Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Testen op garnalen allergie?

Onze zoon is 11 en wij hebben het idee dat hij allergisch is voor garnalen.

Hij heeft namelijk 2x een allergische reactie gehad en 2x had hij net een heel klein stukje garnaal op. Hij kreeg grote bulten die leken op die van steekvliegen. Jeukten heel erg en kwamen en gingen weer over zijn hele lichaam.

De eerste keer zijn wij hier toen meteen mee naar de huisartsenpost geweest, omdat wij geen idee hadden wat het was. Die dacht meteen aan een allergische reactie, maar toen wisten wij nog niet van wat. Hij gaf hem cetirizine wat goed hielp. De 2e keer hebben wij hem meteen dat middel gegeven en dat hielp ook.

Nu zijn er wat dingen veranderd. Het medicijn is enorm over de datum. En onze zoon is van een extreem moeilijke eter (alleen brood en pannenkoeken) naar een iets minder extreem moeilijke eter aan het gaan. Ook gaat hij regelmatig uit logeren, zodat wij niet echt zich hebben op wat hij eet (ze weten wel van een mogelijke garnalen allergie af).

Zouden wij hem kunnen laten testen op garnalen (en/of schelpdieren) allergie? En kunnen ze dan ook zeggen hoe ernstig het is? Ik vind het namelijk best een eng idee. Je hoort zulke horrorverhalen bij allergieën...

Iemand ervaring?

Kan

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/148461-allergisch-voor-schaal-en-schelpdieren.html

Zie onderin.

Ik zou in elk geval zorgen dat je zoon permanent antihistaminica bij zich heeft die niet over datum is.

Als kind had ik er last van en ik heb het dus nog steeds heb ik gemerkt na een paar keer onverwacht in aanraking gekomen met garnalen. Het enige dat helpt is zsm antihistaminica nemen.

Allergoloog

Mijn advies: ga naar een allergoloog. Mijn dochter had al een aantal keer flink op iets gereageerd, bloed laten testen in ziekenhuis en daar kwam niks uit (en alle opties werden getest). Na weer een ‘aanval’ naar een allergoloog gegaan die heeft twee allergieën ontdekt. Ze testen heel gericht en kunnen daardoor meer vinden. Als medicatie nodig is krijg je meteen een recept.

Tango

Tango

27-03-2018 om 21:51

Testen

Ik zou het zeker laten testen. Begin inderdaad bij garnalen en vaak zijn er dan ook aanverwante stoffen waar hij allergisch voor kan zijn. Een allergoloog kan dat doen inderdaad.
Verder kan je cetirizine ook gewoon bij de drogist of zelfs bij de Lidl kopen. Altijd handig om een doosje achter de hand te hebben en bij laatstgenoemde kost het maar weinig.

Eowyn1

Eowyn1

28-03-2018 om 09:32 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de reacties.

Ik zal eens een afspraak maken bij de huisarts en kijken of we naar de allergoloog kunnen. Ik zag dat ze hier in de buurt een hele allergie poli hebben.

AnneJ bedankt voor de link. Heel herkenbaar. Netelroos was het idd wat hij kreeg van dat minuscule hapje.

idd testen

want stel dat hij ook reageert op bv kroepoek, kijk garnalen zal hij misschien niet zo snel ergens krijgen maar kroepoek misschien wel? Daar kan garnaal in zitten.

O, inderdaad

Goed nagaan waar garnalen allemaal in kan zitten. Ook bijvoorbeeld in garnalenpasta die gebruikt wordt in de javaans-Surinaams/Chinese keuken. En Kroepoek.

Sambal ook

In heel veel soorten sambal zitten ook garnalen. Ik zou idd naar de allergoloog gaan en voortaan goed alle etiketten lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.