Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Juno

Juno

01-02-2015 om 22:15

Vertroetelmandje voor vriendin, chemo

Een goede vriendin van me heeft borstkanker. Ze wordt binnenkort geopereerd en daarna veelvuldig bestraald. Ik wil voor haar een soort vertroetelmandje maken met allemaal dingen die fijn zijn in zo'n periode. Ik ga er van uit dat ze misselijk zal worden van de chemo en dat lekkers of dingen met sterke geuren niet tof zijn. Maar wat dan wel?

Celine

Celine

01-02-2015 om 22:27

Lief

Lief van je dat je een vertroetelmandje wilt samenstellen.

De smaak hoeft niet meteen heel erg te veranderen (of is haar dat gezegd?), dus je kan er wel wat lekkers (sinaasappels etc., koek, chocola) in doen. Het gaat ook om het gebaar.

Daarnaast zou ik er bijv. indoen:
handcreme, tijdschriftje, bruisbal voor in bad.

Zoiets?

Ik weet van mijn vriendin die borstkanker had dat ze aandacht (telefoontje, mailtje, kaartje, langskomen) erg op prijs stelde. We hebben in haar ziekteperiode (de betere periodes) vooral dingen gedaan die ze leuk vond - naar een stad of het strand, naar een concert, cabaretier etc. Genoot ze super van. Helaas is ze overleden.

Heel veel sterkte ermee.

Celine

Celine

01-02-2015 om 22:30

p.s.

Als eten (lekkers) in die periode niet goed valt, dan kan ze er vast wel weer van genieten als ze zich weer wat beter voelt.

Mocht ze op een gegeven moment in het ziekenhuis liggen, dan is een leuke kaart of een ballon ook leuk om de boel wat op te vrolijken. Trouwens, kan ook voor thuis natuurlijk.

Ook

Ik had voor mijn zusje ook zo'n mand gemaakt. Naast genoemde dingen had ik een heel zachte warme sjaal gekocht (kasjmier) en een paar dikke sokken. Zo ziek als ze was had ze het vaak koud, en het is fijn tijdens de chemo behandeling.

Ook had ik een paar tijdschriften er in gedaan, over onderwerpen die haar interesseerden.

Mijn kinderen hadden voor haar ook nog wat knutsels en tekeningen er ingestopt.

Na de chemo vond ze een massage op pijnlijke plekken erg fijn, je zou een fijne olie (bv kneipp) er in kunnen doen.

Kaatje

Kaatje

02-02-2015 om 16:09

Even terugdenkend

Ik heb in afgelopen jaar vijf maanden chemo gehad. Mijn smaak is wel erg anders geweest dus daar kan ik je niet in in helpen. Mijn huid was heel droog dus ik was heel blij met bio oil, ook om de littekens van de operatie mee te bestrijden. Is best duur spul dus ik was blij als ik het kreeg. Let wel op dat ze niet smeert tijdens bestralen op die plek. Dan is bepanthen prima om te smeren (tip kreeg ik in het ziekenhuis) Lekkere slof sokken zijn fijn en zo'n kersenpitten ding die warm wordt in de magnetron is misschien ook een plan. Tijdschriftjes om in te bladeren misschien fijn. En voor op het kale bolletje is BioSilk fijn, schijnt ook goed te zijn voor het terugkerende haar. Een fijn mutsje oid is natuurlijk ook fijn. Lekkere handcreme is ook fijn. Goh, ik zit te denken verder, wat vergeet je dat snel zeg....

Juno

Juno

16-02-2015 om 13:18

Wat ik nu heb

Handcrème, bio-oil, lippenbalsam, sjaal, ituneskaart, bolletjesslinger met lampjes van de Hema, boek van Sylvia Witteman, haribo kikkertjes ('opkikkertje'). De kersenpit, een lekkere! bruisbal en dikke sokken zijn nog een behoorlijke uitdaging, ga het straks bij de drogist aan de andere kant van het dorp proberen. En natuurlijk allemaal kaartjes, maar ik wil graag nog wat meer cadeaus.
Iemand nog ideeën? Ze wordt niet kaal, dus een mutsje hoeft niet en ze is geen snoepert.

dvd

Misschien een dvd van een grappige tv serie (george en mildred, man about the house et cetera) of film. Juist in zo'n moeilijk en zware periode helpt het om af en toe weer even te kunnen (glim)lachen.

Heel veel sterkte en kracht voor haar (en ook voor jou natuurlijk)

Paddington

Paddington

17-02-2015 om 13:07

Een leuk boek

of misschien zelfs een leeslampje?

Een luisterboek om lekker naar te kunnen luisteren?
Een paar kleine kussentjes om pijnlijke plekken te kunnen ondersteunen?

Tine Winkel

Tine Winkel

17-02-2015 om 15:50

dikke sokken

Kijk evt eens op Marktplaats voor handgebreide sokken? Gemaakt van 75% wol, 25% anders en je voeten blijven echt veel beter warm dan in gewone sokken. Meestal zijn er wel verschillende aanbieders te vinden en ook in leuke, vrolijke kleuren. Ik weet niet hoe snel je ze nodig hebt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.