Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sturen met geld

https://www.thetimes.co.uk/article/brands-reduce-sugar-to-avoid-tax-on-drinks-zcc75m9g8

Nou ben ik in eerste instantie geen voorstander van sturing door belastingverhoging maar dit klinkt wel heel aantrekkelijk.

In Engeland is, vooruitlopend op de 'suikertax' door producenten van frisdrank een sterke daling van het gebruik van suiker gerealiseerd.

De belasting die binnenkort ingaat zal ten goede komen aan sport op scholen.

Het gekke is natuurlijk wel het geldgedoe. Eerst overal schoolsport wegbezuinigen en het dan nu afhankelijk maken van specifieke belasting die met gezondheid te maken heeft. Alsof het geen inherent belang heeft.

"Half of soft drinks companies have cut sugar levels in response to a tax that comes into force tomorrow, ministers have claimed.

Drinks will contain 45 million fewer kilos of sugar as a result of manufacturers’ efforts to avoid a levy designed to fight child obesity, according to Treasury figures. The tax is predicted to raise £240 million for school sports, which has been reduced from more than £500 million as companies remove sugar from their products."

Kaori

Kaori

13-04-2018 om 09:15

het is een cirkel

Suiker reductie heb je ook niet zo maar gedaan. Suiker is niet alleen bepalend voor smaak maar ook viscositeit en conservering worden er door beinvloed.

Als je in een recept van 100 kg 10 kg suiker vervangt door 1kg van iets anders heeft dat grote invloed op je smaak maar ook op de rest van de eigenschappen. Stevia is heel bitter bijvoorbeeld. Er is ook onvoldoende stevia om zo maar de hele suiker behoefte te vervangen. Het plantje groeit niet zo snel.
Er zijn wel heel veel bedrijven ook bezig om de smaak van stevia te verbeteren maar dat gaat ook niet zo snel.

Andere suiker vervangers hebben ook geen goede naam.

Het gaat nu snel omdat de bedrijven al jaren aan het onderzoeken zijn en de resultaten daarvan nu beschikbaar komen en toepasbaar zijn. Voor je van lab schaal waar mogelijk iets zou kunnen werken tot een fabriek bent waar 2-300 ton product per jaar uit komt bent dat kost jaren.

Je ziet ook dat de consument minder zoete producten laat liggen ten gunste van de zoetere producten. Dan ben je als commercieel bedrijf toch een dief van je eigen portomonee en die van je werknemers.

Guera

Guera

14-04-2018 om 09:59

Moeilijk

Er wordt nu veel suiker vervanger voor zoetstoffen. Ik vind de smaak ervan vies en qua gezondheid zijn we dan nog verder van huis. Fijn die kleuters die een pakje wicky met zoetstof drinken.
Ik word daar niet blij van. Temeer omdat het er niet op staat. Er staat op verpakking: zonder suiker!

Gevalletje van de regen in de drup

Angela67

Angela67

14-04-2018 om 10:36

guera

wat is er precies zo slecht aan zoetstoffen?
Groet,
Angela

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 10:39 Topicstarter

Slecht

Ze houden je lichaam voor de gek. Dat denkt met zon nepsuikerstoot: er komt suiker aan ik ga insuline maken. Vervolgens heeft de insuline geen zin en ontstaat juist daardoor een gevoel van honger of trek om de aangemaakte insuline aan het werk te kunnen zetten.

Dus je krijgt meer binnen wat je juist niet van plan was.

Kortom. De hele frisdrankbeweging gewoon zelf weglaten. Af en toe fruit persen. Water, thee en koffie drinken. En een glaasje wijn.

Angela67

Angela67

14-04-2018 om 10:44

AnneJ

je legt het heel plausibel uit, maar wat als ik nou zeg dat ik deze ervaring niet heb. Ik vind het ideaal dat ik minder calorierijk spul kan eten/drinken. Kun jij me naar eenzelfde heldere uitleg verwijzen waar het dan ook nog wetenschappelijk onderbouwd wordt?
greot,
Angela

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 11:02 Topicstarter

Niet duidelijk

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29570245

Voor zover ik weet is er nog geen studie verschenen die daarin duidelijke resultaten laat zien.

"CONCLUSIONS:
NNS consumption is associated with higher body weight and metabolic disease in observational studies. In contrast, randomized controlled trials demonstrate that NNSs may support weight loss, particularly when used alongside behavioral weight loss support. Additional long-term, well-controlled intervention studies in humans are needed to determine the effects of NNSs on weight, adiposity, and chronic disease under free-living conditions."

We gaan het meemaken. Als het gewicht toeneemt ondanks dat de frisdrankenindustrie massaal op NNS (Non Nutritive Sweeteners) overgaat is er mogelijk een causaal verband.

Ik zou doen waar ik zelf de beste ervaringen mee heb. Het kan ook voor iedereen verschillend uitpakken.

Angela67

Angela67

14-04-2018 om 11:09

kijk

dan heb ik gelukkig toch goed opgelet afgelopen jaren, ik dacht echt dat er ondertussen wel meer praktische 'bewijzen' zouden zijn m.b.t. het lichamelijke effect.

Want ik snap de psychologische kant van zoetstoffen en/of light producten (dat je maar doorgaat omdat het toch niets uit zou maken en daarmee kun je je afvragen of je niet je doel voorbij schiet).

Hier wordt door de pubers (en onszelf) bijvoorbeeld alleen frisdrank met zoetstoffen gedronken; áls ze al gedronken worden. Dus het mooie is dat ik 'streng' kan zijn in de momenten waarop ik vind dat ze geen fris mogen en als ze het dan wel drinken, is het in ieder geval zonder calorieën. Want er zijn helaas veel calorieën waar ik geen of weinig invloed op heb, naarmate ze ouder worden. Natrena in vloeibare vorm en suikervorm zijn ook handig.

gr Angela

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 11:44 Topicstarter

Andere effecten

Er zijn nog wel wat meer gezondheidsvragen. Aspartaam en andere zoetstoffen zijn ook weleens geassocieerd met kanker, het vermeerderen of verminderen van migraine en epileptische insulten. Maar ook daar zijn de uitkomsten niet erg duidelijk.

Inderdaad, het idee dat als je zoetstof neemt dat je ergens anders weer mag zondigen.

Afijn.

We hoeven er hier tot nu toe niet over na te denken. We gebruiken bijna geen frisdrank en er gaat een beetje honing in de thee. En ik heb nog steeds een schepje suiker in de koffie. Daar twijfel ik weleens over want suiker op zich is ook niet zo gezond. Maar het is hier toch allemaal met mate.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-04-2018 om 12:12

Ach AnneJ

Hoeveel onderzoeken heb je nodig om dat'statement' te ontkrachten?

Guera

Guera

14-04-2018 om 17:18

Je schijnt inderdaad je l8chaam voor de gek te houden. Los daarvan vind ik alles met zoetstoffen echt vies. Vooral frisdrank en melkproducten. Maar ik kan goed zonder dus hier komt het er toch al niet in.

Helena

Helena

14-04-2018 om 19:02

AnneJ, jij verwart

AnneJ, jij verwart vaak “X wordt geassocieerd met kanker of (in jouw geval meestal) autisme”. En trekt dan de conclusie dat er een verband of zelfs oorzaak is. Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 19:24 Topicstarter

Ach Helena

Dat lees je er in beide gevallen toch echt zelf in.

"Als het gewicht toeneemt ondanks dat de frisdrankenindustrie massaal op NNS (Non Nutritive Sweeteners) overgaat is er mogelijk een causaal verband.""

" Aspartaam en andere zoetstoffen zijn ook weleens geassocieerd met kanker"

En dat geldt ook voor autisme. Maar blijkbaar willen mensen je toch voor dommer verslijten dan je bent om hun eigen standpunt meer te profileren.

Helena

Helena

14-04-2018 om 22:54

Je doet het weer

Of ik begrijp je niet AnneJ.
Je schrijft “aspartaam en andere zoetstoffen zijn ook wleens geassocieerd met kanker”

Als jij dat leest, lees jij er dan in dat aspartaam kanker kan veroorzaken of de kans op kanker kan vergroten?

Helena.

Geen van beide.

-Het wordt soms met elkaar in verband gebracht.
-Er is mogelijk een verband maar dat weten we nog niet zeker. Er zijn (nog) niet genoeg bewijzen.
-Niet teveel van die zoetstoffen binnen krijgen, de gevolgen zijn nog wat onzeker.

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 23:23 Topicstarter

Ja of

Er kan mogelijk een verband zijn maar mogelijk is er dan ook een andere causale factor die het mogelijke verband kan verklaren.

AnneJ

Ik begrijp je laatste zin maar die 3x mogelijk maakt het er niet beter op.

Er kan een verband zijn tussen zoetstoffen en het krijgen van kanker. Maar daar kunnen, naast de zoetstoffen, meer factoren schuldig aan zijn.

Leen13

Leen13

15-04-2018 om 01:52 Topicstarter

O inderdaad

Er zijn natuurlijk veel variabelen en het is geen wiskunde. Sommige argumenten klinken verstandig maar kunnen toch een schot in het duister blijken te zijn.

https://npofocus.nl/artikel/7533/zijn-zoetstoffen-onschuldig

Zoetstoffen en E-nummers zijn veilig en worden goed getest, herhaaldelijk.

Een test met ratten die van iets blaaskanker kregen zou niet kloppen want er waren andere zaken aan de hand zoals infecties en bovendien zijn ratten geen mensen.

Anderen zijn van mening dat de Voedselautoriteiten te korte onderzoeken doen, ook al zijn zoetstoffen al meer dan 40 jaar algemeen bekend we weten niet wat het doet op de lange termijn, onderzoek daarnaar ontbreekt.

Nou ja, het blijft dus ergens wat vaag.

De deskundigen zijn verdeeld, dus ja, wat moeten wij dan?

Leen13

Leen13

15-04-2018 om 02:09 Topicstarter

Maar: teveel suiker is slecht


https://www.youtube.com/watch?v=w7lN0j3ANr4

Endocrinoloog met een missie: we consumeren veel teveel suiker, het is verslavend, het zorgt voor gezondheidsproblemen. Na het klimaat is het het 2e belangrijkste maatschappelijke probleem wat betreft ziekte, onproductiviteit en kosten. Alleen het klimaat duurt nog even voor we er echt last van krijgen, de problemen door teveel suiker hebben we nu al.

Niet obesitas is het probleem, dat kan een signaal zijn, maar suiker maakt ons ziek, het zorgt voor hormonale verstoringen en het verstoren van je darmflora en daarmee je immuunsysteem en je gezondheid.
Je kunt dun zijn maar door langdurig teveel suikerinname vet van binnen met de bijkomende ziekten als diabetes.

Oplossing: de suikertax.

En natuurlijk kunnen we zelf onze suikerinname gaan beperken.

Maar ja, zo heb je regelmatig van die guru's. Ergens komt er toch ook wel geloof en vertrouwen bij kijken wanneer je voor jezelf een keuze maakt hoe daarmee om te gaan.

Aansluitend ook aan je eigen ervaringen. Als jij je goed voelt bij wat zoetstof in de thee, in plaats van suiker, en light frisdrank, en het zorgt er niet voor dat je dan ook maar dagelijks aardbeiengebakjes er bij gaat eten, is het goed voor jou.

En alles met mate als gemiddelde standaard.

Leen13

Leen13

15-04-2018 om 02:25 Topicstarter

Onderzoek Jaap Seidell


https://www.youtube.com/watch?v=iVUGLl7nClM

Zembla met een onderzoek van Jaap Seidell in een internationaal vakblad.

Beetje onethisch als je het mij vraagt. In de documentaire een wat molliger meisje dat meldt dat ze door de suikerhoudende drankjes een kilo zwaarder is geworden. Basisschoolkinderen werden verdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg op school 1 tot 2 blikjes zoete drank met suiker, de andere helft met zoetstof.

Na een jaar waren de kinderen met de suikerhoudende drankjes 1 kilo zwaarder.

En dat is afgezien van wat ze thuis consumeerden.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2018 om 10:03

Guera

"Er wordt nu veel suiker vervanger voor zoetstoffen."

Is dit Nederlands?

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2018 om 10:08

Zoetstoffen

Smaakt idd voor geen meter, maar gelukkig smaken thee en koffie beter zonder suiker of zoet, dus dat is makkelijk te fixen.

Probeer het een maandje en je wilt niet meer terug. Een stuk makkelijker dan stoppen met roken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.