Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:14

Vaccinatievolgorde

https://www.nu.nl/coronavirus/6100176/mensen-met-medische-indicatie-worden-vanaf-medio-februari-ingeent.html

Mijn zoon opperde om de leerkrachten na de 18-60 mét medische indicatie te doen. Goed idee of niet?


Pief schreef op 15-02-2021 om 15:50:

[..]

Er is geen controle op. Wat gebeurt er denk je met zo'n product dat zo gewild en zo schaars is? In maart stortten criminelen zich massaal op de mondkapjes.

Lees anders het boek 'de meeste mensen deugen' even. Er is tot nu toe geen enkele aanwijzing voor jouw negatieve toekomstbeeld.

MeikeT schreef op 15-02-2021 om 18:53:

[..]

Lees anders het boek 'de meeste mensen deugen' even. Er is tot nu toe geen enkele aanwijzing voor jouw negatieve toekomstbeeld.

Zal door mijn werk komen Maar ik geef het een maand.

Te snel verzonden. Wat ik bedoel is: als je vaccins onder zware bewaking opslaat en vervoert omdat er kapers op de kust zijn, dan is het ook heel belangrijk om zicht te houden op wie wat voor wie bestelt. Want nu kan een arts gewoon 1000 vaccins bestellen, daar  500 mensen mee prikken en de andere 500 doorverkopen zonder dat iemand dat merkt. Je moet dat stukje dus ook controleren. En helaas, overal zijn rotte appels als er maar genoeg geld geboden wordt. 

Ik moet nog even wennen aan de gedachte dat er voor achterovergedrukte vaccins een markt zou zijn. Wie laat zich nou inspuiten met 'hé, pssssst, vaccinatie'tje voor weinig?"

skik schreef op 15-02-2021 om 20:45:

Ik moet nog even wennen aan de gedachte dat er voor achterovergedrukte vaccins een markt zou zijn. Wie laat zich nou inspuiten met 'hé, pssssst, vaccinatie'tje voor weinig?"

Er zullen bedrijfjes ontstaan die op de zwarte markt vaccins aanbieden. Beetje zoals de testen in april. Genoeg mensen die veel geld over hebben voor een vaccin.

Ik zie eigenlijk meer risico in de verkoop van nep-vaccins. Kleine flesjes met zout water die niks doen 😕

Ik neem aan dat die vaccins in tamper proof flesjes komen, dus het vast mogelijk, naar niet helemaal triviaal om de boel op te lichten.

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 07:13:

Ik zie eigenlijk meer risico in de verkoop van nep-vaccins. Kleine flesjes met zout water die niks doen 😕

Die zijn er al, daar is al voor gewaarschuwd. 

AdHombre schreef op 16-02-2021 om 07:52:

Ik neem aan dat die vaccins in tamper proof flesjes komen, dus het vast mogelijk, naar niet helemaal triviaal om de boel op te lichten.

Elke arts of verpleegkundige of apothekersassistent kan ermee uit de voeten. 

In Nederland zal het hopelijk niet op grote schaal fout gaan, maar je moet het wel beveiligen. Dat is de overheid aan ons allemaal verplicht, vind ik. Ik bedoel:: als compleet legale zorginstellingen al vaccins teveel bestellen om hun voltallige personeel in te enten terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is. Hoe moeilijk is het dan om aan vaccins te komen als je ze voor winst wil doorverkopen?

Als je een adresje weet hou ik me aanbevolen. Ik vraag het voor een vriendin.

AdHombre schreef op 16-02-2021 om 08:13:

Als je een adresje weet hou ik me aanbevolen. Ik vraag het voor een vriendin.

+1 😇

Pief schreef op 16-02-2021 om 08:11:

[..]

Elke arts of verpleegkundige of apothekersassistent kan ermee uit de voeten.

Open maken is geen probleem, maar weer dichtmaken zonder dat je ziet dat er mee gerommeld is dat zou mij niet lukken. Ik heb ze hier voor me liggen (niet voor een vaccin, maar voor iets anders).

'als compleet legale zorginstellingen al vaccins teveel bestellen om hun voltallige personeel in te enten terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is.'

Ik kan er niet zo goed tegen dat dit als een soort criminele actie wordt beschreven. Het precies omschrijven van wie wel en wie niet iets mag krijgen heeft ook geleid tot de vreemde toestand, waarbij de ene bewoner wel gevaccineerd werd en de ander ooit later eens een keer. In een zorginstelling wonen en werken mensen samen, je kunt geen stickers plakken op iemands hoofd (wel gevaccineerd) en uiteindelijk moet iedereen gevaccineerd worden. Logistiek gezien lijkt mij het simpelste als je op zo'n plek in een keer iedereen vaccineert.

In Nederland willen we de schaarste eerlijk en rechtvaardig verdelen. en dan komen er allerlei criteria, lijstjes en actiegroepen. De schaarste zit niet in de hoeveelheid vaccins, maar in de tijd. Ik val nu bijvoorbeeld op dit moment weer niet onder de doelgroep voor astra zenica. Maar over een tijdje weer wel. En ondertussen kunnen we pas echt weer meer 'normaal' leven als bijna iedereen gevaccineerd is. Dus in die zin maakt het niet zoveel uit.

'Want nu kan een arts gewoon 1000 vaccins bestellen, daar 500 mensen mee prikken en de andere 500 doorverkopen zonder dat iemand dat merkt.' Zodra dat bekend wordt zal zo'n arts daar toch de gevolgen van moeten dragen, dat zal dan strafrechtelijk zijn en daarmee zal hij/zij zijn praktijk kwijt zijn en wellicht nooit meer als arts kunnen werken. Een behoorlijk risico voor een klein bedrag aan winst.

De meeste artsen deugen. Dus ik zou niet pro-actief hiermee omgaan, maar re-actief: als het gebeurt: in de publiciteit en voor de rechter.

Tsjor

AdHombre schreef op 16-02-2021 om 08:32:

[..]

Open maken is geen probleem, maar weer dichtmaken zonder dat je ziet dat er mee gerommeld is dat zou mij niet lukken. Ik heb ze hier voor me liggen (niet voor een vaccin, maar voor iets anders).

Je verkoopt natuurlijk meteen het hele flesje (eerder meer flesjes)  aan iemand die er veel geld voor wel betalen. Of die jou vraagt om er teveel te bestellen tegen een mooi bedrag. Die persoon heeft zo zijn manieren om klanten en prikkers te vinden. Die klanten zijn niet jij of MeikeT, schat ik zo in. 

Juliie hebben duidelijk geen criminal minds

tsjor schreef op 16-02-2021 om 08:58:

'als compleet legale zorginstellingen al vaccins teveel bestellen om hun voltallige personeel in te enten terwijl dat duidelijk niet de bedoeling is.'

Ik kan er niet zo goed tegen dat dit als een soort criminele actie wordt beschreven. Het precies omschrijven van wie wel en wie niet iets mag krijgen heeft ook geleid tot de vreemde toestand, waarbij de ene bewoner wel gevaccineerd werd en de ander ooit later eens een keer. In een zorginstelling wonen en werken mensen samen, je kunt geen stickers plakken op iemands hoofd (wel gevaccineerd) en uiteindelijk moet iedereen gevaccineerd worden. Logistiek gezien lijkt mij het simpelste als je op zo'n plek in een keer iedereen vaccineert.

In Nederland willen we de schaarste eerlijk en rechtvaardig verdelen. en dan komen er allerlei criteria, lijstjes en actiegroepen. De schaarste zit niet in de hoeveelheid vaccins, maar in de tijd. Ik val nu bijvoorbeeld op dit moment weer niet onder de doelgroep voor astra zenica. Maar over een tijdje weer wel. En ondertussen kunnen we pas echt weer meer 'normaal' leven als bijna iedereen gevaccineerd is. Dus in die zin maakt het niet zoveel uit.

'Want nu kan een arts gewoon 1000 vaccins bestellen, daar 500 mensen mee prikken en de andere 500 doorverkopen zonder dat iemand dat merkt.' Zodra dat bekend wordt zal zo'n arts daar toch de gevolgen van moeten dragen, dat zal dan strafrechtelijk zijn en daarmee zal hij/zij zijn praktijk kwijt zijn en wellicht nooit meer als arts kunnen werken. Een behoorlijk risico voor een klein bedrag aan winst.

De meeste artsen deugen. Dus ik zou niet pro-actief hiermee omgaan, maar re-actief: als het gebeurt: in de publiciteit en voor de rechter.

Tsjor

Dat vind ik naïef. Je moet dat echt voorkomen. Je wilt toch niet dat er een lucratief handeltje wordt gedreven met vaccins die voor onze kwetsbare mensen zijn bedoeld. Natuurlijk deugen de meeste artsen. De meeste notarissen, bankmedewerkers en makelaars deugen ook. Net als verreweg de meeste GGD- medewerkers. Toch heeft een handjevol daarvan voor grote problemen gezorgd. Het gaat me nog niet eens om het geld maar het tast het vetrouwen in de overheid enorm aan. 

Pief schreef op 16-02-2021 om 09:35:

[..]

Dat vind ik naïef. Je moet dat echt voorkomen. Je wilt toch niet dat er een lucratief handeltje wordt gedreven met vaccins die voor onze kwetsbare mensen zijn bedoeld. Natuurlijk deugen de meeste artsen. De meeste notarissen, bankmedewerkers en makelaars deugen ook. Net als verreweg de meeste GGD- medewerkers. Toch heeft een handjevol daarvan voor grote problemen gezorgd. Het gaat me nog niet eens om het geld maar het tast het vetrouwen in de overheid enorm aan.

Ik maak me meer zorgen om het feit dat de rijke landen 10 keer zo veel vaccins bestellen als er inwoners zijn, zodat er voor de arme landen niets over blijft. Over crimineel gedrag gesproken ...

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 09:52:

[..]

Ik maak me meer zorgen om het feit dat de rijke landen 10 keer zo veel vaccins bestellen als er inwoners zijn, zodat er voor de arme landen niets over blijft. Over crimineel gedrag gesproken ...

Kijk eens naar dit grafiekje:

https://pbs.twimg.com/media/EuUppdIVgAIBwqL?format=jpg&name=small

Het is bijna niet te geloven, maar Africa en Azie hebben heel weinig ziektegevallen. M.a.w. *wij* hebben het het hardste nodig...

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 09:52:

[..]

Ik maak me meer zorgen om het feit dat de rijke landen 10 keer zo veel vaccins bestellen als er inwoners zijn, zodat er voor de arme landen niets over blijft. Over crimineel gedrag gesproken ...

Ik ga er overigens vanuit dat het overschot sowieso naar die arme landen gaat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand iets anders zou voorstellen.

AdHombre schreef op 16-02-2021 om 10:20:

[..]

Kijk eens naar dit grafiekje:

https://pbs.twimg.com/media/EuUppdIVgAIBwqL?format=jpg&name=small

Het is bijna niet te geloven, maar Africa en Azie hebben heel weinig ziektegevallen. M.a.w. *wij* hebben het het hardste nodig...

Het gaat om 'confirmed' aantallen. Arme landen hebben geen geld om massaal te testen.

Ik denk daar genuanceerder over. Doordat de rijke landen er veel geld in steken komt de productie op gang en kan ook flink groeien. De schaarste verandert dan in overvloed waar de armere landen flink mee van kunnen profiteren.

Financieel gezien zijn de kosten van een wereldwijde vaccinatie een kleine prijs voor het weer opstarten van de wereldeconomie en onze geliefde globalisering.

Datzelfde heb je gezien bij de productie van mondkapjes en andere middelen.

In ontwikkelingslanden sterven relatief weinig mensen aan corona omdat daar minder oude mensen zijn en minder mensen met welvaartsziekten. De problemen liggen in arme landen op een heel ander vlak, bijvoorbeeld omdat de voedselcrisis ernstiger wordt door corona. Hoe sneller de rijke landen weer volop draaien, hoe sneller de arme landen daar weer van kunnen profiteren. 

skik schreef op 15-02-2021 om 20:45:

Ik moet nog even wennen aan de gedachte dat er voor achterovergedrukte vaccins een markt zou zijn. Wie laat zich nou inspuiten met 'hé, pssssst, vaccinatie'tje voor weinig?"

bekeerde Engel-volgers die daar niet openlijk voor uit willen komen, maar later wel goeie sier maken met  zie je wel, alles was overdreven!? 

Om 16.00 uur is er een rechtzaak waarin de overheid wil laten vastleggen dat de avondklok in stand blijft tot het hoger beroep dat ze aangaan.

Tegen de uitspraak van de Haagse rechter dat de avondklok juridisch niet goed onderbouwt is. In een zaak aangespannen door Jeroen Pols en Willem Engel van Viruswaarheid.

Dat wordt een lastige avond want Engel denkt dat er vanavond heel veel feestende mensen op straat zullen zijn. En als de overheid er toch in slaagt om dat te voorkomen kan dat alleen volgens een constructie als in Tsjechie waar volgens Engels de dictatuur is uitgeroepen.

https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/72429-2021-02-16-blokhuis-vws-na-schrappen-avondklok-laten-we-alsjeblieft-ons-verstand-gebruiken

Vanaf de derde minuut.

Goed dat we vanavond op straat gaan zien wie er niet meer in de avondklok gelooft en wie je moet mijden om het laatste staartje nog even vol te houden en niet besmet te raken.

Nou AnneJ, ik geloof ook niet zo in die avondklok, maar je zult me niet op straat zien vanavond. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die net als ik twijfelen aan sommige maatregelen maar Corona wel degelijk serieus nemen. Overigens houd ik me gewoon netjes aan alle maatregelen. 

"Goed dat we vanavond op straat gaan zien wie er niet meer in de avondklok gelooft en wie je moet mijden om het laatste staartje nog even vol te houden en niet besmet te raken."

@AnneJ, het is wel overzichtelijk voor je, om de wereld op deze manier in goodies en baddies in te delen, maar als iemand om 21.02 op anderhalve meter afstand gaat juichen hoef je 'm niet te mijden. 

Persoonlijk vind ik het jammer als de avondklok opgeheven zou worden, ik vond het wel fijn dat ik geen eindeloze discussies met puber hoefde te hebben over thuiskomtijden

gr Angela

Hmmm, in Peru experimenteren ze bljkbaar ook met corona-proof evenementen: 'Volgens Carlos Paredes, de journalist die het nieuws over Vizcarra onthulde, was sprake van een ‘vaccinatiefestival’ onder de Peruaanse elite. Niet alleen politici, ook familieleden, zakenlieden en zelfs journalisten zouden vaccins hebben gekregen'

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/peru-in-de-ban-van-vip-vaccins-politieke-elite-drong-voor-tijdens-vaccinatiefestival~b41e144d/

😨

MeikeT, bedoel je dat dit in Nederland ook gebeurt?

gr Angela

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 16:02:

Hmmm, in Peru experimenteren ze bljkbaar ook met corona-proof evenementen: 'Volgens Carlos Paredes, de journalist die het nieuws over Vizcarra onthulde, was sprake van een ‘vaccinatiefestival’ onder de Peruaanse elite. Niet alleen politici, ook familieleden, zakenlieden en zelfs journalisten zouden vaccins hebben gekregen'

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/peru-in-de-ban-van-vip-vaccins-politieke-elite-drong-voor-tijdens-vaccinatiefestival~b41e144d/

😨

De vaccins die wij over hebben gaan naar de derde wereld. Ik denk niet dat ze daar eerlijk verspreid worden Zelfde geldt voor de Covax vaccins.

'Doordat de rijke landen er veel geld in steken komt de productie op gang en kan ook flink groeien.' Maar het testen doen ze mooi in arme landen. Daar wagen z ehun eigen bevolking niet aan.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.