Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teken en lyme

Het was me al opgevallen dat er extreem veel teken zijn dit jaar. Na een bezoekje aan het bos hadden onze 4 kinderen er samen een stuk of 15! Nou dacht ik dat als je ze binnen 24 uur verwijderd, er nauwelijks tot geen kans op besmetting met lyme was. Maar nu blijkt 1 van de kinderen dus toch een grote rode kring te hebben (erythema migrans, een vroeg verschijnsel van de ziekte van lyme). Hij moet nu 14 dagen aan de antibiotica.
Hierbij dus maar een waarschuwing: let op teken! Vooral als je in (of in de buurt van) een bos bent geweest. En na verwijderen van een teek houd de plek nog een paar weken in de gaten.

Verwijderen

Het maakt ook nog uit hoe je ze verwijderd. Zonder de inhoud van de teek in je lichaam te krijgen. Ik heb het zoon gedemonstreerd en uitgelegd. Hij is als begeleider mee met een dagvakantiekamp in het bos en ik heb hem geinstrueerd om kinderen met teken direct naar de EHBO te brengen.
Ik heb zelf nog steeds het idee dat mijn chronische ziekte ontstaan is door een teekenbeet. Indertijd ben ik door de huisarts direct doorgestuurd maar het ziekenhuis zag er niet veel in en er kwamen andere diagnoses uit. Ondanks een kenmerkende eczeemplek.

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 12:29

Klopt

En let ook op huisdieren. Een van mijn vier katten heeft minimaal een teek per dag. Soms wel vier tegelijk....

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2013 om 14:09

Ehbo

EHBO van het ziekenhuis AnneJ? Nee toch? Als je daaraan begint kun je dáár je tent wel opslaan. Mijn dochter heeft er op een dag meerdere als ze kampeert en verwijdert ze links en rechts ook bij kinderen die mee zijn op het kamp. Wat je vooral moet doen is de teek met een speciale tang verwijderen zodat de kop er ook helemaal uit is en daarna de plek een tijd in de gaten houden. Verdachte plekken moeten bekeken worden en dus naar de huisarts.

Jippox

Jippox

17-07-2013 om 14:16 Topicstarter

Verwijderen

Verwijderen kun je inderdaad prima zelf doen. Met een tekentang is het een fluitje van een cent. Je moet er niet vooraf alcohol op doen of wat dan ook, want dat maakt de kans op besmetting juist groter. Na het verwijderen de plek schoonmaken kan wel, maar zal in de praktijk weinig uitmaken voor wel of niet een besmetting.
Het is vooral belangrijk om de teek zo snel mogelijk te verwijderen (binnen 24 uur), en om dan ergens te noteren waar en wanneer je 'm verwijderd hebt. Vervolgens moet je de plek dan nog een tijd lang in de gaten houden. Overigens kun je ook lyme hebben zonder zo'n kring. En verder geeft een AB-kuur geen 100% garantie dat je de bacterie ook helemaal kwijt bent. Echt een verraderlijke rotziekte is het...

Ehbo

Nee hoor Kaaskopje, er is een medewerker aangesteld die in de centrale tent een ehbo-kist heeft. Daar moeten de kinderen toch hun lege broodtrommels ophalen voor ze weer de bus ingaan dus dan net zo goed even daar naar laten kijken.

Kop of maaginhoud

De kop zelf is het probleem niet. De eventuele Lyme-besmetting loop je op als de teek zijn maag leegt terwijl zijn kop nog in je lijf zit. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je met alcohol rotzooit bij een levende teek, maar ook tijdens het hannessen met een tekentang kan dat gebeuren.

Ik hoorde laatst een tip die ik best overtuigend vond. Niet onhandig klooien met een tang, met het bovengenoemd risico dus, maar met een scheermesje *rats* het lijf van de tekenkop afsnijden. De kop blijft dan in jou zitten, maar eenmaal afgesneden van de maag kan die geen kwaad meer. Een druppel sterilon erop en klaar: de kop zal vanzelf door je lichaam worden afgestoten. Bijkomend voordeel is dat je de kop nog als een puntje ziet zitten en dus weet waar je moet controleren op het eventuele verschijnen van een ring. Wij hebben in het verleden veel teken gehad maar dit jaar nog niet. Ik heb de scheermestruc dus nog niet zelf kunnen uitproberen. Ik heb erop gegoogled. Weinig treffers maar ook geen waarschuwingen dat dit onverantwoord zou zijn.

Jippox

Jippox

17-07-2013 om 15:09 Topicstarter

Gelatine

Interessant! Maar ligt natuurlijk ook een beetje van de plek waar de teek zit af

Vic

Vic

17-07-2013 om 15:13

Het lukt nooit

Ik ben blij dat mijn kinderen maar heel zelden een teek hebben, want het lukt me nooit om ze eruit te krijgen. Ik heb natuurlijk een speciale tekentang, maar toch floept hij er steeds tussenuit. Misschien scheelt het als je de teek laat zitten tot hij lekker volgezogen zit, maar dat wil je toch ook niet ;-(

sinas

sinas

17-07-2013 om 15:26

Zoon

is een wandelende tekenontvanger, zet hem in een bos en ze komen in complete polonaise op hem af lijkt het wel. Met de tekentang hebben we ze tot nu toe altijd wel kunnen verwijderen, al snel nadat we ze ontdekt hadden, gelukkig nog nooit rode kringen gezien daarna.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 08:18

Vic

Er bestaan tekenlasso's. Zelfs de allerkleinste teek haal je daarmee weg. Als je deze indrukt, verschijnt er een rond ijzeren lusje. Dat leg je om de teek heen, en dan laat je weer los. Het lusje trekt de teek eruit. http://www.dierenapotheek.nl/tekenlasso-voor-mens-hond-kat.html

Met pincet

Mijn man is goed in verwijderen van teken. We hebben een tekentang en die ook een tijdje gebruikt. Maar sinds jaar of 2 gebruikt man gewoon een pincet. Hij pakt de kop tussen de punten van het pincet en trekt teek eruit. Lichaam van teek raakt ie niet aan.
Je moet daarvoor wel een pincet hebben met omgebogen voorste punten. Dan staan ze in een soort 'hoek'. Man zegt dat dit héél veel makkelijker gaat dan met een tekentang. Uit die tekentang floepen vooral kleine teken zo uit! Man heeft voor de zekerheid nagevraagd op bijscholing van BHV en daar zeiden ze dat dat geen probleem was. Zolang je het lichaam niet indrukt en geen alcohol gebruikt. Man draait een kwartslag met pincet en floep eruit....
Volgens de kinderen (die meestal de pineut zijn) merken ze hier ook amper wat van. Met de tekentang en zeker met kleine teekjes was het altijd drama...
Wij zetten gewoon een rondje om de plek heen met pen/stift wat dan ook maar voorhanden is. Tot nog toe geen besmette. Maar mijn vader heeft wél een besmette teek gehad. Duidelijk zichtbaar die kringen (maar die krijg je weer niet altijd). Bij mijn vader was het rare dat ie wel een teek had gehad, maar op een andere plek! Dat schijnt ook te kunnen. Hij heeft AB gehad en ervoor al geprikt. Uitslag positief. Nogmaals AB en daarna weer geprikt of hij nu negatief was. Ja dus. Volgens mij ook nog weer 's een half jaar later...ter controle.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.