Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ikbenhet

Ikbenhet

12-04-2018 om 20:14

Wat is voldoende eten voor een 8-jarige?

Onze pleegdochter van 8 jaar is klein voor haar leeftijd, beweegt niet extreem veel maar ook niet heel weinig. Heeft in het verleden honger gehad, toen ze op haar 4e bij ons kwam was ze ondervoed. Is sinds ze bij ons woont erg gericht op eten. Eet graag, praat en tekent over eten en stopt vrijwel nooit uit zichzelf met eten. Heeft bij elke maaltijd begrenzing van ons nodig (als in: ‘je vond het lekker, maar nu heb je genoeg gehad’). Ook zien we dat haar lijf snel aanzet. Als ze een paar weken iets meer binnenkrijgt dan ze nodig heeft, wat vaker een koek eet, of we hebben bv een aantal verjaardagen waarbij ze taart eet, dan krijgt ze vrij snel een buikje en zien we haar aankomen.

Geval is dat ik vandaag werd gebeld door haar meester. Dat ze nu een aantal keren in de ochtendpauze haar brood voor tussen de middag al op heeft gegeten. Waardoor ze dus geen lunch heeft of iets krijgt van de meester of een klasgenoot. Ze zegt dat ze soms in de ochtend honger heeft en het dan niet kan laten om haar brood te eten.

Wij weten niet of ze echt honger heeft of dat het meer te maken heeft met dat ze eten ‘voor de grijp’ heeft.

Globaal gezien eet ze op een schooldag het volgende:
Ontbijt: 2 boterhammen, of een bakje havermout, of yoghurt met muesli of een kop maaltijdsoep.
Pauze: 1 stuk fruit
Lunch: 2 boterhammen, halve paprika of stuk komkommer, wat nootjes of gedroogd fruit en soms iets extra’s als een snoepje, een stukje baklava ofzo.
Na school: koekje of snoepje
Avondeten: 2 opscheplepels groente, half stukje vlees, wat aardappel/rijst of pasta. Altijd een tweede keer met nog een beetje van alles.
Soms zegt ze halverwege de middag dat ze trek heeft en dan krijgt ze vaak een fruitje of een cracker
Ze drinkt water en soms limonade.

Is dit nou een normale hoeveelheid eten op een dag, of zou ze meer mogen als je kijkt naar haar leeftijd?

Haar zelf laten reguleren werkt niet, dan eet ze door tot overgeven toe. Maar we willen natuurlijk niet dat ze honger heeft!

Sjampo

Sjampo

12-04-2018 om 20:41

Vind het niet veel

Mijn zevenjarige dochter (slank op het dunne af) verstouwt meer dan wat jij beschrijft. Dus ik kan me voorstellen dat je er wat bij doet. Als ik jou was zou ik naast het fruit in dr ochtendpauze nog iets met koolhydraten doen. Of iig een banaan. Maar een appel met een volkomen cracker vult ook al meer. En dan uit school eerst ook iets als yoghurt met wat müsli en fruit, evt daarna een klein snoepje. Ik denk dat als je haar vaker wat substantieels geeft je eerder kans hebt dat eea normaliseert omdat haar bloedsuikerspiegel meer gelijk blijft.

Mijn theorie (niet onderzocht oid);
Ik heb het idee dat je lichaam anticipeert op ‘slechte tijden’ door op te slaan, een lichaam dat die tijdens heeft gekend, zoals bij je pleegdochter, zal dat missc eerder doen? Door de bloedsuikerspiegel constanter te houden doorbreek je dat patroon wellicht

Smorgens wat meer?

Zou genoeg kunnen zijn maar ik ken wel wel 8jarigen die 3 boterhammen per keer eten. Ligt ook aan haar lengte idd.
Je zou haar ontbijt wat voller kunnen maken, een grotere portie hamermout of muesli zou kunnen helpen haar honger te stillen. Dan weetj e zeker dat ze geen honger heeft. Wie weet is het een idee dat de meester ook aangeeft dat de boterhammen voor tussen de middag zijn. Dat ze van hem dus ook grens krijgt. Nu hij weet dat ze thuis smorgens echt genoeg eet zal hij vast mee werken.
Bij de lunch kun je haar laten kiezen voor of een stukje bakalava of wat nootjes of toch een extra boterham. Heeft ze een keuze,dat kan ook werken.

Lente

Lente

12-04-2018 om 21:35

Elk kind is anders

Mijn kinderen hebben op die leeftijd nooit meer dan twee boterhammen gegeten. Dochter meestal maar een boterham. Blijkbaar heeft je dochter mee nodig dan dat.

Wat opties:
- zijn die boterhammen volkoren boterhammen? Die vullen namelijk beter. Meergranen brood is niet hetzelfde als volkoren brood. Meergranen brood kan wit brood zijn met een kleurtje.
- Je zou in de ochtend een gekookt eitje kunnen proberen als extra. Daarmee krijgt ze eiwitten binnen en die vullen beter. Of geef een eitje mee voor de pauze op school.
- Je zou ook in de ochtend onbeperkt kunnen laten ontbijten, zolang het gezonde dingen zijn. Ik lees overal dat die maaltijd het belangrijkst is van de dag. En zo kan ze 1x per dag zoveel eten als ze wil. En het is nog gezond ook.
- Ik zou van de yoghurt wel Griekse yoghurt maken met 10% vet. Die van de Lidl vinden wij het lekkerst. Zo kweek je een goede bodem en dat helpt de rest van de dag. d

bieb63

bieb63

12-04-2018 om 21:36

Onze dochter op die leeftijd, at echt veeeel minder (overigens op latere leeftijd ook nooit een grote eter geweest). Zij was vanaf een jaar of 4 klein voor haar leeftijd, verder normaal postuur en normaal tot redelijk actief. Inmiddels (nu 19) is ze normale lengte, maar nog steeds geen grote eter.
Uiteraard vond ik ook dat ze te weinig at, maar meer ging er niet in. Wel merkte ik dat bijv tijdens een vakantie als er meer gesnoept werd en vaker iets als pizza, dat er ook een bandje ontstond (wat overigens weer snel weg was als het normale leven weer begon)
Wat zij at op die leeftijd (en daarvoor en daarna) gemiddeld:
's ochtends hooguit 1 boterham, soms zelfs alleen een beschuitje. Een beker drinkyogurt.
10-uurtje, 2 of 3 sultana's o.i.d.
tussen de middag met moeite 2 boterhammen, soms maar 1, drinkyoghurt
na school koekje, thee met wat melk, soms fris of sap
avondeten: 1 aardappeltje, klein stukje vlees, hooguit 1 eetlepel groente, jus wilde en wil ze nooit. Als het pasta/eenpansgerecht/ovenschotel was ook maar een kleine hoeveelheid.
Soms een toetje, maar lang niet altijd.
Ergens op de dag ook altijd wel een stuk fruit.
Natuurlijk aten we ook wel eens pizza of pannenkoeken, maar ook dan wat het minder dan een gemiddeld kind van die leeftijd.

Hoe dan ook veel te weinig eigenlijk volgens de norm, maar ja, ze deed het erop en meer ging er niet in. De hoeveelheden die jij noemt zijn redelijke bescheiden, maar op zich voldoende. Als ze van meer uitdijt, zou ik het vooralsnog zo laten.

ter vergelijking

Hier een dochter van 9 die 's ochtends 3 volkoren boterhammen en een volkoren beschuit of cracker eet, met een beker karnemelk erbij. Tussen de middag (op school) 3 volkoren boterhammen en een pakje drinkyoghurt. Tussendoor 2 of 3 stuks fruit, 2 bekers siroop met water en een koekje. En 's avonds een royale portie avondeten plus toetje van (meestal) zuivel plus fruit. Oh en voor het slapen nog een beker melk. Kind is aan de magere kant (maar wel erg beweeglijk).

Als je kind steeds honger heeft, wat wellicht ook met haar verleden te maken heeft, zou ik het in eerste instantie zoeken in een extra (volkoren!) boterham of een extra stuk fruit.
Maar ik zou denk ik vooral inzetten op het "uitstellen": Het is niet erg om je even hongerig te voelen. Een volgende maaltijd zit er altijd wel aan te komen, daar kun je gewoon op wachten. Een flink glas water kan eventueel helpen om het honger gevoel even weg te laten gaan. En als het echt heel moeilijk is, geef dan wat komkommer of rauwe worteltjes o.i.d.

Als ze op school al snel trek heeft kun je daar ook voor de ochtendpauze een boterham geven en dan voor de lunch nog 2 boterhammen en fruit. Als ze de neiging blijf hebben om 'alles' meteen 's ochtends al op te eten, moet je daar denk ik met school gericht afspraken over maken.

Gezond

'Snoepje', 'baklava'. Dat zou ik niet aanbieden. Bied gewoon gezond eten aan.

Ik heug me een tv programma, helaas schiet me niet te binnen, van een moeder met een kind met overgewicht dat ook geen rem had.
Ze heeft alle snoep thuis weggedaan en kind werd naar Heideheuvel gestuurd en kreeg verder gezond eten en niet meer voor een derde keer een 'frikadelletje' omdat ze nog niet 'zat' was.

Niet te vet en niet te zoet, dat kent extra beloningen en vaak voedsel met weinig voedingsstoffen dat niet voldoet.

Lastig, maar belangrijk dat een kind ook zelf begrijpt waar het fout gaat en zelf kan opletten en de verleiding uit de weg kan gaan.

Het is soms erfelijk. Een jongere die ik ken heeft een vader die ook manieren heeft gevonden om zijn omvang te beheersen vanwege een gebrek aan rem en verzadigd gevoel. Dat was handig want dan hebben ze steun aan elkaar. Dat is nu lastig.

Sjampo

Sjampo

13-04-2018 om 09:17

Doe baklava

Had ik even overheen gelezen. Dat is echt een calorieënbom! 334. En veel suiker en bagger vet.
(https://mobile.fatsecret.nl/calorieën-voedingswaarde/algemeen/baklava?portionid=13904&portionamount=1,000)

Ik vind het idee om snoep uit het dagelijkse patroon te halen wel een goeie. ‘Iets lekkers’ kan vanalles zijn, hier zijn frambozen en stukjes ananas heel populair, aardbeien ook, van die lichte crackertjes met wat kruiden ook.

Of even honger hebben niet zo erg is weet ik niet. Ik kan ‘hangry’ worden ervan dus geef mij maar op tijd iets 😊 maar idd dan wel iets goeds.
Uit de verhalen blijkt maar weer hoe het verschilt van kind tot kind dus ik denk echt dat jullie proefondervindelijk moeten uitvogelen waar de balans voor jullie meisje ligt, lastig hoor, vooral ook voor haarzelf

Koek

Inderdaad, koek had ik nog over het hoofd gezien. Vaak ook teveel 'lege' calorien, te zoet en te vet.

Dochter had afgelopen week weer eens zin in een lunchreep. Had ze blijkbaar vroeger wel eens gehad en ze herkende het in de winkel.

Zo gezond mogelijk uitgezocht, vezels, noten. Maar het blijft onduidelijke rommel.

Het vulde niet zodat ze ze achter elkaar dreigde op te eten.

Ze is haar wrap met verse groenterijst/sperciebonen/ kaas gaan vullen en daarna was ze pas goed gevuld en geen snoep- of eetzucht meer.

Koek en taart is hier een uitzondering. Te zoet, te vet. Banaan bij het ontbijt, paprikasnoep mee in de lunchtrommel, gewoon brood mee.

Snoep en frisdrank doen we hier ook niet aan. Heel incidenteel. Dat zijn allemaal lege calorien.

Aangeboren

https://mijnkinderarts.nl/ziekten/erfelijke-en-aangeboren-afwijkingen/prader-willi-syndroom/

De neiging tot overeten kan ook aangeboren zijn. Na een aanvankelijk achterblijven in groei en juist ondergewicht ontstaat overmatig eten en overgewicht bij deze aandoening.

Er zijn meer aandoeningen waarbij kinderen door andere aandoeningen geen rem blijken te hebben op hun inname. Het kan nodig zijn om de oorspronkelijke ziekte te ontdekken en de symptomen daarvan te bestrijden.

De conclusie mishandeling/verwaarlozing/schuld van de ouders kan te kort door de bocht zijn.

Extra lunchtrommel

Misschien helpt het wel iets als je een aparte lunchbox meegeeft. Een voor de ochtend en een voor tussen de middag. Dat begrensd vanzelfsprekend de hoeveelheid voedsel. Hoeft ze niet te kiezen.

Mijntje

Mijntje

13-04-2018 om 17:37

uitsluiten

Ik vond dit draadje: https://www.ouders.nl/forum/gezondheid/als-eten-een-obsessie-is-bij-kind
en ik zou wel een ziekte of iets psychisch uitsluiten en ermee naar de huisarts gaan.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-04-2018 om 12:01

De kwestie in een historisch perspectief

Wie de autobiografie van Charles Chaplin leest, weet eens en voor altijd waartoe honger lijden zoal leiden kan. ‘My Autobiography’ doet verslag van hoe aan het einde van de 19e en het begin van de 20ste eeuw de allerarmsten in Londen – Chaplin’s geboorteplaats – trachtten te overleven. Het boek is zo mogelijk nog indringender dan zijn films, aangezien het hier niet gaat om een verzonnen script maar een realistische vertelling.

Hijzelf en zijn familie behoorden tot die groep van mensen die werden getroffen door het lot van bittere armoede. Vooral voor zijn moeder waren de gevolgen desastreus: zij raakte door de honger levenslang geestesziek en arbeidsongeschikt; hetgeen uiteraard weer van grote invloed was op het leven van haar kinderen. Een geluk bij een ongeluk was, dat haar zoon Charles de diepe ellende wist aan te grijpen als bron van inspiratie voor zijn films. Het geld dat hij daarmee verdiende, stelde hem in staat zijn moeder in een vooraanstaande psychiatrische kliniek te laten opnemen en verzorgen.

In plaats van zijn lage afkomst te verloochenen, koos de filmmaker ervoor het voor de armen op te nemen. Had hij de boodschap dat honger lijden mensonterend is kernachtiger en met meer gevoel voor drama kunnen visualiseren, dan met die ene gedenkwaardige scene in ‘The Gold Rush’? Die waarin Charlie een schoen als maaltijd deelt met een medegoudzoeker (


https://youtu.be/gY0DOnNK3Wg)? Ik denk van niet. Hoe ellendig het ook is om als een voetveeg te worden behandeld vanwege armoede; jezelf door de moed der wanhoop gedreven zien een schoen naar binnen te werken, is toch wel de ultieme vernedering denkbaar: onverteerbaar!

Voeding speelt zonder meer een belangrijke rol in zijn oeuvre. De film ‘Modern Times’ zit boordevol taferelen rond eten. Die met de tijdbesparende eetmachine is vermoedelijk de bekendste ervan:


https://youtu.be/n_1apYo6-Ow. Hierin krijgt Charlie als proefkonijn heel wat meer te verstouwen dan goed voor ‘m is.

Te weinig te eten te hebben of te lang zelfs helemaal zonder moeten doen – door hongersnood de hongerdood komen te sterven – , is hier anno 2018 heel wat minder actueel voor de meeste mensen. Kwalitatieve ondervoeding heeft de plaats ingenomen van kwantitatieve. Een gezond, want uitgebalanceerd voedingspatroon valt echter betrekkelijk makkelijk te bereiken. Dat is ‘gewoon’ een kwestie van in zijn algemeenheid matig en gevarieerd te eten, waardoor je automatisch niet al te veel koolhydraten en vetten tot je neemt.

Makkelijker gezegd dan gedaan voor al wie door toedoen van honger in het verleden of andere oorzaken – zoals stress – een eetstoornis hebben ontwikkeld? Vanzelfsprekend! Ouders/verzorgers van kinderen met een bovenmatige aandrift tot het consumeren van overdadige hoeveelheden voedingsmiddelen doen er dan ook goed aan om hen daarbij een handje te helpen.

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar het huidige menu van jouw pleegdochter lijkt mij heel geschikt voor een meisje van acht jaar. Haar lichaam zal er naar alle waarschijnlijkheid niet van in de zogeheten ‘hongerstand’ geraken; te meer omdat zij alweer vier jaar lang voldoende voeding binnenkrijgt en – blijkens haar ‘buikje’ – de nodige reserves heeft kunnen opbouwen. Mocht zij onverhoopt toch ooit last krijgen van overgewicht, dan kan zij dit probleem alsnog te lijf gaan met wat extra beweging.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.