Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rosa

rosa

25-10-2016 om 14:57

Vaccinatie

Heerlijk: Lubach over vaccinatie.


https://www.youtube.com/watch?v=9bYqgp6RcPM

Ik lees hier al een tijd bijna nooit meer, maar dit was altijd een geliefd onderwerp


Caesar

Caesar

06-12-2016 om 19:58

Ocula

Ons zorgsysteem is al zeer solidair. En helemaal niet "ieder voor zich". Ik pas ervoor meer belasting te gaan betalen om ook de (varifocale) brillen van anderen te moeten financieren. En meer premie ben ik ook niet voor, daarmee laat je dus ook de mensen met de laagste inkomens meebetalen aan de (varifocale) bril van mensen die dar best zelf kunnen betalen. Dat is ook solidariteit ja, maar misschien niet helemaal wat we willen.

Caesar

Caesar

06-12-2016 om 20:01

Ocula

Ik lees allemaal spannende ideeën van jouw hand. Kan je die ook cijfermatig onderbouwen of blijven het holle frasen?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2016 om 23:51

Caesar

Als de overheid besluit, stel dat, dat de bril in de basis moet, kun je passen wat je wilt, maar dan gebeurt dat gewoon. Niet dat ik dat zie gebeuren overigens.

Caesar

Caesar

07-12-2016 om 08:44

Kaaskopje

Nou, aangezien ik stemgerechtigd ben voor de verkiezingen van de leden van de tweede kamer, heb ik daar dus wel degelijk invloed op. Net zoveel als jij

Lydia

Lydia

07-12-2016 om 12:12

vergoeding bril en lenzen

Ik ben zeer slechtziend en draag lenzen met een sterkte van -15. Daarmee zie ik nog maar zo'n 40%, maar ik heb een goede baan en kan me prima redden. Vanuit de ziektekosten worden mijn lenzen iedere twee jaar vergoed op medische gronden, omdat ik zonder lenzen maar 4% zie.
Het is dus wel mogelijk om het vergoed te krijgen.

ik heb ook een bril voor thuis en nood, die moet ik gewoon zelf betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2016 om 22:20

Lydia

Ik blijk ook in de 40 % zicht te hebben. Een oog kan opgerekt worden naar 52 %, maar dat werkt in de praktijk niet. Ik heb van mijzelf -20, maar door nieuwe ooglenzen een bril van ongeveer -5. Ik betwijfel dat ik daarmee een bril op medische gronden vergoed kan krijgen. Toen ik nog -20 had, bestond de zorgverzekering nog niet. Ik heb die sterkte dus nooit gehad met de "nieuwe" regels.

Ik vind het fijn dat jij een goede baan hebt ondanks je beperkte zicht en je zo goed kan redden. Helaas zit ik niet in die positie. Dat zal misschien ook te maken hebben met opleiding en kansen en het type werk wat je doet.

Lydia

Lydia

08-12-2016 om 10:35

dat is het zeker Kaaskopje

De afwijking moet inderdaad hoger zijn dan -10 om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Ik heb wel begrepen dat het eigenlijk niet zo heel veel zegt als twee mensen beiden 40% zicht hebben. De een kan dan toch beter zien dan de ander. Moeilijk uitleggen, maar jij snapt het waarschijnlijk wel.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het inderdaad veel makkelijker is om je als slechtziende te redden en een baan te vinden als je hoogopgeleid bent. Zonder arrogant te klinken en jou neer te halen, denk ik dat in de functies die jij zoekt mensen eerder zullen denken: 'we nemen iemand zonder vlekje, aanbod genoeg.' En ik heb een studie kunnen doen waardoor ik iets minder concurrentie op de arbeidsmarkt heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 11:58

Lydia

Oh, maar dat is ook zo. Waarom zou je met iemand gaan zitten aanmodderen, als je zonder te hoeven investeren in tijd en aandacht iemand anders kunt neerzetten? Had ik maar beter mijn best gedaan vroeger, maar dat is 'as is verbrande turf'-praat. Ik zit nu in deze situatie.

Als ik weer volledig van voorafaan zou kunnen beginnen, zou ik denk ik niet meer de focus op administratief werk gelegd hebben. Mijn ouders stuurden mij ook in die richting. Ik was werkelijk heel erg onwetend over wat er nog meer mogelijk was. Maar na een half jaar MEAO, wist ik door desinteresse en spijbelen al totaal niet meer waar men het over had daar vooraan bij het schoolbord, dus ik heb in februari gezegd dat ik van school af wilde. En daar is het qua diploma's dus misgegaan.

Triva

Triva

08-12-2016 om 13:25

kaaskopje

Wat had je achteraf voor opleiding gedaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 15:27

Triva

Best een moeilijke vraag, maar 'iets met dieren' had ook een optie geweest. En er werd wel van mij gezegd dat ik best creatief was, maar ik vind niet dat ik daar nu zo in uitblink dat ik er beroepsmatig in had kunnen schitteren. Hetzelfde met schrijven, ik kan dat best aardig, maar om er een boek van te breien, daar had ik het geduld en de inspiratie dan weer niet voor. Het is 'in' om te vragen wat je Passie is, maar ik blijf dat een moeilijke vraag vinden, ondanks dat ik daar al zo lang over na heb kunnen denken.

Lydia

Lydia

08-12-2016 om 22:53

Nee Kaaskopje

Jij schrijft niet 'best aardig'.

Jij schrijft heel goed! Er zijn hier een paar mensen die altijd heldere betogen schrijven en jij bent daar een van.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 23:03

Dank je wel Lydia

Ocula

Ocula

09-12-2016 om 02:05

Kaaskopje

"Hetzelfde met schrijven, ik kan dat best aardig, maar om er een boek van te breien, daar had ik het geduld en de inspiratie dan weer niet voor."

Geduld en inspiratie kun je leren en moet je trainen.

En er is zoveel meer "schrijven" dan "boeken schrijven"....
Korte heldere teksten kunnen schrijven is op veel gebieden heel nuttig. En het is een vak apart.

Websites, brochures, gebruiksaanwijzingen, instructies, artikelen, etc....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2016 om 08:27

En het kan nog steeds hè

Kaaskopje.

Je schrijft inderdaad heel goed. Als het bij het uwv toch uitdraait op een carrierewissel hou dat dan in je achterhoofd!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 09:00

Ocula

Als ik dit soort dingen vertel voel ik spijt over gemiste kansen door keuzes en gedrag. Ik had vroeger geen zin in leren, ik vond alles interessanter dan leren. Terwijl de algemene mening was dat 'Kaaskopje de beste cijfers van de klas zou kunnen hebben, als ze maar meer haar best deed'. Maar ik spijbelde al (een paar keer) op de lagere school en had een leesboek onder mijn leerboeken. Op werkgebied heb ik mijn eerste baan ook verklungeld. Ik werkte op de administratie, maar ik heb daar leren boekbinden en braille typen (om teksten te kunnen 'vertalen') en had een grafische opleiding mogen doen. Ondertussen heeft mijn vader die tekstschrijver/vertaler was mij gevraagd om bij hem in de leer te gaan, maar ik moest er niet aan dénken. Mijn vader deed wat jij voorstelt. Technisch vertaalwerk voor brochures en gebruiksaanwijzingen. Hij verdiende daar een héle goede boterham aan.
Je kunt stellen dat ik er tot mijn 24ste met de pet naar heb gegooid. Ik heb daar dus spijt van, maar het heeft niet zoveel zin om om te kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 09:02

Ginny

Door jullie complimenten zal ik daar zeker aan denken. Ik ben geneigd het weg te wuiven met 'mwah... zo goed is het nu ook weer niet' en ik denk ook dat het beter kan, maar als het goed genoeg is om mee te beginnen... waarom niet?.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2016 om 09:06

Ha

Je hebt het dus niet van een vreemde!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 10:36

Ginny

Nee Het grappige is dat mijn oudste dochter ook goed taalgevoelig is, maar mijn jongste véél minder. Volledig erfelijk is het dus niet. De andere opa van de dochters had ook een baan die om de Nederlandse taal draaide. Maar jongste heeft er duidelijk minder gevoel voor.

VWest

VWest

09-12-2016 om 13:07

cursus

Het (bv) NTI heeft schrijfcursussen, leuk om te doen en zonder baan overdag en een beetje dicipline vlieg je er doorheen. Ik heb er een aantal gedaan in 1/3e van de tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 13:24

Toezicht

Het klinkt kinderachtig, maar ik heb wat toezicht nodig op dat ik met resultaten moet komen. Ik heb jaren geleden alweer een cursus kinderboeken schrijven besteld, maar die is in de kast blijven liggen. Ik zou dus moeten rondzoeken naar aanbod in de omgeving.

Spechr

Spechr

09-12-2016 om 14:48

Kaaskopje

Maar waarom haal je die curcus dan niet uit de kast?
Is nog gratis ook.
Als je die curcus dan hebt afgerond en het nog steeds wilt,
kun je je alsnog ergens inschrijven,.
Er is vast geen curcus die voor januari start.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2016 om 16:14

Cursus

Ik vrees dat die cursus op een cursus-begraafplaats ligt Ik ben nu in gesprek met het uwv. Wie weet waar ze mij mee kunnen helpen. Ik denk dat ik ook niet zomaar een schrijfcursus moet gaan doen. Ik zou eerst uit moeten zoeken wat het doel moet worden. Een tweede G.K. Rowling zit er niet in denk ik .

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2016 om 18:13

Temet /Tihama / Teuntje

"Ik had altijd begrepen dat vaccinatie tegen de waterpokken overwogen werd omdat daarmee dan ook meteen gordelroos was uitgesloten. Niet zozeer vanwege de waterpokken zelf."

Volgens mij worden de directe gevolgen van waterpokken ook onderschat.

"Hoe kan het dat er een vaccin is tegen gordelroos, als dat virus na een doorgemaakte infectie in het lichaam blijft sluimeren? Ik had altijd onthouden dat een vaccin, gegeven voordat een natuurlijke besmetting optreedt, het immuunsysteem een reactie ontlokt waardoor het virus bij een natuurlijke besmetting geen kans meer maakt. Maar hoe kan een vaccin dan werken als het virus al in het lichaam zit?
Ik ben ff te lui om het na te zoeken, weet jij het uit je hoofd?"

Ik weet het niet, als leek ga ik uit van de conclusies van de onderzoeken en die hebben het over een 2/3 reductie. Klinkt de moeite waard.

Dat ze het niet in het rvp opnemen omdat sommige mensen het niet serieus genoeg nemen is natuurlijk diep treurig. Misschien moeten we maar accepteren dat vaccinatie iets voor slimme mensen wordt. Dat de overheid vaccins als waterpokken en hpv als extra's aanbiedt voor de discerning few.

Ik ga er iig voor

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2016 om 18:18

Brillen

Wat die brillen betreft is het volgens mij voor iedereen die wel eens een hans anders reclame ziet duidelijk dat er een gat in zit. Die hoorapparaten idem. Als de zorgaasgieren er zo massaal opduiken is het systeem rot. Zie ook hypotheekrenteaftrek en bijtellingsloze auto's.

Teuntje

Teuntje

14-12-2016 om 08:15

Temet

Dat de waterpokkenvaccinatie niet in het rvp zit is niet omdat het niet serieus genomen wordt maar omdat de gezondheidsraad na afwegingen de kostenbatenverhouding niet goed genoeg vindt. Dat er op die manier (met afwegingen) naar ons belastinggeld wordt gekeken vind ik op zich niet verkeerd, met dat geld zijn blijkbaar nuttiger dingen die meer opleveren te doen. Er is dus juist wel serieus naar gekeken.
Als de waterpokkenvaccinatie wordt ingevoerd gaan de ouderen eerst MEER last krijgen van gordelroos en dat is meegenomen in de overweging als een puntje aan de negatieve kant van de overweging. En die dan maar weer vaccineren tegen gordelroos is ook niet het ei van columbus zie de link in #157.
En ja iedereen mag een eigen kostenbatenanalyse voor zijn eigen kind maken en dan kun je nog veel meer vaccinaties op je lijst zetten behalve de waterpokken. Er is nog veel meer mogelijk wat niet in Nederland in het rvp zit maar wel bestaat.

Teuntje

Ad heeft per vergissing zijn een na laatste posting met mijn nick ondertekend. Dus je reageert feitelijk op Ad. Maakt verder voor de inhoud van het betoog (het zijne en het jouwe) natuurlijk niks uit.

groeten,

Temet (de echte )

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2016 om 16:00

Temet

Jeez, ik wist dat ik niet helemaal mezelf was, maar dit slaat alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.