Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Isolde

Isolde

21-10-2013 om 10:58

Te druk in mijn hoofd

Het is deze week vakantie. Ik verheugde me er echt op. De laatste weken heb ik mezelf vreselijk voorbijgelopen. Veel te druk. Met werk, kinderen, privezaken. Te veel.

Nu is het vakantie en ik merk dat ik helemaal niet weet hoe ik me moet ontspannen. Ik word iedere morgen veel te vroeg wakker, en het is net of mijn hersens niet meer in de 'uit' stand willen. Ik loop over de raarste dingen te malen. Van de onbenulligste details, tot de grootste levensvragen. Lig ik me half wakker te bedenken waarom ik me in hemelsnaam druk maak om de indeling van de kledingkasten, of naar welke vo school mijn jongste moet, of wanneer de nagels van middelste voor het laatst geknipt zijn. Om maar een paar zijstraten te normen. Het is net alsof mijn 'ik' als een soort havik boven mijn gedachten hangt en bovenop alles duikt wat ook maar enigszins de mogelijkheid tot piekeren.

En ik ben moe. Voel me leeg, op. Ben snel geïrriteerd, kort lontje. Weet niet goed te bedenken waar ik nu wel zin in heb...

Ik merk ook dat ik voor de vakantiewerk al een eindeloze lijst klussen heb liggen die eigenlijk moeten. Sommige daarvan zijn reuze gezellig, zoals even een middagje shoppen voor kinderkleding, maar eigenlijk voelt het allemaal als moeten. Veel te veel moeten.

Tja. Eigenlijk voel ik op mijn klompen aan dat ik aan het eind van mijn Latijn ben. Ik voel me als een uitgerekt elastiekje dat op knappen staat. En als ik zo door blijf gaan ben ik bang dat het ook daadwerkelijk een keertje knapt. En dat moment wil ik graag voor zijn. Maar hoe doe ik dat???

Ik ken mijn valkuilen. Ik ben perfectionistisch, wil voor iedereen zorgen, ik ben dol op mijn werk, en ik neem dan te veel hooi op mijn vork.

Maar hoe kan ik het nu anders gaan aanpakken??

Isolde

Wat zou ik doen

Ik zou een lijst maken van de dingen die ik graag gedaan wil hebben.
Een planning maken, waarbij ik elke dag een onspanning voor mezelf inbouw.
Elke dag 1 ding op mijn "to do" lijstje zetten: kleding kopen of kast opruimen o.i.d. en 1 ding voor tijd voor mezelf, de kapper of lekker douchen, scheren, bodymilken, nagelsknippen enz, boek lezen, TV kijken, wandelen, naar de film, bakkie doen met een vriendin.
Ik zou een logeerpartij van een paar dagen voor de kinderen regelen bij opa en oma, tante/ oom.
En lekker een keer onbezorgd uit eten gaan met mijn man, en er een gezellig avondje achteraan hebben met een wijntje en een tapasje enz.

matilde

matilde

21-10-2013 om 12:08

moeten of willen

je maakt lijsten van wat je allemaal moet
Probeer eens willen in te vullen ipv moeten. Het heeft mij veel ruimte gegeven in mijn hoofd.
Wat ook een fijne is:
MOET IK DIT NU DOEN.
Afhankelijk van de klemtoon wordt de vraagstelling anders:
moet ik het doen of wil ik dit doen
moet ik het doen of kan iemand anders dat doen
moet ik het NU doen of kan het ook later
Maar het druk zijn in je hoofd en het overzicht kwijt raken is heel vervelend, Pas op jezelf en luister naar wat je blijkbaar wel voelt.Neem tijd voor je zelf. Sterkte

Bali

Bali

21-10-2013 om 21:04

herkenbaar

Ik heb het moeten naar willen omgezet; ik moet dweilen is nu ik wil een schone vloer, ik moet de adm doen is nu ik wil er vanaf zijn, ik moet koken is nu ik wil een lekkere maaltijd voor mij en de kids etc. Ook hou ik de tijd bij; die eeeenorme afwas waar ik zo tegenop zie blijkt in 10 min gedaan. Alles stofzuigen kost maar 20 minuten. dweilen 10 min. Ik maak lijstjes met wat ik echt moet/wil en wat ik evt extra zou willen naar gelang mijn energie en tijd. Daarnaast wat ik graag zou willen, maskertje, haren verven etc. Als ik 2/3 moet dingen heb gedaan mag ik 1 wil ding uitzoeken. Werkt voor mij geweldig!

bertje1

bertje1

22-10-2013 om 09:16

rust

ik zou in eerste instantie een 'opruimdag' met het hele gezin plannen. Daarna bijv. uit eten (of bioscoopje) ter beloning.
Daarna met een opgeruimd huis-beginnen aan de opgeruimde geest.
Wandelen, sporten, muziek luisteren, lezen, ontspannen.
En daarna kijken hoe je het kunt voorkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.