Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sprak doorzichtige aligners

Ik heb sinds kort spark aligners. Dat zijn van die doorzichtige beugels die ik elke twee weken verwissel voor een nieuwe set. De eerste drie setjes gingen zonder problemen. Ben nu bij set vijf van de 20 Dus moet nog wel eventjes. Maar nu heb ik telkens een hele droge mond. Vooral in de nacht is dit heel erg vervelend. Want daardoor krijg ik ook een droge keel.. Heb al xylitol mint gehaald en kauwgum want dat bevorderd speeksel aanmaak, houd alles goed schoon, ook tandpasta met xylitol, drink veel water, ijsblokjes zuig ik op maar het blijft droog heel akelig. Ik heb er op vakantie op Bonaire last van gekregen. Toen sliep ik  met airco. Ben nu net een week terug, maar hier in Nl heb ik het dus ook. Ik slaap niet met mijn mond open trouwens. Heb er ook overdag last van. Is echt heel vervelend. De orthodontist kan er ook niet zo heel veel mee. Moest er heen direct nu mijn vakantie dus hoopte eigenlijk dat het een vakantie/airco probleem zou zijn. Speelde natuurlijk mee. Maar hier in Nl dus ook.
Iemand ervaring hier mee? Iemand tips wat ik nog meer kan doen? Mms zit het ook wel gedeeltelijk in mijn hoofd omdat je er natuurlijk nu ook meer op let 🙃 hoor graag ervaringen en tips😄

XyliMelts ... zijn een soort kleine 'pilletjes', niet om in te slikken maar om tegen je tandvlees te kleven ... ze zorgen ervoor dat je ook 's nachts speeksel blijft aanmaken ... bij mij helpt het

Ik heb ook aligners gedragen. Ik had alleen last van een droge mond als ik mijn lippen niet goed sloot. Dus dat is mijn tip: mond dicht!

Misschien is het de moeite waard om dit na te vragen: ik las onlangs een blog van iemand (helaas weet ik de naam niet meer) die allergisch bleek te zijn voor het plastic van de aligners. Die persoon moest de behandeling stoppen, maar is een paar maanden later opnieuw begonnen met aligners van een ander soort plastic. Toen ging het wel goed en heeft ze de behandeling volledig kunnen afronden.

Rocahul

Rocahul

12-06-2024 om 09:10 Topicstarter

1968 schreef op 11-06-2024 om 09:43:

Misschien is het de moeite waard om dit na te vragen: ik las onlangs een blog van iemand (helaas weet ik de naam niet meer) die allergisch bleek te zijn voor het plastic van de aligners. Die persoon moest de behandeling stoppen, maar is een paar maanden later opnieuw begonnen met aligners van een ander soort plastic. Toen ging het wel goed en heeft ze de behandeling volledig kunnen afronden.

Ja ben ik mee bekend dank je wel voor je reactie. Ik heb spark aligners die zijn vrij van giftige stoffen etc. Maar ik ben gestopt met het schoonmaken met zeep. Dat werd gezegd,omdat het plastic is  en je het dan goed reinigt. Tandpasta zou schuren. Nu doe ik het alleen met water en een zacht borsteltje en dat helpt mij naast mint tabl en kauwgum ook enorm. 

Even een vraagje: is het zo dat je met aligners iedere keer dat je iets eet daarna je tanden moet poetsen en de aligners moet reinigen?

Lizzyliz schreef op 12-06-2024 om 20:58:

Even een vraagje: is het zo dat je met aligners iedere keer dat je iets eet daarna je tanden moet poetsen en de aligners moet reinigen?

Ja, en ook flossen

Oké, dank je. Dan eet je zeker weinig tussendoortjes? Dat is dan wel weer een voordeel   
Onze dochter krijgt deze beugel volgende week, ze kan geen slotjesbeugel ivm haar ASS (te gevoelig allemaal). Neem je dan een bakje mee overal naartoe waar je de bitjes in kunt doen terwijl je eet?

Lizzyliz schreef op 13-06-2024 om 14:46:

Oké, dank je. Dan eet je zeker weinig tussendoortjes? Dat is dan wel weer een voordeel
Onze dochter krijgt deze beugel volgende week, ze kan geen slotjesbeugel ivm haar ASS (te gevoelig allemaal). Neem je dan een bakje mee overal naartoe waar je de bitjes in kunt doen terwijl je eet?

inderdaad, weinig tussendoortjes, je maakt al snel de afweging of het tussendoortje het waard is. 

Ik kreeg er een bakje bij. En ik had altijd een etuitje met tandenborstel, tandpasta, floss en stokertjes bij me.

Rocahul

Rocahul

13-06-2024 om 21:23 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 13-06-2024 om 14:46:

Oké, dank je. Dan eet je zeker weinig tussendoortjes? Dat is dan wel weer een voordeel
Onze dochter krijgt deze beugel volgende week, ze kan geen slotjesbeugel ivm haar ASS (te gevoelig allemaal). Neem je dan een bakje mee overal naartoe waar je de bitjes in kunt doen terwijl je eet?

Ja je krijgt er een bakje bij. En ik heb dus nu een soort kauwgom dat reinigt en mint snoepjes voor de adem. Voor als ik niet kan poetsen en altijd iets om te flossen. Maar ben er nu achter waarom ook een droge mond. Doordat ik de bitjes schoon maakte met zeep. Dat was het advies want het is plastic en met tandpasta worden de bitjes dof en beschadigd en daardoor zien ze er niet mooi meer uit.

Dochter heeft het advies gekregen om ze met water schoon te maken. En ze heeft er twee bakjes bij gekregen. Het gaat aardig goed. Het uithalen kost soms wat moeite en ik moet haar helpen herinneren om de bitjes na het eten weer in te doen. Pijn heeft ze gelukkig helemaal niet. 

Ik maakte ze schoon met een tandenborstel en water, en om de dag 1x met een piepklein beetje tandpasta. 1x per week met een meegeleverd bruistablet. Dat ging prima.

Rocahul

Rocahul

26-06-2024 om 09:54 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 25-06-2024 om 15:46:

Dochter heeft het advies gekregen om ze met water schoon te maken. En ze heeft er twee bakjes bij gekregen. Het gaat aardig goed. Het uithalen kost soms wat moeite en ik moet haar helpen herinneren om de bitjes na het eten weer in te doen. Pijn heeft ze gelukkig helemaal niet.

Ik weet niet of je bekend bent met het bereiden van matcha thee? De reden dat ik dit vraag 😊😉je hebt voor de matcha zo’n houten maat lepeltje nodig. Met dit lepeltje dat van bamboe is loopt met een bochtje en daarmee kun je perfect je bitjes uithalen. Je beschadigd niks ermee en zo’n lepeltje kost maar drie euro. Echt ideaal.😄

https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/biotona-bamboo-scoop.htm?cross=0&pid=81776&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI17v-huX4hgMVQqeDBx0bngTsEAQYDSABEgLMI_D_BwE

Rocahul

Rocahul

27-06-2024 om 08:39 Topicstarter

Valt mij trouwens op dat als het warm weer is zoals nu ik s’nachts een hele droge mond heb en last heb van de beugels. Kan ik de tong geen plek geven🙃en voel ik ook echt mijn “bijt rand” die ik achter mijn voortanden heb. Ik kan dus mijn tanden en kiezen niet op elkaar zetten hierdoor. Dit ivm de overbeet die gecorrigeerd moet worden. 

Ik lees nu je tip. Dank je wel! Klinkt als dé oplossing. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.