Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

13-02-2015 om 14:15

Vraag aan 'ervaren lijners'

Omdat ik de afgelopen jaren nogal wat ben aangekomen wil ik 8-10 (maar minimaal 6) kilo afvallen. Ik ben begonnen op de eerste werkdag van dit jaar en na een maand was er 2,3 kilo af. Best aardig dus, al gaat het niet heel hard. Tot mijn schrik bleek vanmorgen dat ik afgelopen week 500 gram ben aangekomen ;-(
Ik weet dat je gewicht altijd wat fluctueert, maar omdat ik iedere week op een vast tijdstip weeg had ik die niet zien aankomen. Ik ben best (heel) streng voor mezelf. Houd me aan 1300 calorieën per dag en zondig eigenlijk niet of heel beperkt. Sinds ik aan het lijnen ben heb ik een halve tompouce, 2 biscuitjes en drie glazen wijn genomen (voorheen nam ik dat per week + ook nog wel een zak chips).
Eigenlijk mijn vraag aan ervaren lijners, komt dat vaker voor dat je (al zo snel) stil staat of juist aankomt?


gloria

gloria

13-02-2015 om 14:25

geen idee

Ben ook bezig maar dan anders. Tel geen calorieen maar eet juist veel meer en vaker. Probeer wel veel gezondere producten te eten maar eet net zo goed ook nog ongezond, alleen wat bewuster.
Was ook goed bezig en nu juist weer bijgekomen, maar weet ook wel waarom. (Toch weer te vaak ja gezegd op ongezonde snacks)

Emmawee

Emmawee

13-02-2015 om 14:29

ervaren lijners

... zijn niet per se de beste lijners.
Eén keer 500 gram zwaarder zegt niks. Als je volgende week weer zwaarder bent en daarna weer, dan kun je spreken van een stijgende lijn. Nu is het een schommeling. Kan ook met je cyclus te maken hebben.
Ik ben trouwens geen ervaren lijner. Ik doe wel erg mijn best om mijn maat 40 - 42 te behouden. Toen ik doorschoot naar 44 heb ik een paar maatregelen genomen die ik makkelijk vol kan houden.
Ik houd mijn lijf (pasvorm) in de gaten, maar ik weeg mezelf nooit, kan je niet eens vertellen hoeveel ik weeg, dus uit ervaring kan ik je niets melden.
Succes! Maw.

amk

amk

13-02-2015 om 14:30

ja heel normaal

Dat zijn schommelingen die ik in een week wel maak.

die eerste kilo's zijn meestal vocht, wat meer drinken en het zit er zo weer bij.
Als je ongesteld moet worden ga je vaak ook wat vocht vasthouden.
En als je meer bent gaan bewegen kan het ook nog zijn dat je spieren opbouwt die wat zwaarder zijn als vetweefsel.

Als je nu wel minder calorieen eet maar bv eerst 4000 per dag binnen kreeg en nu 1300 zal het verschil groter zijn per week dan wanneer je eerst 2200 at en nu 1300. Juist bij een kleiner verschil zie je de gewone fluctuaties er door heen.

Ava

Ava

13-02-2015 om 14:36

Spaarstand

Waar je voor op moet passen met lijnen is dat je stofwisseling stil gaat liggen. Dus veel eten om die stofwisseling op gang te houden. Je lichaam gaat anders in spaarstand. Dus veel rauwkost eten.

Ik doe nu een koolhydraat-arm dieet, dus geen pasta, rijst, brood, aardappelen of fruit ed maar veel groenten en vlees, eieren. Heb ik honger, dan heb ik iets niet goed gedaan. Het lukt omdat ik een verzadigd gevoel blijf houden en mn lijf krijgt de kans niet om in de spaarstand te komen. Ik vind dit dieet, goed vol te houden itt andere.

bloemetje

bloemetje

13-02-2015 om 15:15

Katniss

Ik ben ook sinds 1 januari aan het 'lijnen'. Ik weeg mij iedere ochtend, en merk dat het per dag best verschilt. Vlak voor mijn menstruatie was ik opeens bijna een kilo zwaarder. Dus als je je maar incidenteel weegt, moet je niet schrikken van 500 gram extra, dat hoeft namelijk niets te zeggen. Als je met slechts 1300 calorieën trouwens zou aankomen, dan heb je volgens mij een serieus probleem met je stofwisseling en wordt het inderdaad hoog tijd om meer/anders te gaan eten.
Ik tel geen calorieën, ik eet 'gewoon' en ben consequent gestopt met snoepen en 'onnodig eten'.

Katniss

Katniss

13-02-2015 om 15:36

bloemetje

Hoeveel is er bij jou vanaf sinds 1 januari?

Charis

Charis

13-02-2015 om 15:47

Stilstaan

Een tijdje terug ging het wetenschapsprogramma Horizon van de BBC over diëten en welk soort dieet het best past bij bepaalde typen eters. Ook dat het lijkt of je na een tijdje lijnen niet meer afvalt, werd hierin onderzocht.

http://www.bbc.co.uk/guides/z2csfg8

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hebben dunne mensen juist een langzame stofwisseling en dikke mensen een snelle. Als je afvalt, wordt je stofwisseling dus trager: de 'spaarstand' waar Ava het over heeft. Dit effect gaat nog een stukje harder als je al wat kilo's bent afgevallen: je verbrandt minder doordat je stofwisseling langzamer is en de calorieën die je wel eet worden verbruikt voor minder lichaamsgewicht (als ik het goed heb onthouden )

Katniss

Katniss

13-02-2015 om 15:52

Spaarstand

Volgens mij was die spaarstand ook al eens wetenschappelijk onderuitgehaald. En if not, zou je al na een maand in de spaarstand komen? Dat is wel raar, want mensen die echt 50 kilo of meer afvallen, verliezen soms wel 2 kilo per week (zoals in die programma's, 20 kilo in drie maanden).
Ik ga maar dapper door en zal in ieder geval wat meer rauwkost eten (schijnt dat je meer energie nodig hebt om dat te verteren, dan dat het oplevert). Hup, aan de worteltjes ;-(

bloemetje

bloemetje

13-02-2015 om 16:05

Katniss

Ruim 4,5 kilo is er nu vanaf. De eerste 3,5 gingen het snelst, nu gaat het langzamer. Toch wel die spaarstand denk ik. Aan de andere kant: ik heb geen overgewicht, heb een prima BMI. Bij mij is het dus echt 'voor de mooi'. Wat nu vooral nog rest is teveel vet op billen en bovenbenen, en dat gaat met alleen gezonder eten niet lukken. Nog 2 kilo eraf, dan ben ik helemaal tevreden (mits ze van de juiste plek afgaan).

Niet hetzelfde

Ik geloof dat je het geen spaarstand moet noemen.
De kwestie is dat het rondzeulen van een lichaam energie per kilogram lichaamsgewicht kost. Hoe zwaarder dat lichaam, hoe meer er gebruikt wordt. Een lichaam dat afvalt gebruikt dus minder.
Dat is altijd zo, ook bij jou (-2 kg) en ook bij iemand die 20 kg is afgevallen, al scheelt het bij jou iets minder dan bij zo'n grote afvaller

Dapper doorzetten en een tandje minder coloriën dus.
Dus niet extra rauwkost, maar rauwkost in plaats van gekookte groente.

gloria

gloria

14-02-2015 om 13:15

minder calorieën

Nog minder zou ik echt niet doen.
Hier dus ook ruim 4 kilo afgevallen. Tel geen calorieën maar weet eigenlijk wel zeker dat ik eerder meer calorieën eet dan minder. Wel andere calorieën. (voedzamer)
Een beetje (goed) luisteren naar je lichaam kan ook geen kwaad. Kan me uit mijn slankere periode herrineren dat ik vanzelf al veel minder honger had. Regelt zich vanzelf dus.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2015 om 14:08

Afvallen

De eerste kilo's eraf zijn vooral vocht. Gemiddeld zal iemand een pond vet per week verliezen; afhankelijk van hoeveel je eerst at en nu eet. Schommelingen komen ook door het vasthouden van vocht, met name tijdens je maandelijkse cyclus. Iedere dag wegen is onzin; een keer per week is genoeg. Zorg ervoor dat je calorie-inname dagelijks wisselt. En denk eraan dat het een marathon is, geen sprint

geduld...

Ik zou ook niet nog minder calorieën gaan eten hoor, je eet al minimaal (1300 kcal). Helaas is het een kwestie van geduld hebben en volhouden. Ik zou ook graag willen dat ik in een paar weken mijn doel zou hebben behaald, maar het duurt gewoon vaak vele maanden.

Moni

Moni

14-02-2015 om 15:50

Dagelijks wegen is juist interessant

Ik noteerde tijdens het afvallen gewicht en dag. Werd een leuk grafiekje op de pc waarin je ook dagelijkse schommelingen zag. De menstruatie was ook goed zichtbaar als moment.
Overbodig om te zeggen dat je dan niet per dag blij of boos bent over het resultaat. Dat beperk je dan tot 1x per week

bloemetje

bloemetje

14-02-2015 om 16:00

Elisa

"Iedere dag wegen is onzin; een keer per week is genoeg"
Pardon, mag ik misschien zelf bepalen hoe vaak ik op de weegschaal ga staan? Al wil ik er 5 x per dag op staan zeg. Onzin? Bepaal jij dat?

Astrid

Astrid

14-02-2015 om 16:35

bloemetje

Al bind je m onder je voeten, moet jij weten.

Het is alleen zo dat wanneer je elke dag (meerdere keren) weegt, je gek kan worden van de gewichtsschommelingen, onzeker en dat werkt niet mee.
Als je eens per week of zelfs eens per maand weegt, dan zie je de grote lijn duidelijker en hoef je niet gefrustreerd te worden, zoals veel vrouwen zich voelen bij dagelijks wegen.

guera

guera

14-02-2015 om 18:46

spaarstand denk ik geen onzin

Ik ben er nog niet uit maar ik wil ook wat kwijt voor de mooi. 1.70 m en 69 kg. Kilo of 4 a 5. Ik heb een tijd calorieen bijgehouden en at er iets van 1500. Met name groente groente groente en eiwit. Maar daarbij sportte ik 2 x per week. Ik ben geen gram!! afgevallen. Heel frustrerend. Ik snap er niks van. Ik heb het maar losgelaten nu. Ik heb wel het idee dat ik meer had moeten eten bij dat sporten. Ik denk dat het verstandig kan zijn om voedingsschema van een dietist ofzo te krijgen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2015 om 19:29

Afvallen

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor een "spaarstand" maar er is wel een verklaring voor het op gegeven moment niet of nauwelijks meer afvallen. Dat zit hem in de stofwisseling/metabolisme. Deze gaat trouwens na je 40e omlaag dus dan gaat afvallen ook moeilijker en je komt sneller aan (de beruchte "menopause-kilos's"). Optie is dan of meer eten en/of meer sporten en vooral voorkomen dat je spiermassa afbreekt ipv vet. Langdurig te weinig calorieën innemen werkt dus averechts. Als je een tijd 1300 of 1500 calorieën inneemt en je valt niet of nauwelijks meer af, eet je dus te weinig. Je spieren worden dan eerder afgebroken dan vet. Wil je echt effectief en gezond afvallen, kan je beter je calorie-inname wat ophogen en geen voedselgroepen (zoals koolhydraten) helemaal uitsluiten. Het gaat dan langzamer maar het is wel effectief vetverlies en de kans is groter dat je na het afvallen ook op gewicht blijft. Ik ben zo ooit 30 kilo zwangerschapskilo's kwijtgeraakt en sindsdien ook niet meer aangekomen. Ik let wel op wat ik eet maar op alcohol na ontzeg ik me niets. En ik heb overigens ook geen weegschaal thuis. De enige keer dat ik me weeg is bij de jaarlijkse medische check-up en bij de fitness-tests. 's Winters weeg ik altijd zo'n 2 kilo meer dan zomers en dat is ook volkomen normaal; daar maak ik me absoluut niet druk om. In de zomer verdwijnen die kilo's weer heel snel Ik ben 1.58 en weeg nu 52 kilo; maat 36.

http://www.dieetvandaag.nl/1618/2012/06/05/waarom-wordt-afvallen-steeds-moeilijker/

Katniss

Katniss

14-02-2015 om 19:56

Oh kijk

Op die laatste site staat ook een tool om je bmr te berekenen. Bij inactief-matig bewegen heb ik maar 1275 tot 1500 calorieën nodig. Met 1300 calorieën eet ik dus niet te weinig, maar ik heb wel de hele dag honger. Hmmmmm....

Hortensia

Hortensia

14-02-2015 om 20:01

Guera

" Ik heb een tijd calorieen bijgehouden en at er iets van 1500. Met name groente groente groente en eiwit. Maar daarbij sportte ik 2 x per week. Ik ben geen gram!! afgevallen."

Nee, vind je het gek. Waar zijn je (gezonde, langzame) koolhydraten en vetten? Een auto heeft ook benzine nodig om vooruit te komen.
Veel mensen zijn dikker geworden door het ongenuanceerde "geen vet!" en "geen koolhydraten!" van de afgelopen decennia.
Eindelijk begint daar een eind aan te komen. Sterker nog: zelfs goede diëtisten beginnen te twijfelen of zo'n dure bak diëethalvarine nou wel zoveel beter is dan ouderwetse roomboter en hoewel het Voedingscentrum nog hardnekkig schijnt vast te houden aan zoetstoffen en light, begint ook dat aardig aanhang te verliezen.

Gewoon normaal eten, zo min mogelijk bewerkt. Suikers vermijden (kijk eens achterop een pakje mager vleeswaren bij de ingrediënten). En hoewel de meningen verschillen over wat nou precies wel en geen goede koolhydraat is, zou ik me daar ook eens in gaan verdiepen.

En echt, het is helemaal niet moeilijk of lastig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-02-2015 om 21:21

Basaal metabolisme

Die 1275-1500 calorieën zijn aan de lage kant dus als je overwegend niets doet en zittend werkt. Ik neem aan dat je wel loopt, huishouden en boodschappen doet etcetera. En sport/intensief beweegt; ook al is het maar een keer in de week. 1300 calorieën is echt heel weinig. Ik zou daar zeker niet op minderen en zelfs wat boven gaan zitten. Het is niet gezond om zo lang streng te diëten. Het is ook moeilijk vol te houden en als je stopt, vliegen de kilo's er weer aan. Meer info en een (betere) berekening van het basaal metabolisme:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/139323-wat-is-mijn-ruststofwisseling-basaal-metabolisme.html

Op het oog

Precies Katniss. Je eet kennelijk wat je verbruikt. Dat je toch honger hebt is logisch. Je bent in de afgelopen jaren een aantal kilo aangekomen. Dat betekent dat je al die tijd een beetje meer gegeten hebt dan je nodig had. Nu eet je minder dan je gewend was dus heb je honger. Om af te vallen moet je nog minder eten.

Het is niet waar dat je van minder eten niet afvalt of dat je meer moet eten om af te vallen.
Als dat waar was dan zouden maagoperaties niet gedaan worden.

Elk pomdje gaat door het mondje en caloriën tellen zou daarbij moeten helpen.

Probleem is dat de voedingswaardetabellen niet kloppen. Bewerkte voeding (bijv. gekookte groente) bevat meer caloriën, althans je neemt daar makkelijker meer van op. Ook blijkt geschat verbruik niet altijd te kloppen. Sommige mensen doen het met verrassend veel minder ( of, dat is ook mogelijk, zijn in staat meer uit voeding te halen).

Je kunt dus niet anders doen dan op het oog eten. Val je af dan gaat het goed, val je niet af dan moet het minder. Daarbij is het wel handig om te weten wat je neemt.

En ja, je krigt er honger van. Zou gek zijn als dat niet zo was.

bieb63

bieb63

14-02-2015 om 23:25

Dat denk ik ook miriam, maar

Het is ook heel belangrijk om te kijken wat je eet ipv alleen naar de hoeveelheid calorien te kijken. Je lichaam gaat het niet leuk vinden als je je calorien alleen uit rauwkost haalt.

Koude douche

Het barst van de informatie dat het zaak is je basaal metabolisme te verhogen. Heftig oefenen en iedere keer maar weer eten hoort tot de veel voorkomende adviezen.
Ik geloof daar allemaal geen barts van. Bovendien ontbreekt de meest basale tip.

Zet de kachel wat graden lager. Begin de dag met een koude douche. Je lichaam warm houden/maken, kost veel enrgie.

Meer over temperatuurregulatie http://www.stichtingiton.nl/boeken/text_62.pdf

Dagelijkse gewoontes aanpassen helpt ook. Niet een keer in de week veel boodschappen doen met de auto, maar elke dag een beetje. Lopend. Terug met een volle tas.
Dat is maar een voorbeeld. Alles wat je bestaan minder comfortabel (warm) en minder effcient maakt (heen en weer lopen), helpt.

Het voordeel is dat je van dat nieuwe bestaan een nieuwe gewoonte kunt maken.

Evelien

Evelien

15-02-2015 om 10:29

nieuwe leefstijl

Miriam heeft gelijk. Als je wil afvallen en het lagere gewicht wilt houden moeten je je een andere leefstijl aanwennen.

Niet als een idioot met (te) weinig calorieën snel proberen af te vallen.

Nee, beter 10 kilo in een half jaar en je eetpatroon en leefwijze echt aangepast hebben, dan 10 kilo in 2 maanden door overdreven lijnen en het vervolgens helemaal zat zijn, weer gaan snaaien, ongezond gaan doen en gaan jojoën. Zo onnatuurlijk en ongezond!

Ik ben erg tegen dat overdreven lijnen door te weinig en/of te eenzijdig te eten.

Ik zou ook doodmoe worden van calorieën tellen. Het kan geen kwaad om je erin te verdiepen welke dingen meer of minder calorieën bevatten, maar belangrijk is ook of er vezels in zitten. Door iets met vezels te eten worden je darmen aan het werk gezet en verteer je daardoor dingen.

Weightwatchers (zelf nooit gedaan, maar hoor het van anderen) dat met een puntensysteem werkt (dus globaler dan met calorieën) zegt bijv: fruit = 0 punten. Wel calorieën maar door de vezels verbrand je die weer (sneller).

In het algemeen zijn hiervoor al wat tips gegeven. Wat mij betreft staat hieronder een gezonde leefwijze:
- meer bewegen, meer trappen lopen ipv roltrap/lift, meer sjouwen, meer doen. bij voorkeur 1/2 uur per dag matig intensief. Als je het niet in je gewone beweging haalt, loop dan nog 1 x p dg een half uur een rondje (stevig doorlopen).
- stoppen met snoepen of ernstig terugbrengen (en houd jezelf niet voor de gek )
- veel groente, gekookt en rauwkost (vooral dat laatste kan een goede vervanger zijn als je zin hebt om te snoepen)
- beter vis dan vlees en zo min mogelijk varkesvlees
- vast regelmaat in maaltijden en tussendoortjes. Niet meer dan 3 uur tussen eten laten zitten.
- 's ochtends altijd met vezelfs (volkoren brood, havermout, muesli) beginnen. Dan worden je darmen meteen 's ochtends in beweging gebracht
- bij de avondmaaltijd niet teveel eten (en niet een tweede keer opscheppen!) en vooral langzaam eten (25 keer kauwen per hap), dan heb je eerder een vol gevoel
- leer naar je lichaam luisteren en als je genoeg gehad hebt niet dooreten
- niet teveel koolhydraten en als je koolhydraten eet, zoveel mogelijk volkoren (zetten je darmen goed aan het werk, waardoor je juist weer verbrandt/afvalt - roggebrood ook erg gezond).
- en belangrijk: niet te streng zijn voor jezelf, want door jezelf af en toe iets lekkers te gunnen houdt je het langer vol en kan je het tot je nieuwe leefwijze maken (en houden). Dus bijv als je wijn lekker vindt: 1x per week wijn. Of als je gek op koekjes bent (ik): alleen op de dagen dat ik sport mag ik 1 koekje (yeah).

En als je serieus maar gezond wilt afvallen: vooral dus niet overdreven lijnen, maar als je het niet zelf kunt met een "gewoon" gezonde leefstijl, ga dan langs een diëtiste, die je(ongeveer) bovenstaande zal vertellen en je daar bij kan begeleiden .

Carla

Carla

15-02-2015 om 11:11

Mijn ervaring met

een dietiste is dat ze vooral zegt: "meer bewegen, je mag alles eten maar met mate, de tijd is om en ik zie je over 1 maand weer terug bij het weegmoment ohja en hier heb je nog wat folders." Zo kun je met je verzekering (bv)8 keer komen wegen en ben je na ruim een half jaar uitgedieet(ist) Ik vind de begeleiding en informatie zwak, matig, algemeen en veel te weinig.

Katniss

Katniss

15-02-2015 om 11:18

Weinig winst

Volgens mij valt er verder nog weinig winst te behalen. Traplopen en lopend boodschappen deed ik al. Ik heb geen fiets, dus loop alle relatief kleine afstanden. Mijn huis en werkkamer zijn kouder dan die van andere mensen, dus ik krijg nu al klachten
Waar ging het dan mis? De afgelopen jaren is het er een beetje ingeslopen om nergens nee tegen te zeggen, en ik nam elke dag wel wat lekkers (chips, nootjes, chocola). Snacken met tomaat, reepjes komkommer of bleekselderij met houmous vind ik niets aan, en mensen die zeggen dat dat een heerlijk alternatief is houden zichzelf voor de mal.
Ik denk ook dat in mijn maaltijden weinig ruimte zit en dat er niets mis mee is. Bij elkaar( ontbijt, lunch en diner) zit ik daarmee op ongeveer 1000 calorieën, dus de overige 300 zitten in mijn vruchtensap 's morgens en twee stuks fruit. Overige dranken zijn nagenoeg calorievrij.

Katniss

Katniss

15-02-2015 om 11:22

Wat erg zou zijn

Stel nou dat mijn basismaaltijden + fruit gewoon is wat ik nodig heb per dag, dan val ik gewoon helemaal niet meer af en blijft het wat het is. Ik kan toch moeilijk nog minder gaan eten. Plus dat ik dan nooit meer iets extra's mag, of alleen chips als ik dan geen avondeten neem (lijkt me ook niet echt gezond).

Bellefleur

Bellefleur

15-02-2015 om 12:34

Barts

Mooi dat ongeloof van Miriam in Barts. Ik ben op dit moment bezig in het boek van Asha ten Broeke:'Eet mij' Daarin staat het citaat: genes load the gun. But the environment pulls the trigger. Het genenpakket in je lijf zorgt er voor of je een mooi slank lijf hebt, of dat je altijd stevig blijft. Ik heb al lang besloten dat ik nooit rank en slank zal worden. Ik ben en blijf een kort dik propje. Zoals een klasgenoot mij eens noemde. Als ik op straat een dame zie lopen die aan het huidige ideaalbeeld voldoet, complimenteer ik haar in stilte. Maar ik weet ook dat ik beter ben in verhuizen dan zij. Want dit korte, dikke propje heeft sterke spieren en een rug die nooit aan gort gaat. En als er eens een zware buggy uit de trein getild moet worden, heb jij meer aan zo'n mens als ik. Dit om even een 'tegengewicht' te plaatsen. Accepteer maar gewoon dat er mensen zijn die worden tegengewerkt door hun genen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.