Gezondheid

Natje1812
26-02-2025 om 20:21
Wanneer word je doorverwezen naar een reumatoloog…?
Ik ben 45 (vrouw) en heb vooral het laatste jaar veel pijn in mijn gewrichten en vlug ontstekingen.Dit had ik vroeger ook al maar dat genas nog na een tijdje.Nu heb ik voor het moment 2 pijnlijke ellebogen,rechterkant hebben ze vorige week bloedplaatjes in gespoten (versleten pees)Al jaren een zeurende knie,een pijnlijke duim waardoor ik soms niet goed kan schrijven en de laatste 6 maanden veel pijn aan de bovenkant van mijn voeten vooral als ik een tijd heb stilgezeten.
Mijn vader was artrose patiënt van jongs af aan en is ook jong overleden door de vele operaties en complicaties.Ik wil graag preventief te werk gaan en zou eigenlijk graag op consultatie gaan bij een reumatoloog.Ik kan zelf een afspraak maken zonder verwijzing (België) maar ik wil me ook niet belachelijk maken.Bespreken met de huisarts ligt soms moeilijk,ik ga naar een huisartsenpost waar meerdere huisartsen werken en heb soms het gevoel dat ik niet echt gehoord word.

Saar76
28-02-2025 om 10:29
Helemaal eens met de eerdere reacties: gewoon naar de reumatoloog. Aangezien je 45 jaar bent en sommige klachten ook doen denken aan overgangsklachten, zou ik ook vragen naar hormoontherapie. Door de afname van oestrogeen in de menopauze neemt het risico op artrose toe bij vrouwen wanneer zij ouder worden.
Artrose is dus misschien niet te genezen maar er is wel iets te doen aan de preventie kant. Zie bijvoorbeeld https://medipedia.be/nl/artrose/oorzaken/artikels_welke-zijn-de-risico-s-op-artrose_124

Fourtyfour
28-02-2025 om 13:18
IMI-x2 schreef op 28-02-2025 om 07:39:
Zo hebben mijn overgangsverpleegkundige en gynaecoloog het me uitgelegd: je moet binnen 5 jaar na de menopauze beginnen met hrt. Maar beter nog al tijdens de overgang, (als je hevige klachten hebt, anders hoeft het niet natuurlijk). Als je de menopauze bereikt hebt, dus een jaar lang niet meer ongesteld bent geweest, verdwijnen de oestrogeenreceptoren in je lichaam geleidelijk. Daardoor kan je lichaam uiteindelijk dus geen oestrogeen meer opnemen. Daarom heeft het geen zin om na zoveel jaar alsnog aan hrt te beginnen: je lichaam kan er niks meer mee.
Schoonmoeder, midden 60, liep bij de reumatoloog, heerlijk aan de prednisolon. Kwam ook bij de gynaecoloog, ivm klachten. Aan de hormonen en ze is van de prednisolon af.
Vandaar, het ligt aan de arts.
Mijn huisarts bv, jonge vrouw, weigert om hormonen voor te schrijven, nu oe je ook praat en doet. Ze gaat zelfs niet met de richtlijnen mee, pertinent nee.

wil40
28-02-2025 om 13:29
Fourtyfour schreef op 28-02-2025 om 13:18:
[..]
Schoonmoeder, midden 60, liep bij de reumatoloog, heerlijk aan de prednisolon. Kwam ook bij de gynaecoloog, ivm klachten. Aan de hormonen en ze is van de prednisolon af.
Vandaar, het ligt aan de arts.
Mijn huisarts bv, jonge vrouw, weigert om hormonen voor te schrijven, nu oe je ook praat en doet. Ze gaat zelfs niet met de richtlijnen mee, pertinent nee.
Dat kan komen omdat de hormonen, bij langdurig gebruik, de kans op verschillende soorten kanker vergroten. Als borst- en/ of baarmoederhalskanker al in de familie voorkomen zijn de artsen nog voorzichtiger. Dat is dus ook zo in onze familie. Maar goed, we gaan wat off topic, Natje heeft (nog) geen diagnose waar haar klachten vandaan komen.

AnnaPollewop
28-02-2025 om 14:41
Lucy3 schreef op 27-02-2025 om 21:50:
[..]
Mag ik vragen hoe oud je bent, nu je alsnog hrt krijgt? Jouw klachten komen me 100% bekend voor, en ook advies fysio, ouderdom, slijtage etc. Vooral dat slijtage vind ik zo onwaarschijnlijk: nooit maar een moment pijn of last gehad en van het ene op het andere moment slijtage en pijn?? Maar nu vind mijn huisarts me opeens “te oud” voor hormone replacement. Zo weten de huisartsen elke fase te traineren, sorry dat ik het zeg! Vraag me af of ze inmiddels zelf wel massaal aan de hrt zitten, nu de bewijzen van overwegend gunstige werking steeds sterker worden…
Ik ben 58. En je kunt met HRT ook starten als de laatste menstruatie meer dan een jaar terug was.
Qua artrose, mijn podotherapeut (zelf niet piepjong meer) merkte op dat iedereen van onze leeftijd wel wat artrose heeft maar dat dat niet wil zeggen dat dat ook de klachten verklaart. Er zijn immers ook veel mensen die rondlopen met dezelfde artrose en nergens last van hebben. Dat blijkt want aan mijn knie is niks veranderd en ik heb nergens meer last van. En ben toch weer twee jaar ouder dan toen de barnes cyst speelde, die dus geen artrose was.

IMI-x2
28-02-2025 om 16:00
AnnaPollewop schreef op 28-02-2025 om 14:41:
[..]
Ik ben 58. En je kunt met HRT ook starten als de laatste menstruatie meer dan een jaar terug was.
Binnen 5 jaar na het begin vd menopauze, dus 6 jaar na je laatste menstruatie, zeggen ze dus in mijn ziekenhuis.

bieb1963
28-02-2025 om 16:11
, Mijn verhaal (mss heb je er iets aan, misschien niet). Vanaf m’n 52ste constant ontstekingen in gewrichten (voet, enkel, knie, heup). Duurde maanden en als het dan over was, begon 2 maanden later een ander gewricht enz. Heeft wel 5 jaar geduurd. Behoorlijke ontstekingen, want kon daardoor (of het nou voet of enkel of heup was) eigenlijk niet lopen. Veel pijn en ‘‘s nachts zeurende piijn. Heel ververvelend en heel beperkend uiteraard. Uit bloedonderzoek via huisarts kwamen geen ontstekingswaarden. Heel gek, want het betreffende gewricht was dik en warm (en niet belastbaar). Fysio hielp niet. Echo gehad (betrof toen enkel) en die zag een fikse ontsteking ( maar dus niet in het bloed te zien) Uiteindelijk naar reumatoloog doorverwezen. Bloedprikken, maar ook geen reumawaarden. Heel gek en uiteraard vervelend, want tja wat dan. Reumatoloog vond wel m’n vit D waarde wat aan de lage kan (45 ofzo, terwijl het 50 zou moeten zijn volgens de norm , maar zij zag liever 75). Zij gaf aan dat dat er verder niet mee te maken had, maar wilde graag dat ik wekelijks hoge dosis ging slikken (5600 ie). Nou prima hoor. Maar…….. sinds ik dat slik, nu een jaar of 5, echt nooit maar dan ook nooit meer last gehad. Het is heel apart, want ca 5 a 6 jaar 10 tallen ontstekingen gehad die maanden duurde en tussendoor hooguit 2 maanden klachtenvrij. Nu al jaren helemaal niets meer.