Gezondheid
Jippox
14-05-2013 om 10:48
Wat voeder ik bij?
Onze oudste zoon is 12 jaar. Hij is 1.45m en weegt 32kg. Daarmee zit hij zo'n beetje tegen ondergewicht aan. Hij sport intensief op topsportniveau (ca. 12 uur per week). Zoon eet goed en gezond. Het zou alleen wel prettig zijn als hij een beetje aan zou kunnen komen. Wat kan ik hem dan het beste extra geven?
Hij eet nu gemiddeld:
ontbijt: 3 volkoren boterhammen met voornamelijk mager beleg, 200 ml vruchtensap
tussendoor: ontbijtkoek 'complete start fruit', water en/of verdunde siroop
lunch: 4 volkoren boterhammen met voornamelijk mager beleg, mueslibol met boter, 200 ml melk
tussendoor: appel, water en/of verdunde siroop
avondeten: veel groente met aardappels/pasta/rijst en vlees of vis (we eten altijd erg gezond en hij eet een grote-mensen-hoeveelheid) plus toetje (meestal yoghurt/kwark met fruit), water
's avonds: 1 volkoren boterham met beleg en 200ml melk
Plofkip
15-05-2013 om 19:22
Elisa
jawel: appelstroop met sinaasappelsap (vers) wordt dan aangeraden om het ijzer op te kunnen nemen
Elisa Gemani
15-05-2013 om 20:18
Ijzer
Klopt; vitamine C helpt om het lichaam dit "non-heam" ijzer beter te laten opnemen. Dus ipv dat glas melk bij de boterham met appelstroop idd liever een glas sinaasappelsap.
albana
15-05-2013 om 22:24
Precies
Wou het net zeggen, jullie zijn me voor. En inderdaad variatie is de clou. Ik vind het dat het dagelijks menu dat genoemd werd dat erg ' mager' bied groeten albana
Bellefleur
16-05-2013 om 09:16
Appelstroop is flauwekul.
Als je in tabellen kijkt, zie je dat er erg veel ijzer zit in appelstroop. Per 100 gram. En hoeveel doe je op je brood? Ongevee 5 gram. Dan is het ijzer in appelstroop verwaarloosbaar. Verder zit er erg veel suiker in appelstroop. En suiker... breekt ijzer af. Als je goede ijzerbronnen wil, moet je vlees eten. Haemijzer. Ook een goede ijzerbron is volkorenpasta. Dat is een echte ijzerbom. Evenals havermout. Overigens hebben kinderen niet zo snel een ijzertekort. Een gezond kind neemt genoeg ijzer op uit voeding. Een kind dat veel sport, heeft veel eiwitten en koolhydraten nodig. Neem je volkoren producten en vlees, dan heb je je ijzer ook.
Petra Kappers
16-05-2013 om 09:47
Niet bakken in olijfolie
Ik las net dat iemand bakt in olijfolie extra vigin. Het goede aan extra virgin is dat bij de winning ervan geen verhitting is gebruikt, maar louter persing (daar betaal je voor) en dan zou je die weer gaan verhitten?
Als je toch graag in olijfolie bakt, kun je beter de geraffineerde gebruiken. Daar zitten namelijk geen kleine olijfdeeltjes meer in die tijdens de verhitting verbranden. Het verdient aanbeveling alleen groenten te bakken in olijfolie; door het vocht dat daarbij vrijkomt, wordt de olie niet te heet. Vlees etc bak ik in in kokosvet of roomboter (zijn stabieler bij hogere temperaturen); groenten trouwens vaak ook.
bibi63
16-05-2013 om 15:21
Petra, vraagje
Ik weet dat inderdaad van extra vergine olijfolie ivm de verbranding van de ministukjes olijf. Ik dacht echter wel dat je prima kon bakken in gewone olijfolie? En hoe zit dat dan met zonnebloemolie e.d.? Die gebruik ik nl voor het bakken van meer oosters getinte gerechten.
Gr. Bibi
Primavera
16-05-2013 om 17:21
Wel bakken in olijfolie
Er bestaat nogal wat verwarring over de verschillende soorten olijfolie en de hittebestendigheid ervan.
In principe worden de geoogste olijven de eerste keer altijd koud (< 27/28°C) geperst en afhankelijk van het zuurgehalte wordt de olie die daar uitkomt gekwalificeert in:
a) olijfolie extra-vergine - geschikt voor consumptie
b) olijfolie vergine - geschikt voor consumptie
c) lampe-olie (olio lampante) - niet geschikt voor consumptie
Olijfolie extra-vergine heeft een gehalte aan vrij oliezuur van ten hoogste 0,8%, Olijfolie vergine tussen de 0,8% en 2,0% en olie lampante zit daarboven. En verder worden er nog enige kwaliteitseisen gestelt.
Olijf-olie extra vergine is van de beste kwaliteit. Als er te rijpe olijven worden gebruikt, ze niet zorgvuldig opgeslagen worden of er teveel tijd zit tussen de oogst en de persing of andere onnauwkeurigheden tijdens het produktieproces wordt het zuurgehalte van de verkregen olie hoger en de kwaliteit dus slechter.
De olie die niet geschikt is voor consumptie (c) kan door raffinatie waarbij door chemische processen en verhitting weer geschikt worden gemaakt voor consumptie net zoals andere plantaardige oliën worden gewonnen. De zuurgraad is vergelijkbaar met die van olijfolie extravergine, maar het smaakt nergens meer naar. Om het weer op olijfolie te laten lijken wordt er daarom een percentage olijfolie vergine of olijfolie extra-vergine aan toegevoegd. Dit produkt heet olijfolie of 'pure' olijfolie.
Na de eerste (altijd koude) persing blijft er olijfpulp (sansa) over waaruit door chemische bewerking nog olie kan worden gewonnen, de zogenaamde olijfolie van sansa. Deze ruwe pulp-olie is nog niet geschikt voor consumptie en wordt vervolgens gerafineerd en ook hier wordt weer een percentage die olijfolie vergine aan toegevoegd. Het zuurgehalte en de compositie is vergelijkbaar aan die van olijfolie extra-vergine.
Tegenwoordig wordt de tweede persing met heet water (warme persing) niet meer toegepast op het mengsel, omdat de centrifuges of persen van nu veel efficienter zijn en bijna alle olie wat op mechanische wijze te winnen is er gelijk al de eerste keer uitwinnen.
Het zuurghalte van een olie kun je niet proeven, maar kan alleen in een laboratorium bepaald worden. Hoe lager het zuurgehalte van een olie, des te hoger het rookpunt wordt. Extra-virgin olijfolie , vooral als het van goede kwaliteit is, zal daarom een hoger rookpunt hebben dan virgin olie.
Dat er in een olijfolie nog stukjes olijf kunnen zitten heeft verder niks te maken met het zuurgehalte en zegt dus ook niks over de kwaliteit. Het ligt er alleen maar aan of de olie gefiltert is of ongefiltert. Extra-vergine olie kan prima gefilterd zijn.
De wat troebele olie met stukjes olijf behoudt langer zijn smaak bij het bewaren en heeft iets meer gezonde stoffen in zich. Gefilterde olie is daarintegen langer houdbaar en heeft nog steeds een grootste deel van de gezonde eigenschappen van olijfolie. (Als het tenminste op de juiste manier gefiltert is en bij dit proces niet te lang aan lucht heeft blootgestaan).
Van de ongeraffineerde oliën heeft extra-virgin olijfolie één van de hoogste rookpunten (180-210°C). Ongeraffineerde kokosolie (kokosvet) heeft bijv. een rookpunt van 177°C, Maisolie 160°C en Zonnebloemolie 107-160°C. Pindaolie 160°C.
Ik kan verder geen bronnen vinden, maar ik denk dat het andere genoemde rookpunt van 160°C slaat op extra-virgin olie met stukjes erin, die natuurlijk minder hittebestandig zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt
Men vergelijkt echter vaak olijfolie met geraffineerde zaadoliën waardoor het rookpunt inderdaad relatief laag lijkt, maar ondertussen hoog zat voor gewoon bakken en braden en frituren op niet te hoge temperatuur. Geraffineerde olijfolie heeft natuurlijk wel weer een hoog rookpunt.
Verder gaat het niet alleen om wanneer het rookpunt bereikt wordt, maar ook hoe de olie zich houdt als het voor langere tijd verhit wordt. Olijfolie blijkt daar weer heel resistent tegen te zijn.
Een andere belangrijke eigenschap van olijfolie die over het hoofd wordt gezien is dat (extra-)vergin olijfolie in tegenstelling tot geraffineerde oliën ook bij langdurig frituren zijn antioxidanten blijkt te behouden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12963012
Het is dus niet zo simpel om nu vast te stellen welk vet/olie nou echt het 'gezondst' is om in te bakken/braden/frituren. Wel is het duidelijk dat je ze beter niet meerdere keren moet herverhitten. Een paar keer herbruiken doet meer kwaad dan een iets lager of hoger rookpunt.
Jippox
16-05-2013 om 19:22
Interessant primavera
Wat leuk dat je er zo veel van weet. En goed om te lezen want ik 'doe' zo'n beetje alles met olijfolie (qua bakken dan). Ik vind het ook gewoon erg lekker!
P
17-05-2013 om 08:22
Jippox
Waarom geef je volkorenbrood? Dat is nu juist een tip als je wilt afvallen! Geef hem bruin brood en een snee extra (of was dat al gezegd?).
Jippox
17-05-2013 om 09:05
Volkoren
Nou, omdat volkorenbrood gezonder is (vezels!) en vooral ook veel lekkerder.
P
17-05-2013 om 12:33
Jippox
Dat weet ik ook wel maar hij eet al behoorlijk wat brood en andere dingen dus aan die vezels komt hij wel. Met 2x een extra boterham met beleg als je bruin neemt pak je wel meteen heel wat kcal.
Er is ook heel lekker bruin brood denk ik dan!
ilsepilse
17-05-2013 om 16:10
Shake?
niet alles gelezen maar is een eiwitshake voor sporters niet goed dan voor het sporten zeg maar !
even overleggen met een dietist of arts want mag pas vanaf 16 jaar dacht ik.
Zoon heeft het toen ook een tijdje gebruikt toen hij eredivisie basketbal speelde.