Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-09-2009 om 13:30
Gistermiddag kwam mijn buurvrouw (35) angstig en verward naar mij toe, ze maakte me duidelijk dat ze opeens niet meer kon lezen, vreemde kleuren/ glinsteringen, blokjes zag.
Ze had geprobeerd te ontspannen maar toen ze ook niet meer kon drinken (thee liep zo uit haar mond zei ze)kwam ze toch maar naar mij...ik merkte aan haar dat ze (begrijpelijk) paniekerig was, maar ook dat ze erg traag sprak en woorden verkeerd gebruikte. Ook niet op woorden kon komen. Ze kon met veel moeite de woorden die ik haar voorhield "ontcijferen". Terwijl we daarmee bezig waren kreeg ze pijnlijke tintelingen in haar ene onderarm. Ze was zweterig en had een snelle oppervlakkige pols.
Mijn eerste reactie was, als de donder naar de dokter. Daar konden we gelukkig snel terecht. Echter de huisarts daar heeft haar niet eens neurologisch onderzocht, alleen haar bloeddruk en pols gecheckt, die beiden hoog waren. Hij dacht dat het een onbalans in de bloedgassen was...hyperventilatie. Hij raade haar aan om te relaxen en terug te komen als het weer erger werd.(?)
Vanmiddag gaat ze naar haar eigen huisarts, de klachten zijn nu over maar hopelijk neemt hij haar verhaal serieus.
Ik heb zelf geen ervaring met hyperventilatie, vandaar mijn vraag, herkent iemand deze symptomen als hyperventilatie-klachten? Dus: geen benauwdheid/ duizeligheid/ misselijkheid. Wel: woordvindstoornis, niet kunnen lezen, vreemde beelden zien, niet kunnen slikken, zeer traag praten.
Een aantal maanden geleden vond een oogarts bij haar verhoogde oogdruk, die op "ooggebied" niet te verklaren is. Er is verder niets mee gedaan, behalve drukverlagende oogdruppels. Kan dit te maken hebben met wat er gisteren gebeurde?
Ik hoop voor mijn buuf dat het inderdaad hyperventilatie was, dat is iets waar je wat mee kan. Het zag er alleen zoveel ernstiger uit...
Wie kan me meer vertellen/geruststellen?
Jettie
03-09-2009 om 14:06
Saskia
Was niet vervelend bedoeld hoor mijn opmerking, natuurlijk ga je uit van hetgeen je verteld wordt op zo'n cursus. In mijn geval hadden zelfs de ambulancebroeders in eerste instantie niet door wat er aan de hand was. We zijn rustig met de ambulance richting ziekenhuis gegaan (ik hoorde de broeder aan het ziekenhuis doorgeven dat hij een patient bracht met a-typische klachten) en na een scan ben ik met spoed overgebracht naar een ander ziekenhuis. Daar ben ik na 2 weken plat liggen alsnog geopereerd om het (toen pas door een angiografie gelocaliseerde) aneurysma te clippen.
Natuurlijk zijn dergelijke eerste testjes goed om te doen, maar ga vooral af op de patient en op je eigen gevoel/waarneming.
06-09-2009 om 08:58
Tia
klinkt mij in de oren als een tia. Wel erg jong die buuv. Zou aandringen op nader onderzoek!
08-09-2009 om 11:07
Het gaat goed met buuf
ze heeft geen aanval meer gehad gelukkig. Wel is ze het een beetje aan het verwerken. Voornamelijk de schrik van het "opeens iets hebben".
Ze accepteert voor nu de diagnose van de huisarts. Nader onderzoek door een neuroloog zou toch niets uitwijzen, al was het een TIA geweest. Voor de zekerheid blijft ze voorlopig Ascal slikken. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Op internet staan een aantal artikeltjes over migraine met aura, wat dus idd met en zonder hoofdpijn gepaard kan gaan. En ook met uitvalsverschijnselen. Tijdelijke neurologische afwijkingen dus. Ze herkende veel van de beschrijving, dus maar hopen dat dat het inderdaad was. Hoewel vervelend valt er goed mee te leven...
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties en voor het meedenken!
groet,
Jettie