Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2018 om 08:54

Tip voor iedereen: kijk even ivm maculadegeneratie

Ook als je gezonde ogen hebt, is het nuttig om naar het begin van deze uitzending van Hallo Nederland te kijken.

http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/429595/Hallo_Nederland.html

Olijfje

Olijfje

03-04-2018 om 09:32

maculadegeneratie

Mijn vader heeft maculadegeneratie, dus was erg geïnteresseerd om dit te bekijken, omdat ik dit zelf natuurlijk wil voorkomen te krijgen. Nu eet/at mijn vader redelijk 'normaal', maar idd weinig tot geen vis, groente wel voldoende, fruit vermoedelijk te weinig.

Zelf eet ik heel veel groente, dat is wel mijn favoriete eten, maar weinig fruit, hou daar gewoon niet zo van, zou dat compenseren? Als je ipv 2 ons groente en 2 ons fruit, 4 ons groente eet?
En die vis? Ik eet vegetarisch, zou ik dat kunnen compenseren met omega 3 capsules of omega 6? (ik zal er ook eens naar googlen)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2018 om 10:59

Vis

Ik heb deze aandoening zelf niet. Wat ik heb heet vitreomaculair tractie syndroom. Een vlek pal in het midden, lijkt me erger dan wat ik heb. Wij aten tot een tijdje geleden niet elke week vis, maar vanwege het advies om dat wel te doen, omdat omega 3 vetzuren gezond zijn, proberen we nu wel elke week haring te halen. Ik slik ook bij, man niet. Groente eten we over het algemeen voldoende. Toch schrok ik er een beetje van dat voeding zo direct invloed heeft op wat er in het oog mis kan gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2018 om 11:04

Fruit

Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat je met groente of wat onder groente valt ver kunt komen, in plaats van fruit. Tomaat en paprika is ook erg gezond.

Waar wordt omega 3 uit gewonnen? Dat vraag ik me nu opeens af. Is dat louter kunstmatig of is dat een dierlijk product? De levertraan van vroeger was 'echt'. Dat lijkt me voor een vegetariër een interessante vraag.

Olijfje

Olijfje

03-04-2018 om 11:57

omega 3

Al googelend kwam ik wel op wat info uit, je kan inderdaad capsules kopen maar blijkbaar werkt dat toch ook niet echt optimaal, lijnzaadolie kwam voor mijn idee het beste uit de onderzoeken. Beter nog dan vette vis heb ik het idee (want met vis moet je ook maar weer opletten dat je geen met kwik vervuilde vis eet) en als vegetarier zou ik het liever niet eten natuurlijk
(hier had ik het gevonden, maar internet staat er vol van uiteraard: https://jessevandervelde.com/vegetarische-omega-3-of-toch-uit-vis/)

Omega (en voor de vegetariër)

Omega 3 (bestaande uit DHA en EPA) komt uit vette vis zoals haring, zalm, makreel. Lijnzaadolie levert ALA, een ander vetzuur.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx

Je kunt het prima suppleren. Zorg ervoor dat je én DHA, én EPA neemt, die worden meestal geleverd in één capsule.

Die vissen maken die vetzuren niet zelf, ze halen ze uit algen. Vegetariërs en veganisten kunnen dus ook algenolie slikken. Google maar eens op Opti3Omega.

Die Jesse van de Velde is een zelfbenoemd "gezondheidscoach". Ik zou niet alles voor zoete koek slikken wat hij beweert.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2018 om 13:01

Jesse

Ik heb ook het gevoel dat Jesse van de Velde té serieus genomen wordt. Hij heeft goede adviezen, maar iedereen die zijn best doet komt een heel eind.

Alison

Alison

03-04-2018 om 20:52

Niet waar

Door de Volkskrant is dat hele verhaal over gezond eten om maculadegeneratie tegen te gaan alweer onderuit gehaald. Zoals zo vaak werd er selectief gegrabbeld in de onderzoekspublicatie.

Mans familie

In de familie van mijn man hebben bijna alle ooms en tantes macula degeneratie. Alleen de oudste 3 noet de rest (7) wel. Met als extra aandoening centraal glaucoom erbij. Wij hebben t laten onderzoeken in een erfelijkheidsonderzoek. Daar kan een erfelijke aandoening uit(opa en oma waren verre achterneef en achternicht en allebei drager.) en geen voedsel? Dat het kwam door de verre familieband

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 08:48

Alison

Ik kan het artikel niet lezen. Zou je een korte samenvatting willen geven?

Ik had het overgenomen uit een groep voor blinden en slechtzienden. Jammer als het inderdaad niet waar is.

Teuntje

Teuntje

04-04-2018 om 15:49

Omega

Los van het groente/fruit verhaal (ben ook benieuwd naar het artikel uit de Volkskrant, Alison) schijnt het niet te helpen om vis te vervangen door omaga’s. Heb ik laatst ook een stukje over gelezen in het kader van hart en vaatziekten, en bij maculadegeneratie schijnt dat ook zo te zijn. Vis eten lijkt wat te doen, de omaga’s niet. Men denkt dat er andere dingen of andere combinaties in vis een rol spelen.

Alison

Alison

05-04-2018 om 01:34

Niet waar 2

Gezond eten halveert kans op oogziekte - Klopt dit wel?

'Gezonde voeding kan risico op oogziekte bijna halveren', stond boven een persbericht van het Erasmus Medisch Centrum (MC) afgelopen week. Het gaat om de ouderdomsaandoening maculadegeneratie, waarbij cellen in het netvlies aftakelen en die ongeveer één op de zes 55-plussers treft. Wie voldoende vis, groente en fruit eet, zou de kans daarop 42 procent laten slinken, aldus het Rotterdamse onderzoek. Het nieuws verspreidde zich rap bij media als AD, omroep Max en RTL Nieuws.

Vragen we de oorspronkelijke studie op, dan blijken er slagen om de arm te gelden. Aan het onderzoek deden 4.200 Rotterdammers mee, die sinds begin jaren negentig vragen over hun leefstijl beantwoorden en regelmatig het ziekenhuis bezoeken. En hoewel inderdaad de allergezondste eters een 42 procent lagere kans op de diagnose maculadegeneratie hadden vergeleken met Schijf van Vijf-ontlopers, erkennen de wetenschappers dat niet valt uit te sluiten dat een deel van het grote risicoverschil ontstond doordat deze mensen ook op andere vlakken gezonder leefden.

Ook rookten de gezonde eters een stuk minder, zegt emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan van de Vrije Universiteit Amsterdam. 'Roken is een krachtige risicofactor voor maculadegeneratie', schrijft hij in een e-mail. Dat vertekent de resultaten volgens hem dermate dat daar statistisch moeilijk tegenaan te corrigeren valt, al hebben de wetenschappers dat wel geprobeerd.

De onderzoekers keken naar negen gezonde voedingspatronen. Maar één daarvan scoorde een forse risicovermindering; die 42 procent. Dat kan een uitschieter zijn, zegt Katan.

Die bezwaren willen niet zeggen dat gezond eten niks uithaalt tegen maculadegeneratie.De pigmentstofjes die onze ogen nodig hebben om goed te zien en het netvlies te beschermen, maakt het lichaam niet zelf aan. Die haalt het uit groenten met stoffen als luteïne en zeaxanthine. Geef mensen in pilvorm een hoge dosis daarvan plus veel vitamines en mineralen, en ze hebben vijf jaar later 25 procent minder kans op maculadegeneratie, bleek uit het Amerikaanse AREDS2-experiment.

De AREDS2-dosis is met groente moeilijk haalbaar: daarvoor moet je elke dag een kilo bladgroente eten als spinazie of boerenkool. De effecten van gezond eten zullen daarom wat bescheidener zijn, verwacht Katan. Overigens bleken visvetten in AREDS2 niets uit te richten, dus de vraag blijft of en hoe vis precies helpt.

Gezond eten is goed voor de ogen. Maar dat je ermee de kans op oogziektes halveert, is niet waarschijnlijk.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/gezond-eten-halveert-kans-op-oogziekte-klopt-dit-wel~a4586867/

Teuntje

"Vis eten lijkt wat te doen, de omaga’s niet."

Dat maakt me nieuwsgierig. Heb je misschien een link?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 08:53

Alison

Dank je wel voor je tweede aanvulling. Daar heeft een mens wat aan .

Teuntje

Teuntje

05-04-2018 om 10:49

Anneque

Goeie vraag Anneque, ik moest even zoeken. Ik was getriggerd toen ik hat las omdat mijn man, die geen vis lust, wel visolie slikt ‘omdat dat ook gezond is’. Ik bleek het te hebben gelezen in de laatste consumentengids, in een artikeltje over feiten en fabels over voeding.
“Om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen: studies tonen aan dat visolipreparaten niet hetzelfde effect op onze gezondheid hebben als het eten van vette vis zoals zalm en makreel. Visloiepreaparen kunnen hartinfarcten niet voorkomen rn ook het risico op beroertes wordt door het regelmatig slikken van dit soort voedingssupplementen niet verkleind. Eén keer per week vette vis eten verkleint wel het risico op het ontstaan van hert- en vaatziekten. Het verkleint ook de kans op het krijgen van een beroerte en het ontwikkelen van hartfalen. Bij twee tot vier keer vis oer week neemt het risico nog iets meer af, vanaf vijf porites zien de onderzoeker geen voordelen meer.”
Dus nee, niet de studies zelf, maar die zijn vast wel te vinden.
Ik heb wel in een studie (Nutrition, Genes, and Age-Related Macular Degeneration: What Have We Learned from the Trials?) over het effect op MD gevonden: “Even though consuming fish reduced the risk of AMD in observational studies, the AREDS2 results showed that omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids (docosahexaenoic acid/eicosapentaenoic acid) had no beneficial effect on AMD.”
Bedankt Alison voor de toelichting. Er zijn al ontzettend veel studies over MD en de relatie met voeding en voedingssupplementen. Die in Rotterdam is maar een van de velen. En als dat echt zo’n groot verband is als (de media zeggen dat) zij beweren dan was dat al wel eerder gevonden.

Teuntje

Dank je wel, ik ga eens graven! Ik heb me indertijd mn verdiept in het effect van omega 3 (DHA en EPA) op het werkgeheugen/de concentratie omdat dat voor ons relevant was. Heb verscheidene studies gezien die in elk geval aanwijzingen geven dat omega3 een positief effect heeft. En in die studies wordt het gewoon gesuppleerd, daar gaat het niet om verse vis.

(herinner me een onderzoek van Widenhorn, maar ik heb ze niet meer in deze pc staan zie ik). Als je googlet op Widenhorn en pufa (polyunsaturated fatty acids) vind je het wel.

Wel balen

Als het zo is, trouwens. Wat moet mijn vega etende zoon dan?
Ik zie hem nog geen algen in grote hoeveelheden wegwerken. Maar wie weet. De zeewierburgers van Appie zijn erg lekker.

Teuntje

Teuntje

07-04-2018 om 17:51

Anneque

Als je zoon niet rookt heeft hij veel gewonnen.... het effect van niet roken zou wel eens veel groter kunnen zijn dan het effect van wel vis, zowel op hart/vaten als op MD.

Teuntje

Geloof ik direct, maar ik hoopte bij hem meer op effect op zijn werkgeheugen/concentratie
Hij rookt overigens niet en ik heb het sterke vermoeden dat hij dat niet snel zal doen (astmapatiënt die niet zo gevoelig is voor groepsdruk. Dat lijken me twee beschermende factoren.).

Ik haal weinig of niks

uit dat artikel, maar hypes over "gezonde voeding" zijn sneller gestart dan ze uitdoven. En dan staat er alweer een andere guru klaar, met alweer een nieuwe hype...
Zelfs dat krantenartikel, enkel een interpretatie van de journalist, roept zoveel methodologische vragen op, dat ik nog niet eens wil beginnen met ze op te sommen.
Voor mijn part mogen "de allergezondste eters" eraan beginnen.
In afwachting van de vragen en gedegen antwoorden van die groep, neem ik maar aan, dat dit, eens te meer, een goed voorbeeld is van hoe correlatie zonder causaliteit toch smeuïge krantenkoppen kan opleveren.
De enige slachtoffers hier zijn, weer maar eens, de wetenschappelijke methode en de simpele duiven die naar de supplementenboer hollen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.