Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Poezekat

Poezekat

17-06-2022 om 18:50 Topicstarter

Nou breekt mijn klomp helemaal. Ik werd zojuist gebeld door die tandarts die me eerst zou helpen, hij begreep maar niet wat er mis was dus ik uitgelegd hoe ik alles ervaren had. Hij zei nu dat het de bedoeling was geweest dat ik naar de kaakchirurg zou gaan voor mijn kaken (botopbouw bijvoorbeeld) en dat hij daarna zelf de implantaten zou doen. Dat ik de keuze had gemaakt om naar een ander te gaan, wat hij op zich ook prima vond, maar dat ik niks meer had laten horen. Ik zei dat ik wel een mail had gestuurd en dat klopt ook, was begin vorige maand, 1 mei, ik vroeg hierin naar die verwijsbrieven en heb ook verteld hoe ik een en ander ervaren had maar daar heb ik verder nooit reactie op gehad, wel de verwijsbrieven gekregen maar nooit uitleg gehad dat hij de rest van de behandeling wél zelf wilde doen. Niet van hem maar ook niet via zijn assistentes. Niemand die daarna de moeite nam om de situatie uit te leggen, mits het idd een geval miscommunicatie was, hij het niet duidelijk genoeg uitgelegd en/of ik niet goed begrepen. 

Bijtje82

Bijtje82

17-06-2022 om 19:53

Ik zat me zojuist af te vragen hoe je het praten ondervind. En dan bedoel ik letterlijk het spreken. Merk je dat je meer moeite hebt /gehad om goed te articuleren etc? 
Lijkt mij echt wel een grote verandering. Net als dat je moet revalideren na een been amputatie, lijkt me dat je nu ook weer moet leren praten.
En als straks je mooie gebit er dan eindelijk is, is het weer even anders. 

Poezekat schreef op 17-06-2022 om 18:50:

Nou breekt mijn klomp helemaal. Ik werd zojuist gebeld door die tandarts die me eerst zou helpen, hij begreep maar niet wat er mis was dus ik uitgelegd hoe ik alles ervaren had. Hij zei nu dat het de bedoeling was geweest dat ik naar de kaakchirurg zou gaan voor mijn kaken (botopbouw bijvoorbeeld) en dat hij daarna zelf de implantaten zou doen. Dat ik de keuze had gemaakt om naar een ander te gaan, wat hij op zich ook prima vond, maar dat ik niks meer had laten horen. Ik zei dat ik wel een mail had gestuurd en dat klopt ook, was begin vorige maand, 1 mei, ik vroeg hierin naar die verwijsbrieven en heb ook verteld hoe ik een en ander ervaren had maar daar heb ik verder nooit reactie op gehad, wel de verwijsbrieven gekregen maar nooit uitleg gehad dat hij de rest van de behandeling wél zelf wilde doen. Niet van hem maar ook niet via zijn assistentes. Niemand die daarna de moeite nam om de situatie uit te leggen, mits het idd een geval miscommunicatie was, hij het niet duidelijk genoeg uitgelegd en/of ik niet goed begrepen.

Voelt hij nattigheid? Als hij van plan was het zelf te doen, had hij toch een afspraak ingepland?

Ik denk dat je vertrouwen in hem verdwenen is; focus op de kaakchirurg  , laat deze de implantaten aanbrengen. Toen mijn vader implantaten kreeg, heeft de tandarts een stomme fout gemaakt. Hij heeft wel de behandeling nog afgerond, maar mijn vader is daarna overgestapt op een andere tandarts.

Poezekat

Poezekat

17-06-2022 om 20:13 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 17-06-2022 om 19:53:

Ik zat me zojuist af te vragen hoe je het praten ondervind. En dan bedoel ik letterlijk het spreken. Merk je dat je meer moeite hebt /gehad om goed te articuleren etc?
Lijkt mij echt wel een grote verandering. Net als dat je moet revalideren na een been amputatie, lijkt me dat je nu ook weer moet leren praten.
En als straks je mooie gebit er dan eindelijk is, is het weer even anders.

Het is een stuk vermoeiender dan voor het trekken van mijn tanden, heb ook het gevoel dat ik nu meer met consumptie spreek (op het werk mondkapje op dus dan valt het niet op gelukkig). Ik ga er al vanuit dat ik weer zal moeten wennen als het klikgebit geplaatst is. 

Poezekat

Poezekat

17-06-2022 om 20:22 Topicstarter

Flanagan schreef op 17-06-2022 om 20:13:

[..]

Voelt hij nattigheid? Als hij van plan was het zelf te doen, had hij toch een afspraak ingepland?

Ik denk dat je vertrouwen in hem verdwenen is; focus op de kaakchirurg , laat deze de implantaten aanbrengen. Toen mijn vader implantaten kreeg, heeft de tandarts een stomme fout gemaakt. Hij heeft wel de behandeling nog afgerond, maar mijn vader is daarna overgestapt op een andere tandarts.

Oei, dat is wel erg vervelend geweest voor je vader! Groot gelijk dat hij erna overgestapt is naar een ander.

Ik blijf zeker bij de huidige tandarts en kaakchirurg voor de behandeling, bij deze mensen voel ik me ook meer op mijn gemak. Bij de tandarts en zijn assistente mag ik altijd binnen lopen als ik nog met vragen zit (uiteraard niet als er een patiënt binnen zit). Dat voelt ook al een stuk fijner.

Het geeft mij een raar gevoel omdat de vorige tandarts niet gereageerd heeft op die ene mail, als hij dat wel gedaan had en duidelijke uitleg had gegeven, dan was het toch anders verlopen. Hij had me ook eerst naar de kaakchirurg kunnen doorverwijzen om te laten bepalen of er botopbouw nodig was (dat kan ook mét tanden, heb dat al eerder gehad) en daarna had hij alsnog mijn tanden kunnen trekken en na de genezing verder kunnen gaan met de rest van de behandeling. 

Een prettig gebit is zo belangrijk, daar mag alleen de beste tandartsen of kaakchirurgen aan werken!

Dit bericht mag je gerust overslaan, maar die tandarts had teveel ‘cement’ gebruikt waardoor de magneten aan elkaar bleven en hij het kunstgebit niet uit kon doen. Tandarts heeft de prothese in stukken moeten zagen om bij de magneten te komen. Daarbij was de verdoving niet afdoende dus voor mijn vader een hele pijnlijke kwestie. Was heel anders verlopen als hij dit euvel door een deskundige kaakchirurg had laten uitvoeren. Schoenenmaker, blijf bij de leest, zullen we maar denken.

Poezekat

Poezekat

17-06-2022 om 20:58 Topicstarter

Flanagan schreef op 17-06-2022 om 20:47:

Dit bericht mag je gerust overslaan, maar die tandarts had teveel ‘cement’ gebruikt waardoor de magneten aan elkaar bleven en hij het kunstgebit niet uit kon doen. Tandarts heeft de prothese in stukken moeten zagen om bij de magneten te komen. Daarbij was de verdoving niet afdoende dus voor mijn vader een hele pijnlijke kwestie. Was heel anders verlopen als hij dit euvel door een deskundige kaakchirurg had laten uitvoeren. Schoenenmaker, blijf bij de leest, zullen we maar denken.

Zeker vervelend als het dan ook nog pijnlijk is, wat een gedoe dan weer toen die prothese in stukken gezaagd moest worden, al dat werk voor niks geweest en dan vast weer moeten wachten op het nieuwe gebit. 

Ik hou het mooi bij de kaakchirurg. Afspraak staat zodanig ingepland dat ik gelijk na mijn werk terecht kan dus dat is mooi. En zodra de akkoordverklaring voor de onderkaak binnen is, maak ik een vervolgafspraak hiervoor. Dat zal volgende week zijn. 

Nog tot december zonder tanden, pfff, das echt lang zeg. Ik voel je frustratie en tegelijkertijd vind ik je ook erg veerkrachtig. 
Praten gaat echt even wennen worden, dat zeker. Dat was het nu en dat zal het straks ook weer zijn. Je tong heeft dan simpelweg weer minder ruimte.
Bij mijn dochter zijn ooit twee voortandjes getrokken. Dat was ook even wennen met praten. Later gingen de andere voortandjes verschuiven waardoor het gat kleiner werd (en de volwassen tanden schots en scheef staan, maar dat is wel op te lossen met een beugel). Ook toen haar kleine kiezen zijn getrokken hoorde je dat in het begin een beetje. Er kwam soms onbedoeld lucht doorheen waardoor ze een soort van sliste. Dat is overigens wel allemaal weer goed gekomen. Heel soms hoor je het nog een klein beetje als je er op let.

Poezekat

Poezekat

18-06-2022 om 08:34 Topicstarter

Tja, het is zoals het is, het is niet fijn natuurlijk maar ik begrijp ook wel dat het voldoende tijd nodig heeft om te genezen, eerst na het trekken en binnenkort weer na het plaatsen van de implantaten. En we zijn nu al half juni, de tijd gaat snel. Natuurlijk zal ik wel mijn baaldagen hebben in die periode, zeker als er andere dingen ook even niet naar wens verlopen. 

Poezekat

Poezekat

18-06-2022 om 08:37 Topicstarter

MamaE schreef op 17-06-2022 om 23:40:

Nog tot december zonder tanden, pfff, das echt lang zeg. Ik voel je frustratie en tegelijkertijd vind ik je ook erg veerkrachtig.
Praten gaat echt even wennen worden, dat zeker. Dat was het nu en dat zal het straks ook weer zijn. Je tong heeft dan simpelweg weer minder ruimte.
Bij mijn dochter zijn ooit twee voortandjes getrokken. Dat was ook even wennen met praten. Later gingen de andere voortandjes verschuiven waardoor het gat kleiner werd (en de volwassen tanden schots en scheef staan, maar dat is wel op te lossen met een beugel). Ook toen haar kleine kiezen zijn getrokken hoorde je dat in het begin een beetje. Er kwam soms onbedoeld lucht doorheen waardoor ze een soort van sliste. Dat is overigens wel allemaal weer goed gekomen. Heel soms hoor je het nog een klein beetje als je er op let.

Daar stel ik me ook op in. Het is elke keer wennen met praten maar daar maak ik me niet druk om. Als iemand me niet goed kan verstaan, dan zetten ze hun oren maar wat wijder open, haha. 

Poezekat

Poezekat

18-06-2022 om 08:43 Topicstarter

Flanagan schreef op 17-06-2022 om 20:13:

[..]

Voelt hij nattigheid? Als hij van plan was het zelf te doen, had hij toch een afspraak ingepland?

Ik denk dat je vertrouwen in hem verdwenen is; focus op de kaakchirurg , laat deze de implantaten aanbrengen. Toen mijn vader implantaten kreeg, heeft de tandarts een stomme fout gemaakt. Hij heeft wel de behandeling nog afgerond, maar mijn vader is daarna overgestapt op een andere tandarts.

Ik vond hem tijdens het laatste consult waarbij de hechtingen werden verwijderd bepaald niet zelfverzekerd overkomen, nog voordat hij begon te praten. Als hij echt van plan was om me zelf verder te behandelen, dan had hij vast duidelijker gezegd dat hij me eerst wilde doorverwijzen naar de kaakchirurg om te bepalen of er botopbouw nodig was en dat ik erna weer een afspraak moest inplannen bij hem. En dan had hij vast niet gezegd dat ik mezelf maar moest presenteren (zo zei hij het echt) bij de zorgverzekeraar om in aanmerking te komen voor vergoeding, hij vond wel dat ik daar recht op had gezien mijn aangeboren afwijking. 

Poezekat

Poezekat

18-06-2022 om 11:58 Topicstarter

Ach ja, ik kan me er druk om blijven maken maar de situatie met die ene tandarts is nu eenmaal gebeurd en zijn versie is anders dan de mijne dus ik kan beter proberen het los te laten en dat is iets waar ik helaas niet goed in ben. Verder ga ik waarschijnlijk mijn energie niet steken in het inschakelen van rechtsbijstand want ik vermoed dat dit weinig zal uithalen. Het zal me eerder stress opleveren en daarop zit ik niet te wachten. Ik zal eind volgende week de rekening betalen en daarmee hou ik het voor gezien bij die praktijk. Al waren de assistentes wel aardig, die verwijt ik dan ook niks. 
Ik kan mijn energie beter stoppen in het steeds proberen om allerlei dingen te eten zodat ik op den duur veel meer keuze heb hierin. En in de positieve dingen te blijven zien want die zijn er volop. 

Poezekat

Poezekat

18-06-2022 om 12:13 Topicstarter

Ik wil graag mijn kennis van de Engelse taal weer flink ophalen, daar heb ik een goede reden voor en ook echt wel zin in. Ben er alleen nog niet uit op welke manier ik dat wil doen maar dat komt wel goed, mogelijkheden genoeg dus alleen even uitvogelen wat me het meeste aanspreekt. 

Poezekat schreef op 18-06-2022 om 08:37:

[..]

Daar stel ik me ook op in. Het is elke keer wennen met praten maar daar maak ik me niet druk om. Als iemand me niet goed kan verstaan, dan zetten ze hun oren maar wat wijder open, haha.

Inderdaad. Communicatie komt van twee kanten. Als jij extra je best doet om duidelijk te spreken, dan doe ik ook graag extra moeite om je te verstaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.