Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wat als je zélf ADHD hebt, en niet zo'n beetje ook?

Ik zet m'n bericht maar hier, bij gebrek aan beter idee; Google vindt blijkbaar ook dat mijn zoekterm in deze categorie thuishoort.

Het zit zo: ik ben sinds pakweg een maand vader van een prachtige kleine kerel, en heb knetterende ADHD. Kaliber Jochem Myjer, zeg maar. Dat gaat je bepaald niet in de koude kleren zitten, zeker als je partner 1) (grondig) chronisch vermoeid is, 2) 4 dagen lang wordt ingeleid/hormonaal gestimuleerd, 3) flauwvalt vanaf het ziekenhuistoilet waarbij haar halve gebit sneuvelt, 12 uur voor de 4) uiteindelijke keizersnede bij gebrek aan ontsluiting.

De mantelzorg die hierbij komt kijken zou een "normaal" mens al flink uitdagen, maar mij valt het geloof ik nog net een tikkie zwaarder. Ik weet me geen raad met m'n overvolle kop! Ik hoopte op een praatgroepje voor kerels zoals ik, maar helaas...

Ik vind, bij mijn zoektocht naar tips rondom mijn probleem, alleen en uitsluitend tips voor ouders -van kinderen- met ADHD.
Vergeef me de woordkeuze, maar ik ben GVD een volwassen ADHD'er met een gezin dat op me vertrouwt. Weet ik (gloeiende gloeiende grmbldegvd) veel of mijn -zoontje- ADHD heeft? Dikke kans van wel, mama is minstens net zo'n losbol als ik, dus de genen heeft-ie. Maar hij is net een maand oud! Beetje voorbarig om hem nu alvast een diagnose op te spelden, niet?

Urgenter: ik krabbel ZELF het stucwerk van de muren hier! Waar kan ik in godsnaam terecht met de zoekterm "ouders met ADHD"?

Iemand enig idee? Bij voorbaat dank.

Emma

Emma

23-12-2015 om 01:36

Hulp

Het klinkt alsof je hard hulp nodig hebt. Ben je bij je huisarts geweest? Morgen meteen naar toe gaan! Het gaat nu over jou en even niet over de toestand van je vrouw en je zoontje. Heb je ooit hulp gehad, is er een diagnose gesteld? Het is zeer wel mogelijk om (in groepen met volwassenen) hulp te krijgen. Deze website is voor volwassenen met ADHD of ADD of dyslexie:

http://www.impulsenwoortblind.nl/adhd/coaching-adhd

En hier is een link naar een forum, soort lotgenotencontact voor volwassenen. Daar zitten vast wel vaders met ADHD en met jonge kinderen tussen.

http://www.adhd-xtra.nl

Ik had zelf een vader met ADHD. Daar is pas iets mee gebeurd toen hij tegen de 90 was. Voor ons was zijn overvolle kop altijd heel gewoon, maar voor hem moet het vaak vreselijk zijn geweest.

Fruitella

Fruitella

23-12-2015 om 11:39

tips

Hulp bij ADHD is er, schaars, maar daar moet je eerst een diagnose voor hebben (of je betaalt het allemaal zelf, dat kan natuurlijk ook). Coaches en hulp etc zijn pas echt effectief als je je adhd een beetje onder controle hebt, dmv medicatie. En medicatie krijg je pas je als de diagnose is gesteld. Laat je verwijzen naar een zelfstandig gevestigde psychiater met kennis en ervaring in ADHD (!).

Wat je nu kan doen:
-hulptroepen (ouders, vrienden) in roepen zodat je af en toe een rondje om het huis kan rennen oid.

-zo snel mogelijk een afspraak met huisarts voor de verwijzing en overleg of er voor jullie situatie thuishulp oid beschikbaar is. Neem een account op AH.nl zodat de boodschappen thuis worden bezorgd. Jumbo heeft een ophaalservice.

-zorgverzekering: als je zo zeker weet dat je ADHD hebt, is het handig om te kijken of je huidige verzekering enige (en zo ja welke) ADHD medicatie vergoed. Kijk anders ook eens bij www.balansdigitaal.nl. Daar staan de verzekeringen die dit soort zorg vergoeden.

Pirata

Pirata

23-12-2015 om 11:41

in de tussentijd

Neem af en toe een valeriaantabletje. Dat maakt je echt rustiger.

Vermoedelijke ADHD'er

Vermoedelijke ADHD'er

23-12-2015 om 12:01

Pirata

Ik heb volgens mij ook ADHD, nooit gediagnosticeerd.

Jij schrijft dat een valeriaantabletje echt helpt. Nou, ik heb het wel eens geprobeerd, en ik kan niet zeggen dat ik het merkte.

Maar ik zou TO zeker aanraden of het bij hem wel helpt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2015 om 13:46

ADHD

Mijn zus heeft ADHD; de tips van Fruitella zijn heel nuttig. Zoek vooral zsm een psychiater met kennis van en ervaring met ADHD bij volwassenen. Medicatie kan enorm helpen! Een coach oid die handvaten geeft om beter te leren omgaan met je ADHD is ook heel nuttig. Vraag thuiszorg aan en hang de boel vol met Post-It blaadjes zodat je niks vergeet. Succes!

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/adhd-bij-volwassenen?gclid=CP30urWA8skCFQkIwwodNFwAWg

http://www.steunpuntadhd.nl/is-het-adhd/links/

ADHD bij volwassenen

Googelen helpt beter denk ik

ADD-mama

ADD-mama

25-12-2015 om 18:22

Paniek

Dat overvolle hoofd en niet weten waar je naartoe moet, verschrikkelijk. Aan mij zie je van buiten niet zoveel maar in mijn hoofd ging het helemaal mis in stressvolle tijden. En vers gezinsleven met een jonge baby, na zo'n heftige bevalling is enorm stressvol! Er komt enorm veel op je af in korte tijd! Voor mij leidden dat soort situaties ook ook tot angst en paniek, omdat ik de grip op de situatie verloor. Ik onderschrijf alles wat Fruitella zegt. Ga naar de huisarts, laat het uitzoeken en als het inderdaad zo is, start dan met medicatie. Die werkt bij mij in ieder geval héél goed. Zoek iemand die weet waar hij het over heeft, niet een halfgare protocollen-generalist. Ik heb het idee dat één van de neveneffecten van AD(H)D is dat ik bijzonder slecht tegen mensen kan die alleen maar binnen de lijntjes willen kleuren en die denken dat ik daar ook tussen moet passen.

Heb je voor het moment niet een vriend(in) tegen wie je je verhaal kan doen? Voor mij was de stress en de paniek het ergst in periodes dat ik nog vond dat ik het helemaal alleen zou moeten oplossen. Gedachten die er nooit uit mogen, vermenigvuldigen zich, lijkt wel. Zo'n stap naar de huisarts is ook al een stap uit de maalstroom van gedachten, alsof er lucht binnen komt. Wat werkt voor jou normaliter om rustiger te worden?

Groet,
Jo Hanna

Nimbo

Nimbo

27-12-2015 om 12:17

wat je nodig hebt is

denk ik vooral hulp bij planning en organisatie.

Tip 1 Kun je samen met iemand; een kraamhulp of een familielid en in samenspraak met je vrouw een dagplanning maken? Ik bedoel dan gewoon een overzicht van wat je op welke tijd moet doen. Zo vergeet je niks en krijg je wat structuur in je dag en dus in je hoofd hopelijk.

Tip 2 Ga naar de huisarts, laat je doorverwijzen en zorg dat je medicijnen krijgt want die heb je momenteel zeker even nodig. Vooralsnog kun je proberen of visolie capsules enig verlichting geven. Zij kunnen de concentratie verhogen, maar het duurt een tijdje voor het aanslaat.

Tip3 Schroom niet om om hulp te vragen. Zeker als je kort uitlegt wat er aan de hand is, kun je vaak best verwachten dat anderen je willen helpen. Mensen bieden het niet zo snel uit zichzelf aan, maar zijn vaak best bereid te helpen!

sterkte met de situatie!

Balans is trouwens een oudervereniging voor kinderen met stoornissen. Je kunt beter kijken naar iets voor volwassenen.

hoho

Ik zou me via de huisarts naar een vrijgevestigde psychiater laten verwijzen als je aan medicatie denkt.
Hulp vragen aan de kraamhulp kan leiden tot screening en melding. En geen hulp.
En inderdaad praktische tips en ondersteuning bij adhd vooral zoeken bij patientenverenigingen en lotgenoten en fora.
Je wilt niet in aanraking komen met de screening van je ouderschap door jeugdzorginstellingen. En melding is actief naar de beroepsgroepen gemeld als er 'iets' is met een ouder.

Impuls

http://www.adhdmedicatie.nl/achtergronden/stichtingen/impuls
Richt je tot deze organisatie. Ik denk dat deze actief is. Ik was op zoek naar een lotgenotenstichting die ook weleens op congressen verschijnt met informatie e.d. Groep intelligente vrolijke mensen zoals ik het zag. Maar ik weet even niet meer of dat dit was.

Fruitella

Fruitella

27-12-2015 om 16:25

Balans

De site van Balans was met het oog op het kiezen van de juiste zorgverzekering voor volgend jaar.

Maar, nu ik er over nadenk: ze weten vast ook in elke richting je het kan zoeken, als volwassenen man. Een lijst met vrijgevestigde psychiaters met praktijk voor kinderen en volwassenen, vast ook. Ze hebben een forum, waar je als nieuwbakken vader misschien ook wat vragen op kwijt kan: veel kinderen met adhd, hebben per slot van rekening ouders met adhd.

Het maakt niet uit waar je het vraagt, als je het antwoord maar krijgt.

Vereniging Impuls, voor volwassenen met adhd, is wat lastig te vinden maar via balans vond ik de naam waar ze nu onder opereren: http://www.impulsenwoortblind.nl. Ook daar staat wat over verzekeringen maar meer hoe je dat zelf uitzoekt.

Jamie

Jamie

27-12-2015 om 18:37

Waarom zou je hulp vragen aan de kraamhulp als je baby al minstens 5 wk is?

Machteld

Machteld

10-01-2016 om 19:53

ik weet niet waar je woont

Maar bij Adhd centraal in Nieuwegein zit een professioneel team dat in een hele dag de diagnostiek doet, en vervolgbehandeling voorstelt. Even overleggen van te voren of het vergoed wordt. Het lijkt me dat je dit voor de geboorte van je kind ook al had.?
Ik ben er zelf geweest, bij mij zat het wat ingewikkelder maar ik vond het wel een fijne plek. Je hebt gewoon hulp nodig. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.