Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wel of geen ondergoed snachts?

Ik laat mijn kinderen s’nachts geen ondergoed dragen en altijd zo hun pyjama’s aan trekken.
Als ze wakker worden laat ik ze altijd kort douchen en daarna zich volledig kleden in kleding die overdag gedragen wordt inclusief ondergoed.
Ik heb zelf van mijn ouders altijd mee gekregen dat je kleding die je overdag draagt snachts niet moet dragen daar hoort ondergoed ook bij .
Mar mijn schoonmoeder vindt dit maar niets en zecht dat js snachts ook ondergoed hoort te dragen.
Wie heeft er gelijk of is het, wat ik van huis uit mee gekregen heb misschien iets van vroeger?


ElenaH

ElenaH

26-09-2020 om 11:16

Echt?

'Wie heeft er gelijk '

In de wet staat niets over de verplichting om ondergoed te dragen, dus dat mag iedereen helemaal zelf weten.

Mijntje

Mijntje

26-09-2020 om 11:32

schoonmoeders

Die schoonmoeders ook altijd. Die vinden altijd dat je aan hun norm moet voldoen. Ze zouden verboden moeten worden!

Je schoonmoeder heeft gelijk.

Ik trek iedere ochtend én avond een schone slip aan.

ElenaH

ElenaH

26-09-2020 om 11:36

Druppeltjes

Vervang je dan ook elke dag de pyjama?

Petra

Petra

26-09-2020 om 13:19

liever wel een onderbroek

Ik draag toch liever wel een onderbroek 's nachts. Om toch een beetje afscheiding op te vangen bijvoorbeeld en als je jeuk hebt en je wilt krabben, dan doe ik dat toch ook liever met mijn onderbroek ertussen dan met mijn blote handen, want dan voelt dat toch soms wat nattig, en ik heb ook weer geen zin om midden in de nacht mijn handen te gaan wassen. Kortom, het lijkt me wel wat viezer en vlekkeriger.
Maar ik vind een onderbroek ook wel eens lastig zitten, het draait een beetje tussen mijn billen als ik me omdraai zonder mijn billen goed op te tillen.
Voordeel van een onderbroek is dan weer wel dat ik mijn t-shirt erin kan doen, staat heel oncharmant, dat weet ik.
Ik merk wel dat ik steeds zeikeriger word in bed, eerst droeg ik gewoon een nachthemd, nu irriteert me dat omdat hij dan ineens gedraaid om me heen zit, het voelt als een kurkentrekker en knelt, dan lig ik midden in de nacht de boel weer recht te trekken, op de tast voel ik namelijk dat de rechternaad van mijn nachthemd ergens links op mijn buik zit. Al nadenkend dat ik daar vroeger, als kind nooit last van had realiseerde ik me dat ik vroeger een pyjama, (broek en truitje) droeg en dan de trui IN de broek. Dus ik probeerde dat eens met een heel kort nachthemd (want de lange had ik al afgezworen ivm dat draaien) en inderdaad, dit bleef een stuk beter zitten, geen gedraai meer, alleen ziet het er niet uit natuurlijk, je shirt in je onderbroek.
Bloot met onderbroek aan heb ik ook wel geprobeerd, maar dat doe ik alleen hoogzomer want dat vind ik al snel te koud.
Oh en om het gezeur compleet te maken, ik kan inmiddels alleen nog maar lekker slapen met iets tussen mijn knieën (een stuk dekbed en er zwerft in bed ook nog een extra kussentje rond) (had ik tot een jaar geleden totaal geen last van) maar nu voelt dat ineens heel onprettig knie op knie....herkenning, is dit ouderdom?? (ik ben 50)

54

54

26-09-2020 om 13:38

Ook een kussentje

Of een stuk dekbed tussen m'n knieën nodig. Geen idee waardoor dat wordt veroorzaakt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2020 om 14:00

Lol

Wat leuk, een onderbroekendraadje😃

Hier slapen wij allemaal gewoon bloot.

Ondergoed

Ik vind ondergoed snachts wel zo hygienisch, ook bij kinderen. Natuurlijk gaan ze schoon hun bed in ( hier tenminste wel, douchen voor het slapen). Maar als je snachts een wind laat of toch iets van afscheiding hebt vind ik het fijner dat dat in de onderbroek komt en niet direct in een laken of pyjama. Tenzij je elke dag een schone pyjama aandoet. Of elke dag je bed verschoont.
Het is makkelijker om elke ochtend even een schone onderbroek aan te trekken.

Dendy

Gewoon bloot? Gewoon een onderbroek!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2020 om 14:12

Oud draadje

Vreselijk leuk om dat draadje wat AnneJ neerzette terug te lezen. 😆

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2020 om 14:15

Mach

Ik denk dat wij viespeuken zijn. Ik heb geen wit beddengoed. Ook geen wit ondergoed trouwens. Ik kan de vlekken dus niet zien😃

bieb63

bieb63

26-09-2020 om 15:35

Haha Dendy

Hier ook gewoon bloot! Slaap 100x lekkerder

juf Ank

juf Ank

26-09-2020 om 16:18

even ot

gruwelijk irritant ik kan de beginpost niet eens lezen door die vodafone reclame. krijg hem niet weggeklikt.

Dendy

Haha in zwarte lakens vallen vlekken nog veel meer op!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2020 om 19:05

Mach

Ik ga voor pastels en grijstinten

Dees

Dees

26-09-2020 om 20:05

Niets

Lekker zonder iets op een spierwit laken, andere keer een grijze, en een beige hebben we ook, o ja ook een lichtblauwe.

40er

40er

26-09-2020 om 20:54

Ligt eraan

Als ik ondergoed draag ben ik ongesteld of we hebben logees. Anders zonder.

Dirkje

Dirkje

26-09-2020 om 22:21

Aha!!!!!!

Toen ik vanmorgen dit topic las, dacht ik meteen terug aan mijn oude draadje. Maar te lui om te zoeken of het er nog was. En zie hier, het is zomaar opgediept door Andrea. Dank, grappig om te lezen.
Voor mij geldt nog steeds wat in 2009 ook gold. Altijd een pyjama aan, altijd lange pijpen om de benen. En iets aan de voeten of minstens aan 1 voet. En nog steeds niet duidelijk wat nu de werkelijke gedachte is achter geen ondergoed onder de nachtpon of pyjama.
Ik denk ondertussen dat ieder de eigen redenen erbij heeft om wel of geen ondergoed te dragen. Al of niet overgedragen door traditie binnen het gezin van herkomst.

Groet,

Dirkje

Isella

Isella

26-09-2020 om 22:56

Margje van Dijk

Ook het oude draadje een stukje gelezen. Grappig.

Was Margje van Dijk niet die vrouw met de geweldige verhalen? Die beleefde altijd wel wat, toch?

Dirkje

Dirkje

26-09-2020 om 23:15

Isella

Ja, ik mis haar verhalen nog altijd.

Groet,

Dirkje

Mamsie

Mamsie

27-09-2020 om 00:02

Hier in huis

Wij dragen allemaal ondergoed s nachts. Bij man en zoon is dat ook direct het enige dat ze aan hebben, behalve als het erg koud is, dan daagt zoon een badjas in bed (hier maken we al jaren flauwe grappen over maar hij blijft dat doen). Ik draag altijd (ook als het bloedheet is) een lange pyjamabroek omdat ik er een hekel aan heb als mijn benen tegen elkaar plakken. Dochter draagt pyjama en sokken.

Ik ken de gewoonte om zonder ondergoed on je pyjama te slapen trouwens wel, vroeger werkte ik op een leefgroep voor kinderen van 6-14 jaar. Op een gegeven moment kwam een jongen van 13 na het douchen naar beneden in een (iets te kleine) korte pyjama, en zijn piemel kwam dus onder de pijp van die korte pyjamabroek vandaan. We hebben toen zijn ouders wel ff gevraagd om wat grotere pyjama’s te kopen, hahaha!

Kussentje

Al jaaaren kussentje onder/tussen knieën. En verder, zonder onderbroek(je) heb ik continue het gevoel dat ik moet plassen, die is meestal wel aan. Doe wat je fijn vindt zou ik zeggen. Maar twee keer per dag schoon ondergoed? Mijn hemel, wat doen jullie daar dan allemaal voor viezigheid in!?

Niks

Bij voorkeur helemaal niks aan s nachts. Maar als t echt moet dan iets van een nachthemd. Zonder onderbroek. Maar zelfs dat vind ik al irritant. Als je je omdraait draait dat nachthemd niet mee, zit er van alles klem of gedraaid. Nee. Liever niks. Veeeel liever. En ik verschoon t bed daar echt niet vaker om. Douche elke ochtend, dus ga altijd fris de deur uit 😀

Elledoris.

Viezigheid valt wel mee. Maar ik douche 's morgens, ga werken. Als ik 's avonds me omkleed in mijn huispakkie/pyjama geval dan flodder ik nog wat bij de wastafel en trek dan graag weer een schone slip aan.
Ik zweet behoorlijk tijdens mijn werk, lichamelijk werk en de dagen zijn lang. Mijn man idem dito, dus de la met ondergoed is bij ons goed gevuld. Van mijn moeder geleerd, altijd schoon en heel ondergoed, je weet maar nooit wat de dag brengt

Ik slaap overigens ook al meer dan 20 jaar met een kussentje tussen de knieën, ontstaan tijdens de zwangerschap, voorkwam toen rugklachten.

Tja en dan komen we weer bij de douche-discussie

Ik snap niet dat mensen ongedoucht hun bed in gaan. Of ongewassen.
Als je ‘s morgens doucht en de hele dag bezig bent, ben je ‘s avonds toch op zijn minst bezweet? Of gewoon vies?
Ik douch altijd ‘s avonds als ik de deur niet meer uit hoef. Soms direct na het werk en anders vlak voor het slapen. Dus totaal schoon mijn bed in. Ik douch dan ‘s ochtends niet en mijn bed is in principe nauwelijks vies geworden. En ik stap schoon mijn bed uit, was mijn gezicht om wakker te worden.
Ik vind mensen die alleen in de ochtend douchen eigenlijk wat onhygienisch...... brand maar los

Dirkje

Dirkje

27-09-2020 om 11:55

Mach nog erger

Ik moet wel een enorme viespeuk zijn in jouw ogen.
Ik douche meestal om de dag en dan in de morgen (slechts zelden in de avond). ik draag makkelijk 3 dagen dezelfde kleding. Ik trek wel in de ochtend en de avond schoon ondergoed aan.

Bosbes

Bosbes

27-09-2020 om 12:02

hier de eerste die losbrandt

Nou Mach, prima om 's avonds te douchen. Doe ik soms. Maar meestal 's morgens. Heeft wat mij betreft allebei voor- en nadelen. Heerlijk als je 's avonds doucht als ook het bed verschoond is!

Maar onhygiënisch als je 's morgens doucht omdat..? Omdat je dan met eventueel zweet of in ieder geval niet super schoon het bed in stapt. Tsja. Het bed zal misschien iets minder schoon zijn dan bij jou. Maar dat is geen probleem: je wordt er niet ziek van en je vrienden, kennissen en collega's hoeven er niet bij te liggen.
Als je weer naar je werk gaat (of naar waar dan ook), heb je vaak alweer gedoucht. Probleem opgelost.

Dirkje

Eigenlijk bedoel ik ook niet per se douchen. Doe ik ook niet dagelijks. Maar was dan wel voor het naar bed gaan mijn gelaat, oksels en anus/vaginagebied. En doe dan voor het slapen gaan schoon ondergoed aan. Dat dan over het algemeen bij het opstaan nog helemaal schoon is.
Na een dag werken en zweten is ondergoed toch over het algemeen vies geworden? Voor mij reden om dan te wassen/douchen. En ik heb op zijn minst onder mijn oksels gezweet: reden voor douch/wasbeurt

Guera

Guera

27-09-2020 om 12:52

In de nacht zweet je ook

Ik vind toch echt dat er een slaaplucht om mensen heenhangt in de ochtend. Dat moet er wel even afgedoucht worden in mijn ogen. Daarnaast zweet je in de nacht behoorlijk. Ik stap liever fris en fruitig de dag in. Ik ga vies mijn bed in. Dat boeit me niet. Na 1 nacht is je bed toch al vies of verschoon je elke dag je bed?
Ik draag kleding ook meerdere dagen en ondergoed verschoon ik 1 of 2x per dag. Het is aangeleerd gedrag en prima dat ieder een eigen gewoonte heeft toch? Ik was gewend elke dag mijn haar met shampoo te wassen. Als ik dat niet deed voelde ik me de hele dag vies. Toch ben ik ermee gestopt. Ik was het nu 2x per week en ben eraan gewend nu. Dus waarschijnlijk wen ik er ook wel aan als de douche routine anders zou moeten. Hoeft nu niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.