met bleken en polijsten. 
De tandarts ziet dit ook nu pas na 3 jaar? Ik neem aan dat ze daar haar gewone controles had. De beugel moet er nog uit, eerst afwachten, misschien volgen er nog tips van de ortho. 

Maar is de beugel er al uit?
Als ze de beugel verwijderen dan maken ze het gebit helemaal schoon.
De tanden van mijn zoon waren ook niet altijd even fris tijdens het beugelen maar hij heeft gewoon normale tanden. Zijn gebit was helemaal schoon en fris toen zijn beugel eruit ging. Ze maken het heel mooi schoon bij de ortho.
Ik vind de hele benadering van de tandarts ook uiterst onvriendelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.