Gezondheid
Pelle
25-10-2009 om 21:51
Wie krijgt de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?
Mogelijk ook jongeren tegen griep ingeënt
Uitgegeven: 24 oktober 2009 17:03
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2009 17:53
UTRECHT - Het is niet uitgesloten dat het kabinet besluit ook jongeren of bijvoorbeeld baby's en peuters alsnog te laten inenten tegen de Mexicaanse griep.
© ANPEen woordvoerder van minster Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat zaterdag bevestigd.
De minister heeft afgelopen maandag de Gezondheidsraad en het Centrum voor Infectieziektebestrijding (CIb) gevraagd te onderzoeken of er nog nieuwe risicogroepen moeten worden aangewezen, zodat die ook een preventieve prik kunnen krijgen tegen de griep.
Die vraag is actueel geworden nu vrijdag een gezond Nederlands meisje van veertien jaar aan de Mexicaanse griep is bezweken.
Volgens de woordvoerder zijn de Gezondheidsraad en het CIb zelfstandig en nemen ze hun eigen beslissingen. Hun advies aan de minister wordt half november verwacht.
Vaccins
Het kabinet heeft eerder dit jaar 34 miljoen vaccins tegen de griep gekocht. Toen de griep minder gevaarlijk leek dan was verwacht, besloot de overheid alleen risicogroepen te laten inenten.
Risicogroepen vormen tot nu toe de mensen die nu al elke herfst een griepprik krijgen (ouderen, diabetespatiënten en mensen met bijvoorbeeld hart- of longproblemen), medisch personeel, vrouwen die langer dan drie maanden zwanger zijn en verzorgers van zieken met een zeer zwakke gezondheid die thuis worden verpleegd.
Verkoop
Klink verwacht voor deze groepen 10 miljoen vaccins nodig te hebben. Hij heeft aangegeven de overige vaccins te willen verkopen aan andere landen, maar dan moet volgens hem duidelijk zijn dat de vaccins in Nederland niet meer nodig zijn.
Begemann
Ook jeugdarts Marianne Begemann pleit in het blad Medisch Contact van deze week Juist kleine kinderen in de leeftijd van nul tot vier jaar te vaccineren .
De arts vindt dat juist jeugdartsen de aangewezen personen zijn om te signaleren of de kinderen gevaar lopen door de griep.
Zij begeleiden de kinderen immers intensief via de consultatiebureaus. Zij zouden volgens haar ook degenen moeten zijn die de vaccins daadwerkelijk toedienen.
Weerstand
Juist de baby's en de peuters lopen volgens haar grote kans op de griep. Ze hebben nog weinig weerstand en kunnen besmettelijke ziekten snel oppikken door het intensieve lichaamscontact dat ze hebben met anderen.
Volgens de jeugdarts kunnen de kinderen de griep ook weer gemakkelijk doorgeven aan hun ouders en bijvoorbeeld grootouders. De groep is naar haar mening tot nu toe te veel over het hoofd gezien.
Risicogroepen
Ze vraagt zich in het artikel af waarom de overheid huisartsen zo'n belangrijke rol heeft gegeven in het signaleren van de Mexicaanse griep en bij de inenting van de risicogroepen, die binnen enkele weken begint.
Bij de kleintjes zouden de jeugdartsen die rol op zich kunnen nemen, vindt ze.
soppie
29-10-2009 om 14:31
Amk
Ik zaai geen paniek. Paniek zaaien doen ze wel bij het RIVM. Sassie vroeg me waar ik het had gelezen. Als je mijn eerdere posting leest, zeg ik ook niet dat het daardoor komt. Ik vraag me alleen de toevalligheid af. Er is gewoon nog geen onomstoten bewijs dat het vaccin veilig is. En dus vraag ik me af of we die griep niet gewoon moeten gaan uitzieken, in plaats van paniek zaaien. En over die vraag ben ik nog steeds niet uit!
Tirza G.
29-10-2009 om 15:50
Loslopende leeuwen
Als je in Amsterdam woont, woon je in een regio met een dierentuin: Artis. In die dierentuin hebben ze leeuwen. Er is dus, hoe goed je de boel ook regelt, áltijd de kans dat er een leeuw ontsnapt. Welnu. Als je moeder bent in Amsterdam, is het dus één van je taken je kinderen voor te bereiden op "hoe te handelen als je een loslopende leeuw tegenkomt". Dat is een belangrijke en mogelijk levensreddende les.
Ik denk echter, dat iedereen die dit leest denkt: jaaaaa, daaaahaaaag, jij bent lekker van de pot gepl*tterd, er bestaan in Amsterdam wel grótere risico's dan loslopende leeuwen! Of misschien niet groter, maar dan toch zeker vaker voorkomend! De kans dat je daadwerkelijk een loslopende leeuw tegenkomt in jouw Amsterdamse straat is vrij klein, edoch níet nul.
En zo zit het volgens mij ook met de bijwerkingen van vaccins. Door niet te vaccineren bescherm je jezelf tegen loslopende leeuwen, maar steek je wél gewoon met je ogen dicht over. In Amsterdam.
Tirza
Tirza G.
29-10-2009 om 19:11
Wat mij dat weer deugd doet
Ik heb een kind met astma (een man ook trouwens) en die worden ieder jaar ingeent. Je krijgt daar dan toch wel eens wat opgetrokken wenkbrauwen over en je moet je af en toe verdedigen.
Dat gevoel wat Berber hier in het draadje beschrijft (ínenten dat kind, alle deuren op slot en niemand komt mijn burcht binnen) dat herken ik zoooooo goed. Dat heb ik nou ook altijd, ook als ik dingen lees als: puh, ben je gek, moet je tegen kunnen hoor, beetje afharden, allergieen zijn in de mode, tssssssk.
Fijn dat anderen dat nu ook eens herkennen
Tirza
Jakiro
29-10-2009 om 19:54
Tirza
Het liefst heb ik al anderhalve week mijn huis veranderd in een cocon. Man en kinderen binnen, deuren dicht, gordijnen dicht en de boodschappen voor de deur zetten.
Helaas kan dat niet en zit ik nu met koorts, zere keel, koppijn en 40 zakken wakken eromheen, hoestend en proestend op de bank en hebben de kinderen (nog) niks
En ik baal !! (en dan weet ik nog niet eens welke van de 2 griepen het nu is; de normale seizoensgriep of de mexicaanse)
Jakiro
Linda99
29-10-2009 om 21:53
Jakiro!
Beterschap!!!
Enne, mijn buurvrouw heeft ook een hele flinke griep gehad met fijne longontsteking erbij. Men ging er van uit dat het de Mex. was maar testen deden ze al niet meer. Haar man en kinderen kregen echter niks, en ook via hun zoon die hier vaste klant is kwam er ook hier gelukkig geen virusje terecht. Dus dat is wellicht prettig om te horen?
Lady Grey
30-10-2009 om 09:55
Mag hier niet
althans, dochterlief mag niet inge-ent met welke griepprik dan ook omdat ze allergisch is voor kippe-ei, waar het virus op ge-ent is. Ze hoeft nu in elk geval voor de gewone griep niet, omdat de astma onder controle is, volgens longarts is het dan niet nodig en valt ze ook dus niet in de risicogroep meer. Als ze gezien haar kleuterleeftijd wel een risicogroep wordt volgt er vanzelf een oproep. Kunnen we er opnieuw over gaan nadenken.
Rembrand
30-10-2009 om 14:00
Chemo en vaccinatie.
Mijn broer en schoonzus zijn zich ook aan het beraden om hun drie jarige dochter te laten vaccineren. Het gekke is dat ze deze niet automatisch aangeboden hebben gekregen terwijl hun dochter wel chemo krijgt ! In het ziekenhuis werd hun verteld dat haar reactie op de vaccinatie ook wel eens erg heftig kan zijn. Aangezien ze tot toe elk najaar/voorjaar pseudokroep heeft gehad ( tot en met ziekenhuisopname aan toe ) ben ik zo bang dat ze een aanval van de MG niet zal overleven.........
M.
reina
30-10-2009 om 15:59
Rembrand
Toen mijn zoon ooit chemo kreeg werd ons afgeraden onszelf te laten inenten tegen de griep die toen heerste (een gewone), hij mocht sowieso niet ingeënt worden. Het is eenm oeilijke beslissing, maar ws zijn ze zo voorzichtig met hun dochtertje en zal iedereen begrijpen dat er niemand die een beetje beroerd is of grieppatienten in zijn omgeving heeft bij haar langs mag komen, dat de kans op besmetting erg klein is. Ik zou als ik hun was heel goed met de kinderoncoloog overleggen wat te doen.
Yta Chalne
30-10-2009 om 19:42
Griep
Ik baal al bij voorbaat van die mosterd na de maaltijd vaccinatierondes. Dochter is net terug van tournee door Scandinavië en Duitsland en van haar medemusici zijn er nu al zes geveld door de H1N1 waarvan één in het ziekenhuis. Dus nu voel ik de bui al hangen. Mijn vaccinatie staat derde week van november gepland...die lijkt me dan niet meer nodig.
Ik zit nu te loeren op elk vroeg symptoom
zomaar een naam
30-10-2009 om 19:47
Chemo
Toen ik zocht naar vragen over chemo en vaccinatie op internet vond ik onder andere dit:
Het afweersysteem reageert onder invloed van chemotherapie minder effectief.
Daardoor zal het afweersysteem ook een “fopvirus”, zoals het griepvaccin, minder goed herkennen.
Het toedienen van het griepvaccin kan doorgaans geen kwaad doen. Maar het resultaat is minder:
het afweersysteem zal zich minder goed voorbereiden op het echte griepvirus. Ook is het niet
duidelijk wat het beste moment is om tijdens chemotherapie het vaccin toe te dienen.
Wij adviseren, om in een behandelschema van 3 weken, het vaccin bij het begin van de 3e week toe
te dienen. Helaas ontbreekt het wetenschappelijke bewijs voor deze keus.
Asa Torell
30-10-2009 om 20:21
Berber
Rot dat je zoontje in de hoogrisicogroep zit, ik maak me plaatsvervangend mee zorgen! Ik zat zelfs helemaal te bedenken dat je heel misschien wel in het buitenland een vaccinatie zou kunnen gaan halen? In duitsland beginnen ze deze week. Geen idee of zoiets kan overigens, waarschijnlijk willen ze die vaccins liever zelf houden.
Kiki
30-10-2009 om 20:59
Tirza, mag ik even applaudiseren
en zeggen dat dankzij jouw berichtje de (kleine) twijfel die ik had over vaccinatie bij mijn twee kinderen helemaal verdwenen is.
Dank je wel!
En voor de twijfelaars
http://www.nu.nl/algemeen/2113007/3-jarig-meisje-overlijdt-mexicaanse-griep.html
Hillary
30-10-2009 om 22:00
Denk dat we niet meer hoeven te twijfelen
Hoorde je eerst maandenlang niemand die het had, nu vallen ze bij bosjes. Dus volgens mij tegen de tijd dat die vaccinaties beginnen hoeft het niet meer. Maar ik schrik van de ernst van de ziekte van wat ik zo links en rechts irl om me heen hoor bij gezonde kinderen, dus mochten wij in aanmerking komen (helaas niet) en zouden we het tegen die tijd nog niet gehad hebben dan zou ik geen moment twijfelen.
Nasha 1st
30-10-2009 om 22:48
Blijft een moeilijke keuze
ik weet het gewoonweg niet. Op zich is hij mild, er overlijden niet meer mensen dan bij een "gewone" griep, alleen zijn er meer ongenschijnlijk gezonde mensen bij...Griep gaat hier meestal de deur voorbij, maar is dat nu ook zo? Ik weet het echt niet....
100%mama
30-10-2009 om 22:57
Lady grey
Mijn vriendig heeft ook een kind met kippen-ei allergie en er schijnt een versie te komen of er al te zijn waar deze niet op ge-ent is. Zeg maar hetzelfde protocol als met de "kinder entingen". Misschien weet haar arts hier meer over!
Asa Torell
31-10-2009 om 10:36
Nog meer voor berber
Er heeft hier een eerder draadje over de mexicaanse griep gestaan waarin Kaatje Heksenvet de aanpak beschreef bij haar zwaar astmatische dochter toen die (waarschijnlijk) de griep kreeg. Een heel protocol met meteen bij de eerste koorts tamiflu etc. Het lijkt me dat je zoiets ook wel mag verwachten bij je zoontje, ik weet niet of dat al ter sprake geweest is? Maar vooral hoop ik dat het helemaal niet aan de orde hoeft te zijn!
Lady Grey
31-10-2009 om 10:44
100%mama
Kinderentingen zijn tegenwoordig veilig, cb-arts denkt daarin mee.
Verder zei de kinderlongarts (UMCG) van mijn zoon dat het protocol is om niet in te inten bij kinderen als de astma onder controle is. Bij beiden is dat momenteel (laatste jaar) stabiel, zolang de medicijnen gebruikt worden. Voor de Mexicaanse griep vallen ze gezien hun leeftijd (nog) niet in een doelgroep en die krijgen ze dus ook niet. Mocht het zover komen dat ze opgeroepen worden dan kan ik altijd opnieuw nadenken. Maar tegen de tijd dat het zover is hebben ze misschien de griep al gehad. Overigens komen beiden met hun longklachten door de gewone griep heen, althans vorig jaar.
Ik besef dat ze ondanks de stabiliteit in een groep vallen die in de gevarenzone kan zitten, en daarom hou ik het goed in de gaten en zal ik met een eventuele benauwdheid met koorts me wat eerder melden bij huisarts of ziekenhuis. Tot nog toe was ziekenhuisopname nooit nodig, maar dan vooral omdat ik me als moeder zo kalm hield en niet in paniek raakte van het benauwde gerasp.
Lady Grey
31-10-2009 om 10:46
Overigens
mijn gezonde oudste zoon belandde toen hij bijna 3 was ook met een gewone griep in het ziekenhuis. Ligt dus niet altijd aan doelgroep of soort griep.
Jakiro
31-10-2009 om 11:49
Berber
Nee, ik begreep je juist ontzettend goed !!!
Gisteren de huisarts gesproken, zolang ik niet de longen uit mijn lijf hoest of benauwd ben, zal ik hoogstwaarschijnlijk de "gewone" griep hebben. Alhoewel dat geen klap veranderd aan het beleid; uitzieken en pas actie ondernemen als je suf wordt, of de koorts na 6 dagen nog steeds koorts is, of dat je na die 6 dagen alsnog achteruit gaat.
Vandaag helpt de paracetamol en iboprofen voor het eerst tegen de keel- en oorpijn, is de zak watten om mijn hoofd weg, maar is de koorts hoger (raar ?)
De kinders zijn nog gezond, K. klaagt een beetje over keelpijn (zo begon het bij mij ook) en hoest iets meer.Dus bij haar maar de ventolin ingevoerd (zou ik ook zonder mexicaanse griep dreiging gedaan hebben)
Jakiro
Tink
31-10-2009 om 21:57
Tamiflu
Vreemd dat jullie met de risicokindjes nog geen recept mee hebben gekregen voor Tamiflu dan. Ik heb dat recept voor mezelf al wel in huis. Inderdaad net als bij Kaatje H: gaan innemen op het moment dat ik griep lijk te hebben (maakt blijkbaar niet uit welke griep).
Dit dus naast de inenting, die inderdaad wel erg laat komt voor mijn gevoel.
reina
01-11-2009 om 10:34
Pelle
Omdat hij van de stof in de enting grote kans liep juist wel ziek te worden omdat zijn afweersysteem nauwelijks werkte door de chemo's. Wij hielden hem dus weg bij iedereen die maar enigszins verkouden, hangerig of wat dan ook was.
Kiki
01-11-2009 om 12:24
Wat herkenbaar berber
hoewel jij waarschijnlijk meer reden tot zorg hebt als ik.
Mijn zoontje is een paar weken geleden echt enorm ziek geweest met longontsteking, daarvoor pikte hij al elk virusje mee en dat is nu alleen maar erger geworden.
Ik lig er letterlijk wakker van 's nachts. Ik word een beetje gek van mezelf om eerlijk te zijn.
Ik weer al het kraambezoek als ze ook maar een beetje verkouden zijn.
Als ik realistisch ben weet ik dat die griep niet ernstig is, ik weet dat er bij een normale seizoensgriep meer mensen doodgaan en er heeft hier in huis nog nooit iemand griep gehad.
Maar dit is een griep die op de longen slaat, jonge en gezonde mensen treft en laten de longen nu net de zwakke plek zijn bij mijn zoontje.
Brrr, ik hoop echt dat de Mexicaanse griep mijn huis voorbij gaat.
Petra-
01-11-2009 om 14:37
Hier net terug van de kinderarts
Onze dame ( 10 jaar en reuma) was al niet fit, maar nu echt ziek. Kweek is genomen en er zijn longfoto's gemaakt. De foto's waren niet helemaal goed.
Voor nu Tamiflu en bij verslechtering gelijk terugkomen.
Jakiro
01-11-2009 om 17:16
Petra
Oh, wat zal jij bezorgd zijn om dat zieke meiske van je !
Heel veel sterkte en ik denk aan je.
Jakiro
Polly Shearman
01-11-2009 om 22:43
Ook zorgen
Dochter van petra gebruikt de zelfde medicatie als mijn zoon. Hopelijk knapt ze snel op. Waarom komen die griep prikken zo laat! Groet polly
LindadR
02-11-2009 om 09:15
Wij laten oudste inenten
Oudste gebruikt medicatie bij pseudokroepaanvallen, valt daarom in een risicogroep en is uitgenodigd voor de griepvaccinatie (reguliere & Mexicaanse)
Hoewel we het eerst niet noodzakelijk vonden om te laten enten, zijn we letterlijk bang gemaakt door alle berichtgevingen in de media. Nu ook gezonde kinderen overlijden aan de Mexicaanse griep, achtten wij het verstandig om het risico op complicaties te verkleinen d.m.v. de entingen.
Mijn man valt ook binnen de risicogroep i.v.m. bronchitis. Misschien dat jongste op termijn ook wel wordt uitgenodigd, nu de discussie over standaardenting voor kinderen in volle gang is?
Zal je zien, is mama de enige die ziek gaat worden...
Carin
Jakiro
02-11-2009 om 10:51
Ships
Ging het gisteren een beetje (koorts weg, alleen nog maar elastieken benen) is vandaag de koorts weer terug en heb ik het benauwd.
Vanmiddag langs komen bij de huisarts dus.
Kinderen nog steeds niet ziek (klopt af op onderkant van tafel, want dat is ongeverfd hout; ik gebruik nu alle bijgelovigheid die er is)
Jakiro
ishtar
02-11-2009 om 11:01
Lindar
Hoort jouw oudste bij de risicogroep omdat ze medicijnen nodig heeft bij pseudokroep, of is alleen 'regelmatig' pseudokroep ook voldoende om bij een risicogroep te horen?
Zat het me, ivm jongste, net vanmorgen af te vragen. Nou is het al weer even geleden dat hij een aanval heeft gehad, maar het wordt er weer tijd voor. (gezien het weer dan;-S)
LindadR
02-11-2009 om 11:28
Ishtar;
Hij (het is een jongen heeft de oproep ontvangen omdat hij medicatie hiervoor krijgt. (oproepen worden gegenereerd uit het bestand van ha, op basis van medicatie) De laatste aanval is ook pas een maand geleden.
Vanmorgen even met de ha overlegd en hij raadde de vaccinatie in zijn geval wel aan. Jongste heeft ook zijn eerste pk-aanval achter de rug, maar komt er sneller overheen dan de oudste. Oudste heeft echt de flixotide nodig om de zwelling van het strottehoofd te laten verminderen.
Nu zit ik weer te denken, zou jongste ook de vaccinaties moeten krijgen? Zucht, het arme kind krijgt deze week ook al zijn BMR... maar weer eens overleggen met de ha.
Linda