Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Esther

Esther

12-09-2017 om 17:37

Welke producten zorgen ervoor dat een kind aan kan komen in gewicht?

Is er iemand die weet welke producten goed zijn om aan een kind te geven die goed zijn om aan te komen.

Ik heb al het één en ander op internet gevonden maar misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben en kunnen vertellen wat bij hun kind goed werkte?


V@@s

V@@s

12-09-2017 om 17:48

belangrijkste

is volgens mij dat je iets kiest met veel calorieën dat je kind ook lekker vind.

Pirata

Pirata

12-09-2017 om 18:01

Koolhydraten

Pasta, rijst, aardappelen en dergelijke.
Hoezo? Heeft je kind ernstig ondergewicht?

Triva

Triva

12-09-2017 om 18:04

ziek?

Is je kind vaak ziek of is er een andere reden om dit te willen doen? Als het echt nodig is is fantomalt handig, dat schep je overal doorheen.

Het zomaar zoeken in meer kcal heeft niet altijd zin als dat weer meer vullend is. Het gaat meer om vaker iets te eten geven dan meer per portie, eerder minder per portie meer porties.

Dees

Dees

12-09-2017 om 18:10

Huisarts

.Ik zou de huisarts eens vragen

Esther

Esther

12-09-2017 om 18:17

Kind

Kind is ruim 14 is 1.51 en weegt 32 kilo.

Loopt al bij de kinderarts en we gaan over een paar weken naar de dietiste.
Hij heeft al bijvoeding gehad de nutricia flesjes ook dat werkt niet en hij krijgt het echt niet weg.

Er is nu weer bloed geprikt voor van alles en nog wat maar daar kwam de vorige keer niks uit.

Vaak ziek is hij niet wel vaak moe.

Hij eet gewoon alles mee wij zijn echte pasta en aardappel eters dus dat staat hier eigenlijk dagelijks op de tafel en af en toe eens een keertje soep op patatjes.

Tussen door eet hij meestal ontbijtkoek koekje of snoepje en juist dat wil ik nu proberen te vervangen door iets wat misschien wel zorgt dat hij aan gaat komen.

Lente

Lente

12-09-2017 om 18:28

noten, zaden (cashew en pinda) , gekookt ei, banaan

Verder tussendoor een pannenkoekje met roomvulling. Of een wrap met een hartige vulling.
Griekse yoghurt met vers fruit (of uit de diepvries) is ook een lekker tussendoortje.

Gezond

Net als bij kinderen met overgewicht is het denk ik belangrijk dat je vooral gezond en lekker voedsel aanbiedt en geen snoep en koekjes oid. Dat je rustig aan de voedingsmiddelen wijzigt en geen voedsel weghaalt waar je kind juist veel van houdt maar dat, als dat ongezond is, beperkt blijft toestaan.
Vaker aanbieden kan helpen. En bovendien is hij al veertien dus hij kan ook zelf inzien dat het belangrijk is om gezond te eten en uitgerust en fit te zijn met een gezond gewicht.
Ik zou het toch zoeken in gezonde extras. Mijn kinderen hielden op die leeftijd van zelfgemaakte groentesoep. Die vroor ik in in gewone plastic bekertjes zodat ze altijd uit school er een konden ontdooien.
Ik haalde vaker lekkere broodjes bij de bakker, pizzabroodjes, saucijzebroodjes of kaasbroodjes.
Er was extra gesneden fruit en gesneden groente rond etenstijd. Dochter kreeg extra vlees vanwege ijzergebrek en een beperkt eetpatroon. Zoon kreeg juist twee groentes vanwege vegetarisch eten.
Verder gewoon fruit mee naar school, komkommer of salade.
Verder hapjes naar gelang het seizoen. We hebben net weer een periode vannilleyoghurt met aalbessen (en suiker) gedaan.
Maar ook macaroni ging er altijd goed in als extraatje. Met geraspte kaas en ketchup, of zonder. Met veel gesneden groente, rundergehakt en runderrookworst en olijfolie. Dat kun je ook in porties invriezen.

O, inderdaad

Noten en zaden zijn heel energierijk en gezond. En er is vaak een soort te vinden waar je kind wel van houdt. Het wat neutralere walnoten of meer gekruide pistachenoten.

Pirata

Pirata

12-09-2017 om 18:42

Koek

Wel, ik geef mijn magere kinderen (beiden ondergewicht, maar fit) dus gerust met regelmaat een gevulde koek mee. En 's middags chips/noten. Niet dat ze er veel zwaarder van zijn geworden...
Schildklier natuurlijk al getest?

Pirata

Pirata

12-09-2017 om 18:45

Alles geprobeerd

Aanvulling: ik heb er van alles geprobeerd in te stoppen, behalve die speciale voeding. Ze blijven ondergewichtig. Gelukkig allebei topfit. Ze worden nog wel eens voor anorexiapatient uitgemaakt...

Triva

Triva

12-09-2017 om 18:49

tja

Moe komt niet door dun, hij zou 6 kilo zwaarder moeten zijn voor een gesond gewicht maar waarom zoveel moeite doen? Er mogen ook dunne mensen zijn hoor en na de groeispurt gaat hij wat in de breedte dus dan komt het vaak vanzelf een beetje goed. Hem wennen aan vaak en veel eten en over een vol gevoel heen leren eten kan meer kwaad dan goed doen.

Esther

Esther

12-09-2017 om 18:51

Allemaal bedankt alvast voor de tips hier ga ik zeker mee aan de slag.

Pirata Ja zijn schildklier is al getest daar is hij nu opnieuw voor geprikt en op veel andere dingen.

Het vervelende is dat hij vorig jaar enorm gepest is dat hij zo dun is nu gelukkig niet meer maar hij vind het zelf ook echt vreselijk dat hij bv de kleinste van de klas is.

Esther

Esther

12-09-2017 om 18:54

Triva Advies is van de kinderarts zelf hij moet van haar aankomen.. vorig jaar september woog hij 32 kilo en nu nog steeds 32 kilo dat baart haar zorgen vandaar dat ik zelf ook maar een beetje ga kijken wat ik er nog aan kan doen.

Triva

Triva

12-09-2017 om 19:02

jaja

Moet aankomen maar ja, hij zal in de lengte zijn gegroeid dus daar zijn de kcal in gaan zitten. Ik zou hem best wat toestoppen maar met nutrilon beginnen, aan willen komen omdat je gepest wordt omdat je zo dun bent, zoeken in ongezonde dingen? Mijn zoon wordt ook botje genoemd, hij weet zelf wel dat hij gezonder is dan iemand die te dik is en in de breedte groeien kan altijd nog als de lengtegroei stopt. Ik zou er mee oppassen.

Gewicht

Dat gewicht zou ik toch als een signaal zien. Het doel moet niet zijn om zwaarder te worden maar om genoeg gezonde voeding aan te bieden om te kunnen groeien en gezond en fit te zijn. De valkuil om dan steeds te wegen kan teleurstellend werken en demotiverend. En gewicht an sich betekent niet zoveel. Sommigen zijn nu eenmaal dunner dan anderen. En pesten is een pest. Slecht gedrag van anderen.
Meer bewegen en sporten, bijvoorbeeld kanovaren of roeien, kan ook helpen om wat meer honger te krijgen.

Postuur

En om wat meer postuur te krijgen.

Geen medicatie?

Slikt hij geen medicatie, bijvoorbeeld voor ADHD?

Hij is in een jaar tijd qua gewicht niet aangekomen, maar hij is wel gegroeid?
Overigens kan je van ondergewicht wel moe worden. Ondergewicht kán betekenen dat hij idd te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Of hij is juist hard gegroeid, ook daar kunnen pubers moe van zijn.

Een kilo of 5 erbij brengt hem meer richting een gezond gewicht, maar 5 kilo is veel. Ik zou het ook niet als doel maken, het aankomen op zich. Ook met ondergewicht kan je fit en gezond zijn als je genoeg juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Als ik naar mijn zoon kijk dan eet hij bijvoorbeeld vaak 's avonds twee keer. Eerst met ons aan tafel de gewone maaltijd en om 21.00 uur doet hij nog een pizza in de oven of eet de gehaktballen uit de koelkast op die over waren. Altijd honger...heeft jou zoon dat ook?

Tosti

Van en bord warme havermoutpap met extra's voor de smaak, krijg je energie.
Van een tosti ham/kaas ( of twee), kom je aan. Dat is een echte dikmaker zonder suiker.

Flanagan

`Van een tosti ham/kaas (of twee), kom je aan. Dat is een echte dikmaker zonder suiker.`
Als je volkoren brood neemt, geen sausjes, en niet overdrijft met de ham en kaas, is dat toch gewoon hetzelfde als 2 belegde boterhammen? Met vezels en proteïnen (hard nodig voor een opgroeiend kind).
Een volkoren boterham levert net zo veel energie als havermout. Het zijn nl complexe koolhydraten. Wit brood, dáár zit nou niet zoveel in.

En over die suiker: die "extra's" in je havermout is misschien wel fruit? Zit tjokvol suiker. En zelfs in ham zit suiker. Niks mis met een bord havermout met fruit trouwens. Maar er zit wel suiker in.
Ik zou niet zo gauw één bepaald voedingsmiddel of gerechtje in de ban doen. Ik zou variëren.

@Esther: misschien doe je hier nog inspiratie op:

https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/lekkere-voedzame-happen-voor-uitgehongerde-pubers

Vogel

Vogel

13-09-2017 om 13:07

Maaltijdvervangers

Hier ook magere kinderen (zit in de familie), die helaas ook vaak weinig eetlust hebben of gewoon geen zin in eten. Daarvoor heb ik nu maaltijdvervangende shakes en repen. Niet om af te vallen maar echt maaltijdvervangend. Google eens op Soylent of Wundrbar. Zij eten ze nu als tussendoortjes, is weer een hoop calorieën extra.

Hier

Eet parner veel volle kwark, drinkt volle melk en smeert echte boter op brood, eet minimaal 8 boterhammen per dag, meestal meer, om op gewicht te blijven.

Kwark wordt als tussendoortje gegeten, dus brood bij ontbijt, kwark met fruit tussendoor, brood als lunch, als 4uurtje waar hij zin in heeft, dus kan ook chips of koek zijn, maar dat wisselt en dan een goed bord vol met eten.

Zoon is 14 dus fitness kan nu ook, gaat hij spieren op bouwrn en dus gewicht en bij een goede fitnisschool of personal trainer kan hij ook goede voedingsadviezen krijgen.

Iemand die ik ken eet met begeleiding van de personal trainer 3000 (!) KC per dag om spiergroei te kunnen krijgen

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2017 om 17:07

Niet te druk om maken

Mijn dochter vindt het ook niet fijn dat ze ondergewicht heeft. Ik zou haar graag wat van mijn gewicht geven Ze is 1.69 en 48 kilo. Ze heeft eiwitrijke drankjes geprobeerd, hielp niets, ze eet als een dijker, helpt niets, zolang het zo blijft als nu is het daarom toch een kwestie van accepteren.

Iemand die te zwaar is heeft nog de uitweg van afvallen (wat niet altijd makkelijk is), maar aan willen komen en dat niet voor elkaar krijgen kan ook flink frustrerend zijn. Ik vind het mijn dochter overigens helemaal niet misstaan. Ze is niet 'eng' mager.

Meer genieten van het eten

Zit het geheim niet in het meer de tijd voor nemen en zo langer genieten terwijl je aan het eten bent?
Ik zie vaak kinderen op de fiets hun brood naar binnen werken, dat is hun onbijtje in 2 minuten. Het lichaam moet in eenzelfde tempo de voedingsstoffen uit die hapslikweg-eten trekken.
Het voorbeeld van de voedzame havermout zit hem ook in de beleving van nuttigen. Een warme voedzame maaltijd vraagt meer tijd en zo heeft het lichaam meer tijd om de voedingsstoffen af te breken.

Het suikervrije sloeg niet op een suikerarm dieet maar op het feit dat suiker een bepaalde verslaving naar zoetigheid met zich mee brengt. Denk aan de cola- en frisdrankverslaving. Dat is niet goed voor je gebit.
Maar wat 'suiker' in de vorm van fruit om zo te genieten van een lekkere smaak, draagt wel bij aan een fijne start van de dag. Het voorkomt dat een 10 -minuten ontbijt van een warme pap-eter terug valt op de hapslikweg-spoedontbijtjes. De tijd om je ontbijt af te breken, is beter voor je lichaam.

De tosti's: brood met gesmolten kaas waar het olie uit zweet, waren de favoriet van mijn kind. Ik moest zelfs ingrijpen want ik zag kind groeien in omvang.
Kind maakte graag zelf die snack. Twee sneetjes brood met plakken kaas en dan even in de magnetron. De olie dreef erop. Maar kind genoot van die vette snack en nam alle tijd om die ' stinkende' snack met vork en mes naar binnen te werken; momentje ontspanning na een drukke dag. In ieder geval had het lichaam tijd genoeg om het voedsel te verteren.

Alles wat ik noem is te vervangen door bruin brood met beleg. Alleen zijn die zo weg gegeten. Zoek de oplossing meer in voedsel dat je aanzet tot meer bewust worden van het feit dat eten ook genieten is. Maak er tijd voor, zowel 's avonds als 's ochtends.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2017 om 18:57

Flanagan

Mijn dochter is ook dol op vette tosti's, er moet ook nog een gebakken ei bovenop.

Kaaskopje,

' zoalng het blijft zoals het nu is'.
Zou dat dan toch door die vette tosti's met gebakken ei gekomen zijn?

Pirata

Pirata

13-09-2017 om 20:13

huh Flanagan

De snelheid van het naar binnen werken van je eten staat los van het tempo waarin je lichaam het voedsel verteert hoor...

Sukke

Sukke

13-09-2017 om 21:11

En kaas

Die je niet verwarmt bevat nog steeds dezelfde hoeveelheid vet.

Caloriën

Naast het focussen op welke produkten, kan je ook stil staan bij hoe je die nuttigt. Dat was de boodschap.

Tango

Tango

15-09-2017 om 15:52

Hier ook

Zoon is bijna 13, 1.42 m lang en weegt 28 kg. Bij de GGD vonden ze zijn lengte nog binnen de marge maar gewicht echt flink te laag. Hij moest ook vooral meer melkproducten binnen krijgen(?). Vraag me af of dat nou nodig is.
Ik ben begonnen met 's avonds extra vla o.i.d. te geven maar zoon vond dat helemaal niets. Yoghurt e.d. vindt hij ook niet lekker. Hij drinkt nu 1 pakje yogi per dag en verder eet hij wel graag kaas dus dat stop ik hem vaak toe. Heb ook zo'n bakje staan met van die puntjes kaas, La vache qui rit, alleen dan eigen merk van de Lidl.
Verder eet zoon gewoon weinig. 's Morgens met moeite 1 boterham en een glas smoothie. Tussen de middag heeft hij momenteel nauwelijks de rust om te eten, want hij zit pas op het VO. Er gaat dan net een boterham in en in de kleine pauze een Liga. Drinken doet hij ook al slecht, de dopper met limonade komt vaak leeg terug. Avondeten doet hij ook niet veel, of het moeten pannenkoeken zijn. Soms krijgt hij later op de avond nog een cracker met kaas of pindakaas als hij trek heeft.
Zoon hier is overigens goed gezond, zelden ziek en wel moe, maar dat komt meer door school. Ik heb me eerst druk gemaakt om zijn lage gewicht, maar laat het nu maar weer een beetje. Dwingen om te eten werkt toch niet.

tja

Ik zal mijn zoon weer eens op de weegschaal zetten en opmeten, maar hij is bezig uit maat 146 te groeien en weegt ook iets van 32 kilo ofzo. Dus een beetje in dezelfde categorie. Hij is inderdaad graatmager. Dat is ook gewoon zijn bouw, hij heeft bijvoorbeeld kleine handen en voeten, dunne polsen, en nauwelijks spieren. Zijn zusje is ook slank, en klein, maar die heeft dus wel spieren, het is grappig om het verschil te zien.

Zoon is ook geen grote eter (behalve pizza en nog een paar lievelingsgerechten), ik maak me er verder totaal niet druk om. Ik vermoed dat hij volgens de normen ondergewicht heeft. Het zal wel. Hij is kerngezond (behalve dan nu even, want verkouden) en heeft genoeg energie om de dingen te doen die hij wil doen. Er is alleen nooit een dokter of GGD-er geweest die over ondergewicht zeurde, vermoedelijk omdat hij al heel lang geen dokter meer gezien heeft en we de laatste GGD-controle stomweg hebben gemist. Wel zo rustig.

Als zoon gezond is en het een kwestie is van lichte bouw dan zou ik er geen woorden aan vuil maken en niet proberen vet te mesten. Wij hebben wel de mazzel dat zoon wel weet dat hij graatmager is, maar daar niet mee zit. Laten we hopen dat dat zo blijft als hij gaat puberen (hij is bijna 12). Mocht ik hem willen laten aankomen dan zou ik inzetten op veel pizza en stokbrood, daar is-ie namelijk dol op, maar hij overeet zich nooit ergens aan en dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Of ik zou hem adviseren te gaan zwemmen. Daar krijg je spieren en een berenhonger van. Het enige nadeel is dat als je spieren opbouwt door veel zwemmen, die volgens mij direct in vet veranderen als je weer met dat zwemmen stopt.

Ik ken trouwens nog een paar volwassenen die erg mager zijn maar goed gezond. Het hoort gewoon bij ze. De standaard BMI-tabellen houden naar mijn idee niet echt voldoende rekening met de verschillen in lichaamsbouw die wel degelijk bestaan (wel zijn er aangepaste tabellen per bevolkingsgroep, weet ik inmiddels. Voor Aziaten gelden bijvoorbeeld andere normen dan voor blanken)

Als ik trouwens lees dat de zoon van TS in een jaar niet zou zijn aangekomen vermoed ik eigenlijk dat er ook ergens een meetfout is gemaakt. En verder kan het tussen de ene en de andere weegschaal ook zomaar twee kilo schelen.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.