Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

joe

joe

01-09-2016 om 23:01

Vasovagale colapse vastgesteld bij dochter van 14

Hoi ouders

Dochter werd ineens onwel in restaurant waar wij zaten.
De situatie voorafgaand was relaxed en geanimeerd en ineens voelde zij zich niet lekker worden tijdens het eten.
Ze werd duizelig en misselijk waarop ik uiteindelijk besloot samen met haar het restaurant te verlaten, terwijl mijn man de rekening betaalde.
Eenmaal buiten begon ze over haar hele lichaam te trillen en en te beven.
Taxi besteld en met zijn drieën naar hotel terug gereden. Alles bij elkaar heeft het 30 minuten geduurd en toen voelde zij zich weer beter.
Thuis langs de huisarts gegaan en die stelde vast dat ze een Vasovagle colapse heeft gehad.

Dit is nu een maand geleden en sindsdien heeft ze last van duizelingen en wordt daar onzeker van, ze is vermoeid en snel uit haar doen, '' Jantje lacht , Jantje huilt ''
Ik ga morgen met haar langs de huisarts om bloed te laten prikken en urine na te laten kijken.
Afgelopen weken neemt ze ijzer in de vorm van appelstroop en gedroogde abrikozen. En Teunisbloemolie capsules voor de hormoonbalans.
Zelf dokteren moet men mee uitkijken vandaar dat we morgen bloed laten prikken.

Herkent iemand deze aandoening wij zijn best geschrokken.

Dank alvast.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-09-2016 om 23:14

Flauwvallen

Ik heb even gegoogeld en een vasovagale collaps is flauwvallen. Daar heb ik wel ervaring mee. In mijn tienertijd regelmatig, volgens mij is het echt een jongemeisjesaandoening, maar nu ook nog zeker wel een keer per jaar. Ik denk dat het een psychisch dingetje is, er is in ieder geval bij mij nooit iets lichamelijks gevonden.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-09-2016 om 06:56

vasovagale collaps

"Ik heb even gegoogeld en een vasovagale collaps"

Dat klinkt behoorlijk ernstig!!!

"is flauwvallen."

Oh...

yep

een typisch pubermeisjes iets. Probleem is vooral dat na zo'n eerste keer de angst voor herhaling juist dezelfde klachten uitlokt. Ik verwacht niet dat er iets uit de onderzoeken zal komen, maar als het je dochter gerust stelt vooral doen. En verder uitleggen dat het iets vrij normaals is wat heel veel mensen wel eens overkomt. Hopelijk neemt de angst daarmee af en daarmee ook de kans dat het nog eens gebeurt.

vlinder72

vlinder72

02-09-2016 om 08:05

herkenbaar

Vaak in combinatie met hyperventilatie. Noem het gewoon flauwvallen ipv zo'n serieus klinkende ernstige naam.

ik viel vroeger flauw bij drukte en warmte. De angst dat het kon gebeuren was al genoeg om ook echt flauw te vallen. Ik heb mijzelf aangeleerd om mijn jas uit te doen. Te gaan zitten. Desnoods op de grond. Ogen dicht en rustig ademen. Water helpt ook. Frisse lucht ook.

Maak het in ieder geval niet te groot bij een pubermeisje.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2016 om 09:47

ik ben ook een 'flauwvaller'

Inderdaad, het is een medische naam voor flauwvallen. Er zijn al veel zinnige dingen gezegd. Ik heb er ook vanaf puberleeftijd last van gehad, en nog steeds. Ik reageer sterk op 'gedoe in mijn buik'. Darmkrampen, menstruatie, plaatsen van een spiraaltje, uitstrijkje... Ik word dan duizelig, begin extreem te zweten, ga trillen, word bleek en soms ben ik ook echt even 'weg'. Een heel vervelend gevoel, ik kan mij goed voorstellen dat ze ervan is geschrokken.

Goed om uit te laten sluiten of er niet echt wat aan de hand is.

Maar het komt gewoon vrij veel voor, zonder echte oorzaak en zonder een echte oplossing. Ik voel het nu meestal aankomen, en ik weet wat mijn triggers zijn (zoals mijn buik). En ik heb het nu zo vaak mee gemaakt, dat ik er niet meer van schrik. Ik zorg dat ik zo snel mogelijk ga liggen, koude washandjes op mijn hoofd, en rustig afwachten tot het voorbij is. Dat is soms na 2 minuten, maar het kan ook 20 minuten duren.

Stress (hyperventilatie!) schijnt voor veel mensen trouwens een belangrijke trigger te zijn.

Pennestreek

Pennestreek

02-09-2016 om 10:21

Nou, 'gewoon flauw vallen' is het niet hoor

Hier ook ervaring. Ik ben bij een vaatonderzoek in het ziekenhuis ivm spataderen flauw gevallen, ik ben toen ruim 3 minuten weg geweest. Daarna krabbelde ik maar niet op, dus de arts heeft me toen uiteindelijk naar de SEH gestuurd en vandaar ben ik naar en de afdeling cardiologie gebracht. Mijn hartslag wilde namelijk niet meer op gang komen. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen met mijn hartslag, die is blijven steken op gemiddeld 43 in rust (dat heet bradycardie). Daar doe ik het net aan goed op. Mocht ie nog verder zakken dan zal ik een pacemaker krijgen.
Volgens de cardioloog kan het niet, is er geen oorzakelijk verband tussen het onderzoek en de bradycardie, maar zo is het wel gegaan. Nu had ik van mezelf altijd al een lage hartslag, maar voorheen was hij rond de 55, nu dus nog flink lager.

Het is een bekend verschijnsel inderdaad dat sommige mensen heftig (met flauwvallen) kunnen reageren op lichamelijke zaken zoals ijsvogeltje schrijft. Ik reageerde heftig op het geknijp in mijn aderen voor het maken van een echo. Hyperventilatie of 'gewoon' een verkeerde ademhaling kan het ook veroorzaken. Ik denk dus dat bloedonderzoek alleen niet voldoende is. Wel een goed begin, maar als daar niets uit komt moet je dus verder kijken. Ik vind het namelijk wel zorgwekkend dat die duizeligheid en vermoeidheid niet over gaan. Ik had het destijds ook heel koud. Dat herken ik dus van die lage hartslag. Op zich kan je lichaam het daar best op doen, als dat is wat er aan de hand is, maar dat vergt wennen en aanpassing. Bij mij duurde dat alles bij elkaar denk ik een half jaar. Wat bij mij (als enige) hielp was de hartslag iets verhogen en dat deed ik door regelmatig bewegen (trap op of af) en koffie drinken.

Succes en sterkte. Laat je nog weten hoe het verder gaat?

Vogel

Vogel

02-09-2016 om 10:42

Ik had het ook als puber. Ik was vooral bang dat ik tijdens fietsen of sporten zou omvallen, maar de huisarts legde destijds uit dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken. Juist als je in beweging bent pompt je hart je bloed goed rond en kun je dus niet zomaar flauwvallen. Stelde me wel gerust, en het ging ook vanzelf weer over.
Achteraf denk ik een combinatie van snelle groei, hormonen een beetje hysterie. Herinner me ook dat de meiden in de vijfde klas op school gevaccineerd werden tegen rode hond en massaal flauw vielen.

Ik kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn, maar als voor de hand liggende fysieke oorzaken zijn uitgesloten zou ik me er maar niet te druk maken. Vermoedelijk komt flauwvallen bij jongens op die leeftijd een stuk minder vaak voor!

Puck

Puck

02-09-2016 om 11:25

Hier ook een puber die die wel eens van d'r stokje gaat. Zonder aanwijzing en reden. In het algemeen hoef je je daar bij pubermeisjes geen zorgen om te maken.

Lage bloeddruk

Bij mij, maar ook bij de kinderen komt flauwvallen soms voor door lage bloeddruk. Dan kun je snel last hebben van plotselinge temperatuurswisselingen in de winter, van buiten naar binnen gaan en andersom, of juist in de zomer of even iets te weinig gegeten hebben en snel opstaan. Tijdig serieus neemt en en even gaan zitten, iets eten en drinken, hoofd voorover zodat het bloed makkelijk naar je hoofd gaat of even met de benen omhoog, opdrukken doordat iemand met zijn hand druk geeft achter in je nek waar jij tegendruk aan geeft zorgt ook dat je meer bloeddoorstroming in je hoofd krijgt. Want bij flauwvallen trekt de bloedstroom naar de inwendige organen.
Als je niet tijdig gaat zitten/liggen kun je je dan erg naar gaan voelen. Het is ook een signaal om te gaan zitten als die druk en gevoelens van onwel zijn in je lichaam op gaan treden.

Evaa

Evaa

02-09-2016 om 16:25

tegenstrijdig, Joe

" Afgelopen weken neemt ze ijzer in de vorm van appelstroop en gedroogde abrikozen. En Teunisbloemolie capsules voor de hormoonbalans.
Zelf dokteren moet men mee uitkijken vandaar dat we morgen bloed laten prikken."

Dat meisje is gewoon een keer flauwgevallen, is daarvan geschrokken, duurde even voordat ze er weer uitkwam. Grappig dat je zegt dat je niet zelf mag dokteren, maar wel allerlei dingen verzint als teunisbloemolie. Waarvan de werking niet is aangetoond.

Sukke

Sukke

03-09-2016 om 00:22

hier ook

Zelf en dochters ook in de leeftijd van 9 tot 17 en zelfs nu ze volwassen zijn nog wel eens.
Eigenlijk nooit voor naar een arts gegaan, tot die keer dat ze allebei in een ziekenhuis in elkaar zakten. Werd er van alles opgetrommeld. Maarja, het was daar nogal warm op een kraamafdeling.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2016 om 08:07

Sukke

Is mij ook wel eens overkomen en het was niet eens warm, ik denk dat dat wel vaker gebeurt op kraamafdelingen

Sukke

Sukke

03-09-2016 om 10:27

We waren helaas alleen op bezoek

Tijgeroog

Tijgeroog

03-09-2016 om 10:35

Sukke

Dat is meestal bij meisjes van 9 tot 17 jaar op kraamafdelingen.

Tango

Tango

03-09-2016 om 22:44

Wat is het nou?

Is wat topicstartster benoemt nou gewoon flauwvallen of iets ergers? Dat is me eigenlijk nog niet duidelijk.
Dochter van nu 15 hier heeft ook zo'n periode gehad dat ze af en toe (bijna) flauw viel. Ze is er nu weer redelijk overheen, was met 13,14 jaar. Bij haar was het meestal als ze 's morgens te weinig had gegeten en dan gauw op de fiets stapte en ergens naar toe reed. 1 keer werd ik gebeld door de Mc Donalds hier in het dorp, dat ze daar onderuit was gegaan. Vond ik wel heel netjes.
Topicstartster schrijft echter dat haar dochter zich nog steeds duizelig en emotioneel onstabiel voelt. Dat herken ik bij dochter niet. Als ze het had gehad, was ze dezelfde dag wel een tijdje niet zo lekker, maar als ze even had geslapen ging het wel weer goed.
Ook dat beven en trillen komt me niet bekend voor (maar het flauwvallen was dan ook vaak niet in mijn nabijheid) en het duurde ook zeker geen half uur. Veel korter.

joe

joe

04-09-2016 om 02:07

bedankt voor jullie reacties

Mijn dochter is nog nooit flauwgevallen, de huisarts dacht aan een collapse ... we wachten de uitslag af van de bloedtest.
Ze is duizelig vooral als het druk is om haar heen en trekt weg en voelt zich licht in haar hoofd.
Het kan heel goed `zijn wat Vogel zei.. combinatie van hormonen en groeispurt.
Lullig van een huisarts om bij voorbaat al te zeggen dat de kans dat er iets uit het bloedonderzoek komt nihil is .
Ik neem haar klachten seriieus omdat ze geen Klager is. En natuurlijk kan het heel goed zijn dat ze haar nieuwe fase spannend vind: Nieuwe klas ... naar 4 Atheneum en morgen 15 jaar worden wie weet wat er allemaal in dat koppie rondgaat.

Nogmaals dank voor jullie reacties !

xxx JOE

Mijnnaamishaas

Mijnnaamishaas

04-09-2016 om 09:01

Kan

Kan heel goed iets zijn als ijzertekort, lage bloeddruk, stress en/of iets te dun. Heb zelf een periode toen ik vegetarier was perioden gehad dat ik bijna flauwviel in de trein (tekort aan ijzer? vit b12?), ik was toen ook vrij licht van gewicht. Ook een keer door de hitte en emotie op een begrafenis, maar toen kwam ik wel vrijwel direct weer bij.

verschil

Het verschil tussen flauwvallen en een collaps zit hem volgens mij alleen in de oorzaak. Het is verder hetzelfde wat er gebeurd. En het lijkt mij juist dat je die aanleiding nog niet zo precies weet.

Nog steeds denk ik dat het een vrij normaal is wat er met je dochter is gebeurd en dat de klachten die ze nu nog heeft heel goed kunnen komen puur en alleen door angst dat het weer zal gebeuren. Of door spanning, stress, hormonen, even te weinig eten, te warm, enz. enz. Allemaal geen heel ongebruikelijke dingen in het leven van een pubermeisje.

Wat je uit moet sluiten is bloedarmoede, want als dat het is moet je er wel wat aan doen. En het is handig om te weten of ze een lage bloeddruk heeft. Dat is op zich helemaal niet erg, maar wel iets waar je af en toe wat rekening mee moet houden.

Laat haar eens rondvragen bij vriendinnen, grote kans dat die ook wel eens zo'n ervaring hebben gehad. Weten dat het heel veel voorkomt en absoluut niet betekent dat er iets ernstigs aan de hand is en/of dat dit zo altijd zal blijven zal hopelijk ook helpen.

epilepsie?

Ik had vroeger een studente in één van mijn klassen die regelmatig flauwviel. De dokter noemde het hysterie. Toen het haar een keer op straat in België gebeurde hebben ze haar naar het ziekenhuis gebracht. Daar is vastgesteld dat ze een zeldzame vorm van epilepsie heeft. Ze kreeg medicijnen en is daarna nooit meer flauwgevallen.

joe

joe

04-09-2016 om 22:32

Dank ! MijnnaamisHaas, Jipbox en Stoepkrijt

Inderdaad, Jipbox dat navragen in haar vriendinnenkring is iets waar ik zelf niet aan gedacht heb!
Dank voor jullie zinnige reacties !

Joe

Yura

Yura

05-09-2016 om 19:28

Hier 2 flauwvallers

Mijn eerste keer was toen ik na een operatie langs de kno-arts moest om te kijken of ik naar huis mocht, nou dus niet, want ik werd op een brancard weer terug gereden naar mijn bed. Ook een keer bijna in de warme douche, ik kon gelukkig man roepen en mij omlaag laten zakken, die heeft mij met mijn natte lijf op bed gelegd. De ergste keer was in het ziekenhuis toen ik slecht nieuws hoorde, gelijk afgevoerd naar de SEH, alles onderzocht hartfilmpje etc, niks aan de hand. Helaas was ik toen slecht terecht gekomen, waardoor de val op zich wat gevolgen had. Achteraf gezien voelde ik het aankomen, dus ik heb me voor genomen om voortaan gelijk ter plekke te gaan zitten in zo'n geval en niet te wachten tot het kan. Ik ga dan opeens enorm zweten en heb het tegelijk koud.
Ook zoon is er gevoelig voor, die heeft het een keer na een warme douche gehad. Gelukkig gaf hij iets aan, dat hij niet goed werd en ving ik hem op. En een keer na zijn dtp-prik. Wel naar de huisarts geweest, maar ook niks gevonden, die gaf ook aan dat sommige mensen gewoon snel flauw vallen. Je moet er gewoon zelf alert op zijn. Vorig jaar heb ik mijn oogleden laten liften en had ik het vantevoren aan gegeven, werd echt heel goed rekening mee gehouden. Ik moest voorzichtig gaan zitten en toen dat niet ging, gelijk weer liggen. Daarna werd ik daar langer in een bed gehouden dan degene die na mij kwam, die ging gelijk naar de huiskamer voor een kopje koffie.

joe

joe

07-09-2016 om 00:44

update

hoi allemaal.

Algemeen bloedonderzoek heeft niets verontrustends aan het licht gebracht, urine was ook goed.
Ze is niet getest op vitamine D en B12, maar de gedachte dat het stress is en de verandering van klas en leerlaren en het ouder worden etc krijgen de overhand nu bij mij.
Ik heb op haar ingepraat zover mijn intuitie dat toeliet en kennelijk heeft dat invloed gehad want ze is minder huilerig en is rustiger en lijkt '' terug te komen '' zelfs weer wat vrolijker nu.
Natuurlijk is het nog steeds een wankel evenwicht maar ik zie verbetering in haar gemoedstoestand.
Ik heb haar wel ter ondersteuning Geriaforce gegeven ( homeopathisch ) tegen duizelingen en dat lijkt haar klachten te verzachten.
Desalniettemin ga ik met haar as donderdag naar de huisarts om de uitslag van bloed te bespreken maar wat ik eerst van plan was namelijk verder neurologisch onderzoek laat ik vallen.
Wel vind ik het belangrijk om te weten of ze geen vitamine D of B12 tekort heeft.
Ze heeft geen ijzer tekort en een normale bloedruk.
Dank jullie voor jullie tijd voor het meedenken

xx Joe

Sukke

Sukke

07-09-2016 om 10:40

maar waarom

ga je de uitslag bespreken als die je al bekend is, namelijk wat al was verwacht: er is niets gevonden?
Is ze na je gesprek en dat het langzaam beter gaat nog een paar keer flauwgevallen?

Puck

Puck

07-09-2016 om 23:03

Je maakt het vreselijk groot

Jeemig, je maakt het hele gebeuren naar mijn mening veel te groot. Ze is een keer flauw gevallen zoals hele horde pubers wel eens flauwvallen. Alleen al het feit dat je er een moeilijke naam voor gebruikt zegt al dat je het erg zwaar opneemt. Verder is er uit het bloedonderzoek niets gekomen. Waarom wil je in hemelsnaam je dochter nog een keer meenemen naar de dokter? Volgens mij hou je op deze manier de stress bij je dochter alleen maar in stand. Laat t los en doe er verder niets mee.

joe

joe

07-09-2016 om 23:22

hoi Sukke

Ja, ik ga de uitslag bespreken, morgenochtend, en vraag om een kopie van de uitslag zodat ik de waarden kan zien. En nee, er is niets uitgekomen en ze is nog nooit flauwgevallen. En het woord Vasovagale collapse gebruikte mijn huisarts, maar was er niet zeker dat dit de juiste diagnose was.
Vandaar dat er bloedonderzoek gedaan is.
De duizelingen zijn nog steeds aanwezig en het belemmert haar dus toch nog verder zoeken, misschien iets met evenwichtsstoornis, misschien moeten haar ogen getest worden.
Ik zal het morgen bespreken. Dank voor je reactie.

En Puck, jouw reactie is wel erg ' kort door de bocht' desalniettemin, dank voor je reactie.

joe

joe

07-09-2016 om 23:28

nog dit.....

Dat er een eventuele psychische oorzaak bijkomt sluit ik absoluut niet uit hoor. Duizelingen heeft ze en die kunnen heel goed erger worden doordat ze er angstig van wordt.

Sukke

Sukke

07-09-2016 om 23:49

Kopie uitslag

De waardes zijn goed. Dwz binnen de vastgestelde normaalwaarden. Waarom wil je er een kopie van als deze binnen de normaalwaarden vallen? Als leek kun je die niet interpreteren, sterker, je zou ze verkeerd kunnen interpreteren omdat je een oorzaak wilt.

Het is niet zo heel ernstig wat je dochter is overkomen. Ze is onderzocht en wat ze heeft komt vaker voor bij warmte stress en bij opgroeiende meisjes/kinderen.

Naast dat je er nu een beladenheid op legt ga je ook voor niets. De uitslag is bekend maar voor jou misschien niet bevredigend genoeg. Dit gedrag van een ouder kan het kind ook beinvloeden al doe je nog zo je best dit niet te doen.

Richt je op afleiden en laat haar eens een liedje neuriën als ze duizelig is. Chronische hyperventilatie geeft ook deze klachten. Neuriën brengt de ademhaling op orde en zal klachten verminderen.

joe

joe

08-09-2016 om 01:24

Sukke

Ten eerste ben ik geen ''Leek'', dat ten eerste. En kennelijk gaat mijn vraag hier een eigen leven leiden dwz : Kind is flauwgevallen , het is niet ernstig wat haar is overkomen, de '' beladenheid '' die ik kennelijk laat zien ... etc , etc.
Als het zo simpel zou zijn '' een liedje neuriën als ze duizelig is '' dan had ik mijn vraag hier niet geposted.

Ik heb een aantal zinnige reacties gehad en sluit de discussie bij deze.

Bedankt allemaal voor het meedenken !

Joe

Puck

Puck

08-09-2016 om 09:21

Joe

Ik kan me voorstellen dat je het als ouder best iets engs vindt en dat je wilt sparren met andere ouders die het misschien herkennen. Die herkenning en tips krijg je en bijna zonder uitzondering zeggen die allemaal: niet ernstig, komt veel voor, niets meer aan doen. Nu is door de huisarts bekeken dat er niets aan de hand is en dan nog wil je je dochter erbij slepen en verder binnenste buiten laten keren. Als je daar door Sukke en mij op aangesproken wordt (we zeggen zo ongeveer hetzelfde) zijn we ineens kort door de bocht en sluit je de discussie. Beetje raar vind je niet? Ik denk dat jij een groter probleem hebt met flauwvallen dan je dochter. Misschien is het verstandiger om alleen naar de huisarts te gaan en te gaan praten over de gevoelens en angsten die jij als moeder erbij hebt.
Gut, ik denk dat ik een vreselijke ontaarde moeder ben in jouw ogen: toen mijn kind een keer zomaar flauw viel ben ik niet eens naar de dokter met haar geweest.....

Mijntje

Mijntje

08-09-2016 om 09:54

waarden

Het meisje is nog steeds duizelig, dus daarom wel goed om verder te kijken en vragen aan de arts hoe hier mee om te gaan.
De info dat ze er nog steeds last van heeft kwam pas wat later in de berichtjes, vandaar de kritiek om het niet te groot te maken.
Maar ik zou het uitzoeken hiervan en het checken van de waarden echt overlaten aan de arts. Intussen gezond eten en ook ontspanning zoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.