Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Olivia

Olivia

28-05-2013 om 08:31

Wifi slecht?

Ik zag gisteren dit kleine stukje op facebook (een test over het groeien van tuinkers in een ruimte waar wifi is) zie het stukje: http://tinyurl.com/ozrxdwe
En ik vraag me af, is dit werkelijk zo slecht? Zo ja, wat kunnen we hier aan doen dan? Ik kan zelf mijn wifi wel uitzetten maar het is hier overal in de straat, mijn mobiel pakt zo al 7 signalen op, dus het zelf uitzetten heeft eigenlijk weinig zin.
Weet iemand hier meer van? Heb al een beetje gegoogled maar lees eigenlijk alleen maar verontrustende berichten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Straling en complottheorieën

Olivia, als je ergens op googelt vind je altijd verontrustende berichten, mensen zetten meestal geen geruststellende dingen op internet.

Er is om ons heen inderdaad veel straling: van beeldbuizen, dect-telefoons, telefoonmasten, wifi etc. Of dit al dan niet schadelijk is, daarover zijn de geleerden het niet eens. Er is een zeer overtuigde lobby voor het schadelijk-kamp, maar ikzelf merk niks van die straling en neig ernaar het niet-schadelijk kamp te geloven. Dat is een stuk rustiger, want ik kan er weinig aan veranderen.

Olivia

Olivia

28-05-2013 om 09:04

Oke maar,

Oke Chris, maar heb je die foto van de tuinkers gezien? (ik wil niet dat mijn brein zo verschompelt o.i.d ) hahaha, griezelig gewoon. Maar ja, ik vraag het me ook af hoor, hebben ze dat vroeger ook zich niet afgevraagd met radiogolven misschien? Dat mensen daarover vragen gingen stellen? Of de straling van een magnetron (het eten wat je eet wat daarin in is opgewarmd? Nou ja, op een of andere manier vind ik het een griezelig iets, maar ik kan er inderdaad weinig aan veranderen. (ik merk er zelf inderdaad niets van)

Artikel

Ik heb het artikel ook gelezen. Nou staat bij ons de router in de vensterbank. De planten ernaast doen het uitstekend. Ook hebben wij al diverse keren succesvol sterrenkers gekweekt vlak naast de router. Ik zou zeggen: als je twijfels hebt, koop een zakje sterrenkers en zet een kweekbakje direct naast je router en eentje een eind er vanaf. Wel natuurlijk beide evenveel licht en water geven!
Nou stond in het artikel alleen dat de kweekbakjes in dezelfde ruimte stonden als de router, niet perse meteen ernaast. Maar als je weet dat straling omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand afneemt, kun je je al helemaal afvragen hoe er dan nog enig effect kan zijn.
Dat pubers slecht slapen met een mobieltje naast hun hoofd (wat ook in het artikel stond) wil ik dan weer wel graag geloven

Evengoed handig

Het experiment is uitgevoerd door tieners. Zij trekken als conclusie: het is niet gezond om met een mobieltje naast/onder je hoofdkussen te slapen. Tieners die andere tieners adviseren niet met een mobieltje naast/onder hun hoofdkussen te slapen, dat is altijd mooi meegenomen, toch?

Consumentengids

In de consumentengids van deze maand staat een artikel over de stand van zaken mbt het onderzoek van de invloed van straling. De conclusie is vooral dat we veel nog niet weten, maar het is de moeite waard het even te lezen.

margje van dijk

margje van dijk

28-05-2013 om 16:25

Wifi is radiogolven

Draadloos internet is radiogolven, dus in die zin is het niks anders dan wat we al sinds jaar en dag kennen. Hooguit zijn de frequenties anders.

Ik ben met ChrisH, het lukt mij niet hier in mee te gaan. Maar misschien ben ik biased, want ik heb ook al niets met aardstralen.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2013 om 19:04

Pragmatische ik

Het is er en daar kan ik weinig invloed op uitoefenen. Dus geniet ik er maar van. Wi-fi drukt mijn mobiele internet bites behoorlijk. In de trein kan ik op wi-fi, thuis kan ik op wi-fi en alles daar tussenin slurpt aan mijn 1 gb mobiel internet. Ik zou met minder toekunnen bij een volgend abonnement.
Ik zie dit soort berichten toch een beetje als 'onrustzaaien'. Net als dat er mensen onrustzaaiden toen de eerste treinen reden. Dat kon niet goed zijn voor je hart.

zandkasteel

zandkasteel

28-05-2013 om 22:39

Goeie conclusie

geen mobieltje onder je hoofdkussen.
Nog beter, zet hem uit, leg hem in de kast en doe hem en pas weer aan als je op pad gaat.

Niet die straling is het probleem, maar het constante contact op allerlei onmogelijke tijden en plaatsen, ook als je gewoon aan nachtrust toe bent of als je geacht wordt aandacht te hebben voor de mensen irl.

Olivia

Olivia

28-05-2013 om 22:41

Ben er al weer overheen

Ik ben er al weer overheen, snel kan dat gaan hé. Heb jullie berichtjes gelezen en nog wat reakties onder het stukje van de link en ach, het zal allemaal wel loslopen. Ik ben niet meteen in paniek hoor, van dit soort stukjes, maar tja, toch een beetje ongemakkelijk geloof ik, iets van stél nou toch dat dit waar is, wat dan?

Olivia

Olivia

28-05-2013 om 22:42

Mobieltje

Nee, mijn mobieltje heb ik zeker niet onder mijn hoofdkussen liggen, straks belt iemand en ben ik wakker. Dat ding ligt lekker beneden.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2013 om 22:54

Naast mijn bed

Mijn mobieltje ligt naast mijn bed. Het is mijn wekker. En als ik heel erg eerlijk ben, herken ik wel dat ik er daardoor meer tijd aan besteed dan wanneer ik hem in de huiskamer zou laten liggen. In dat opzicht doe ik niet onder voor mijn dochters. Misschien ben ik zelfs wel erger. Ik kijk als ik wakker ben op teletekst of er nieuws is en dat doen zij niet.

Het is goed dat er onderzoek gedaan blijft worden

het is ook goed dat dat onderzoek kritisch wordt gevolgd en bekeken. Ik ben er op zich niet bang voor, op basis van wat ik er nu van weet. Maar het is ook goed om je te realiseren dat de ene radiogolf de andere niet is en dat de ene straling de andere niet is. Klein voorbeeldje: Ultraviolette straling. Qua frequentie is het net geen zichtbaar licht meer en zit in het lichtspectrum naast gewoon violet licht. Niets mis met gewoon violet licht, van UV-A heb je ook weinig last. UV-B is al schadelijker voor je huid en UV-C is ronduit gevaarlijk. Ik heb zelf gezien hoe iemand die gedurende een werkdag zeven keer een paar seconden met zijn gezicht blootgesteld werd aan UV-C (eventjes een metertje aflezen, daar heb je toch geen bescherming voor nodig...), aan het eind van de middag een totaal roodverbrand gezicht had.
Nu is UV-C ook niet direct merkbaar, het gevolg dat je huid verbrandt is wel heel snel zichtbaar, het gevolg dat het risico op diverse vormen van huidkanker behoorlijk vergroot wordt, is minder snel zichtbaar, maar staat wel vast. Vandaar dat ik het een goede zaak vindt dat er wel onderzoek blijft worden gedaan naar de gevolgen van verschillende frequenties. Dat het een onschadelijk is, wil niet meteen zeggen dat alles onschadelijk is.

dc

dc

29-05-2013 om 09:30

Naast mijn bed

Maar ik zet hem wel altijd op airplane mode.

Niet om stralingen ofzo, maar ik wil niet wakker gebiept of gebeld worden, en zo gaat de batterij langer mee.

Ach...........

Van elke nieuwe vinding werd beweerd een periode dat het 'slecht' voor je was. Van sneller vervoer (zou je ziel en hart eruit rukken en minstens slecht voor je organen zijn) van vliegtuigen (die hoogte kan toch niet gezond zijn voor mensen die van nature niet kunnen vliegen? Logisch toch?) en van electrisch aangedreven fabrieken (terwijl we nu allang weten dat die kolengestookte machines bepaald niet gezond waren)en van magnetrons (straling beïnvloed zeer zeker het eten, de moleculen dacht ik was het probleem) en dat terwijl ze 'vroeger' rustig beschimmeld, over datum en verbrand eten aten En zelfs met electrische lampen (zou ook straling hebben). O en computers zouden ervoor zorgen dat we allemaal niets meer onthouden en niets meer zelf niet meer konden bedenken. En dan hebben we het nog niet eens over de t.v....Wat een ellende we daarvan konden krijgen! Een groot gevaar was het!
Met wifi zal het w.s. wel net zo gaan. En vooralsnog is de mensheid met al die uitvinden nog lang niet uitgestorven.
groeten albana

Albana

Van sommige dingen werd het gevaar ook niet zo gezien, terwijl we inmiddels wel beter weten. Roken, asbest... Kortom, voortschrijdend inzicht is een groot goed.

rosa

rosa

29-05-2013 om 11:12

Toevallig in nrc next

vanochtend over WiFi en die tuinkers. In een rubriek waarin een uitspraak (WiFi-stralig remt rgoei van tuinkers) onderzocht wordt op waarheid. Uitslag: ongefundeerd. er is relatief weinig onderzoek gedaan naar effecten op planten, meer naar effecten op mensen. In 2010 schijnen alle studies over effecten van elektromagnetische velden op een rij gezet te zijn door een Kennisplatform. 65 pubicaties. Bij de meeste studies werd geen effect gevonden. Bij enkele wel, "maar daar werden zulke sterke blootstellingen gebruikt dat warmte-effecten aannemelijk zijn."

Makkelijk te repliceren

De tuinkers staat alop onze modem en in de keuken.
Over vijf dagen meer nieuws

Kwam onverwachts

Bij asbest kwam dat totaal onverwachts...er waren geen speculaties zoals nu met wifi en al langer 'geruchten'. Het kwam als donderslag bij heldere hemel...dat dat ontdekt werd dat het ongezond is. En dat weet ik zeker want ik heb familie die ermee gewerkt heeft....was een heel spul toen dat opeens zo bleek en zelfs toen konden we het niet helemaal 'geloven' en werd en gezegd dat het vast allemaal zou meevallen en duurde het nog lang voor er maatregelen kwamen.
Misschien heeft wifi wel invloed, maar misschien wel heel anders dan wij denken...dat kan ook nog.
Wat roken betreft....hoe lang werd er nog wel doorgerookt nadat dat bekend werd? Hoelang duurde dat besef wel niet? Jaren en jaren...
Ik denk dat er vandaag of morgen opeens duidelijk wordt dat iets héél anders, iets wat we nu nog dagelijks gebruiken en heel gewoon vinden misschien wel heel ongezond blijkt. Iets waar nog nooit iemand over nagedacht heeft of onderzoek naar gedaan. Iets dat zo ingeburgerd is dat niemand er meer vraagtekens bij zet.
Als die straling zo enorm ongezond zou zijn dan was dat nu al wel zeker geweest...gezien het enorme 'geloof' dat er rust op die speculaties zijn er al tig onderzoeken geweest...die allemaal niet 100% wetenschappelijk zeker bewezen kunnen worden. Het blijven speculaties en aannames en mogelijkheden.
En ik denk ook dat als we het maar sterk genoeg geloven, dat dat invloed heeft op ons welzijn. Bepaalde effecten kunnen dus net zo goed komen doordát we erin geloven zonder dat dat effect écht veroorzaakt wordt door dat wat we denken dat de schuld heeft.
groeten albana

Hombre

Hombre

30-05-2013 om 11:35

Straling

Om te beginnen is het natuurlijk idioot om Wifi als bijzonder geval te nemen. We worden al behoorlijk lang omgeven door allerlei soorten en frequenties aan radiostraling. Waarom zou Wifi daarin bijzonder zijn?

Je telefoon genereert om te beginnen al GSM/3G/Bluetooth en Wifi straling. Allemaal verschillende frequenties. Waarom zou wifi daarin bijzonder zijn? Ik begrijp wel waarom, als je in de instellingen kijkt zie je al die access points van je buren, dus het *voelt* alsof je van alle kanten bestraald wordt.

Daarnaast zijn er beroeps- en bevolkingsgroepen die meer c.q. minder blootstaan aan straling. Is daar verschil te merken aan sterfte? Gezien de enorme toename van radiocommunicatie zou je verwachten dat - als er echt een significant gezondheidsrisico zou zijn - dat in de statistieken terug et vinden zou moeten zijn. Neemt het aantal hersentumoren in de westerse wereld sterk toe de laatste 10 jaar of zo? Volgens mij niet.

Ja, het aantal kinderen met ADHD en autisme neemt toe, da's altijd een welkom onderwerp om moderne technologische ontwikkelingen aan te koppelen. En de bijensterfte niet te vergeten, daar kunnen we ook Wifi de schuld van geven (met heel veel fantasie). Maar sterfte en tumoren, daar zie je volgens mij geen duidelijke stijging in en dat zou je wel verwachten als er echt een probleem was.

Een andere factor zijn de 'vage klachten'. Mensen voelen zich niet lekker, hebben rugpijn, slapeloosheid, depressie, stress, hoofdpijn. En daar *moet* gewoon een oorzaak voor zijn. Dan is zo'n zendertje een mooie hapklare verklaring. Vage klachten en vage oorzaken passen natuurlijk altijd prachtig op elkaar als je er met een vaag oog naar kijkt.

anoniem

anoniem

30-05-2013 om 21:38

Man last

ok, voor jullie me niet geloven, mijn man is super 'aards'. We woonden ergens waar een C2000 mast werd geplaatst (100m) waarna hij ongeveer na een paar weken, klachten kreeg. Echte klachten! Die werden steeds erger; je kunt het vergelijken met 'onder water zitten/druk op oren'.
Op een gegeven moment hebben we onder een 'anti stralings gordijn' geslapen en had hij last van elke c2000 paal waar hij langs kwam en kon niet in de tuin zijn. Inmiddels verhuisd! Huis beschermd, geen last meer.
Hij voelt ook bluetooth in de auto en wifi, ik voel volgens mij ook wifi (druk op oren) maar heb niet echt last. Mobieltjes warmen de hersenen van kinderen extra op, vast niet goed. Straling van ipads, boxen, telefoons, etcetc. kan niet goed zijn m.i. Normen in duitsland zijn 10000 keer lager en er zijn verboden in een aantal landen van wifi en mobieltjes op scholen. tja . het wordt een 2e asbest misschien. het is niet gezegd dat last ook klachten voor de gezondheid betekenen. Er zijn veel meer mensen die er last van hebben. stichting emv.

Normen duitsland?

Wij wonen aan de Duitse grens...en de normen zijn daar misschien officiëel wel lager dan in Ned. maar er volgens mij geen land ter wereld dat zóveel telefoon en wifi in de lucht heeft als Duitsland! In ieder geval zijn de masten stúkken sterker of wijdverbreider of wat dan ook dan in Ned.
Als ik achter in mijn huiskamer sta heb ik verbinding met het Duitse netwerk. En dan is Duitsland ong. 20 km weg Woon je aan de andere kant van ons 'dorp' dan wordt je wifi zelfs 'gestoord' door die Duitse masten. Door het buitengebied rijden of treinen of fietsen betekent dat je niet kan bellen..en internetten met je mobiel. Want dan betaal je buitenlands tarief. Als mijn kinderen die kant opzijn en niet opnemen weet ik wáár ze zijn...ongeveer. Ja ik was nog daar en daar (in ned. trein, op ned. grondgebied) en mijn telefoon was in Duitsland. Zelfs als je je verbindingen 'vast' zet en automatisch kan je het wel vergeten...
Onze C2000 masten staan dichterbij, maar die van die Duitsers zijn stukken sterker!
Net zo als windmolens...hier heeft iedereen er 'last' van en krijgt gezondheidsproblemen. In Duitsland hebben tig boeren er wat naast hun huis staan...Zonder problemen, gratis stroom en je verdient er nog mee ook!
Die verklaren ons voor gek, met ons gezeur (dat vinden hún dan hé?).
groeten albana

Tuinkers, stand tot nu te

geen verschil tussen wifi-bakje en keukenbakje, allebei bolle glimmende zaadjes en kleine witte puntjes an de wortels.

Update tuinkers

In beide bakjes groene blaadjes.
Geen verschil te zien. Over een paar dagen lekkere boterhammen.

rosa

rosa

03-06-2013 om 08:10

Maar

dan heb je vast een andere WiFi soort. Of het bakje stond te dichtbij. Of te ver weg. Of gedraaid. Of in beschermend plastic. Of de aardstralen interfereren met de WiFi straling. Of je hebt de zaadjes stiekem voorbehandeld met ingestraald water.

Olivia

Olivia

03-06-2013 om 10:14

Nou ja

Nou ja, toch apart dat jouw tuinkers het in beide bakjes goed doet.... stel toch een klein beetje gerust Of het komt door de redenen die Rosa schrijft natuurlijk.

anoniem

anoniem

03-06-2013 om 13:19

Zie je wel dat er de draak mee gestoken wordt

daarom hoor je er nooit iets over, iedereen die iets voelt wordt de draak mee gestoken, niemand zal je geloven; zo ook met onderzoek. misschien is dit niet een goed onderzoek, maar er zijn er heus wel meer.

Welnee anoniem

Als er deugdelijk onderzoek zou zijn gedaan en daar komt aantoonbaar een effect uit, dan hoorde je daar heus wel over. Of wil je beweren dat het een complot is??

Het fijne is nou juist

iedwreen kan dit thuis uitproberen! Je kunt dus meteen zien of er iets aan de hand is.

Hier kunnen ze nog niet op brood, scha dat dat overmorgen is. Dan kunnen we ook rapporterenof er smaakverschil is.

Ik ga het volgende week opnieuw proberen, met ook een bakje waar we al onze telefoonsomheen gaan leggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.