Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bieb63

bieb63

25-05-2015 om 15:22

waar worden we nu dik van? Zag gister een interessante documentaire

Afgelopen zondagavond 24 mei, NPO 2 19:15 Focus: wat is ongezonder vet of suiker?
Voor wie het niet gezien heeft, ik vond het een interessante documentaire. In het kort: De vraag was, waar worden we nu daadwerkelijk dik van c.q. wat is ongezonder. Twee jonge artsen kregen beiden een dieet voor een maand waarbij de 1 hoofdzakelijk koolhydraten en veel suiker(s) at en nauwelijks of geen vet en de ander voornamelijk veel vet (al dan niet enkel- of meervoudig) en nauwelijks of geen koolhydraten en suiker(s). Verder ook geen noemenswaardige lichaamsbeweging. Ze hebben daarna een aantal testen gedaan. Vervolgens is er ook een test met ratten gedaan.
De conclusies of misschien beter gezegd, de resultaten: (overigens beiden voelden zich niet echt fit na deze maand)
Bij een geheugen test bleek degene die vooral suikers/koolhydraten had gegeten het enorm veel beter te doen dan degene met de vetten. Ook bij de fietstest bleek dat degene die kort daarvoor suikers had gegeten (de ander vet) het veel beter te doen.
Opvallend was dat degene met de suikers geen verhoogd suiker gehalte had in het bloed (ofwel aanmaak insuline), maar degene van de vetten was prediabeet geworden. Beiden waren niet noemenswaardig aangekomen, maar waren wél veel spiermassa kwijt (en dat is dus niet gunstig).
Wat hieruit bleek was dat bij veel suikerinname het lijf zich gaat aanpassen, maar bij veel vet inname de lever gaat vervetten én er meer insuline wordt aangemaakt.
Hoe dan ook, beide dieten zijn niet echt goed voor je.
Maar het interessante kwam nog bij de test met de ratten. Bij het dieet dat hoofdzakelijk bestond uit vetten en daarna uit het dieet dat hoofdzakelijk bestond uit suikers, bleken de ratten niet aan te komen, en een 'normale' hoeveelheid van het eten te eten (aantal calorien). Dus een 'gezond' verzadigingsgevoel.
Toen gingen ze suikers en vetten mengen in een ongeveer 50/50 verhouding(cheesecake). Toen gebeurde er iets anders: de ratten werden dik en aten meer calorien, raakten minder snel verzadigd en aten dus te veel.
De conclusie die werd genomen (ook nog met andere testen) dat men de combi vet/suiker (in ongeveer 50/50 verhouding) het allerlekkerst vindt (slagroom, cheescake, koek met vet enz). Dat we daar veel meer van gaan eten dan van alleen vet of alleen zoet. Dat onze hersens dat zeer aangenaam vinden en dat dat dus de trigger is. Blijkt ook een combi te zijn die in natuurlijk vorm niet voorkomt (zoet is niet vet, vet is alleen vet en niet zoet. Denk bijv. aan een avocado: vet, maar niet zoet, of een noot: vet maar niet zoet, of een vrucht, zoet maar niet vet).
Hoe dan ook, ik vond het wel interessant.


Marie

Marie

25-05-2015 om 15:28

inderdaad

Was inderdaad heel interessant. Heb het net even gezien via Uitzending gemist (zocht eigenlijk Birtjday, maar die kon ik niet vinden).
En dat zoveel mensen de donuts zo lekker vinden. Zelf vind ik er niet zoveel aan, geef mij maar roomijs.... Ook al zo'n slechte combi van suiker en vet...

Hoezo komt die combi in de natuur niet voor?

Vet en zoet kan je ook met heel natuurlijke voeding tegelijk naar binnen werken. Ik heb net een paar walnoten en een nectarine op. De walnoten zagen er heerlijk uit en de nectarine rook zalig en het was erg lekker, dus ik ging voor beide voor de bijl.

guera

guera

25-05-2015 om 18:46

moedermop

De combinatie vet en zoet in 1 product komt niet voor. Een walnoot is niet zoet. Een nectarine niet vet.
Ik ben wel benieuwd naar andere effecten. Inmiddels is het ook bekend dat schimmels en tumoren het heel goed doen op suiker. Suiker is in die zin echt wel een ding om op te Letten vooral omdat er veel verborgen suikers in onze voeding zitten

Gezien

Tenminste, ik viel halverwege in slaap. Mijn man zei van te voren al dat de uitkomst waarschijnli'alles met mate' zou zou zijn en ik geloof dat dat het ook was.

skik

De tip

Ik heb er wel een tip uitgehaald dat je die 'ideale' combi's, ijs, slagroom, donuts, hoogcalorisch vet met hoogcalorisch suiker, moet zien te vermijden. Daar ga je makkelijk van overeten en je raakt je natuurlijke 'rem', het gevoel vol te zitten kwijt.

Dat zie je aan die opgeblazen dikke muisjes.

Maar dat zal ook niet voor iedereen hetzelfde zijn.

En met mate lijkt me dat ook totaal geen probleem.
We hebben hier hooguit 1x per jaar, misschien een keertje bij het kerstdiner, roomijs met aardbeien en slagroom.

bieb63

bieb63

25-05-2015 om 21:24

inderdaad anne

De conclusie die je kunt trekken (los van het feit dat suiker slecht is en verzadigde vetten ook niet zo best), dat je niet per definitie dik wordt daarvan. Maar de combi (die wij als mens hebben 'uitgevonden') en we (onze hersens) erg lekker vinden en er blijkbaar meer van kunnen eten dan iets dat alleen vet of alleen zoet is, onze trigger is. Dat gegeven vond ik wel interessant. In die zin, dat we blijkbaar niet echt de neiging hebben om ons over te eten aan puur zoet of puur vet, maar juist die combi.

En dat jij maar 1x per jaar iets dergelijks eet, is natuurlijk niet wat de doorsnee mens doet. Ook de mens die zich redelijk inhoudt, eet in de regel toch wel vaker per jaar zoiets. Dat kan in de vorm van een gebakje/taart en/of slagroom, of een ijsje, veel soorten toetjes, een koek (stroopwafel, gevulde koek, plakje cake enz), maar ook een boterham met een lik roomboter en hagelslag valt daar in principe onder.

Ik kan er verder hooguit uit concluderen dat je dus maar beter een hartige snack kunt nemen (want geen suiker, of i.i.g. niet in verhouding tot het vet). Maar lijkt mij niet daar overmoedig in te worden.

Blijft wel interessant dat we blijkbaar meer kunnen wegstouwen wbt hoeveelheid/calorien in de combi zoet/vet, dan iets wat alleen vet of alleen zoet is.

dihanne

dihanne

25-05-2015 om 21:47

moedermelk?

Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat moedermelk zowel vet als zoet is, hebben jullie daar wel eens iets van gehoord?

groetjes,
Dihanne

ideale voeding

Borstvoeding is natuurlijk ideale voeding en op de groei gemaakt. Inderdaad logisch dat het een combi van vet en zoet is en aantrekkelijk. Misschien heeft het hunkeren naar vet zoet voedsel als ijs nog wel een psychologische component van terugverlangen naar de moederschoot.

Wij zijn hier thuis niet zo goed in koemelkeiwit vanwege allergie, dat is wel in ons voordeel denk ik. Het is een stuk verbeterd sinds ze klein zijn, maar daardoor hebben wij hier niet voortdurend toetjes en roomijs in huis.
Hooguit kwark en yoghurt. Maar ook niet in grote hoeveelheden. Ook taartjes met slagroom is niet de eerste voorkeur.
Wel lekker warm eten.

Noet

Noet

25-05-2015 om 22:11

moedermelk

is vet, zoet en bevat E621 als smaakversterker. Ja, gewoon door mama er zelf ingestopt!
Maar voor een zuigeling is dat gewoon nodig, er moet, liefst zo snel mogelijk, gegroeit worden dus voedselinname gestimuleerd. En eigenlijk kopieren we dat met onze zoet/vet combies. Alleen hebben we het als volwassene niet meer nodig.

sarah

sarah

26-05-2015 om 06:57

ja maar

Als we koken dan kom je toch al snel op die combi uit? Bij mij zit er al snel zoet in, en onder vet kom je niet uit.

hoogcalorisch sarah

http://www.calorielijst.nl/
Het gaat om de combinatie, half om half vet en suiker maar ook met veel calorien.
Een donut is minimaal 6x zoveel calorien als een stamppotje met varkensvlees, per 100 gram.
Misschien wel meer redenen. In een donut zit weinig vezels, in die stamppot is dat beter, dat vult beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2015 om 09:41

AnneJ

Halen jullie door het jaar heen nooit een ijsje?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2015 om 09:51

Sarah

Ik weet zeker dat ik ook voedsel binnenkrijg met de combinatie vet/suiker, maar jij zegt dat in jouw eten al gauw zoet zit. Waar doe je dan allemaal suiker bij? Wij maken voor bepaalde gerechten gebruik van 'doosjes' en daar zit vaak ook suiker in. In die zin ontkom ik er ook niet aan, maar dat is wel een keuze, geen noodzaak.

Ik doe in sladressing bijvoorbeeld wel zelf suiker. Dat vind ik met azijn en olie nu eenmaal lekkerder dan zonder suiker.
Ik bak brood. Daar gaat ook een schep suiker én boter doorheen. Ik heb de suiker en het zout wel gematigd op wat het recept voorschrijft.

sarah

sarah

26-05-2015 om 10:22

klopt natuurlijk AnneJ

Kaaskopje, in veel groente zit toch ook wel suiker?
(Maar daar gaat het idd wellicht niet om)
Verder doe ik in best veel gerechten wel iets zoets, suiker of een ander suikerproduct, of honing bijv. Ik maak ook niet alles zelf bijv qua deegwaren, pasta ed, zit ook suiker in. En fruit gebruik ik ook vaak in gerechten. (Citroen bijv) In dressing doe ik ook vaak suiker of agavesiroop oid. In wijazijn zitten ook al suikers en in bijv. mosterd ook. (volgens mij is de lijst v producten zonder suiker korter)
AnneJ, ook nooit taart, koek, gebak?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2015 om 10:43

Sarah

Oh op die manier. Mijn moeder maakte standaard groente met een beetje suiker erin. Dat doe ikzelf niet.

ijs

Iemand wilde zoon laatst op ijs tracteren. Dat werd een doos raketten. Omdat we al vanaf jongs af aan wel waterijs maar geen ijs met melk eten. Nu kan dat best wel een keer. Maar er gaan hier ook geen pakken chocomel doorheen.
Een vriendin wilde deze week ijs meebrengen. Maar het werd uiteindelijk kwark ook omdat een andere genodigde graag gezond eet.
Kinderen krijgen 1x in de week koekjes of chips. Verder eten we gewoon brood, fruit, crackers. Nog een hapje van het warme eten. Of ik bak een ei of kook een ei op een paar crackers. Of kaas of franse kaas.

Hanne.

Hanne.

26-05-2015 om 11:57

sarah

Als je het zo strikt neemt kom je bij het koken de combinatie vet en zoet inderdaad wel tegen, maar het gaat m.i. niet om de kleine beetjes maar juist om producten waar zowel suiker als vet in hoge mate in voorkomen.

Als ik een maaltijd maak van een kipfilet gemarineerd met een beetje mosterd en citroen, een salade van tomaten met olijfolie en pasta zit daar inderdaad een beetje vet en een beetje suiker in.

Maar dat is iets heel anders dan de hoogcalorische cheesecake 50/50 verdeling uit het experiment.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

26-05-2015 om 12:07

verhouding vet/suiker op de totale massa.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de verhoudingen waarin je vet en suiker gebruikt.

Neem nu eens zachte karamel. Dat kun je maken van ,65 gram schenkstroop ,65 gram ongezouten boter, 1 blikje gecondenseerde melk (400gram)

1 blikje gecondenseerde melk(400 gr) bevat 36 gr vet en 220 gr. suiker.
Kortom, die 530 gr. aan ingredienten bevatten in totaal 285gr. suiker en 101 gr vet.
Dan hebben we het dus over 54% suiker en 19% vet. Bij elkaar is dat 73%!

In de tijd dat ik zelf nog brood bakte, gebruikte ik 30 gr. suiker op 500 gr. meel, en ongeveer 50 gr. vetstof op 500 gr. meel.
Dat is respectievelijk 6 en 10 % van het meel. Zou je het van het totale droge gewicht nemen, dan is dat nog minder.
En die hoeveelheid suiker had ik nodig om de gist te voeden die erin ging, zodat je een luchtig brood krijgt.

Ik denk dus ook dat daar het knelpunt zit, de verhouding waarin vet en suiker deel uit maakt van datgene wat je eet.
20 gr. margarine en 50 gr. suiker op een pastasaus van 1,5 liter baart mij echt geen zorgen en is volgens mij ook het probleem niet.

Ontspannen een stuk zachte karamel wegkauwen is een heel ander verhaal....

sarah

sarah

26-05-2015 om 12:28

Kaaskopje

Nee, ik bedoelde dat in veel groente zelf suiker zit.
Maar het zullen idd de hoeveelheden wel niet zijn.

sarah

sarah

26-05-2015 om 12:31

AnneJ

Ik snap dat je geen taart eet bij ontbijt standaard
Maar hoe doe je dat bij feestjes? (We hebben er niet eens veel, toch tikt het aardig aan, alleen al de gelegenheden bij andere mensen, op werk etc waarbij uitgepakt wordt)

O ja, weleens

Ik hoef niet mee te doen. Soms neem ik wel een stukje aan, maar laat het staan. Ik houd niet meer van al dat zoete.
Appeltaart wil ik nog weleens nemen ergens, dat vind ik wel lekker.
Bij verjaardagen eten we gewoon wat de jarige lekker vind. En als er pubers op bezoek komen willen ze pizza of chips. Ik heb ook, bij volwassen oudere visite weleens een pakje bitterkoekjes gehaald, dat vind ik dan weleens lekker bij de koffie als je toch iets wil presenteren.
We hebben hier ook altijd wel tarwekoekjes. En een heel enkele keer, als het in de aanbieding is, haal ik weleens een appeltaartje bij een gelegenheid. Maar gezelligheid concentreert zich hier vooral bij het avondeten.
En vaak natuurlijk pubers. Die lusten wel wat. Met pinksteren een grote pan stamppot gemaakt met spek. Of zoon maakt broodjes hamburger met een vers gesneden gebakken ui en gehakt. Er zijn altijd appels of ander fruit en dat bied ik ook aan. Of ik haal een zak noten.
Ik ben met al die zoetigheid gestopt na een jeugd vol snoep en een slecht gebit. En daar bovenop de traktaties die er rondgingen in het ziekenhuis waar ik mijn opleiding deed. Inderdaad veel en vaak gebak.
Daar ben ik toen wel wat kilo's van aangekomen die er af moesten toen ik het op jonge leeftijd aan mijn rug kreeg. Daarna taalde ik er niet meer naar.
Ik eet ook weleens trekdrop. Ik heb lage bloeddruk en dat kan je dan soms net die oppepper geven. Maar dat is misschien ook maar 4 keer per jaar of zo.
Vroeger gingen we met de kinderen ook weleens naar MacDonald voor een Happy Meal. Maar dat is al lang over. En dat was ook niet wekelijks.
In die tijd gingen we wekelijks vis halen, dat wel. Toen ik er nog controle over had was dat makreel en haring. Later gezwicht voor de vispatatjes en de viskoekjes.
Ze gaan nu met een groep pubers naar het park en nemen een fles fruitsiroop met water mee, koekjes en appels en soms ook boterhammen. Of ze delen de zak chips van de week, taco's of zo, met de andere pubers.
Dochter is ook op stap geweest naar het park, oproep op facebook en daar gingen ze, en ze gingen daarna met zijn allen spareribs eten.

Overigens

Ik ken inmiddels vrij veel mensen die bij gelegenheden ook iets hartigs presenteren. Vegetarisch of juist vlees en soorten kaas. Of sandwiches.
Ik kom die traditionele verjaardagen, koffie met taart, eigenlijk niet zoveel meer tegen. Ook collega's gaan vaak over tot een pot snoep op hun bureau om uit te delen, hoef ik niet. Of ze halen saucijzebroodjes, of juist vegetarische saucijzebroodjes of notengebak of zo.

bieb63

bieb63

26-05-2015 om 15:44

waar het om gaat

is de combi 50/50 vet/suiker, die blijkbaar een zeer heerlijk 'hersen' gevoel geeft en dús de neiging om er veel meer van te eten dan dat je anders zou doen (minder snel de 'hersen'verzadiging). Het gaat dus niet om een beetje suiker aan een vetgerecht toe te voegen. Of om biscuitje waar meer suiker dan vet in zit. Of een snoepje.
Wel denk ik (had ik nog niet aan gedacht) dat die moedermelk wellicht de oorzaak er van is dat onze hersens dat zo lekker vinden (alhoewel ik niet weet hoe de verhouding zoet/vet daarvan is, dus wellicht niet van toepassing).

Ad Hombre

Ad Hombre

26-05-2015 om 15:49

guera

"Ik ben wel benieuwd naar andere effecten. Inmiddels is het ook bekend dat schimmels en tumoren het heel goed doen op suiker. Suiker is in die zin echt wel een ding om op te Letten vooral omdat er veel verborgen suikers in onze voeding zitten"

Dit is nou precies het soort van lekenlogica die tot al die alternatieve geneeswijzen lijdt en als je door dichtgeknepen wimpers kijkt lijkt het nog logisch ook!

Ik probeer het ook eens*:
Schimmels en tumoren kunnen niet tegen chloor. Dus drink meer chloor als je gezond wil blijven!

* Niet doen hoor, is zo giftig als de pest!

Ad Hombre

Ad Hombre

26-05-2015 om 15:53

dihanne

"Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat moedermelk zowel vet als zoet is, hebben jullie daar wel eens iets van gehoord?"

Zoet is het zeker (zelf geproefd) en vet zo te zien ook:

http://www.westonaprice.org/health-topics/fat-and-cholesterol-in-human-milk/

Wat mij daarnaast opviel was dat het zo vies smaakte als het ingevroren was geweest....

guera

guera

26-05-2015 om 15:59

ad hombre

Ok sorry misschien geval iets teveel van dat soort dingen gehoord van kankerpatienten die ook maar proberen zo lang mogelijk in leven te blijven. Anyway kanker en overgewicht indirect suiker, dan toch zeker wel

Ad Hombre

Binnenkort is er chloorkip verkrijgbaar, misschien is dat wat?;0)

skik

Gezond oud worden

http://www.ahealthylife.nl/hoe-word-je-100-12-tips-van-arts-william-cortvriendt/

Met een voorwoord van Kris Verburgh van de vorige bestseller over voeding.

Ik las een artikel hierover, weet niet meer in welk blad dat bij de dokter lag, met bijvoorbeeld uitleg over al die conserveermiddelen en toegevoegde stoffen die ons lichaam niet herkent omdat het nog steeds reageert alsof het om een natuurlijke omgeving gaat. En de een heeft daar meer aanleg voor dan de ander.
Water komt zo in de natuur voor en ons lichaam herkent dat en weet dan ook wanneer we er genoeg van binnen hebben of wanneer we dat nodig hebben. Maar in de natuur komt geen sloot cola voor en dat herkennen we dan ook niet of denken dat het water is.

Verse producten hebben meer smaak dan bewerkte producten en daarom wordt thuis en in restaurants veel extra zout toegevoegd. Aan producten waar ook al zout aan toegevoegd is vanwege de conservering. Ik ben even het woord vergeten maar er is zelfs kookjargon voor het toevoegen van zout om gerechten sterk aan smaak te verbeteren.

Moni

Moni

26-05-2015 om 20:09

Koolhydraten en suiker worden hier door elkaar gebruikt

In aardappelen, pasta en rijst zitten koolhydraten. Dat betekent niet dat ze zoet smaken.
Suikers zijn ook koolhydraten. Die zitten beperkt in groenten en fruit, in sommige meer dan de andere. Aardbeien bevatten heel weinig koolhydraten, wortel best veel.

Op basis van bovenstaand verhaal zou het gaan om de combinatie van zoet en vet. Dan zijn pasta en groenten geen probleem.

bieb63

bieb63

26-05-2015 om 21:35

klopt moni

Het ging hier vooral om de 50/50 combi van suiker en vet dat blijkbaar de trigger is om er teveel van te eten (en ook heel lekker te vinden).
Ze deden ook nog een test met het uitdelen van donuts (in Londen en in NY waar die dingen erg bekend zijn en veel gegeten worden). Er waren drie soorten: met enkel een glazuurlaagje, met een glazuurlaagje plus daarop nog extra suiker, en een variant met room van binnen. Bijna iedereen, letterlijk bijna iedereen nam die variant met enkel een glazuurlaagje. Dan zou je denken: 'mooi', dat is de minst calorierijke (nou ja, uiteraard nog heel calorierijk). Maar waar het om ging was dat dát juist de donut was die ongeveer 50/50 suiker en vet had. Zo'n donut is behoorlijk vet, ook zoet, maar niet mierzoet. Dat glazuurlaagje geeft het net dat extra zoet voor die 50/50 beleving. Dat extra suikerlaagje vond men dan blijkbaar weer te zoet en die room te vet. Ik vond het wel frappant (overigens zou ik zelf ook voor die variant kiezen, als ik uit die 3 moest kiezen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.